Nesen tiku veicis pētījumu par reklāmas kvalitāti, ko izstrādā mazie un vidējie uzņēmumi. Ar pētījuma rezultātiem uzstājos prestižajā starptautiskajā zinātniskajā konferencē «Academy of World Business, Marketing & Management Development» (Somija).
Pētījuma koncepcija paredzēja, ka pieci augsti kvalificēti eksperti vērtēja 824 reklāmas ziņojumus pēc noteiktiem kritērijiem. Vairāk par pētījuma rezultātiem var lasīt manā blogā.
No visām tām reklāmām, ko vērtējām, daļu noteikti gribējās parādīt citiem cilvēkiem. Tādā veidā no visām neveiksmīgām reklāmām izveidoju TOP 10. Droši vien kādam tas varētu kalpot par vienu no orientieriem, no kādām tad kļūdām ir jāizvairās.
Skatīt foto pielikumu.
#1/10
Nr. 10 Saprast kompānijas piedāvājumu var, bet tikai iepazīstoties ar reklāmu līdz pēdējam vārdam. Parasti cilvēks sākumā velta reklāmai 2-3 sekundes. Ja šajā laikā, viņš nav sapratis, kāpēc jālasa tālāk, tad vairākos gadījumos, tas ir zudis klients. Šajā gadījumā virsraksts, vārdu salikums un vizuālā daļa ne tikai nerada priekšstatu par reklamējamo produktu, bet arī maldina lasītājus. Tā ir diezgan rupja kļūda, tāpēc šī reklāma arī nokļuva manā TOPā.
#2/10
Nr.9 Šeit lasītājam piedāvā uzminēt, kas tiek reklamēts. Nē, tas nav ne Elvi, ne zāles pļāvējs un arī ne krēms. Tas ir žurnāls «Praktiskais Latvietis». Bet kāpēc vienā no vislabākajām vietām – reklāmas laukuma centrā – novietotas liela izmēra kāju pēdas, domāju, nav saprotams pat šīs reklāmas izstrādātājam. Dotajā gadījumā mēs piespiežam lasītāju pašu aizrakties līdz patiesībai, bet tā ir rupja kļūda, jo to darīs tikai niecīgs pircēju procents.
#3/10
Nr.8 Pēc sava satura reklāma ir absolūti nesaprotama un bezjēdzīga. Vienīgais, kas uzvedina uz reklamējamo produktu, ir kompānijas profila norādījums – «Dizaina un drukas divīzija». Rodas priekšstats, ka tādus solījumus kā «lidojumu, mērķtiecību, komandu un kvalitāti» vispār aizmirsa izgriezt no maketa tā pārveidošanas stadijā.
#4/10
Nr.7 To grūti nosaukt par saprotamu komunikāciju. Reklāma, kura piespiež domāt un minēt, reti ir veiksmīga.
#5/10
Nr.6 Pat pēc paskaidrojošā teksta izlasīšanas nav saprotams, ko piedāvā kompānija. Nav saprotama virsraksta izvēle ar vizualizāciju. Vienā vārdā sakot, visi ziņojuma elementi novērš lasītāja uzmanību no īstenā piedāvājuma. Izlasīja, nesaprata, pāršķīra lapaspusi.
#6/10
Nr.5 Man vienmēr ir bijis interesanti uzzināt tāda speciālista domas, kurš radījis reklāmu ar lielu daudzumu teksta un bez virsraksta. Prasmīga izpildījuma gadījumā reklāma bez virsraksta, protams, nostrādā. Bet tas ir īpašs gadījums. Iedomājieties, ja raksti avīzēs būtu bez virsrakstiem? Kā saprast, kurš ir raksts, kas mani interesē visvairāk? Vai tiešām visus ir jāizlasa? Lūk, arī es par to pašu – virsraksta neesamība vairākas reizes samazina auditoriju, kura izlasa reklāmu. Bet pat pēc šī paziņojuma izlasīšanas nekļūst skaidrs, ko no mums grib un ko mums piedāvā.
#7/10
Nr.4 Mums piedāvā palīdzību celtniecībā vai grib pārdot būvmateriālus? Piedāvājuma neskaidrais formulējums būtiski samazina reklāmas efektu.
#8/10
Nr.3 Reklāmdevējs, visticamāk nav zinājis, kā iztērēt lieko naudu un iztērējis to šai reklāmai. Paziņojumam pilnībā trūkst idejas un jēgas.
#9/10
Nr.2 Šo kļūdu mēs jau iztirzājām. Kā lasītājs var uzzināt, kāds produkts tiek reklamēts? Ticamība iegūt klientu ar šo reklāmu ir minimāla.