Mode mainās diezgan strauji, taču uzvalks ir klasisks apģērbs, kurš tik ļoti nepakļaujas tās untumiem, tomēr arī uzvalki pēdējos gados iegūst arvien košākās krāsas

Tā intervijā DB atklāj lietuviešu uzņēmējs Geds Petrausks (Gedas Petrauskas), kuram kopā ar biznesa partneri Arvīdu Paulausku (Arvydas Paulauskas) pieder Nīderlandes apģērbu ražotāja Suitsupply franšīze Baltijā. Vairākus gadus G. Petrausks ir strādājis starptautiskā pārtikas ražošanas milža Mars pārstāvniecībā Lietuvā un Nīderlandē, vēlāk viņš korporatīvo pasauli nomainīja pret savu biznesu un jau gandrīz deviņus gadus tirgo uzvalkus, uzskatot, ka tieši šis apģērba gabals vīrietim ļauj ne vien justies pārliecinātākam par sevi, bet arī maina cilvēku uztveri par tā valkātāju.

Kas šodien ir uzvalks?

Tas pats, kas pirms desmit un 20 gadiem. Uzvalkus nēsā biznesa cilvēki, politiķi, juristi, baņķieri – visi, kuri ir orientēti uz biznesu, vēlas būt pieņemti un uztverti kā cilvēki, kuru vārds ir svarīgs, kam var uzticēties. Domāju, ka mūsdienu pasaulē uzvalks joprojām ir ļoti būtisks apģērbs pilsētniekam. Tas ir papildveids, kā parādīt, cik nopietns esi. Tas joprojām ir ļoti vīrišķīgs atribūts. Uzvalks tik viegli neatdod savas pozīcijas ikdienas apģērbam, turklāt pēdējā laikā novērojams, ka tas ienāk jaunu cilvēku ikdienas garderobē. Runa ir par jauniem vīriešiem, kuri vēlas labi izskatīsies un kam ir ambīcijas dzīvē un karjerā.

Vai atceraties savu pirmo uzvalku?

Man šķiet, ka jā. Mans pirmais uzvalks bija pat pirms skolas gaitu sākšanas – bērnudārza laikā. Tas bija no ASV. Ņemot vērā, ka tas bija padomju savienības laikos, tas bija kaut kas ļoti, ļoti īpašs – kā no citas pasaules. Uzvalks bija tumši zilā krāsā, ar ļoti platiem atlokiem – jutos kā Elviss Preslijs. Tagad es ar tādu uzvalku izskatītos ļoti jocīgi.

Ja palūkojamies uz šo apģērba gabalu 50 vai simt gadu periodā – kā tas ir mainījies? Mode pastāvīgi mainās, kā tā ietekmē uzvalka «seju»?

Uzvalks kā klasisks apģērbs ir mazāk pakļauts modes izmaiņām. Tas lielā mērā joprojām ir tāds pats kā pirms 50 gadiem, simts gadu griezumā izmaiņas ir vairāk pamanāmas, bet kopumā uzvalks ir viens no retajiem bastioniem, kas vēl turās strauji mainīgās modes ietekmē. Uzvalks galvenokārt tiek saistīts ar konservatīvās modes daļu. To nēsā vīrieši-uzņēmēji, cilvēki, kuri vēlas tikt uztverti nopietni, kuri rūpējas par savu tēlu un statusu, lai apkārtējie cilvēki domātu, ka ar viņiem ir droši veidot biznesu, ka viņi ir uzticami. Pēdējos 70 gados lielākās izmaiņas saistītas ar krāsām un modeļiem. Pirms simt gadiem lielākā daļa uzvalku bija melni, tikai daži bija atšķirīgā krāsā. Pēdējos piecdesmit gados ir vairāk krāsas, dažādākas formas. Mūsdienās ir divi lieli virzieni – itāļu un angļu skola, kuras ietekmē šo apģērbu attīstību. Abas ir ienesušas daudzas mazas izmaiņas. Pirmkārt, – krāsas. Šodien pat ziemā var redzēt diezgan daudz vīriešu, kuri nēsā gaišus uzvalkus – pelēkus, bēšus – kaut kas tāds pat pirms 20 gadiem bija iedomājams tikai vasarā. Tāpat ienākušas dažādas tekstūras, ir dažādi auduma veidi – vilna, lins, zīds, pat kaņepju šķiedru audums. Taču uzvalka forma paliek diezgan nemainīga. Pēdējos gados modē atgriežas trīsdaļīgie uzvalki. Var redzēt daudzus vīriešus, kuri tādus tagad vēlas nēsāt, jo tas viņu izskatu padara vēl formālāku.

Sarunā iesaistās G. Petrauska biznesa partneris Arvīds Paulausks: Varu piebilst, ka uzvalks ir kļuvis pieejamāks. Pirms simt gadiem drēbnieka šūtu uzvalku varēja atļauties tikai daļa vīriešu. Neteiktu, ka uzvalks kļūst lētāks, bet gan – pieejamāks.

Kas ir biežākās kļūdas, ko vīrieši pieļauj, izvēloties uzvalku?

Pats svarīgākais, ar ko sākt, ir izvēlēties pareizu žaketes izmēru. Plecu daļai precīzi jāatbilst vīrieša pleciem. Ja žaketes izmērs neatbilst augumam, tā labošana varētu būt ļoti laikietilpīgs, sarežģīts un dārgs process. Piedurknēm jābūt pietiekami garām – līdz plaukstas locītavai. Jaunākiem cilvēkiem tā var būt nedaudz īsāka, tas būs modīgāk, bet standarts ir locītava. Pavisam noteikti – ne garāka par plaukstas locītavu. Visbiežākā kļūda, ko redzu ielās, – pārāk garas piedurknes. Iespējams, tas saistīts ar padomju laikiem, kad nebija plašas izvēles un jauniešiem vecāki pirka uzvalku izlaidumam, gaidot, ka viņi vēl augs. Taču tā vairs nav, un cilvēki pārāk lielos uzvalkos izskatās jocīgi. Savukārt no krekla piedurknes jābūt redzamam vismaz centimetra, bet arī ne 10 centimetri. Žaketes garumam jābūt ne garākam kā vīrieša rokai, tāpat vizuāli tā aizmugurei jāsadala vīrieti precīzi vidū – divās daļās.

Otra svarīgā lieta ir bikšu garums. Arī bieži sastopama kļūda ir tā, ka vīrieši nēsā pārāk garas bikses. Šis ir pavisam vienkāršs padoms – vīrietim, bez kurpēm stāvot uz zemes, bikšu galiem jābūt centimetru virs tās. Ja mēra ar kurpēm – centimetru vai mazāk no kurpes papēža. Tāpat kā pārāk garas žaketes piedurknes, arī pārāk garas bikses padara vīrieša izskatu jocīgu pat tad, ja uzvalks ir dārgs un visādi citādi ļoti labs. Mēs mēģinām izglītot vīriešus, izskaidrojot saviem pircējiem, kā izvēlēties uzvalku, jo īpaši – jauniem pircējiem.

Visu interviju Uzvalka cīniņi ar džinsiem lasiet 17. aprīļa laikrakstā Dienas Bizness.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra