Transporta jomā nepaveiktie darbi krājas kaudzē, pēdējais – nespēja ieviest bezskaidras naudas norēķinus sabiedriskajā transportā

Satiksmes ministrijas vadībā beidzot nepieciešams kāds cilvēks, kurš spētu ne tikai paust labas idejas, bet īstenot tās arī dzīvē. Tāds kopumā bija vairāku dažādās jomās darbojošos nozares pārstāvju viedoklis esošās valdības demisijas dienā par to, kādu personu viņi gribētu redzēt satiksmes ministra amatā. Nepadarīto darbu ir daudz – sākot ar nacionālās lidsabiedrības AirBaltic neveiksmīgajiem stratēģiskā investora meklējumiem vai nekādi neiegādājamiem pasažieru vilcieniem un beidzot ar neskaidrībām par tranzīta nozares mugurkaula – dzelzceļa – neatbildētajiem jautājumiem gan Rail Baltica, gan dzelzceļa elektrifikācijas, gan tarifu ziņā. Būs liels pārsteigums, ja līdz galam nekādi nenovedamo darbu sarakstam tomēr nepievienosies arī bezkontakta maksājumu kartes neieviešana sabiedriskajā transportā 2016. gada janvārī, kā to paredz pēc gadiem ilgām pa apli ejošām diskusijām un strīdiem šā gada martā par spīti Satiksmes ministrijas un Autotransporta direkcijas pretdarbībai pieņemtie Ministru kabineta noteikumi. Ieceres doma laba – bankas karti viltot tā kā būtu grūtāk nekā parastu invalīda vai kādas citas braukšanas maksas atvieglojumus saņemošas personas apliecību, tāpat nepārprotami tiktu fiksēts katrs brauciens, kā rezultātā būtu pārliecība, ka ne pasažieri, ne šoferi, ne pārvadājumu kompānijas nekrāpjas, iecērtot robu valsts un pašvaldību budžetos. Saskaņā ar Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas aplēsēm jaunā kārtība ietaupītu līdz pieciem miljoniem eiro gadā, kas vairākkārtīgi segtu sistēmas ieviešanai nepieciešamos izdevumus.

Diemžēl Satiksmes ministrija līdz šim nav tikusi nekur tālāk par skaļiem, bet tukšiem vārdiem, ka labi būtu, ja sabiedriskajā transportā bezskaidras naudas norēķinus varētu veikt dažādiem līdzekļiem, tostarp bankas kartēm. To, vai tā vairāk ir nevēlēšanās kaut ko darīt, bezkontakta kartes pagaidām neieviesošo banku vai e-talona ieviesēju spiediens, atsevišķu pārvadātāju vēlme palikt pie necaurskatāmām naudas plūsmām, grūti spriest. Visticamāk, viss kopā. Tas, vai jaunajā kārtībā un līdz ar to naudas taupīšanā ieinteresētajai Latvijas Pašvaldību savienībai, vienīgajai šo sistēmu pagaidām piedāvājošajai Norvik bankai izdosies panākt savu, vēlākais, būs skaidrs janvāra sākumā. Premjere Laimdota Straujuma uzstāj, ka tas būtu jāpaveic. Ja jaunais ministrs vairāk būs darītājs, nevis runātājs, kā pēdējie trīs četri, viņu jebkurā gadījumā gaida grūti lēmumi arī šajā jomā.

Proti, ja noteikumus neatliek, panākt, lai ministrijas un Autotransporta direkcijas darbinieki beidzot sāktu pildīt valdības uzdoto. Savukārt, ja noteikumus atliek, ātri tikt skaidrībā par iespējamiem ieceres trūkumiem, piedāvāt to risinājumus un jautājumu strauji virzīt tālāk.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra