Lielo parādu dēļ franču ražotāja Peugeot rūpnīca apturējusi jauno auto un rezerves daļu piegādi Igaunijas un Latvijas Peugeot pārstāvim Kommest auto.
To, kas notiek ar Peugeot pārstāvi Latvijā, centāmies noskaidrot pie Lauva auto vadības, taču nesekmīgi. Toties par reālo situāciju zināja pastāstīt nu jau bijušie Lauva auto darbinieki, kuri apstiprināja, ka neskaidrā uzņēmuma nākotnes vīzija, saistību nepildīšana pret klientiem ir mudinājušas meklēt darbu citos autotirdzniecības uzņēmumos. Pēc viņu teiktā, pēdējo mēnešu laikā ir aizkavējušies Peugeot auto piegādes termiņi. Rūpnīcas lēmums par rezerves daļu piegādi pagaidām nav ietekmējis servisa darbu, taču ilgtermiņā tas varētu radīt neatgriezeniskas sekas gan Lauva auto, gan arī reģionālajiem Peugeot partneriem. Tādu Peugeot zīmolam Latvijā ir daudz - Cēsīs, Talsos, Jelgavā, Bauskā, Liepājā, Valmierā un Jēkabpilī.
Nav Dūmu bez uguns
Vairāku dienu garumā nesekmīgi bija Db mēģinājumi izdibināt viedokli no Peugeot rūpnīcas. Tikai vakar īsi pirms avīzes nodošanas Peugeot Eiropas sabiedrisko attiecību departamenta vadītājs Martins Aletau (Martin Alloiteau) Db apliecināja, ka rūpnīca apturējusi piegādes un oficiālais paziņojums par situācijas novērtējumu sekos tuvāko dienu laikā.
Ņemot vērā Peugeot un Citroen zīmolu ciešo sadarbību un piederību PSA koncernam, par kolēģa finansiālajām likstām mazliet zināja pastāstīt Citroen pārstāvja Veho direktors Raimonds Dūda. "Esmu dzirdējis par sarežģījumiem attiecībās starp Peugeot Latvijas un Igaunijas pārstāvjiem un pašu ražotāju. Uzskatu, ka klienta intereses šādā situācijā ir prioritāras gan no likuma, gan PSA koncerna puses, taču neesmu lietas kursā par šīs situācijas faktiskajiem apstākļiem, lietas juridisko pusi un paredzamajiem risinājumiem. PSA koncerna abu zīmolu - Peugeot un Citroen pārdošana, mārketings, pēcpārdošanas apkalpošana ir strikti nošķirti, tāpēc man ir tikai attālināts priekšstats par notiekošo."
Klienti neizjūt notuiekošo
Cēsu alus loģistikas nodaļas vadītājs Uldis Grīnvalds pastāstīja, ka sadarbība ar Peugeot pārstāvi Cēsīs uzņēmumu Reifeks ilgst jau vairākus gadus. "Kopumā varētu teikt, ka sadarbība visus šos gadus ir bijusi veiksmīga. Protams, nav jau tā, ka viss ir bijis gludi un nevainojami, taču allaž esam centušies kompromisu ceļā atrisināt visas nesaskaņas.
Mūsu rīcībā ir 15 Partner, divi Boxer un divi Peugeot 407 modeļi, kurus mēs nomājam no Reifeks. Cēsu alus pārstāvis atzina, ka, ņemot vērā intensīvo automašīnu ekspluatāciju, lielākā pretenzija varētu būt pret Peugeot automašīnu tehnisko izturību, īpaši tas esot jūtams automašīnām, kuru vecums pārsniedz divu gadu robežu.
Turklāt šogad ilgāk, nekā iepriekš tika solīts, gaidījām uz jauno Peugeot auto papildinājumu. Tas gan mūsu darbu neiedragāja, jo ilgāk lietojām vecos auto," tā U. Grīnvalds.
Par sadarbību ar Lauva auto ir apmierināta Cido Grupa, kura rīcībā ir 23 Peugeot markas automobiļi un kurš tehnisko apkopi veic pie Lauva auto.
"Cido Grupa nav bijušas un nav pretenzijas pret Lauva auto, kas joprojām veic tehnisko apkopi Cido Grupa automašīnām Peugeot", tā Cido Grupas ģenerāldirektors Jespers Koldings. Tajā pašā laikā J. Koldings informē, ka Cido Grupa ir iegādājusies vieglās automašīnas arī no Volkswagen izplatītāja Lietuvā. Iepirkums - operatīvais līzings tiek organizēts kopīgi ar Cido Grupas saistīto uzņēmumu Lietuvā Kalnapilio-Tauro grupe.
Neveiksmīga stratēģija
Kommest auto likstas sākās jau pērnā gada pavasarī, kad toreizējie īpašnieki - somu uzņēmums SOK, ko vairāk pazīstam kā Prisma hipermārketu tīkla īpašnieku, pārdeva 90% īpašuma akciju Kommest auto atlikušo 10% akciju turētājam Tomasam Rūtmanam (Toomas Ruutman). Apgrozāmo resursu trūkums, tirdzniecības apsīkums 2007. gada beigās, Lauva auto milzīgās izmaksas, ko katru dienu apēda, uzturot divus autocentrus Rīgā, drīz vien noveda pie tā, ka jau vasarā sākās automašīnu piegādes robi. Apzinoties situācijas nopietnību un lai optimizētu milzīgo izdevumu slogu, šī gada janvārī Kommest auto vadība pieņēma lēmumu par SIA Lauva autocentrs likvidāciju un apvienošanu ar Lauva auto. Taču tas nedeva vēlamo rezultātu.
Cenšoties glābt Kommest auto un tam 100% piederošo Lauva auto reputāciju, uzņēmuma īpašnieks T. Rūtmans izmisīgi meklēja investorus, par ticamākajiem partneriem minot kompānijas Tallina Kaubamaja un Ng Investeeringud. Realitātē neviens no nosauktajiem pretendentiem nevēloties saistīties ar lielos parādos iestigušu kompāniju.
Leiši jau cierē uz Latviju
Par Kommest auto un attiecīgi Lauva auto finansiālo situāciju ir labi informēts arī Lietuvas Peugeot pārstāvis UAB Žibintas.
Telefonintervijā uzņēmuma vadītājs Vitauts Judzentavičs (Vytautas Judzentavicius) uzsvēra, ka pašreizējā situācijā ir ļoti svarīga rūpnīcas nostāja, lai pēc iespējas īsākā laikā atrisinātu šo problēmu. Uz jautājumu, vai Žibintas būtu gatavs Peugeot krāsas pārstāvēt ne tikai Lietuvā, bet arī Latvijā, V. Judzentavičs norādīja, ka tā esot Peugeot rūpnīcas kompetence, taču, ja tāda iespēja rastos, viņš neizslēdza iespēju izskatīt šo versiju.
To, ka lietuvieši ir sajutuši iespēju savu biznesu attīstīt Latvijā, apliecina Cēsu Peugeot pārstāvja SIA Reifeks direktora Andra Vasina teiktais, kurš apstiprināja, ka lietuviešu Peugeot pārstāvji jau esot meklējuši sadarbības iespējas. Jautāts, vai sadarbībā ar Lauva auto šogad nav konstatēti robi un nepilnības, A. Vasins diplomātiski atbildēja, ka pagaidām ar sadarbību esot apmierināts.