Mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugums saistīts iedzīvotāju pirktspējas uzlabošanos, norāda eksperti.
Paredzams, ka nākotnē šīs tendences visdrīzāk turpināsies, tādēļ kopumā šajā gadā var gaidīt mazumtirdzniecības apjomu pieaugumu.
Db.lv jau rakstīja, ka šā gada janvārī, salīdzinot ar 2014. gada decembri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums palielinājās par 1,7%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie sezonāli izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās.
Šā gada janvārī, salīdzinot ar 2014. gada janvāri, pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājās par 6,7%.
Ar ekspertu komentāriem par jaunākajiem datiem un prognozēm iespējams iepazīties galerijā augstāk!
#1/4
SEB bankas ekonomists Dainis Gašpuitis
Janvāra mazumtirdzniecības dati sniedz labvēlīgas cerības, ka iedzīvotāji labprāt izmantos patēriņam labvēlīgos apstākļus, kas vismaz pagaidām ļauj arī nedramatizēt kopējās ekonomikas perspektīvas. Protams, nenoteiktība joprojām ir liela, un turpmākajos mēnešos aktivitāte mazumtirdzniecībā būs nedaudz zemāka. Janvāra datos nedaudz savāds šķiet kritums tekstila, apģērbu un apavu iegādē un straujais kāpums farmācijas un medicīnas preču iegādē. Tas liecina, ka liela loma būs tirgotāju spējai piedāvāt iedzīvotājiem adekvātus stimulus un sekot līdzi pieprasījuma izmaiņām. Lielāka aktivitāte joprojām būs sagaidāma segmentos, kas saistīti ar esošo mājokļu labiekārtošanu.
#2/4
DNB bankas ekonomists Pēteris Strautiņš
Prognozes par ekonomikas pieaugumu 2015.gadam ir piesardzīgas, ne bez iemesla. Krievija un ar to cieši saistītās valstis joprojām ir nozīmīgi tirgi, pagājušajā gada beigās to ekonomika eiro izteiksmē strauji saruka.
Taču ar patēriņu Latvijā saistītām nozarēm šis gads solās būt labs un ziņas par mazumtirdzniecības apgrozījumu janvārī ar šo pieņēmumu saskan gluži labi. Mūsu ekonomika nevar ilgstoši strauji attīstīties bez strauja eksporta kāpuma, taču pāris gadus relatīvas eksporta nīkulības tā var pārdzīvot. Saite, kas savieno eksporta un iekšzemes pieprasījuma sektorus nav kā „cieta” sakabe kā starp dzelzceļa vagoniem, bet drīzāk kā gumija. Šobrīd iekšzemes pieprasījums vēl gūst labumu no sākotnējā grūdiena, ko ekonomikai deva ļoti straujais eksporta pieaugums 2010-2012.gadā. Nav tā, ka eksports būtu pilnīgi stāvējis uz vietas kopš tā brīža, turklāt šī gada 2.puse un 2016.gads eksportam solās būt ļoti labi.
Pievēršoties detaļām, janvārī pret decembri tirgotāju apgrozījuma kāpums sezonāli izlīdzinātajos datos bija 1.7%. Nozare pēc eiro ieviešanai sekojošā vājuma brīža, ko acīmredzot veicināja lielāku skaitļu radītā cenu kāpuma sajūta, sāka jau iešūpoties pērnā gada nogalē. Tam pateicoties, gada kāpums janvārī sasniedza 6.7%. Par spīti joprojām sarūkošajam iedzīvotāju skaitam, pārtikas pārdošana auga par 5%, kas parāda, ka arī šādā situācijā apgrozījumu iespējams audzēt, pārdodot kvalitatīvākus produktus. Nepārtikas preču apgrozījums auga straujāk, par 7,8%, kam īpašs izskaidrojums nav jāmeklē, jo cilvēku tieksme pēc ērtības un greznības, atšķirībā no viņu vēderiem, ir bezizmēra. Šogad kopumā sagaidāmais mazumtirdzniecības pieaugums ir 4-5% robežās.
#3/4
Swedbank vecākā ekonomiste Lija Strašuna
Sagaidāms, ka mazumtirdzniecība šogad turpinās augt, lai gan izaugsme, visticamāk, kļūs lēnāka par janvāra sniegumu. Patērētāju noskaņojums nedaudz pasliktinājās janvārī, bet februārī bija stabils un kopumā ir 2014.gada vidējā līmenī. Mazumtirgotāju noskaņojums gan pēdējos mēnešos noslīdēja uz leju. Ja vien patērētāju optimisms strauji nemazināsies, mazumtirdzniecības pieaugumu turpinās veicināt pirktspējas kāpums (neto algu pieauguma un niecīgas inflācijas dēļ).
#4/4
Ekonomikas ministrija
Mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugums lielā mērā ir saistīts ar to, ka uzlabojusies iedzīvotāju pirktspēja. 2015. gada janvārī pusi no kopējā mazumtirdzniecības apgrozījuma pieauguma nodrošināja nepārtikas preču mazumtirdzniecība. Janvārī, salīdzinot ar 2014. gada janvāri, mazumtirdzniecības apjomi nepārtikas preču grupā pieauga par 5,5 %. Visstraujāk pieauga mājsaimniecības elektropreču mazumtirdzniecība. Liels devums bija arī farmaceitisko, medicīnisko un kosmētikas mazumtirdzniecībai. Iedzīvotāji samērā bieži turpināja izmantot arī interneta veikalu iespējas un tirdzniecību pa pastu. Biežāk tika pirktas arī sporta preces un spēles. Saruka apģērbu un apavu mazumtirdzniecība, kā arī tirdzniecība nespecializētajos veikalos.
Paredzams, ka 2015. gadā saglabāsies pozitīvs mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugums. To lielā mērā sekmēs gan darba samaksas kāpums, gan situācijas uzlabošanās darba tirgū, kas gan pieaugs lēnākos tempos nekā 2014. gadā.