Mazais bizness

Ar atvērtām acīm un ausīm

Anda Asere, 03.07.2013

Jaunākais izdevums

Ja sākotnējā biznesa ideja buksē un nesniedz gaidītos rezultātus, jāspēj to attīstīt, elastīgi pielāgojoties tirgus situācijai

Sabīnes Koklačovas vadībā SIA Bungala biznesa sākumposmā ražoja un piedāvāja unikālu, ar rokām gatavotu papīru un iepakojumu no tā, taču izvēlētā niša izrādījusies pārāk šaura. Tāpēc uzņēmums pievērsās korporatīvajam dizainam. «Kad sākām biznesu, mums kā jaunam uzņēmumam vajadzēja pēc iespējas ātrāk piesaistīt papildu līdzekļus, lai attīstītos, tāpēc maksimāli ātri sāku attīstīt reklāmas virzienu Bungala Gifts, kas tagad ir apaudzis ar citām ar dizainu saistītām lietām,» stāsta S. Koklačova.

Tādējādi divos gados uzņēmuma darbības virziens ir mainījies, un šobrīd papildu papīrlietām Bungala piedāvā reklāmas suvenīrus un dāvanas, iepakojuma izstrādi, poligrāfijas, korporatīvā stila un grafiskā dizaina pakalpojumus. S. Koklačova atzīst, ka reklāmas suvenīru lauciņš Latvijā ir piesātināts. Taču, strādājot šajā jomā, ir apzinātas nišas, kurās iespiesties un piedāvāt ko tādu, kā vēl nav.

Uzņēmējdarbība S. Koklačovai ir iepatikusies. «Ir āķis lūpā. Ja esi dzimis uzņēmējs un tas patīk, gribas vēl un vēl. Visas savas idejas un ambīcijas vajag realizēt,» viņa uzskata. Šobrīd uzņēmēja strādā pie trim projektiem – bez Bungala vēl ir eksporta platforma vietējiem dizaineriem True Latvia un Polyprint, kas apdrukās un ražos dažādu izmēru kakla lentes ar sublimācijas metodi.

Biznesa sākumposmā S. Koklačovai, tāpat kā daudziem citiem, bija rozā briļļu periods, taču šobrīd viņa «nolaidusies» uz zemes, daudz ko ir iemācījusies. Biznesa rūdījumu izdevies gūt pusotra līdz divu gadu laikā.

Iesācējiem biznesā viņa iesaka ļoti apdomīgi rīkoties ar naudu, nemitīgi to investējot attīstībā, pēc iespējas ātrāk censties iegūt atgriezenisko saiti no klientiem.

Uzņēmēja atgādina, ka katram projektam pamatā jābūt biznesa plānam, stipro un vājo pušu analīzei u.tml. Tāpat S. Koklačova norāda, ka ir svarīgi būt elastīgiem – nospraust konkrētus mērķus, bet, ja nepieciešams, tos mainīt, un, ja kaut kas neizdodas, nav obligāti par visām varītēm jācenšas turēties pie plāna. Tā vietā jāspēj mainīties.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Kas jāņem vērā izvēloties dāvanu ārvalstu biznesa partneriem?

Kristīne Stepiņa, 10.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izvēloties dāvanu ārvalstu biznesa partneriem, uzņēmēji bieži vien nošauj greizi, īpaši tad, ja nepārzina un neievēro kultūratšķirības, tradīcijas un biznesa etiķetes smalkumus, ceturtdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Ir valstis, kurās ņem vērā ne tikai to, kāda ir biznesa dāvana, kādā sadarbības posmā tā tiek dāvināta, bet arī to, kā tā ir iesaiņota un ar kuru roku tā tiek pasniegta. Viena un tā pati dāvana nederēs visiem sadarbības partneriem, jo dažādās valstīs ir dažādas tradīcijas un korporatīvā kultūra, tāpēc uzņēmējiem vai viņu mārketinga speciālistiem ir rūpīgi jāpārdomā, kas būtu tā atbilstošākā dāvana konkrētās valsts vai reģiona pārstāvjiem.

Lai arī ieguvumu no dāvanu pasniegšanas ir ļoti grūti izmērīt, lielai daļai uzņēmumu, īpaši tiem, kuriem ir ārvalstu sadarbības partneri, tā ir būtiska daļa no mārketinga stratēģijas, kuras izstrādē tiek piesaistīti dažāda līmeņa reklāmas nozares eksperti. «Uzņēmējiem šim jautājumam ir jāpieiet ar interesi, radošumu un ar atbilstošu devu veselā saprāta, nekādā gadījumā nedrīkst aprobežoties ar ātru un nepārdomātu dāvanas izvēli kādā katalogā vai interneta dzīlēs,» uzskata SIA Irmas Kalniņas konsultācija vadītāja Irma Kalniņa. Iesākumā ir jāsaprot, kāpēc vispār dāvana tiek dāvināta, ar kādu mērķi. Vai nodoms ir izveidot labas attiecības, izrādīt cieņu, uzlabot sava uzņēmuma reputāciju vai varbūt pastāstīt par savu valsti? I.Kalniņa atzīst, ka dāvanai ārvalstu sadarbības partneriem vienlaikus ir jāatspoguļo gan Latvijas kultūras aspekti, gan jāpauž cieņa dāvanas saņēmēja kultūrai. «Noteikti ir jāņem vērā arī dāvanas izmaksas, tās nevar būt pārāk zemas, tāpat tās nevar būt arī pārāk augstas, lai tās saņēmējs dāvanu neuztvertu kā kukuli,» konstatē biznesa etiķetes eksperte. Ir nepieciešama abpusēja pielāgošanās, ieskaitot arī pavisam praktiskus apsvērumus, proti, vai dāvana nav pārāk smaga, vai to ir ērti paņemt līdzi, ievietot līdzpaņemtajā ceļa somā un veiksmīgi aizvest uz savu zemi. I.Kalniņa stāsta, ka reiz kā biznesa dāvanu ārzemēs ir saņēmusi ļoti smagu kristāla globusu, kas, ceļojot ar aviokompānijas Ryanair lidmašīnu, ir izvērsies par veselu piedzīvojumu, sagādājot virkni neērtību.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jo īsāks ir dāvanas noderīgais mūžs, jo lielāks risks, ka tai būs slikta ietekme uz pasauli.

«Mūsdienās, kad ir ļoti izplatīta t.s. zaļmaldināšana, vislabāk uzņēmuma zaļo tēlu veido laba izpratne par to, kas ir patiesi labi risinājumi mūsdienu vides problēmām. Tādēļ vērts domāt, vai dāvana ne tikai izskatās zaļa, bet sava mūža laikā tā palīdzēs risināt vairāk vides problēmu, nekā radīs,» saka Edmunds Cepurītis, biedrības Zero Waste Latvija pārstāvis. Viena no biežākajām kļūdām ir veidot ne pārāk noderīgus vai sliktas kvalitātes priekšmetus no pārstrādātiem materiāliem – lai arī tas ļauj izglābt nelielu materiālu daļu no izgāztuvēm, tas būs īslaicīgs ieguvums, ja pavisam drīz nederīgās dāvanas nonāks atkritumu tvertnē.

Atteikties no bezjēdzīgā

Komentāri

Pievienot komentāru