Konkurēt ar lielajiem veikalu tīkliem ir iespējams, apvienojot daudzu mazu, neatkarīgu veikalu spēkus, rāda Lietuvas tirdzniecības uzņēmumu apvienības Aljansas Aibė, UAB pieredze
, vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Kompānija Lietuvā ir izveidota 1999. gadā. «Toreiz situācija tirgū bija tāda, ka strauji attīstījās lielie mazumtirdzniecības tīkli, pieauga viņu tirgus daļa, bet tradicionālo mazo veikaliņu tirgus daļa nedaudz samazinājās. Turklāt preču piegādātāji lielajiem spēlētājiem spēja piedāvāt labākus noteikumus nekā mazajiem, tāpēc radās ideja attīstīt kooperāciju, lai visiem būtu līdzīgi noteikumi, būtu vienoti iepirkumi, iespaidīgāks apgrozījums un spēks. Vēlāk parādījās arī sava loģistika, jo mūsu veikali nav lieli, tie atrodas mazās pilsētās, un tos dažiem piegādātājiem ir grūti sasniegt,» stāsta Artūrs Zabielsks (Artūras Zabielskas), Aljansas Aibė, UAB Baltijas iepirkumu departamenta direktors. Latvijā Aibe kooperāciju sāka attīstīt 2002. gadā. Šobrīd aliansē ir 1090 veikali Lietuvā un Latvijā, tostarp Lietuvā ir vairāk nekā 600, bet Latvijā – vairāk nekā 400. Gandrīz katram alianses dalībniekam – veikalam ir savs īpašnieks (kopumā ir 354 mazumtirdzniecības uzņēmumi). Kopumā šajā mazumtirgotāju apvienībā strādā aptuveni 5000 cilvēku, no tiem 3500 Lietuvā.


A. Zabielsks Aibė apvienības modeli sauc par tādu kā «vieglo» franšīzi – partneriem netiek uzlikti ļoti stingri noteikumi un pienākumi, bet ir samērā liela brīvība. «Nodrošinām dažādus pakalpojumus, sākot ar palīdzību veikalu projektēšanā, sortimenta veidošanā, preču izvietošanā, veikala atvēršanā, pārrunās ar piegādātājiem, reklāmā, akcijās, renovācijā, loģistikā un beidzot, piemēram, ar IT vai degvielas iepirkumiem – visā, kas vajadzīgs, lai būtu mazāk darba pašiem un lai varētu atvērt jaunus veikalus, plānot tālāko darbību, dzīvot labāk,» klāsta A. Zabielsks. Salīdzinot ar lielajiem nozares spēlētājiem, piemēram, Rimi, Maxima, viņa skatījumā Aibė ir izvēlēts nedaudz sarežģītāks biznesa modelis, – konkurenti 100% kontrolē savus veikalus, turpretī Aibė ir vairāk nekā tūkstotis veikalu, ko kontrolē konkrēto uzņēmumu īpašnieki. «Mūsu mērķis ir «pārdot» savas idejas katram veikala īpašniekam, pierādīt, ka viņam tās noderēs, lai viņš dzīvotu labāk. Mums ir svarīgi ne tikai nopirkt produktus par labu cenu, bet arī pārdot tos saviem partneriem,» skaidro A. Zabielsks.


Aibė apgrozījums 2014. gadā sasniedza 409 miljonus eiro, pieaugot par 18%. Lietuvā apgrozījums bija 280 miljoni eiro un izaugsme – 16%, Latvijā kompānija apgrozīja 130 miljonus eiro un tas auga par 22%. Vaicāts, kā panākta šāda izaugsme, A. Zabielsks norāda, ka to izdarīt bijis gan viegli, gan grūti. Pirmkārt, attīstību veicinājusi jaunu partneru piesaiste un veikalu atvēršana. 2014. gadā veikalu apvienība paplašinājusies par 39 jauniem veikaliem. «Tie, protams, dod papildu artavu kopējā apgrozījumā, tomēr pats svarīgākais faktors ir esošo veikalu attīstība, kvalitātes uzlabošana. 2014. gadā daudz darba ieguldījām veikalu kvalitātē, piemēram, renovējām 50 tirdzniecības vietas,» viņš stāsta.


Plašāk lasiet rakstā Kopā vieglāk un racionālāk
 trešdienas, 20. maija, laikrakstā Dienas Bizness (12.-13. lpp.)!

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra