Arī ostu termināliem netīk obligātās iepirkuma komponentes pieaugums 

Tranzīta biznesā iesaistītie uzņēnumi nav apmierināti ar gaidāmais elektrības cenu pieaugums no šā gada 1. aprīļa saistībā ar obligātās iepirkuma komponentes (OIK) pieaugumu par 54% līdz 1,89 sant./kWh. Negatīvā ietekme uz ostu termināliem gan nav tik liela, kā dažiem rūpniecības uzņēmumiem.

Egons Mudulis, 26.3.2013

Foto: LETA

Ņemot vērā, ka elektroenerģija sastāda būtisku daļu no kopējām ostu termināļu un stividorkompāniju ražošanas izmaksām, OIK paaugstināšana būtiski ietekmēs tranzīta kravu termināļu ražošanas izmaksu kopējo apjomu. Piemēram, Latvijas Tranzīta biznesa asociācijas (LTBA) biedra a/s Baltic Coal Terminal plānotais izmaksu pieaugums sakarā ar OIK palielināšanos sastādīs 11%–13% salīdzinājumā ar iepriekšējā perioda rādītājiem. Tādēļ LTBA sadarbībā ar citām nozares asociācijām aicinās ekonomikas ministru rast risinājumus, lai Latvenergo TEC būtiskā daļa kopējā OIK maksājumā netiktu iekļauta gala lietotāju OIK maksājumos.

Ne tik dramatiska situācija gaidāmo elektrības cenu pieaugma dēļ ir citiem ostu termināliem, tomēr viņi neredz kopējo labumu no OIK. «OIK pieaugums noteikti atstās negatīvu ietekmi uz ostā strādājošiem uzņēmumiem. Ņemot vērā to, ka ir jākonkurē ar citām Baltijas valstu ostām un kravu apstrādes tarifiem nav raksturīgas straujas cenu izmaiņas, pazemināsies Latvijas ostu konkurētspēja. SIA Rīgas Centrālais termināls (RCT) elektrības tarifs par kilovatstundu pieaugtu par aptuveni 7–8%, kas nozīmē elektrības izmaksu pieaugumu gadā vairāku desmitu tūkstošu apmērā,» norāda RCT valdes loceklis Raivis Veckāgans.

Esam aprēķinājuši, ka sadārdzinājums elektrībai būs 5–7% apmērā, bet maksa par elektroenerģiju nav liels īpatsvars kopējās uzņēmuma izmaksās, DB norāda kāda Rīgas ostā strādājoša beramkravu termināla pārstāvis. Viņaprāt OIK savu mērķi nesasniedz, jo nebūt nestimulē pāriet no dīzeļmotoriem uz elektriskajiem motoriem, kas darbina dažādu ostas tehniku. Drīzāk gan OIK stimulē nesteigties piemērot videi draudzīgāku tehnoloģiju, jo tā nav ekonomiski pamatota.

Elektrības sadārdzinājums OIK dēļ gan nesatrauc Baltic Container Terminal, jo uzņēmumam ir noslēgts divu gadu līgums par elektroenerģijas piegādi nevis ar Latvenergo, bet Enefit, norāda uzņēmuma pāstāvis Aldis Zieds. Naftimpeks elektrības rēķins ir no sešiem līdz 10 tūkstošiem latu mēnesī, tādēļ elektrības cenu pieaugums OIK dēļ nebūs nekas dramatisks, saka uzņēmuma valdes loceklis Armands Sadauskis. Tai pašā laikā viņš neuzksata, ka būtu pareizi atbalstīt Rīgas TEC caur tarifu pacelšanu visiem patērētājiem.

Tevi varētu interesēt

«Pie tik zemas elektrības tirgus cenas, nav iespējams rentabli uzbūvēt jaunas ražošanas...

Ja netiks nodrošināta atlaide lielajiem elektroenerģijas patērētājiem Latvijā, tad Latvija...

Nepalaid garām

Ja valsts eksperts apgalvo, ka šķeldu ceļa uzturēšana izmaksās 10 miljonus nākamo...

Eiropas Savienības prioritātes ir mainījušās. Tuvākajā laikā var sākt mainīties Eiropas ekonomiskie...

Igauņi pirmie pārgāja uz dabasgāzes izmantošanu sabiedriskajā transportā un Tallinā gandrīz...

"Dienas Bizness" sadarbībā ar "Lursoft" ik gadu izdod zīmola izdevumu "TOP 500",...

No šīs sadaļas

Nespējot konkurēt ar pašvaldības uzņēmuma dempinga cenām, privātais vēršas pie...

Ģenerālprokuratūra saskata noziedzīga nodarījuma pazīmes toreizējā a/s Pasažieru vilciens...

Aviokompānija airBaltic ir ieviesusi papildu uzlabojumus savā pašapkalpošanās reģistrācijas...

Eiropas transporta organizācijas nemierā ar transportam atvēlēto naudu; Latvijai par līdzekļiem...

Klaipēdas ostas infrastruktūrā šogad paredzēts ieguldīt vairāk nekā 80 miljonus latu, saasinot...

Liepājas dome plāno ieguldīt divarpus miljonus latu Zemnieku ielas rekonstrukcijā. Tā ir...

Igaunijas nacionālā lidsabiedrība Estonian Air atteikusies no divām iepriekš pasūtītajām,...

Par Ventspils brīvostas valdes locekli valdība otrdien apstiprinājusi satiksmes ministra Anrija Matīsa...

Šā gada pirmie mēneši airBaltic ir bijuši labāki, nekā iepriekš plānots,...

Ministriju pārstāvji grib atlaist Rīgas brīvostas pārvaldnieku Leonīdu Loginovu...