Mani kolēģi, draugi un uzņēmēji bieži man vaicā, vai reklāma vai cita komunikācija sekmē kompānijas konkurētspējas palielināšanu. Domāju, ka šo jautājumu viņi man uzdod ne tāpēc, ka es sniedzu mārketingu atbalstu uzņēmējiem, bet tāpēc, ka pētu Latvijas Universitātes doktorantūrā mazo un vidējo uzņēmumu konkurētspējas paaugstināšanas jautājumus. 

Protams, komunikācija var sekmēt konkurētspējas paaugstināšanu, bet ir jāatceras, ka tas ir tikai viens no faktoriem un ja tēmē tikai uz reklāmu un PR, tad gūt panākumus maziem un vidējiem uzņēmumiem ir ārkārtīgi grūti.

Tā kā šis temats izsauc diezgan lielu interesi daudzu uzņēmēju vidū, ar kuriem es komunicēju, tad es domāju, ka šis jautājums var būt interesants tāpat arī cilvēkiem, ar kuriem es neesmu pazīstams. Šodien sava bloga lapaspusēs es padalīšos ar jums ar pamatfaktoriem (no mārketinga viedokļa), kuri sekmē kompānijas konkurētspējas paaugstinājumu. Es izcēlu 7 tādus faktorus. Protams, tie nav vienīgie, bet šo septiņu soļu izpilde ieliek stipru pamatu kompānijas konkurētspējas paaugstinājumam.

1. Izstrādājiet biznesa plānu

Šeit es nedomāju apjomīgus biznesa plānus, kuru sastādīšana prasa daudz laika. Mums visiem tā pietrūkst, tādēļ plānam jābūt īsam, bet saturīgam. Tam ir jābūt jūsu orientierim, ar kuru jūs salīdzināsiet rezultātus, cik tālu tikāt savā darbā. Izanalizējiet situāciju un atspoguļojiet tajā pašu galveno, nosakiet mērķus (palielināt klientu skaitu, paaugstināt apgrozījumu, samazināt esošo klientu aizplūšanu u.t.t.) un to realizācijas ceļus (uzlabot produkta funkcionalitāti, pieņemt darbā pārdošanas menedžeri, atvērt divas filiāles, piedalīties izstādē u.t.t.). Atceraties - plānam jums ir jāpalīdz jūsu lietas attīstībā.

 

2. Nodrošiniet finansējumu

 

Ļoti grūti sasniegt izvirzītos mērķus bez finanšu piesaistīšanas. Protams, pašlaik finansējuma piesaistīšanas jautājumu atrisināt ir ļoti sarežģīti, bet tādēļ mazāk svarīgs tas nekļūst. 

 

3. Regulāri veiciet konkurentu darbības analīzi

 

Bet kā savādāk jūs uzzināsiet, cik lielā mērā konkurētspējīgs ir jūsu produkts? Izanalizējiet citu tirgus dalībnieku spēcīgas un vājas puses. Uzziniet pēc iespējas vairāk par jūsu konkurentu plāniem, produktiem un to virzīšanas metodēm. Tas palīdzēs jums gan pie stratēģijas, gan taktikas izstrādes. 

 

4. Ziniet jūsu klienta prasības

 

Kā sacīja viens reklāmas speciālists «Klienti balso ar maku». Jo labāk jūs zināt savu pircēju, jo vairāk balsu saņemsiet. Sastādiet detalizētu klienta portretu. Atrodiet atbildes uz tādiem svarīgiem jautājumiem, kā «Kāpēc viņi pērk šo produktu?», «Kāpēc viņi pērk tieši pie jums?», «Ko viņi domā par jūsu produktu?», «Ko viņi domā par konkurentu produktiem?».

 

5. Nosakiet komunikācijas kanālus, kuri īpaši ir piemēroti Jūsu kompānijai

 

Komunikācijas kanālu noteikšana notiek, ievērojot 2.p. un 4.p.

 

6. Pilnveidojiet piedāvājumu

 

Atceraties - jūsu konkurenti pastāvīgi attīstās. Tas ir viens no cēloņiem, kura dēļ jums nav jāstāv uz vietas. Var izvēlēties dažādas attīstības stratēģijas, bet šeit mēs runājam tieši par pastāvošā piedāvājuma pilnveidošanu. Jūsu uzdevums - padarīt piedāvājumu pircēja acīs pievilcīgāku, salīdzinot ar konkurentu piedāvājumiem, dot pircējam papildus argumentus tieši jūsu produkta izvēlei. Argumenti var būt ne tikai racionāli (jūs uzstādījāt jaunu aprīkojumu, kas samazina produkta pašizmaksu), bet arī emocionāli (piemēram, jūsu produktu izmanto HK Rīgas Dinamo spēlētāji).    

 

7. Salīdziniet sasniegtos rezultātus ar mērķiem biznesa plānā

 

Pēc neilga laika jums būs jāsaprot, cik tālu ir tikusi jūsu kompānija izvirzīto mērķu sasniegšanā. Tam jums pie rokas vienmēr ir īss, bet saturīgs plāns.  

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra