Sākt savu biznesu mūsdienās ir vieglāk, nekā jebkad agrāk. Iespējas tirgoties internetā, zemas mājaslapu izveides izmaksas, atvērti un vienoti tirgi, lielas tirdzniecības platformas un daudzi citi faktori padara biznesa uzsākšanu neaprakstāmi ērtāku, nekā tā bija pirms 10 vai 20 gadiem. Tomēr caurmērā 75% no visiem jaunajiem uzņēmumiem neizdzīvo ilgāk par 4 gadiem un šis procents ir vēl lielāks IT sektorā.
Kāpēc tā un ko jāņem vērā uzņēmējiem, kuri ir tikai sava lielā ceļa sākumā?
#2/11
1. Tas būs grūti, rēķinies ar to.
No Tevis tas prasīs lielu enerģiju, gribasspēku un spēju pielāgoties apkārtējai videi. Tev ir jāspēj izprast sevi, savus pircējus, kā arī darbiniekus. Lai arī uzsākt biznesu ir viegli, turpmākie soļi būs grūtāki un Tev būs jāspēj pielāgot savas un sava biznesa buras vējam.
#3/11
2. Nostādi mērķus
Sāc ar sevi. Nostādi sev 3 mērķus, kurus vēlies sasniegt pēc 1 mēneša, 1 gada, 10 gadiem un turies pie tiem. Tikai pēc tam, kad būsi sakārtojis pats savas domas, Tu spēsiet izveidot biznesu, kas Tev tiešām patīk un no kura Tu nenogursi. Kad savi mērķi ir nostādīti, izveido tādu pašu sarakstu arī savam biznesam. Nostādi mērķus mēneša, gada un 10 gadu griezumā, un pats galvenais, saskaņo tos tā, lai uzņēmuma mērķi veicina arī Tavu personīgo mērķu piepildīšanos.
#4/11
3. Velti laiku sev, ģimenei un draugiem
Ja iesēdīsies datora un konferenču krēslos vai 24 stundas diennaktī tikai strādāsi pie sava biznesa plāna izpildes, Tu izdegsi ātrāk, nekā spēsi pateikt vārdus «man ir savs bizness». Tu esi sava lielākā vērtība, tāpēc velti laiku fiziskām aktivitātēm, vienalga kādām, galvenais, lai jūties ērti un Tev tas patīk. Velti laiku arī savai ģimenei un draugiem. Piezvani mammai, māsai, brālim, aprunājies, kā viņiem klājas, pastāsti par savām veiksmēm un neveiksmēm, tici man, viņi priecāsies to dzirdēt.
Visbeidzot, aizej arī uz kino vai teātri. Ja Tev iet pie sirds opera vai balets, apmeklē to! Ik dienu ir tik daudz piedāvājumu, tāpēc izmanto tos. Un galu galā, uzņēmēji, kuri ir inteliģenti un ar plašu interešu loku ir vēl jo vairāk spējīgi pievilkt ar savu harizmu un spēju noturēt jēgpilnas sarunas.
#5/11
4. Esi jauks
Uzreiz jāsaka, neļauj sevi nelabvēlīgi izmantot, tomēr spēja patikt citiem ir ļoti svarīga, jo nevienam nav patīkami komunicēt ar īgnu uzņēmēju. Neatkarīgi no tā, vai tici karmai vai nē, jo labāk izturēsies pret citiem, jo citi izturēsies labāk pret Tevi. Nekādu brīnumu, vai ne?
#6/11
5. Lasi, lasi, lasi
Katru vakaru pirms miega velti pusstundu grāmatai. Grāmatai, nevis telefonam vai planšetei. Lasot, Tu kļūsi gudrāks, paplašināsi savu vārdu krājumu un arī labāk izgulēsies. Medicīnā ir skaidri zināms fakts, ka zilā gaisma no ekrāniem samazina miega hormona - melatonīna izdalīšanos. Tātad, ja gultā zem segas šķirstīsi Facebook, Tavs ķermenis nākamajā dienā būs noguris.
#7/11
6. Radi patīkamu vidi
«Jaunajai paaudzei» neinteresē tik daudz tas, cik prestiža ir kompānija vai kāda ir tās tirgus daļa, bet gan tas, vai viņi savā darba vietā jūtas patīkami un vai ar savu darbu viņi tik tiešām ir spējīgi ko izmainīt, nevis tikai kalpot par zobratiņiem milzīgā komerciālā mašīnā. Ir arī vairāki pētījumi, kas apliecina atvērto ofisa plānojumu negatīvo ietekmi uz darbinieku pašsajūtu, lai gan produktivitāte, šķietami, pieaug. Jāpiemin arī, ka teiciens: «Darbinieki neaiziet no uzņēmuma, bet no vadītāja» arī kļūst ar vien mazāk izteikts. Tie, kuri nu jau pazīst tikai brīvu tirgu un plašas iespējas, redz lietas kopskatā un meklē savu piederību tajā.
#8/11
7. Zemākā cena uzvar tikai vienreiz
Ja tirgus ir piesātināts, ar cenu kariem nekad neuzvarēsi konkurentus, jo vienmēr kāds saražos vai pārdos alternatīvu produktu lētāk par Tevi. Lūk divi veidi, kā izcelties piesātinātā tirgū:
A) Izdoma un inovācija.
Radot produktu vai pakalpojumu, kas ir labāks vai inovatīvāks par konkurentu piedāvājumu, uzņēmumi var veiksmīgi konkurēt tirgū, kurā jau atrodas daudz līdzīgu spēlētāju.
B) Unikālas mārketinga metodes.
Šeit jau atkal jāspēj iedarbināt kreatīvās smadzeņu šūnas un īstenot mārketinga vai PR metodes, kas ir pretstatā klasiski pieņemtajiem modeļiem.
Tomēr par cenu.
Lai gan cenu kari piesātinātā tirgū nav īpaši efektīvi, it īpaši mazajiem uzņēmējiem, produktu vai pakalpojumu cenām tomēr ir jābūt konkurētspējīgām. Šis ir plašs temats, kurš ir aprakstīts gandrīz ikvienā biznesa pamatu rokasgrāmatā, tāpēc atgriezies pie 5. punkta.
#9/11
8. Naudas plūsma ārstē visu
Šī ir viena no būtiskākajām kļūdām, kuru pieļauj daudzi, jo daudzi jaunie un arī vairāki jau tirgū apviļājušies uzņēmēji.
Uzņēmumam ir ļoti bīstamas divas situācijas no kurām Tev jācenšas izvairīties:
A) Nav ienākošās naudas plūsmas
Šī ir izplatītākā problēma. Ja Tavam uzņēmumam ilgstoši trūks apgrozāmo līdzekļu ikdienas izdevumiem un rēķinu apmaksai, ir paredzams, ka uzņēmums nebūs ilgs dzīvotājs.
B) Pēkšņi uzrodas liels daudzums jaunu pasūtījumu
Šis ir īpaši bīstami ražošanas sfērā, jo klasiskā situācijā, klienti apmaksās rēķinus ar 30 vai 60 dienu termiņu, taču, ja būsi visu uzņēmuma naudu iztērējis izejmateriālu iepirkšanai, pārējām vajadzībām tās pietrūks. Šo problēmu vari risināt piedāvājot klientiem nelielu, piemēram, 2% atlaidi no summas, ja rēķina apmaksa tiks veikta ātrāk.
#10/11
9. Pieraksti
Ne velti grāmatnīcās joprojām ir atrodami bloknoti un pierakstu klades un ne velti savas idejas pieraksta gan Brensons, gan Geitss. Kad Tavā galvā radīsies jaunas biznesa idejas vai arī idejas par to, kā padarīt savu mazo biznesu pievilcīgāku klientiem, pieraksti tās, citādi jau nākamajā mirklī tās izzūdīs uz ilgu laiku vai pavisam, jo kaut kas jau atkal novērsīs Tavu uzmanību.
#11/11
10. Atceries, Tu neesi viens!
Lai šis raksts Tevi pārāk nenobiedētu un tomēr veicinātu Tavu vēlmi uzsākt savu biznesu, teikšu, ka Tu noteikti neesi vienīgais, kuru uztrauc šīs 10 problēmas. Ikdienu gan jauni, gan jau pieredzējuši uzņēmēji cīnās ar līdzīgām problēmām un meklē risinājumus, lai uzlabotu sevi, savu uzņēmumu, produktu un vidi sev apkārt.
Pats galvenais ir ticēt sev un darīt. Darbs bez ticības sev nevedīsies un arī ticība sev zudīs, ja neko nedarīsi, tāpēc varu tikai iedrošināt Tevi un novēlēt nebaidīties no izaicinājumiem. Lai veicas!
Visi ieteikumi balstīti uz autora novērojumiem un personīgās pieredzes.