Pretēji sabiedrībā šad tad izskanējušajam viedoklim par to, ka Maximas traģēdija varētu ievērojami pasliktināt pagājušā gada novembra mazumtirdzniecības datus, statistiķu aprēķini liecina, ka gada priekšpēdējais mēnesis Latvijas mazumtirdzniecības sektoram ir vainagojies ar straujāko izaugsmi pēdējā pusgada laikā. Proti, novembra izaugsmes temps, rēķinot gada izteik- smē, bijis straujākais kopš šā gada maija.

Kā liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati, pagājušā gada vienpadsmitajā mēnesī salīdzinājumā ar atbilstošu laika periodu gadu iepriekš,mazumtirdzniecības nozare ir piedzīvojusi 5% izaugsmi. Samērā būtisks pieaugums ticis fiksēts arī viena mēneša laikā, proti, salīdzinājumā ar oktobri tirdzniecības apgrozījums salīdzināmajās cenās (t.i., atrēķinot inflācijas ietekmi) ir palielinājies par 1,2%.

Atgūšanās gads

«Pērnais ir bijis atgūšanās gads Latvijas cilvēkiem – smagais krīzes periods aizvien lielākai sabiedrības daļai pamazām paliek pagātnē, pārliecība par ekonomikas stabilitāti no valstsvīru runām ienāk cilvēku mājās, un tas ietekmē sabiedrības gatavību tērēt vairāk. Tiesa, joprojām akcijas preču īpatsvars ir samērā augsts, un pircēji ir pieraduši veikalu plauktos izvēlēties tieši atlaižu produktus,» norises tirdzniecībā komentē Rimi Latvia valdes priekšsēdētājs Valdis Turlais. Analizējot pirkumu grozu saturu, viņš secina, ka sava loma tirdzniecības pieaugumam ir arī eiro. Repektīvi, pircēji, tērējot uzkrātos latus, vairāk iegādājušies produktus ar ilgāku derīguma termiņu – eļļu, kafiju, makaronus un citus, kā arī atļāvušies veikt lielākus pirkumus, piemēram, sadzīves tehniku un elektropreces. Tas likumsakarīgi palielinājis nozares apgrozījumu un veicinājis mazumtirdzniecības kopējo izaugsmi, norāda tirgotāju pārstāvis.

Vairāk ēd

Norises mazumtirdzniecības sektorā ir uzskatāms valsts ekonomikas veselības spogulis, turklāt šis attēls ir vērtējams kā ļoti daudzsološs. Par to liecina strauji pieaugošie pārtikas mazumtirdzniecības apjomi, kas pagājušā gada novembrī salīdzinājumā ar atbilstošu laika periodu gadu iepriekš bija palielinājušies par 7,2%. Salīdzinājumam – pagājušā gada sākumā pārtikas mazumtirdzniecības izaugsmes tempi bija divas reizes lēnāki. Tas, kas notiek ar pārtiku, norāda uz to, ka iedzīvotāju rocība aug ne tikai makroekonomiskās statistikas līmenī, bet norāda arī uz reālu spēju tērēt naudas līdzekļus. Tādējādi varam piebilst, ka pērn fiksētā vidējā darba samaksa, kas par dažiem latiem pārsniegusi 2008. gadā aprēķināto, pamazām sāk atspoguļoties arī smagākos pirkuma grozos. Tiesa, ir jāņem vērā, ka inflācijas ietekmē iedzīvotāju pirktspēja ir nedaudz mazinājusies, tomēr kopējā tendence ir pozitīva.

Vienlaikus gan ir jāvērš uzmanība uz to, ka pagaidām šķiet pierimis mājokļu iekārtošanas bums, jo ar to saistītā izaugsme salīdzinājumā ar gada sākumu ir ievērojami gājusi mazumā. Piemēram, mājsaimniecības elektropreču tirdzniecība gada laikā ir pieaugusi par 3,4%, kas ir aptuveni trīskārt lēnāks pieauguma temps nekā gada sākumā, bet paklāju, grīdsegu, tapešu un grīdas segumu mazumtirdzniecība no 19,5% gada izaugsmes tempa janvārī ir nonākusi līdz 29% vērtam kritumam novembrī. Līdz ar jaunas ES naudas ieplūšanu būvniecībā un iedzīvotāju tēriņu aktivizēšanos situācija varētu strauji uzlaboties. Situācija labāk attīstījusies mēbeļu, apgaismes ierīču un citu veidu mājsaimniecības piederumu mazumtirdzniecībā, kur attiecīgajā laika periodā izaugsmes temps, rēķinot gada izteiksmē, ir palielinājies no 13,3% līdz 17,9%.

Pagaidām atpaliek

Swedbank ekonomiste Kristilla Skrūzkalne norāda, ka, neraugoties uz labajiem datiem, dažādu nozaru vidū ir manāmas izteiktas atšķirības. Dažas nozares ir tuvu vai pat pārspējušas 2007.gada līmeni, savukārt vairums nozaru joprojām ir krietni zem «trekno gadu» maksimumiem. Pēc viņas teiktā, 2007.gada līmeni ir jau pārspējusi datoru mazumtirdzniecība un mazumtirdzniecība pa pastu/internetu, kas varētu būt saistīts ar iedzīvotāju paradumu maiņu. Arī zāļu, kosmētikas, sporta preču un spēļu, kā arī apģērbu mazumtirdzniecības apgrozījums ir jau tuvu 2007.gada līmenim, savukārt ar mājokļa labiekārtošanu/remontu saistītajām precēm atgūšanās vēl ir tālu no pirmskrīzes augstumiem.

«Izskatās, ka kopumā mazumtirdzniecības izaugsme pērn būs bijusi mērena, sasniedzot apmēram 4%. Gaidāms, ka šogad līdz ar darba samaksas un nodarbinātības kāpumu mazumtirdzniecības attīstība turpināsies un mājsaimniecību patēriņš joprojām būs nozīmīgs ekonomikas izaugsmes virzītājs,» prāto Swedbank ekonomiste.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra