DB Viedoklis

Db viedoklis: Jaunu vilcienu vietā nodokļu maksātāji, visticamāk, dabūs jaunus parādus

Dienas Bizness, 03.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Postpadomju telpā savulaik bija slavens joks par padomju stila biznesu – nozagt kasti degvīna, saturu izliet zemē, tukšo taru nodot, bet iegūto naudu – nodzert... Tieši šis pastāsts nāk prātā, lasot virsrakstus – zaudējot 100 miljonus latu līdzfinansējumu, a/s Pasažieru vilciens (PV) cer uz 10 miljoniem no Kohēzijas fonda.

Citiem vārdiem sakot, Spānijas kompānija Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) ir nolēmusi iesūdzēt tiesā gan PV, gan Latvijas valsti par savulaik noslēgtā pasažieru vilcienu ražošanas un apkopes līguma nepildīšanu. Turklāt, visticamāk, Latvija jeb, pareizāk sakot, pilnīgi visi nodokļu maksātāji jebkurā gadījumā paliks zaudētāja lomā. Pirmkārt, jāņem vērā, ka starptautiskajā tiesvedībā, it īpaši gadījumos, kad runa ir par miljonu pietiesāšanu, Latvija ir parādījusi stabilu tendenci zaudēt. Ja tas notiks arī šoreiz, mēs visi «sametīsim» daudzus desmitus miljonus eiro soda naudas veidā CAF un turpināsim pārvietoties ar PSRS gados būvētajām «eļektričkām». Bet par vilcienu ražošanas attīstību Latvijā varētu aizmirst pilnīgi un galīgi. Otrkārt, ir, protams, iespējams, panākt mierizlīgumu ar CAF, taču, visticamāk, tas nozīmētu, ka Latvija piekrīt pildīt jau noslēgto līgumu, taču nu jau šā projekta finansēšanā netiktu izmantota Eiropas nauda.

Respektīvi, projekts, kura ietvaros Latvija varēja iegūt jaunus vilcienus, lielākoties par tiem liekot samaksāt Eiropas Komisijai, un attīstīt vietējo ražošanu, ko ne reizi vien mutiski ir atbalstījuši mūsu politiķi, ir pārvērsts par totālu neveiksmi ar daudzu miljonu latu zaudējumiem. Ir tikai loģiski, ka, redzot notiekošo, daudzi jau ir paspējuši uzdot jautājumu – kurš par to atbildēs?! Nu, nav taču pareizi, ka par mantu zādzību dažu desmitu latu apmērā var iesēdināt aiz restēm, bet daudzu miljonu izšķērdēšanā tā īsti pat vainīgā nav.

Protams, publiskajā telpā nepārtraukti tiek mēģināts radīt ilūziju, ka pie visa vainīga esot iepriekšējā PV valde ar Nilu Freivaldu priekšgalā. Totāla demagoģija! Droši vien jāatgādina, ka ar CAF tika parakstīts līgums, kuru apstiprināja Vienotības pārstāvja Valda Dombrovska vadītā Latvijas valdība. Pat pieņemot, ka starp attiecīgā lēmuma pieņemšanas un līguma ar CAF parakstīšanas brīdi tajā ir iekļauts kaut kas ne tā, kā vajadzētu, droši var teikt, ka kontrole pār šo procesu ir bijusi nulles līmenī. Tādējādi var saprast CAF soli saistībā ar vēršanos tiesā – spāņu rīcībā ir oficiāli parakstīts līgums, un šī kompānija nekādā mērā nav vainojama pie tā, ka sadarbības partneri izrādījušies dīvainīši, kuriem nav ne jausmas, ko paši paraksta. DB jau iepriekš ir uzsvēris, ka atbildība par pilnībā izgāzto vilcienu iepirkumu ir jāuzņemas Vienotības vadītajai valdībai. Mēs to atgādinām arī šobrīd un noteikti to darīsim arī tieši pirms vēlēšanām. Ļoti reāls diemžēl ir scenārijs, ka tieši šīs partijas vadītās valdības (ne)darba rezultātā mēs pārskatāmā nākotnē dzirdēsim tik ļoti labi zināmo frāzi – Latvijas valsts budžets ir jākonsolidē par X miljoniem latu...

Komentāri

Pievienot komentāru