Pakalpojumi

Rīgā reģistrēta jauna taksometru firma

Gunta Kursiša, 26.10.2012

Jaunākais izdevums

Šonedēļ Rīgā reģistrēta jauna kompānija, kuras nosaukums liecina, ka tās darbība būs saistīta ar taksometru pakalpojumu sniegšanu, liecina informācija laikrakstā Latvijas Vēstnesis.

SIA Rīgas privātie taksometri reģistrēta 23. oktobrī, un tās juridiskā adrese ir Lielvārdes ielā 107-61, Rīgā, savukārt firmas pamatkapitāls ir 30 lati.

Uzņēmuma valdes priekšsēdētājas amatā iecelta Baiba Grinberga, savukārt uzņēmuma valdes locekļa amata pienākumus pildīs Aleksandrs Sannikovs, liecina informācija Lursoft. Db.lv neizdevās sazināties ar uzņēmuma pārstāvjiem.

Pašlaik Rīgā reģistrētas vairāk nekā 30 kompānijas, kuru darbības veids ietver arī taksometra pakalpojumu sniegšanu, liecina informācija portālā 1188.lv.

Jau rakstīts, ka pēdējo mēnešu laikā Rīgas dome konstatējusi pārkāpumus sešās taksometru kompānijās, tomēr septembra beigās šiem uzņēmumiem tika dots laiks šo pārkāpumu novēršanai. Ja tas netiks izdarīts, tad no pirmā novembra to darbība tiks apturēta uz trim mēnešiem. Pašvaldība atklāja, ka KS Transporta grupa Rīgas Taxi, SIA Elite Taxi, SIA Apvienība Taxi, SIA TAXI, SIA Ormanis Taxi un SIA STO nepilnīgi uzskaita ieņēmumus, nodarbina darbiniekus bez darba līgumiem, nepilnīgi uzskaita nostrādāto darba laiku un to darbinieku algas ir zemākas nekā vidēji nozarē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

80 eiro alga taksometru nozarē liecina par to, ka tā ir tīri acīmredzama šmaukšana. Un lai no šīs šmaukšanas izietu ārā ir viens darbīgs līdzeklis, kas atvieglotu arī nodokļu iekasēšanu un mazinātu birokrātiju - tā ir patentmaksa jeb taksometru nodeva, saka SIA Baltijas taksometrs valdes loceklis Jānis Naglis.

Kādreiz taksometra vadītājs bija auto vadīšanas paraugs. Tagad, nesauksim vārdā taksometru kompāniju, bet tās mašīnu ieraugot, esmu uzmanīgs, pēc pieredzes zinu, ka to var vadīt arī tāds šoferis, kura vadīšanas iemaņas ir iesācēja līmenī. Dzīvē gadās sastapt taksometru vadītājus, kuri nezina pat Rīgas centra ielu nosaukumus. Vai nav notikusi taksometru nozares degradācija?

Vaina ir tajā, ka taksometru kompānijas ļoti bieži pieņem vadītājus bez pienācīgas kvalifikācijas pārbaudes un apmācībām. Ir pāris kompānijas, kurām tas ir pašsaprotami, ka pirms cilvēks uzsāk taksometra vadītāja darbu, notiek apmācības. Ja runājam par tādiem zīmoliem kā RedCab un Baltic Taxi tad šādas apmācības ir vismaz nedēļu garas. Tajās ne tikai tiek dotas iespējas vēlreiz apgūt satiksmes noteikumus, bet arī tiek mācīta apkalpošanas kultūra, dotas konfliktsituāciju risināšanas iemaņas, mācīta Rīgas kartes atšifrēšana, un apmācības beigās ir prakstiskais eksāmens.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Baltijas Taksometram jauni nodrošinājumi

Žanete Hāka, 15.06.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Baltijas Taksometrs reģistrēti jauni nodrošinājumi, liecina Lursoft informācija.

Uzņēmumam aizliegts atsavināt Baltijas Taksometra īpašumā esošās SIA Recipio Baltic kapitāldaļas, kā arī SIA Baltijas Taksometrs piemērots aizliegums visa veida pārreģistrācijas darbībām un aizliegums reģistrēt komercķīlas. Jānorāda, ka patlaban Baltijas Taksometram ir spēkā ir deviņi nodrošinājumi.

Pēdējais gada pārskats, ko iesniedzis Baltijas Taksometrs, ir par tā saimniecisko darbību 2013. gadā. Pārskata gadā uzņēmuma neto apgrozījums pieauga līdz 3,905 miljoniem eiro. Uzņēmuma peļņa pēc nodokļu nomaksas pārskata periodā bija mērojama ar 53,903 tūkstošiem eiro. Baltijas Taksometrs 2013. gadā ar darbavietām nodrošināja 422 darbiniekus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

VIDEO: Taksometru nozarē maksājamo nodokļu apmēru samazina, piemērojot atlaides

Elīna Pankovska, 08.08.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Summa, ko valsts budžetā iemaksājuši taksometru nozares uzņēmumi, ir palielinājusies, tomēr tā varētu būt krietni vien lielāka, trešdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Lai gan pēdējos gados ir veikta virkne izmaiņu nolūkā uzlabot situāciju taksometru nozarē un pēc iespējas mazināt ēnu ekonomikas īpatsvaru tajā, risināmo jautājumu joprojām netrūkst. 2016. gadā taksometru pakalpojumu sniedzēji valsts budžetā iemaksāja kopumā 1,86 milj. eiro, savukārt pērn šī summa sasniedza 4,25 milj. eiro, liecina Valsts ieņēmumu dienesta (VID) sniegtā informācija. Tomēr nodokļos nomaksātā summa, iespējams, varētu būt krietni lielāka, ja visi taksometru vadītāji būtu godīgi un drukātu čekus, savukārt pasažieri tos arī prasītu. Ja agrāk notika iejaukšanās pašā taksometru skaitītājā, tad šobrīd maksājamo nodokļu apmērs tiek samazināts, piemērojot atlaides (skatīt pievienoto video - red.). Proti, negodīgie taksometru vadītāji iekasē, piemēram, pilnus desmit eiro par braucienu, neizsitot čeku, ja pasažieris to neprasa. Pēc pasažiera izkāpšanas tiek piemērota 70% atlaide skaitītājā un čeks izsists vien par 30% no summas. Tātad arī nodokļi tiek aprēķināti par trīs no desmit eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nezvanīt dispečeram, bet izsaukt taksometru, izvēloties tuvāko vai lētāko piedāvājumu viedtālruņa lietotnē, – šāda prakse tiek ieviesta arī Latvijā, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Latvijā ir vairākas kompānijas, kas piedāvā mobilās lietotnes taksometru izsaukumiem.

No Igaunijas

Izmantojot mobilo lietotni Taxify, cilvēks tiek savienots ar taksometra vadītāju, neizmantojot zvanu centru. Viņš atver mobilo lietotni savā viedtālrunī, tā nosaka cilvēka atrašanās vietu un parāda tuvumā esošos taksometrus, kas ir pieejami izsaukumam. Viņš redz iekāpšanas cenu, maksu par vienu kilometru, vai var maksāt ar kredītkarti, kāds ir vadītāja reitings, cik ir sēdvietu. «Klients izvēlas, nospiež pieprasījuma podziņu, un taksometra vadītājs saņem ziņu savā mobilajā telefonā, ko var apstiprināt vai noraidīt,» stāsta Juris Krūmiņš, Igaunijas kompānijas Taxify pārstāvis Latvijā. Šī lietotne pērn tapusi Igaunijā, kur pagājušā gada augustā to sāka lietot 50 taksometru šoferi. Šobrīd to izmanto jau 1000 vadītāju, 20% no visiem izsaukumiem notiekot ar šo lietotni, un 80% taksometru kompāniju lieto Taxify dispečeru sistēmu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Centieni sakārtot taksometru nozari pagaidām nav vainagojušies ar īpašiem panākumiem; ēnu ekonomikas īpatsvars nozarē joprojām saglabājas rekordaugsts.

Pēdējos gados atbildīgās iestādes un taksometru nozares pārstāvji dažādi mēģinājuši sakārtot taksometru nozari. Veikti arī grozījumi normatīvajā regulējumā, tomēr rezultāts nav vainagojies ar lieliem panākumiem. Jaunākie Finanšu ministrijas (FM) un biedrības Business against shadow economy (BASE) pētījumu dati liecina, ka taksometru nozarē ēnu ekonomikas īpatsvars joprojām saglabājas augstā līmenī, veidojot 80% apmēru. BASE savā pētījumā ir secinājusi, ka 130 eiro valsts sociālās apdrošināšanas obligātās ikmēneša minimālās iemaksas (VSAOI) ieviešana taksometriem ar dzeltenajiem numuriem nav atrisinājusi izvairīšanos no nodokļu nomaksas. Drīzāk šīs iemaksas radot problēmas nodokļa personificēšanai un sadalei. Arī taksometru skaitītāji nenodrošina pilnīgu ieņēmumu uzskaiti, bet kontrole un sodi ir neefektīvi. Nozarei esot arī daudz nesaprotamu birokrātisku prasību. Savukārt attiecībā uz vieglo komerctransportu, kas veic pasažieru pārvadājumus (baltie numuri), atklājies, ka nav pieejama informācija par to apgrozījumu, pārvadātāju ieņēmumiem, kā arī pārvadātāji nesniedz informāciju vai arī tā ir nepilnīga. Tirgū darbojas ārvalstu platformas, kuras nav iespējams kontrolēt. BASE arī izstrādājusi priekšlikumus, kā varētu sakārtot nozari. Tos tuvākā laikā plānots virzīt tālāk.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Biznesa maratonists: Rīgā par daudz taksometru

Raivis Bahšteins, 05.08.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

A/s Rīgas taksometru parks automašīnas mainīs krāsu; pakalpojuma kvalitāti galvaspilsētā kropļo nodokļu krāpnieki un sīkfirmas, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Šobrīd pasažieru pārvadājumus ar vieglajiem taksometriem Rīgā veic 615 pārvadātāji ar vairāk nekā 2200 taksometriem. «Eiropas normāla prakse ir viens taksometrs uz 1000 iedzīvotājiem, tādējādi Rīgā nevajadzētu būt vairāk par 700 taksometriem. Tieši tāpēc nevaram runāt par apkalpošanas kvalitāti, jo nav kārtības, bet Konkurences padome šajos jautājumos ir ļoti tuvredzīga,» uzskata a/s Rīgas taksometru parks (RTP) valdes priekšsēdētājs Kaspars Muižnieks, piebilstot, ka uzņēmuma balsts pašlaik ir stabilie korporatīvie klienti. Viņa tēvs Leopolds Muižnieks privatizācijas laikā bija pie uzņēmuma stūres, to veiksmīgi novaldot bangojošajos izzagšanas laikmeta viļņos, tostarp ļaujot ikvienam darbiniekam kļūt par akcionāru. Pēc 22 gadu aktīva darba RTP L. Muižnieks ir uzņēmuma padomes priekšsēdētājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Situācija taksometru pakalpojumu sniegšanā pie lidostas atlidošanas termināļa nedaudz stabilizējusies; sūdzību skaits par pakalpojumu kvalitāti aug, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Pagājis laiks kopš automātiskās barjeras demontāžas un taksometru caurlaižu sistēmas atcelšanas starptautiskās lidostas Rīga teritorijā. Kā jau prognozēja eksperti, tas nesis līdzi arī haosu un cilvēku sūdzību skaita pieaugumu saistībā ar sniegto taksometru pakalpojumu kvalitāti. Novēroti arī konflikti pašu taksometru vadītāju starpā, pat ar Valsts policijas iejaukšanos. Lidostas Rīga Komunikācijas vienības vadītāja Laura Karnīte DB norāda, ka salīdzinājumā ar pirmajām nedēļām pēc tiesas lēmuma situācija ir nedaudz uzlabojusies tādā ziņā, ka vairs nav novērojami masveidīgi ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumi un sastrēgumi pie iebraukšanas stāvvietā un tamlīdzīgi. Jāatgādina, ka Augstākās tiesas Administratīvo lietu departaments marta beigās atstāja negrozītu spriedumu, ar kuru lidostai Rīga tika uzlikts pienākums demontēt automātisko barjeru, kas ierobežo piekļūšanu taksometru stāvēšanas joslai. Tiesa uzdeva arī atcelt ceļa zīmi Iebraukt aizliegts un papildzīmi Izņemot ar lidostas atļaujām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd tiek strādāts pie jauniem priekšlikumiem, lai panāktu izmaiņas kopbraukšanas regulējumā, padarot to vienkāršāku, intervijā DB norāda taksometru izsaukšanas platformas Taxify pārstāvniecības Latvijā jaunais vadītājs Kārlis Ķezberis.

Viņš atzīmē, ka sakārtot nozari ir viens no prioritārajiem uzdevumiem, tāpēc arī tiek izvērtēti dažādi risinājumi un labākie iespējamie tiks iesniegti tālāk regulatoriem. Taxify no konkurences nebaidās un atzīst, ka tirgū ir vieta arī citiem spēlētājiem. Jāatgādina, ka šā gada maijā Taxify noslēdza investīciju raundu 175 milj. ASV dolāru apmērā, plānojot ieguldīt tehnoloģiju attīstībā un strādāt pie risinājumiem, kā pārvietoties pilsētās, galvenokārt, Eiropas un Āfrikas tirgos.

Fragments no intervijas

Kā nonāci Taxify un transporta nozarē?

Iepriekš strādāju konsultāciju uzņēmumā Deloitte un vēl citos līdzīgos uzņēmumos, sniedzu biznesa stratēģijas un vadības padomus uzņēmumiem. Mans uzdevums nebija tikai analizēt finanses, bet gan iedziļināties uzņēmumu procesos, salīdzināmajos rādījumos u.c.. Pāriet uz taksometru un transporta nozari pamudināja Taxify uzaicinājums pievienoties uzņēmumam. Tā kā ikdienā jau kādus divus gadus lietoju Taxify, biju jau ļoti labi iepazinies ar uzņēmumu un pakalpojumu. Līdz ar to izdomāju, ka šī varētu būt lieliska iespēja dzīvē kaut ko pamainīt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Meklēs risinājumus taksometru haosam lidostā

Elīna Pankovska, Egons Mudulis, 22.09.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Taksometru caurlaižu sistēmas likvidēšana lidostā Rīga radījusi satiksmes haosu; tiek meklēti risinājumi kā situāciju uzlabot, piektdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Līdz ar automātiskās barjeras demontāžu un taksometru caurlaižu sistēmas atcelšanu starptautiskās lidostas Rīga teritorijā, nozares pārstāvji un eksperti pauž bažas, ka tas var radīt haosu, neapmierinātību klientos un, iespējams, veicināt ēnu ekonomiku nozarē. Jau šobrīd lidosta norāda, ka lielais taksometrus skaits, kas vienlaikus mēģina izmantot bijušo, tā dēvēto, taksometru līniju, apgrūtina satiksmi.

Jāatgādina, ka Augstākās tiesas Administratīvo lietu departaments marta beigās atstāja negrozītu spriedumu, ar kuru lidostai Rīga tika uzlikts pienākums demontēt automātisko barjeru, kas ierobežo piekļūšanu taksometru stāvēšanas joslai. Tiesa uzdeva arī atcelt ceļa zīmi Iebraukt aizliegts un papildzīmi Izņemot ar lidostas atļaujām. DB apkopotā citu valstu lidostu pieredze liecina, ka kārtība, kādā tiek sniegti taksometru pakalpojumi to teritorijās, ir dažāda. Savukārt Mārupes pašvaldībā DB uzzināja, ka vairāki taksometru pakalpojumu sniedzēji ir vērsušies pašvaldībā un vēlas saņemt licenci, lai darbotos tās teritorijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

RTP: Taksometru biznesā patlaban svarīgākais tas, cik meistarīgi «apčakarēsi» valsti

NOZARE.LV, 14.10.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Taksometru parka (RTP) vadība vēlas kardināli mainīt situāciju taksometru biznesā un nonākt līdz līmenim, kad svarīgākais ir nevis tas, cik meistarīgi «apčakarēsi» valsti ar nodokļiem, bet cik meistarīgi apkalposi klientu, norāda uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Kaspars Muižnieks.

Viņš uzsver, ka kompānija patlaban izdzīvo tikai tāpēc, ka savus riskus ir diversificējusi. Ar autobusu biznesā nopelnīto naudu tiekot nosegts vieglo taksometru bizness. Tas tiekot darīts cerībā, ka nozare tiks sakārtota un kompānija varēs nopelnīt.

Kā skaidro Muižnieks, kompānijas taksometru mašīnas atšķirībā no daudzām citām kompānijām nav pārrakstītas uz citām firmām, taču noturēt šo līmeni esot sarežģīti. «Kamēr būs tādas Pandas, varam cīnīties tikai ar pakalpojuma kvalitāti. Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijā (LPPA) savulaik teicu, ka jānonāk līdz līmenim, ka svarīgākais ir nevis tas, cik meistarīgi «apčakarēsi» valsti ar nodokļiem, bet cik meistarīgi apkalposi savu klientu. Iestājos par to, lai būtu vienāds pilsētas tarifs. Tikko atgriezos no Dublinas, kur ir noteikts vienots valsts tarifs. Par šo ideju esam cīnījušies 22 gadus, taču ir daudz lobiju, kam patīk pašreiz esošais «bardaks» taksometru nozarē,» uzsver kompānijas vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vēlmi sakārtot taksometru nozari vērtē pozitīvi, tomēr nav pārliecības, vai priekšlikumi efektīvi darbosies arī reālajā dzīvē.

Valdības sēdē šodien tiks skatīti grozījumi Autopārvadājumu likumā, kas ietver arī jaunā satiksmes ministra Tāļa Linkaita priekšlikumus taksometru nozares sakārtošanai. Pirmais no regulējumiem definēs, ka mobilās lietotnes, ar kuru palīdzību iespējams izsaukt taksometru ar balto numuru, ir nevis parastas interneta platformas, bet komersanti, kas sniedz taksometra pakalpojumus. Tas nozīmēs, ka uz mobilajām aplikācijām attieksies reģistrēšanas nosacījumi un platformai būs jāpakļaujas noteiktām prasībām un kontrolēm.

Grozījumi arī paredz paaugstinātas prasības pie starptautiskas nozīmes transporta infrastruktūras objektiem – lidostām, autoostām, dzelzceļa stacijām un ostām. Taksometru kompānijām būs iespēja noteikt konkrētu pārvadājuma cenu no šiem infrastruktūras objektiem. Pasažieris norēķinu varēs veikt arī ar īpašu kuponu, ko būs iespēja iegādāties vai nu tam paredzētā interneta vietnē, vai tirdzniecības vietās konkrētajos objektos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielāko kompāniju spēkos ir rādīt piemēru un iedvesmot citus uzņēmējus pievērsties savai ietekmei plašākā kontekstā par primāro biznesu.

"Esam lielākais igauņu vienradzis, kas joprojām ir 100% Igaunijas uzņēmums. Gribam parādīt Baltijai, ka tas ir iespējams, un iedvesmot citus sekot mūsu piemēram," savā runā tehnoloģiju un jaunuzņēmumu konferencē "TechChill" norādīja Martins Villigs (Martin Villig), Igaunijā dibinātās transporta pakalpojumu platformas "Bolt" līdzdibinātājs.

Viņš runāja par vienradžu – tehnoloģiju jaunuzņēmumu, kuru novērtējums investīciju piesaistes rezultātā pārsniedzis miljardu dolāru – ietekmi un uzskata, ka to spēkos ir radīt pozitīvas pārmaiņas. M. Villigs regulāri tiekas ar jauniem uzņēmējiem, mentorē viņus, palīdz, iepazīstinot ar citiem vērtīgiem kontaktiem, kā arī privāti investē jaunuzņēmumos, tostarp arī Latvijas "Printify" un igauņu "MySpotit". Arī citiem jaunuzņēmumu dibinātājiem viņš iesaka ieguldīt savas zināšanas vietējā ekosistēmā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Aizputes taksometru uzņēmuma vadītājs: «Šoferim algai sanāk»

Dienas Bizness, 20.10.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Trīs mēnešus, kopš uzņēmums J.I.L. Aizputes novadā atsāka taksometra pārvadājumus, vērtējam kā vidējus, un jāsaka atklāti – pārāk spīdoši mums pagaidām nav klājies,» reģionālajam laikrakstam Kursas Laiks atklājis uzņēmuma vadītājs Jānis Lauks.

«Šoferim algai sanāk,» lakonisks bijis J. Lauks, vienlaikus norādot – rokas viņš nenolaidīs.

«Mēs darbu turpināsim darīt. Jo­projām mums ir tikai viens taksometrs – vairāk pagaidām arī nevajag. Pārsvarā mūsu pakalpojumus izmanto, kā jau plānojām, gados vecāki cilvēki,» pastāstījis uzņēmuma pārstāvis.

Kā vēstīts, Aizputes novadā pasažieru pārvadājumus jebkurā diennakts laikā atkal pilda taksometrs. 1. jūlijā pašvaldība izsniegusi licenci. «Mēģinām cilvēkus atkal pieradināt, ka novadā atkal ir taksis. Domājam – mēneša laikā mēs varēsim domāt arī par pakalpojumu klāsta paplašināšanu, piemēram, kravu pārvadājumiem,» jūlija vidū sacīja uzņēmuma īpašnieks. «Visvairāk klientu ir piektdienās un sestdienās, kad ir svētki, bet jūtam, ka pamazām tā lieta aizies!» iepriekš Kursas Laikam optimismu pauda J. Lauks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar jauno kārtību, sniedzot taksometru pakalpojumus pie lidostas Rīga ielidošanas termināļa, parādās aizvien vairāk problēmu, otrdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Kopš automātiskās barjeras demontāžas un taksometru caurlaižu sistēmas atcelšanas starptautiskās lidostas Rīga teritorijā notikumi risinājušies dažādi. Augušas pasažieru sūdzības par pakalpojumu kvalitāti un arī par neadekvāti augstajām brauciena izmaksām atsevišķos gadījumos. Pasažieru iekāpšana taksometros šobrīd notiek maksas teritorijā, kur taksometriem ir jāmaksā 1,5 eiro par 30 minūšus stāvēšanu. Tas rada papildus izmaksas taksometru pakalpojumu sniedzējiem. Tāpēc, piemēram, AS Rīgas Taksometru parks šo summu ir iekļāvis pakalpojuma cenā. Šobrīd gan nav saprotams, vai šādi drīkst rīkoties. Ministru kabineta noteikumos rakstīts, ka maksu par braucienu veido trīs sastāvdaļas - nolīgšanas tarifs, attāluma tarifs jeb maksa par kilometru un laika tarifs, kas ir braukšana/stāvēšana.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Rīgas pašvaldībai pietuvināts uzņēmums, iespējams, grasās iesaistīties taksometru nozarē

Elīna Pankovska, Lāsma Vaivare, 19.05.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas pašvaldībai pietuvināts uzņēmums, iespējams, gatavojas iesaistīties taksometru nozarē

Tā liecina DB rīcībā esoša informācija, ko Rīgas domes vadība gan neapliecina.

Tomēr vairāki gan ar nozari saistīti, gan nesaistīti cilvēki apliecina, ka runas par kāda ne tieši ar pašvaldību saistīta uzņēmuma iesaisti taksometru biznesā klīstot jau ilgāku laiku. DB izpēte rāda – tās nav bez pamata.

Ēnu ekonomikas pētnieks un asociētais profesors Arnis Sauka DB atzīst, ka ir dzirdējis, ka Rīgas pašvaldība grasās izveidot taksometru uzņēmumu. «Tas būtībā ir par mūsu – nodokļu maksātāju naudu. No kurienes tad vēl viņiem nauda? Man kā nodokļu maksātājam neviens nav prasījis, vai es dodu savu naudu kādam, kuram, protams, būs liela alga un laba dzīve. Un šis bizness var būt ar mīnusiem vai pat bankrotēt. Tai pašā laikā ir arī privātais taksometru bizness, kam šādā veidā tiks bojāts tirgus. Ja Rīgas pašvaldība taisīs taksometru biznesu, un to, visdrīzāk, tā arī darīs, jo gan jau tas ir labs bizness, būs lozungs, ka mēs sakārtosim nozari un tā tālāk. Viņi nemonopolizēsies, bet paši saprotat, ko tas nozīmē,» piebilst A. Sauka. Arī Baltic Taxi pārstāvis Jānis Naglis DB norāda, ka klīstot baumas par Rīgas domei pietuvināta taksometru uzņēmuma izveidi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vieglo taksometru pakalpojumu nozarē pārliecinošu virsroku ņēmuši mazie uzņēmumi, tirgū valda asa konkurence, tomēr aizliegtas vienošanās vai tirgus varas ļaunprātīga izmantošana nav atklāta, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

DB aptaujātie nozares pārstāvji atzīmē, ka vieglo taksometru jomā valda liela sadrumstalotība un īpaši pēdējo gadu laikā vērojams liels mikrouzņēmumu skaita palielinājums. Taksometru kompānijas Lady Taxi izpilddirektors Andris Bondars DB atzina, ka, protams, nozari ietekmē tas, ka ir liels mikrouzņēmumu skaits. «Mēs gan šādu praksi nepiekopjam. Nevar teikt, ka šī situācija mūsu kompāniju ietekmētu tieši. Protams, mums ir lielākas izmaksas un nodokļi, jo neesam mikrouzņēmums. Ja pērn būtu pieņemti grozījumi likumā, kuri noteica nozares, kas nevarētu vairs būt mikronodokļa maksātāji no šā gada sākuma, situācija taksometru tirgū strauji mainītos. Tomēr domāju, ka tāpat tiktu atrastas citas shēmas,» piebilst A. Bondars.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Taksometru jomu un pārvadājumus ar baltajiem numuriem cer sakārtot ar bargākiem sodiem, piektdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

No piektdienas pasažieru komercpārvadājumus ar taksometru drīkst veikt, ja pārvadātājs ir saņēmis speciālo atļauju (licenci), ko izsniedz republikas pilsētu pašvaldības un plānošanas reģioni, bet pasažieru komercpārvadājumus ar vieglo automobili (baltajiem numuriem un netrafarētiem auto) drīkst veikt, ja pārvadātājs ir saņēmis speciālo atļauju (licenci), kuru izsniedz valsts SIA Autotransporta direkcija (ATD). Savukārt tiesības vadīt transportlīdzekli pasažieru komercpārvadājumos ar taksometru vai vieglo automobili ir tādai personai, kuras stāžs, vadot B transportlīdzekļu vadītāju apliecību kategorijai atbilstošus transportlīdzekļus, ir vismaz trīs gadi un kura ir reģistrēta ATD taksometru vadītāju reģistrā, paredz Autopārvadājumu likums. Bez sodu palielināšanas par likuma un tam pakārtoto Ministru kabineta noteikumu prasību pārkāpumiem nozarē gan gaidāms lielāks bardaks, izriet no nozares uzraugu un spēlētāju teiktā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tiek apšaubīts, vai noteiktajā laikā ir iespējams nomainīt un verificēt taksometru skaitītājus; nav arī pārliecības, ka jaunie skaitītāji spēs samazināt ēnu ekonomikas īpatsvaru nozarē, piektdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Centieni sakārtot taksometru nozari notiek jau gadiem. Pēdējā laikā tiek sperti atsevišķi soļi un veikti grozījumi normatīvajā regulējumā, kas viesīs diezgan lielas izmaiņas šajā nozarē. Jomas pārstāvji to uztver ar dalītām jūtām. Šobrīd ir uzvirmojušas kaislības ap taksometru skaitītājiem. Proti, nozares uzņēmumi šā gada septembra vidū saņēma vēstules no Valsts ieņēmumu dienesta (VID), kurās aicināti 20 darba dienu laikā veikt programmatūras atjauninājumus (jauniem skaitītājiem) vai pilnīgu skaitītāju nomaiņu taksometros. To, ka atbilstības pārbaudes ir jāveic visiem elektronisko ierīču un iekārtu modeļiem, tai skaitā arī taksometru skaitītājiem, paredz Ministru kabineta (MK) noteikumi, un šī norma stājās spēkā jau pagājušā gada jūlijā. Tikai šā gada septembrī VID vienotajā datubāzē tika reģistrēts taksometru skaitītājs Microtax-06, kuru atbilstības pārbaudes institūcija ir atzinusi par atbilstošu normatīvā regulējuma prasībām. Līdz ar to līdz tam nebija zināms, pret kādiem skaitītājiem un programmatūras atjauninājumiem drīkst nomainīt vecos skaitītājus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iespējams, atsevišķām taksometru pakalpojumu kompānijām «savās» stāvvietās būs jādalās ar konkurentiem.

Konkurences padome, pamatojoties uz Augstākās tiesas Senāta blakuslēmumu, sākusi vētīt taksometru pakalpojumu tirgu Rīgā, vai gadījumā nepastāv kādas aizliegtās vienošanās dalībnieku starpā, kuru rezultātā dažiem pakalpojumu sniedzējiem tiek liegta pieeja piedāvāt pakalpojumus, kā arī Senāts vērš uzmanību uz to, ka pastāv indikācijas par vienošanos attiecībā uz tirgus sadali.

Konkurences padomes pārstāve Inita Kabanova DB norādīja, ka saņemts iesniegums arī no Taksi.LV. Padome tagad vērtē, vai ir pamats ierosināt lietu par konkurences tiesību pārkāpumiem. Lēmums varētu būt zināms mēneša beigās. Tomēr DB aptaujātie lielākie taksometru pārvadājumu uzņēmumi gan kategoriski noliedz jebkādu vienošanās iespējamību. Taču netieši var noprast, ka nerakstīti likumi šajā nozarē pastāv. «Neesam saskārušies ar tirgu pārdali, jo esam jau «vecs» tirgus spēlētājs, zinām savu vietu tirgū un «nelienam» pie citiem, lai atņemtu viņu maizes gabalu. Tāpēc pārējie tirgus dalībnieki nelien pie mums,» teic SIA Smile Taxi Jūrmala īpašnieks Aleksejs Ignatjevs. Līdz 2013.gada 15. februārim Rīgā licences ir izsniegtas 219 taksometru pārvadātājiem, no tām piecu licenču darbība ir apturēta. Lielākoties saistībā ar VID sniegto informāciju par šo uzņēmumu pārkāpumiem nodokļu jautājumos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Inovācijām raksturīgais graujošais efekts uz esošo lietu kārtību sit arī pašiem izgudrotājiem; Rīgā gan viss mierīgi, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Kas vienam ir tehnoloģiju dota iespēja darba tirgū, tas otram – ierastās kārtības satricinājums. Pēdējā laikā šī tehnoloģisko jauninājumu dilemma ļoti uzskatāmi ir sevi pieteikusi daudzās pasaules lielpilsētās, kur pieejami individuālo taksometru pakalpojumi ar ASV sākum- uzņēmuma radītās mobilās aplikācijas UberPop starpniecību. Inovācijas, ar to domājot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, pēc šī vārda definīcijas ir graujošas (angliski – disruptive), un tieši Uber sakarā to visā pasaulē jūt tradicionālais taksometru bizness.

2009. gadā Kalifornijas tehnoloģijām slavenajā Silīcija ielejā izveidotais sākumuzņēmums 2012. gadā sāka biznesu globāli, ko, vismaz spriežot pēc izplatības, citādi kā par uzvaras gājienu nevar nosaukt – aplikācijas sniegtie pakalpojumi tiek izmantoti 58 valstīs, un tās vērtība tiek lēsta 50 mljrd. USD. Spriežot pēc nereti vardarbīgajiem protestiem, nevarētu gan teikt, ka tehnoloģiskā jauninājuma nepārprotams uzvaras gājiens būtu noticis arī cilvēku sirdīs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Viedoklis: Taivānas pieredze e-biznesā – iespēja mums apvienot spēkus eksportā

Normunds Medens, 06.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ātrums un tam pielāgoti risinājumi – šāds iespaids par Taivānu rodas, jau izkāpjot no lidmašīnas galvaspilsētas Taipejas lidostā un nonākot lielpilsētas satiksmes plūsmā. Apstākļi, kad ikdienu daudziem nosaka temps un laiks ir zelta vērtē, mudinājis šīs Āzijas valsts iedzīvotājus attīstīt dažādus e-biznesa modeļus, par kuru pielietojamību der padomāt arī Latvijā.

Uz Taivānas dinamisko attīstību un ekonomisko potenciālu skaidri norāda skaitļi - 23 miljoni iedzīvotāju un iekšzemes kopprodukts 523 miljardu ASV dolāru apmērā, kas Taivānu stabili ierindo starp tā dēvētajiem Āzijas tīģeriem. Taivānas interneta biznesu, kura specifiku man nupat bija iespēja iepazīt e-komercijas semināra ietvaros šajā valstī, vislabāk var raksturot skaitļi: interneta lietotāji - 17,6 miljoni, kopējā interneta tirgus vērtība - 34 miljardi ASV dolāru, 40% no interneta pirkumos veiktajiem darījumiem nāk no ārvalstīm. Taivānieši vecumā līdz 30 gadiem galvenokārt iepērkas internetā. 45% no patērētājiem izmanto tiešo pārdevēja platformu, bet 25% iepērkas ar Facebook starpniecību. Taivāna pēc ASV un Lielbritānijas ieņem trešo vietu pasaulē interneta biznesa izmantošanā un attīstībā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Galvaspilsētā izstrādāti jauni noteikumi vieglo taksometru pārvadājumiem; nozarē šaubas par to efektu, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Par iebraukšanu Vecrīgā taksometru uzņēmumiem būs jāšķiras no simboliskas summas speciālās atļaujas saņemšanai. To paredz Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu departamenta izstrādātie saistošie noteikumi par vieglo taksometru pārvadājumu licencēšanu un pašvaldības nodevu par vieglo taksometru iebraukšanu īpaša režīma zonā. Noteikumu projektu bez iebildumiem, virzīšanai tālāk izskatīšanai Rīgas domes sēdē, apstiprināja Satiksmes un transporta lietu komitejas locekļi. Viņi visi atbalstīja to, ka ir nepieciešams noteikt samaksu taksometriem par iebraukšanu Vecrīgas teritorijā. Noteikumu projekts paredz arī citas izmaiņas un plānots, ka jaunie noteikumi varētu stāties spēkā jau ar šī gada 1. decembri.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igauņu kompānijai Taxify OÜ, kas ar dažiem klikšķiem mobilajā lietotnē piedāvā izsaukt taksometru, otrs lielākais tirgus aiz Tallinas ir Rīga – šeit viņi saredz lielu biznesa potenciālu, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Ideja par Taxify radās Martinam Villigam (Martin Villig) pirms trim gadiem. Tolaik Tallinā bija 35 dažādas taksometru kompānijas, lielākā daļa no tām – pavisam mazas. Tāpēc bieži vien cilvēkiem jāapzvana daudzas kompānijas, lai tiktu pie taksometra. Viņam radās doma apvienot visus taksometrus vienā mobilajā lietotnē, lai cilvēki varētu izvēlēties tuvāko taksometru. M. Villigs teic, ka šobrīd Taxify ir lielākā taksometru izsaukšanas mobilā lietotne Austrumeiropā, kas strādā astoņās valstīs un 12 dažādās pilsētās. Sistēmā ir aptuveni desmit tūkstoši taksometru vadītāju, pusmiljons lietotāju un ar lietotni mēnesī tiek veikti 250 tūkstoši braucienu. Vairāk par savu pieredzi viņš stāsta intervijā DB.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar Saeimas pieņemtajiem grozījumiem Autopārvadājumu likumā nākamgad gaidāmas izmaiņas arī līdz šim visai nesakārtotajā un ēnu ekonomikas karognesēja slavu iemantojušajā taksometru pakalpojumu jomā gan attiecībā uz to, kas varēs izsniegt licences, gan to, kas drīkstēs būt taksometra šoferis. Patlaban iesaistītās puses diskutē par vairākiem Satiksmes ministrijas (SM) izstrādātajiem Ministru kabineta (MK) noteikumu projektiem, otrdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Viens no noteikumu projektiem, kam plānots stāties spēkā nākamā gada maijā, nosaka taksometru vadītāju reģistrācijas kārtību. Taksometru vadītāju reģistra izveide, taksistu reģistrācija, izslēgšana no reģistra un informācijas aktualizācija uzticēta valsts SIA Autotransporta direkcija (ATD). Paredzēts, ka šī informācija būs publiski pieejama ATD tīmekļa vietnē, izņemot vadītāja personas kodu. Vadītājiem izvirzītas vairākas prasības, lai viņi varētu tikt iekļauti reģistrā. Bez B kategorijas vadītāja apliecības citu valstu pilsoņiem un nepilsoņiem būs arī nepieciešamas valsts valodas zināšanas ne zemākas kā B līmeņa 1. pakāpē. Tāpat šoferiem par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem piemēroto sodu uzskaites punktu skaitam būs jābūt mazākam par 10 soda punktiem. Turklāt taksisti pēdējo divu gadu laikā nedrīkstēs būt veikuši tādus ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumus, kas izraisījuši ceļu satiksmes negadījumus. Reģistrāciju vadītāji varēs izdarīt elektroniski. ATD reģistrēs vadītājus uz vienu gadu, un taksistiem katru gadu vajadzēs pārreģistrēties.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir nepieciešams ar neordināriem lēmumiem panākt lielākus nodokļu ieņēmumus. Mums ir jākļūst godprātīgākiem. Kā to panākt, nezinu, varbūt vajag ar kādu skaļu saukli – nodokļus maksāt ir seksīgi vai kā citādi, kas aizķertu sabiedrību, rosina Latvijas Darba devēju konfederācijas padomes loceklis, taksometru nozares konsultants Jānis Naglis.

Fragmenti no intervijas

Šobrīd darbojaties taksometru nozarē kā konsultants, kas šajā jomā ir aktuāls?

Taksometru nozare diemžēl ir viena no vispelēkākajām ekonomikām pārējo vidū. Pēc Finanšu ministrijas novērtējuma ēnu ekonomika taksometru nozarē ir 80%, bet parēķinot uz mašīnu skaitu, drīzāk tā varētu būt tuvāk 90%. To parāda arī jaunākie Valsts ieņēmumu dienesta (VID) dati. Kopumā samaksātā nodokļu masa ir pieaugusi par 20%, salīdzinot 2015. gadu ar iepriekšējo. Arī šogad pieaugums turpinās, taču pēdējie dati liecina, ka ir sākusies stagnācija. 1,3 milj. eiro, kas nodokļos ir iekasēti šā gada astoņos mēnešos, ir nieks, jo realitātē, summējot visus nodokļus kopā, ieņēmumiem būtu jābūt aptuveni četri miljoni eiro. Tāpēc nepieciešams kaut ko radikāli darīt šajā jomā. Nozare ar lielām grūtībām vienojās par tā saukto īpašo taksometru nodokli 286 eiro, bet diemžēl tas izkūpēja. VID, Sociālās apdrošināšanas aģentūra nav spējīgas uzskaitīt vai sastrīmēt nodokļus, lai tie nonāktu vienā paketē un vienā maksājumā. To varētu arī traktēt kā īpašu atbalstu vienai nozarei – taksometru pārvadājumiem - jo sanāk nepilnas summas nodokļu nomaksa. Faktiski šis bija vēl viens arguments, kāpēc nozares piedāvājums nevar tikt realizēts dzīvē. Tomēr tik melni kā šobrīd strādāt nav iespējams un ir jāpieņem kādi ekstraordināri mēri, lai nozari sakārtotu.

Komentāri

Pievienot komentāru