DB Viedoklis

Uzņēmējiem jābūt prasīgākiem, lai politiķi būtu produktīvāki

Romāns Meļņiks, Dienas Biznesa galvenais redaktors, 30.03.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tagad pieklusis, bet vēl nesen dažāda līmeņa politiķi gluži kā dzejoli skandināja, ka kaut ko panāksim vien tad, kad Latvijas bizness darbosies produktīvāk.

Nu daudzās jomās panākumi atkarīgi nevis no uzņēmēju centības, bet gan politiķu lēmumiem par nozaru darbības ierobežojumiem, līdz ar to arī, tā teikt, bumba pārsista pašu politiķu pusē. To, ka komentēt spēli gan māk, bet saspēle pašiem nevedas, redzam jau mēnešiem ilgi...

Patlaban pietrūkst aktīvas un mērķtiecīgas rīcības esošo Covid-19 ierobežojumu īstenošanā, jo pašreizējā rīcība ir drīzāk reaģējoša un situatīva, secinājusi Operatīvās vadības grupai piesaistītā ekspertu grupa. Precīzi, vai ne? Žēl tikai, ka šos ekspertus piesaistījuši tik vēlu un post factum, nevis ierobežojumu pieņemšanas laikā, lai izvērtētu visu to tagad ieviesto barjeru apiešanas riskus, kontroles vājās iespējas, negatīvās sekas uz tautsaimniecības attīstību ilgtermiņā un, protams, efektivitāti vīrusa pārneses mazināšanā. Jo tas lēmumu pieņemšanas process, kas ir bijis līdz šim, vairāk atgādina mēģinājumu un kļūdu metodi, kaut kādu eksperimentu ar sabiedrību un valsts ekonomiku, nevis pārdomātu, mērķtiecīgu epidemioloģiskās krīzes pārvaldību. Un tas ir nesis valstij pamatīgus zaudējumus. Turklāt ne tikai finansiālos. Ir cietusi uzticēšanās valsts varai.

Un ir būtiski degradēta biznesa kultūra – ja šajos neatkarības gados bijām mācījušies tomēr pamatā respektēt valstī pastāvošos biznesa spēles noteikumus, kas bija daudzmaz sakarīgi (vismaz nesalīdzināmi ar tiem, kādi bija 90. gados), tad tagad aplamu varas lēmumu dēļ ir atjaunota padomiskā pieeja: ja nevar savā būtībā absurdu likumu ievērot, tas jāapiet ar līkumu. Vēl ilgi šajā ziņā tiks pieminēts frizieru piemērs – neļāva strādāt legāli, viņi turpināja savu darbu klientu vai savos dzīvokļos. Un vēl ilgi redzēsim arī tā inerces ietekmi – ne visi tie, kas nu būs raduši strādāt nelegāli, būs gatavi atgriezties ar augstām izmaksām un stingrām prasībām apgrūtinātajā legālajā vidē.

Kurš maksās par tādu mācību? Politiķi? Aizmirstiet! Šajā situācijā ļoti simpātiska šķiet LTRK prezidenta amatā nule atkal apstiprinātā Aigara Rostovska doma – lai panāktu, ka politiķi pieņem sakarīgākus lēmumus, kritisko vērtētāju skaitam jāpiepulcē plašāka sabiedrība, arī tā dēvētās tantes Bauskā un onkuļi Tukumā. Proti, ir nepieciešams lielāks un plašākā frontē izvērsts sabiedrības prasījums pēc kvalitatīvākas politikas. Un politiķiem ir jājūt apdraudējums tādā ziņā, ka viņi tiešām (ne tikai teorētiski, kā allaž tiek pieminēts) var netikt pārvēlēti, ja turpinās būt savā darbībā neefektīvi.

Bet Saeimas vēlēšanas, kā zināms, jau tuvojas... Tieši tā pārlieku lielā stabilitāte, kas izriet no šī Saeimas sastāva paredzamās nespējas vienoties par citu valdības koalīciju, citu premjeru un ministru sastāvu, arī rada to atslābumu, kas izpaužas nespējā pieņemt kvalitatīvus lēmumus un ātri. Veselības ministres nomaiņa to pīļu dīķi šķietami nedaudz saviļņoja, taču uz īsu brīdi. Labi, retorika mazliet ir pamainījusies, arī premjers aizvien biežāk runā par datu analīzē balstītiem lēmumiem, bet... ar tādu pieņemšanu joprojām kaut kā nesokas.

Pēdējā laika spilgtākais apliecinājums tam – muļļāšanās ar jautājumu par tirdzniecības ierobežojumu aizstāšanu ar drošas iepirkšanās procedūru. Kā šo situāciju mainīt? Skaidrs, ka plašākas sabiedrības pamodināšana ir ilgstošs process, bet problēmas ir tagad, un tām nepieciešams tūlītējs risinājums. Līdz ar to jāizmanto tie resursi, kas ir un kas ir ļoti motivēti, turklāt viegli mobilizējami. Runa ir par daudzajām uzņēmēju organizācijām, kas katra var pielikt savu roku vai precīzāk – balsi, paužot uzņēmēju kopīgo prasību, lai cīņa pret vīrusa izplatību beidz būt tāda, kas grauj ekonomiku. Ja kāda viena organizācija vai dažas to saka, tas izskan un pazūd izplatījumā, taču, ja ko līdzīgu nemitīgi atkārto desmitiem organizāciju, aiz kurām ir daudzi tūkstoši strādājošo un viņu uzturētās ģimenes, veidojas vērā ņemama sinerģija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Aizdomīgu naudu var konfiscēt, par noziegumu nerunājot

Romāns Meļņiks, Jānis Goldbergs, 20.07.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par to, kā šobrīd saprot noziedzīgi iegūtu naudu, kā to konfiscē un kāda ir jaunā kārtības sapratne pēc Moneyval rekomendāciju izpildes, brīdī, kad pirmās mantas konfiskācijas Ekonomisko lietu tiesā jau notikušas, Dienas Biznesam ekskluzīvā intervijā stāsta Finanšu izlūkošanas dienesta (FID) priekšniece Ilze Znotiņa.

Fragments no intervijas

Romāns Meļņiks: Ir vesela rinda valstu, ar kurām biznesam ir apgrūtināta sadarbība. Uzņēmēji tā arī saka – pārceļam biznesu uz Lietuvu vai Igauniju un varam strādāt! Ārvalstu investori, kuri eksportē preces uz Krieviju, Kazahstānu vai citām valstīm, arī norāda, ka filiāli šādai darbībai labāk atvērt Lietuvā vai Igaunijā. Tur kontrolējošie dienesti neradot iespaidu, ka nauda varētu tikt atņemta. Kā jūs skaidrotu šo reakciju, vai mums ir citi spēles noteikumi nekā pārējā ES?

VIDEO: FID vadlīnijas nav normatīvais akts 

Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas apkarošanas pirmsākumā ir bankas vai kāda cita likuma...

Ilze Znotiņa: Jau ilgstoši mēģinu izskaidrot to, ko dara FID, un to, ko dara citas iestādes sistēmā. Par visu sistēmu atbildēju līdz 2020. gada februārim, kad Latvijai bija jāizkļūst no potenciālā riska tikt iekļautai Moneyval pelēkajā sarakstā. Vadīju gan darba grupu, gan delegāciju (Moneyval), un man bija mandāts runāt par jebkuru no tēmām, kas ir pakļautas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas jautājumam. Tagad es to jau vairāk nekā gadu nedaru, jo man šāda mandāta runāt par visu nav. Līdz ar to kontrolējošā institūcija, runājot par banku sektoru, ir Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK), un tai ir jāsniedz atbildes par to, vai prasības attiecībā uz banku klientiem ir stingrākas vai mazāk stingras. Tas, ko esmu novērojusi, – ir kaut kāda uzņēmēju daļa, kura līdz šim varbūt nav bijusi tik ieinteresēta pilnībā sniegt visu informāciju bankām, un banku prasības ir strauji mainījušās. Tas liek domāt, ka vienai daļai uzņēmēju ir vieglāk pārreģistrēt savus bankas kontus citā ES valstī, nekā palikt šeit!

R.M.: Sakiet kā eksperte, vai tas, jūsuprāt, ir pareizi, ka atšķiras prasības ES valstīs un vietām var darboties uzņēmums bez kāda satraukuma, bet pie mums to nevar?

I.Z.: Tas nav pareizi! Kāpēc? Nepareizi rīkojas nevis Latvija, bet nepareiza ir situācija, kurā pat Eiropas Savienībā, kur ir tikai 27 valstis, ir dažāda pieeja šiem jautājumiem! Ir dažādas stingrības prasības ES, un ir vairākas valstis, kuras nav ieviesušas pat tā saucamo ceturto AML direktīvu, kurai bija jābūt ieviestai jau 2017. gada jūnijā. Tās ir pat ļoti lielas valstis.

Visu rakstu lasiet 20.jūlija žurnālā Dienas Bizness!

ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!

Komentāri

Pievienot komentāru