Aptieku tirgus liberalizācija Eiropā: veiksmīgais Zviedrijas piemērs (1.daļa) 

Šī gada pavasarī viesojos Zviedrijas galvaspilsētā Stokholmā. Tā kā šajā valstī divus gadus atpakaļ valdība pieņēma likumprojektu, kura ietvaros paredzēja veikt farmaceitiskā tirgus liberalizāciju, bija interesanti apskatīt, kā tirgus reforma noslēgusies. Viesojoties vairākās aptiekās, guvu apliecinājumu, ka brīva konkurence veicina tirgus attīstību un ir veikti daudzi būtiski uzlabojumi pacientu interesēs.

Inga Zemdega-Grāpe, SIA Euroaptieka vadītāja, 04.7.2011

Šobrīd Zviedrijas farmaceitiskajā tirgū darbojas pieci tirgus spēlētāji, no kuriem viens ir bijušais monopola uzņēmums Apoteket, kas pēc aptieku pārdošanas ieguva iespēju darboties līdzvērtīgi citiem jaunizveidotajiem tirgus spēlētājiem. Trīs no pieciem jauniem tirgus spēlētājiem ir nacionālā mēroga tirgus dalībnieki. Lai arī katrs jaunpienācējs ienesis jaunas vēsmas aptieku noformējumā un tirdzniecības principos, visas aptiekas atzīmētas ar vienotu simbolu – zaļu krustu, kas rotā ikvienas aptiekas fasādi.

Apmeklējot vairākas Stokholmas aptiekas, pārliecinājos, ka pēdējo pāris gadu laikā farmācijas nozarē ieplūdušas ievērojamas investīcijas. Pašas aptiekas ir būtiski modernizētas, turklāt uzlabojumi vērojami ne vien atsvaidzinātajos interjeros, bet arī inovācijās – redzams, ka daudzviet modernās tehnoloģijas ieviestas klientu apkalpošanas uzlabošanai.

Bija patīkami novērtēt un salīdzināt modernizētās Zviedrijas aptiekas ar to, ko esmu redzējusi daudzviet citur Eiropā. Nevarēja nepamanīt, ka jaunie īpašnieki pievērsuši uzmanību katrai niansei – preču izvietojumam, informatīvajiem materiāliem, apgaismojumam un dizainam. Un tas viss – lai palīdzētu klientam ērtāk orientēties preču sortimentā. Faktiski tāds ir bijis arī reformas mērķis - veicināt konkurenci farmaceitiskajā tirgū, sekmēt uzņēmējdarbības attīstību un nodrošināt pacientiem plašāku produktu un pakalpojumu klāstu, palielinot pakalpojumu kvalitāti un samazinot izmaksas.

Interesanti, ka Zviedrijas aptieku tirgus liberalizācijas rezultātā jau šajā vasarā aptieku tīkls Apoteket gatavojas uzsākt aptuveni 60 bezrecepšu medikamentu pārdošanu mazumtirdzniecības vietās, ierīkojot zāļu termināļus, jeb dozatorus, kas ļaus klientiem ne tikai iegādāties zāles, kuru cena būs zemāka, bet arī nepieciešamības gadījumā saņemt speciālista konsultāciju, sazinoties ar konsultāciju pa telefonu. Zāļu dozatoru var izmantot arī medikamentu recepšu apstrādāšanai. Šajā gadījumā medikamentu receptes tiks elektroniski apstrādātas un zāles tiks piegādātas pasūtītājam mājās.

Mazumtirdzniecības vietu priekšrocība, izmantojot zāļu dozatorus, ir tāda, ka nav nepieciešams speciāli apmācīt personālu darbam ar dozatoru. Arī dažas bezrecepšu zāles kļūs pieejamākas pacientiem.

Apoteket tīkls nav vienīgais, kas izmanto zāļu termināļus. Zviedrijas kompānija Zaļais Krusts jau pērnā gadā ierīkoja 15 šādus termināļus. Kopumā ir plānots ierīkot šādus zāļu dozatorus vairākās publiskās vietās, piemēram, Apoteket plāno ierīkot zāļu dozatoru zoodārza teritorijā, savukārt Zaļā Krusta mērķis ir uzstādīt ap 150 termināļu universitāšu teritorijās, lidostās u.c. publiskajās vietās.

Ir vērts paraudzīties uz pašu reformas gaitu un sasniegtajiem rezultātiem. 2009.gadā, uzsākot farmācijas tirgus liberalizāciju, Zviedrijas valdība identificēja vairākas problēmas, kas radīja nepieciešamību un veicināja aptieku tirgus reformu. Galvenais iemesls bija farmācijas tirgus neatbilstība Eiropas standartiem - Zviedrijā ir salīdzinoši mazs aptieku skaits uz noteiktu cilvēku daudzumu. Vidējais rezidentu daudzums uz vienu aptieku Eiropā ir 5 000, savukārt Zviedrijā šis skaitlis ir divas reizes lielāks – 10 000 rezidentu uz vienu aptieku. Lielāks rezidentu skaits uz vienu aptieku ir tikai Dānijā.

Farmaceitiskā tirgus monopols Zviedrijas aptieku tirgū veicināja ierobežotu pieeju farmaceitisko pakalpojumu klāstam. Kopš 1971.gada, pēc valdības rīkojuma, kompānija Apoteket bija vienīgā, kas nodarbojas ar medikamentu mazumtirdzniecību Zviedrijā. Bija jūtama nepieciešamība pēc veselīgas konkurences aptieku tirgū, kas veicinātu pakalpojumu klāsta, pieejamības un kvalitātes uzlabošanu.

Turpinājums manā nākamajā blogā