Kopš 2004. gada septembra Datoru Drošības tehnoloģijas, kas pārstāv antivīrusu kompāniju Kaspersky Lab apkopo datus, kas raksturo datorvīrusu un citu kaitīgo programmu izplatības vispārējo situāciju Latvijā. Statistikas dati tiek saņemti no vairākām firmām, kas nodarbojas ar inficētu datoru “ārstēšanu” Latvijā. Apkopojot decembra datus, konstatēts, ka pirmo reizi reklāmas programmatūra (adware) pārliecinoši ieņem pirmo vietu starp kaitīgajām programmām, kas sastopamas datoros Latvijā. 2004. gada septembrī tā sastādīja 15,2%, oktobrī 18,6%, novembrī 21,6%, bet decembrī jau 42,5%. Reklāmas programmas ir paredzētas datoru lietotāju uzvedības novērošanai un iegūto datu izmantošanai, lai demonstrētu atbilstoši mērķētu reklāmu. Līdz ar to tās zināmā mērā veic spiegošanas funkcijas, kurām lietotājs bieži vien ir piekritis pilnīgi oficiāli, pats to nenojaušot. Viens no izplatītākajiem reklāmas programmu nokļūšanas veidiem datoros ir bezmaksas programmatūra, kuras licencēs pēc iespējas nemanāmākā veidā ir minētas arī šīs komponentes. Tā kā vairumā gadījumu datoru lietotāji neapgrūtina sevi ar iepazīšanos ar licenču saturu, tad šajos gadījumos reklāmas programmu komponentes nokļūst datorā ar lietotāja piekrišanu. Bet ir arī cits izplatīts veids, kā tiek iegūti reklāmas biznesam nepieciešamā auditorija – izmantojot programmatūras “vājās vietas”, īpaši Internet Explorer pārlūkprogrammā. Atšķirībā no iepriekšējā, šis veids ir pilnīgi nelegāls un 2004. gada decembrī tika konstatēts pat kādas reklāmas programmas variants, kas tāpat kā datorvīrusi inficē lietotāja datorā esošos failus. Šāda situācija, ka reklāmas programmatūra ir izvirzījusies priekšplānā, radusies pateicoties Interneta reklāmas kompāniju pieaugošajām aktivitātēm, kā arī tam, ka antivīrusu industrija ilgi ignorēja reklāmas programmatūras eksistenci, atstājot to specializētu aizsardzības programmu pārziņā. Turklāt liela daļa interneta lietotāju vēl arvien nav pietiekami informēta par reklāmas programmām. “Pašlaik daudzas antivīrusu kompānijas iekļauj savu produktu datubāzēs antivīrusiem netradicionālu objektu detektēšanu, tajā skaitā arī reklāmas programmas,” uzsver Valdis Šķesters, Kaspersky Lab pārstāvis Latvijā.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra