Tehnoloģijas ir būtiski ietekmējušas ceļotāju iedvesmas, plānošanas un cenu salīdzināšanas posmu, kā arī dalīšanos ar iespaidiem

Taču rezervēšanas, apstiprināšanas un dokumentu noformēšanas process lielākoties ir palicis nemainīgs, norāda Kitija Gitendorfa, Amadeus Latvija valdes locekle un Latvijas Tūrisma aģentu un tūroperatoru asociācijas (ALTA) prezidente. 83% brīvdienu ceļotāju un 76% biznesa ceļotāju savus ceļojumus plāno tiešsaistē, atsaucoties uz Google pētījumu, teic K. Gitendorfa.

«Pirms desmit gadiem cilvēkiem nebija citu iespēju kā izmantot tūrisma aģentūru pakalpojumus,» uzsver Iveta Vanaga, ceļojumu aģentūras Travelcafe.lv (SIA A-Sono) vadītāja. Internets neatgriezeniski ietekmē arī tūrisma kompāniju biznesu, taču viņa ir optimistiska. Pirmkārt, vienmēr būs daļa cilvēku, kuri vēlēsies pasūtīt ceļojumu aģentūrā. Otrkārt, aģentūras daļu no savām funkcijām pārceļ uz internetu, piemēram, lidot.lv arī ir aģentūras mājaslapa un gadījumos, kad cilvēki lidojumu iegādājas tur, viņi tik un tā izmanto konkrētās kompānijas pakalpojumus. Treškārt, ir galamērķi, piemēram, eksotiskas valstis, uz kurām ceļojumus cilvēki labprātāk iegādājas aģentūrā. Tāpat – arī grupu ceļojumus.

«Pateicoties tehnoloģijām, ceļojumu konsultantu tehniskā darba puse tiek arvien vairāk automatizēta, ļaujot vairāk laika veltīt klientiem, lai uzklausītu viņu vajadzības. Piemēram, biļešu atkārtotas izdošanas process, kad cilvēks grib mainīt datumus, šobrīd ir pilnībā automatizēts. Agrāk tas aizņēma gandrīz 20 minūtes un to spēja veikt tikai pieredzējuši konsultanti,» saka K. Gitendorfa.

Pēdējā tendence pasaulē, kas Latvijā vēl nav tik aktuāla – viss ceļojuma organizēšanas process internetā notiek mobilajās ierīcēs. Pirms trim gadiem, plānojot un organizējot atpūtas ceļojumu, mobilās ierīces izmantoja 8% ceļotāju, šodien tie jau esot 40%, norāda I. Vanaga. Vienlaikus visi lielie nozares spēlētāji reaģē un piedāvā mobilās aplikācijas.

Biznesa klienti retāk nekā privātie ceļotāji izmanto iespēju rezervēt braucienu tiešsaistē, apstiprina Pauls Gusts, Carlson Wagonlit Travel Pārdošanas un mārketinga direktors. Paša veikta rezervācija prasa vairāk laika un, plānojot brīvdienu ceļojumu, cilvēki to dara savlaicīgi un labprāt, un tas pat ir kā spēle. Taču, kad jārezervē darba brauciens, par ko maksā uzņēmums, cilvēki retāk veic rezervācijas internetā. Tajā pašā laikā 23% no pērn Carlson Wagonlit Travel pārdotajām biļetēm tika rezervētas internetā, kas ir par 4% vairāk nekā gadu iepriekš.

Rezervācija tiešsaistē ļauj būt cenas pavēlniekam, piemēram, izvēloties lētāku savienoto reisu vai nedaudz dārgāku tiešo, atgādina P. Gusts. Tāpat rezervācija internetā samazina kļūdu un pārpratumu skaitu, piemēram, saistībā ar ceļotāja vārdu un uzvārdu, kā arī lidojuma laiku.

Visu rakstu lasiet laikrakstā Dienas bizness.

Laikraksta abonentiem elektroniskā versija DB arhīvā.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra