Volkswagen datu manipulācijas skandāls ne tikai parāda autoindustrijas patieso seju, bet aktualizē arī biznesa godīguma jautājumu kopumā

Visticamāk, arī Latvijā pēdējās desmitgades laikā nu jau ir atvēsis priekšstats, ka krāpšanās un mahinācijas notiek tikai šeit, proti, bijušās Austrumu bloka valstīs, bet Rietumeiropā, sevišķi, ja runa ir par nozaru grandiem, viss rit ārkārtīgi tīri un godīgi. Lai nu kā, nesenais skandāls ar pasaules lielāko autoražotāju, vācu autobūves industrijas lepnumu Volkswagen pierāda, ka arī šī līmeņa biznesa spēlētāji diemžēl nepārvar godīguma latiņu.

Pats gadījums ir muļķīgs bezgala – tieši pirms nozīmīgās autoizstādes IAA, kas ik gadu tradicionāli notiek Frankfurtē, ASV atbildīgās iestādes paziņoja, ka Volkswagen (VW) esot krāpies dīzeļa dzinēja emisiju testos, proti, ticis uzrādīts zemāks atgāzu izmešu daudzums, nekā šīs automašīnas patiesībā rada. Protams, var smīkņāt par to, kāpēc amerikāņi šim paziņojumam izvēlējās tieši šo brīdi un vai tas nav arī mēģinājums kaut kādā mērā stutēt nīkuļojošo ASV autoindustriju, tomēr VW atbildību tas nemazina. Tagad noskaidrojies, ka manipulētie dati varētu būt aptuveni 11 miljoniem VW koncerna automašīnu, turklāt skarti varētu būt ne tikai Volkswagen markas automobiļi, bet arī VW grupā ietilpstošie Audi, Seat un Škoda spēkrati. Nesmukums, tā teikt, pa visu seju, kas dažu dienu laikā samazināja VW akciju biržas vērtību par 30 miljardiem eiro – salīdzinājumam var teikt, ka zaudētā vērtība naudas izteiksmē ir tik liela, kā visas Latvijas IKP kopā. Lai arī VW nu jau bijušais vadītājs Martins Vinterkorns sacījis, ka jūtas par notikušo dziļi satriekts, jo īpaši par to, ka Volkswagen grupā ir iespējami šādi mēroga pārkāpumi, tas drīzāk izskatās pēc aizsardzības pozīcijas. Grūti iedomāties, ka ilggadīgs un profesionāls uzņēmuma vadītājs, tāpat kā koncerna padome, par šādām lietām ir turēti neziņā, un ja tas tiešām tā bija, tad šāds menedžments pilnīgi noteikti neatradās savā īstajā vietā. Vācu mediji ziņo, ka programmatūras piegādātājs Bosch jau 2007. gadā esot norādījis, ka programmatūra paredzēta tikai izmēģinājumiem, nevis pilnvērtīgai izmantošanai pārdodamajos automobiļos. Arī pašā VW koncernā jau 2012. gadā izskanējušas brīdinošas balsis par falsificētiem datiem, tomēr viss esot turpinājies. Ja tas tā ir varējis notikt, tad pie daudzajām saņemtajām balvām šādam uzņēmumam noteikti būtu jāpievieno arī «muļķības Oskars», jo ir ļoti naivi iedomāties, ka šādas manipulācijas ilgtermiņā var palikt apslēptas.

Notikušais liek aizdomāties par industriju sniegto datu patiesumu arī plašākā kontekstā. Droši vien ne viens vien autobraucējs ir sodījies par, maigi izsakoties, neprecīziem degvielas patēriņa rādītājiem. Un kas ir tad, ja līdzīgi «godīgi» attiecībā un norādītajiem datiem uzvedas arī citas Briselē spēcīgi nolobētas rūpniecības nozares, piemēram, farmācija vai pārtikas ražotāji?

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra