Skolas iela pēdējos gados kļuvusi dzīvelīgāka; durvis vēris ne viens vien ēdināšanas uzņēmums, mājvietu tur atraduši entuziasti, kas bagātina pilsētas kultūras dzīvi


Skolas iela kļuvusi par vienu no riteņbraucēju galvenajām maģistrālēm, jo visā tās garumā pirms pāris gadiem brauktuves malā izveidota velojosla. Tas nebūt nav viss šīs ielas pluss – tās biznesa potenciālu atklājuši vairāki ēdināšanas uzņēmumi, kas tieši pēdējos gados tur saradušies kā sēnes pēc lietus, turklāt iela līdz ar Kaņepes kultūras centra aktivitātēm ir piesaistījusi kultūras mīļotājus. Šo ielu labi zina tie, kuri nodarbojas ar jogu un piekopj veselīgu dzīvesveidu. DB aptaujātie uzņēmēji teic, ka iela pēdējos piecos gados jūtami atdzīvojusies, viss attīstoties uz labo pusi. Šajā vasarā Stabu un Skolas ielas stūrī uz pavisam īsu brīdi jaunu akcentu tai piešķir urbānais dārzs Fresh, kas līdz šim pamestu piemājas sētu pārvērtis kafejnīcā. 


Jogotāju pieturvieta


Četrus gadus Skolas ielā neliela divstāvu koka ēkā saimnieko specializētais jogas veikals Rudra. «Biznesa ideja piedzima reizē ar bērniņa ienākšanu ģimenē. No sākuma jogas inventāru tirgojām interneta veikalā, bet tad nolēmām meklēt telpas. Tas nebija viegli, jo vēlējāmies, lai tās būtu ar īpašu auru. Šī koka ēka mūs uzrunāja uzreiz, kad tajā ienācām, jo tā celta pēc sentēvu principiem, izmantojot dabiskus materiālus un ievērojot to, lai šeit nebūtu āderu,» stāsta jogas veikala Rudra īpašniece Anete Blaževiča. Sākotnēji veikala plauktos bijuši vien ar jogu saistītie aksesuāri un inventārs, bet tagad sortiments papildināts arī ar dažādām austrumu garšvielām, pārtikas produktiem, dabisko kosmētiku, jogas rituāla priekšmetiem. «No klientiem esam uzzinājuši, ka viņi mūs atraduši pēc citu ieteikumiem. Pastāvīgo klientu loks četru gadu laikā ir dubultojies. Pārsvarā pie mums nāk mērķtiecīgi, garāmgājēji iegriežas reti. Kādreiz ienāk arī ārzemnieki, kas šeit pastaigājas,» stāsta A. Blaževiča. Nozīmīgs klientu procents esot igauņi un lietuvieši, kuri, esot Rīgā, šo veikalu speciāli apmeklējot, sakot, ka viņu valstīs tāda neesot. Cilvēku loks, kas interesējas par jogu, aizvien paplašinās. Tas esot jauki, ka tiek domāts ne tikai par materiālām lietām, bet arī par to, kā garīgi attīstīties, viņa turpina. «Mūsu veikals ir specifisks, nevis ikdienišķs pārtikas veikals, kuram jābūt tuvāk mājām. Gribētāji līdz mums atnāks. Sākumā vēlējāmies, lai veikala blakustelpā notiktu jogas nodarbības, bet šo domu atmetām. Meditēšana ar veikalā esošo kņadu nebūtu savienojamas lietas,» pārliecināta A. Blaževiča. Par spīti tam, ka Skolas un Ģertrūdes ielas stūrī atrodas tibetiešu kafejnīca, kur līdzās ir arī neliels jogas veikals, Rudra īpašniece to par konkurentu nedēvējot, bet gan par līdzīgi domājošu uzņēmumu, kas šīs ielas atmosfēru tikai bagātinot. «Uz mīnusiem skatos caur pirkstiem, jo katrā trūkumā ir kaut kas pozitīvs. Mums šeit ļoti patīk, tāpēc jau arī esam te tik ilgi. Vienā pusē ir Miera ielas republika, arī šeit kaut kas gaisā virmo, un es saredzu, ka Skolas iela attīstīsies radošajā virzienā. Redziet, radošām aktivitātēm izmanto pat ielu krustojumos esošos stūrīšus. Šeit ir potenciāls maziem koncepta veikaliem, ne lielveikalam. Iela ir tuvu centram, un tas arī piesaista cilvēkus,» pārliecināta ir uzņēmēja. 


Par radošo auru Skolas ielā kopš 2011. gada gādā Kaņepes kultūras centrs, kurā regulāri tiek organizēti dažādi kultūras pasākumi. Tas apdzīvojis Skolas un Lāčplēša ielas stūri, tur izveidojot arī nelielu brīvdabas dārzu. 


Tikai uz īsu brīdi


Vienu no līdz šim neuzpostu un daudziem nepamanītu stūri šajā vasarā atdzīvinājusi skaisto mirkļu kafejnīca Urbānais dārzs Fresh. «Skaisto mirkļu kafejnīca ir pēc iespējas latviskāk iztulkots vārds pop-up. Mēs šeit esam tikai uz īsu mirkli – dažām nedēļām. Šis dārzs ir daļa no Sumsung projekta Fresh, kuru Baltijas valstīs veidojam par kulinārijas mākslu, dzīves baudīšanu un dzīvesstilu. Protams, tas iet roku rokā ar uzņēmuma jaunākajiem tehnikas produktiem, kurus šeit iespējams nepiespiestā gaisotnē aplūkot, jo ne visi ienāk veikalā vai interneta mājaslapā. Šis ir veids, kā kļūt redzamiem potenciālajiem patērētājiem,» stāsta Samsung zīmola vadītāja Baltijā Elīna Liepiņa. 


Piemērotas vietas meklēšana nebūt neesot bijis viegls uzdevums. Šo nostūri starp divu ielu krustojumu esot izdevies aizrunāt caur privātu pazīšanos. Teritorijas īpašnieks atļāvis savā piemājas sētā uz īsu brīdi izveidot dārzu. «Šī iela man iepatikās. Te ir veloceliņš, un šeit apgrozās arī jauki cilvēki. Tieši tādi, kurus vēlamies redzēt savos ikvakara tematiskajos pasākumos un jogas nodarbībās. Te nekā nebija. Ar nezālēm aizaudzis stūris, kas ieguvis jaunu elpu. Domāju, ka šo vietu tikai krāšņojam. Jaukas vietas vairo vēl citas, un es ticu, ka šī iela attīstīsies šādā, radošā virzienā,» stāsta E. Liepiņa. 


Kafejnīcu, ka biezs


Pirms trim ar pusi gadiem Skolas ielā iemājoja pirmais svaigēšanas restorāns Latvijā – Raw Garden. Meklējot piemērotākās telpas, ņemti vērā trīs faktori – nomas maksa, ģeogrāfiskais izvietojums, kā arī iespēja tuvumā novietot automašīnu. «Visi komponenti sakrita. Esam veiksmīgi šeit iedzīvojušies. Pie mums pārsvarā iegriežas pastāvīgie klienti, kuri ir gatavi nākt kājām pat vairākus kvartālus vai braukt ar automašīnu. Nejauši garāmgājēji ienāk reti,» stāsta Raw Garden līdzīpašnieks Matīss Eglītis. Šajos gados Skolas iela esot piedzīvojusi īpaši jūtamu izrāvienu ēdināšanas uzņēmumu skaita ziņā, to esot kļuvis daudz. «Es pat nezinu nevienu citu Rīgas ielu vai rajonu, kur tik koncentrētā veidā būtu saradušās kafejnīcas un restorāni. Iespējams, šāda situācija izveidojusies tādēļ, ka šeit atrodas daudz biroju un ēdinātāji saredz biznesa potenciālu. Mums gan tas netraucē, jo esam specializējušies šaurā nišā – augu valsts ēdienu pagatavošanā,» atzīst M. Eglītis. Daudzie ēdināšanas uzņēmumi, kas sākuši darbību šajā ielā, esot ieguvums arī jogas veikalam. «Daļa no tiem pie mums iegādājas pārtikas produktus, līdz ar to mums pieprasījums tikai pieaug,» teic A. Blaževiča. 


Vērtējot pirmos darbības gadus, Raw Garden īpašnieks atzīst, ka tie bijuši veiksmīgi un atrašanās vieta esot laba. Aktīvākais klientu pieplūdums esot pusdienlaikā, restorāna telpu kapacitāte tad esot izsmelta. «Ir viens liels mīnuss – nevaram uz ietves izvietot terasi. Tā ir par šauru. Meklējot nākamo vietu, kur atvērt restorānu, šim faktoram pievērsīsim pastiprinātu uzmanību,» atzīst uzņēmējs. 


Cilvēku zināšanas par svaigēšanu pēdējos gados esot tikai pieaugušas. «Mēs paši pavārkursos esam apmācījuši vairākus simtus cilvēku, kas mūsu klientu loku tikai papildina,» viņš turpina. 


Uzmanies – velosipēds!


Pēdējos gados Skolas iela jūtami kļuvusi dzīvīgāka. Iespējams, šo sajūtu radot aktīvā riteņbraucēju satiksme. Tā esot tik intensīva, ka labāk esot būt uzmanīgiem un, šķērsojot ielu, paskatīties, vai netuvojas kāds velosipēdists, atzīst DB aptaujātie uzņēmēji. Šī nebūt neesot kājāmgājēju populārākā iela, un arī auto plūsma šeit kā jau vienvirziena ielā esot mierīga. Uzņēmēji kā vienu no ielas lielākajiem plusiem min iespēju klientiem ērti ielas malā vai netālu esošajās maksas stāvvietās novietot automašīnu. 


«Man šķiet, ka veloceliņš brauktuves malā ir tikai mīnuss. Tas ir diezgan smieklīgi Latvijā, kur velosezona ilgst vien dažus mēnešus, veidot šādas joslas, kā dēļ samazinās brauktuves daļa. Ja pilsētai šāda koncepcija ir, tad neko jau mēs nevaram darīt,» uzskata interjera salona Porto-Fino direktore Dina Zakmane. Salons Skolas ielā atrodoties piecus gadus. Tam savulaik meklētas telpas Rīgas centrā, bet vienlaikus bijis nosacījums, lai tur būtu klusi un mierīgi. Šī vieta pilnībā atbildusi salona prasībām, un nomas maksa arī esot adekvāta. Fakts, ka Skolas iela nav dzīvīgākā kājāmgājēju iela, interjera salonam neesot trūkums. 


«Mums nav daudz klientu, bet tie ir īpaši. Tādi, kas vēlas salonā intīmu atmosfēru, lai kopā ar mums mājoklim radītu interjeru. Klientiem šeit ir ērti – iepretim salonam uz ielas iespējams novietot auto, iela ir labi zināma, un to ir viegli atrast,» viņa turpina. Pēdējos piecos gados uzņēmumu, kas atrodas Skolas ielā, neesot kļuvis vairāk, mainījies tikai to darbības profils. Uzņēmēja piekrīt, ka durvis verot aizvien vairāk ēdināšanas uzņēmumu. 


«Kafejnīcu varētu būt vēl vairāk. Vieta – pateicīga. Apkārt daudz biroju ēku. Interjera salonu jomā šajā ielā konkurentu mums nav. Pirms kāda laika bija viens uzņēmums, bet tas darbību beidzis. Runājot par ielas nākotnes potenciālu, man ļoti patiktu, ja tā attīstītos mākslinieciskā gultnē. Tas būtu labi arī mums,» viņa turpina. Visi DB aptaujātie uzņēmēji uzteic, ka svarīgs esot arī faktors, ka vakara stundās Skolas ielā varot justies droši.


Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra