Citas ziņas

Atjaunināts aviokompāniju melnais saraksts

, 10.04.2009

Jaunākais izdevums

Eiropas Komisija pieņēmusi atjaunināto versiju tā dēvētajam aviokompāniju melnajam sarakstam, informēja Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā.

Sarakstā iekļauj aviokompānijas, kurām drošuma apsvērumu dēļ aizliegts ielidot Eiropas Savienībā. Komisija šādu aizliegumu noteikusi sešām Kazahstānas aviokompānijām, vienai aviokompānijai, kas sertificēta Taizemē, vēl vienam Ukrainas gaisa pārvadātājam, kā arī visiem Beninā sertificētiem gaisa pārvadātājiem.

Komisijas tīmekļa vietnē jau ir pieejams jaunais saraksts, kas aizstāj 2008. gada novembrī publicēto. Pēc Aviācijas drošības komitejas vienprātīga atzinuma Komisija atjaunināja sarakstu un nolēma to paplašināt, drošuma apsvērumu dēļ nosakot darbības aizliegumu šādiem gaisa pārvadātājiem:

- Air Company Kokshetau, ATMA Airlines, Berkut Air, East Wing, Sayat Air un Starline KZ (Kazahstāna), One Two Go Airlines (Taizeme),

- Motor Sich Airlines (Ukraina),

- visām Beninas Republikā sertificētām aviokompānijām, pamatojoties uz Starptautiskās Civilās aviācijas organizācijas (ICAO) revīzijas negatīvajiem rezultātiem.

Komisija noteikusi aizliegumu šādām aviokompānijām:

- visiem pārvadātajiem no Angolas, Beninas, Ekvatoriālās Gvinejas, Indonēzijas, Kirgizstānas Republikas, Libērijas, Sjerraleones, Svazilendas, Kongo Demokrātiskās Republikas (KDR) un Gabonas, izņemot Gabon Airlines un Afrijet, kurām attiecībā uz dažiem gaisa kuģiem ir piemērotas atkāpes;

- sešpadsmit atsevišķiem gaisa pārvadātājiem:

Afganistānā – Ariana Afghan Airlines,

Kambodžā – Siem Reap Airways International,

Korejas Tautas Demokrātiskajā Republikā – Air Koryo,

Kazahstānā – Air Company Kokshetau, ATMA Airlines, Berkut Air, East Wing, Sayat Air un Starline KZ,

Ruandā – Silverback Cargo Freighters,

Sudānā – Air West,

Taizemē – One Two Go Airlines,

Ukrainā – Motor Sich Airlines, Ukraine Cargo Airways, Ukraine Mediterranean Airlines un Volare Aviation.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Alkoholisko dzērienu ražotājs un izplatītājs "Amber Beverage Group" laidis klajā zīmola "Rīgas Melnais Balzams" jaunāko versiju - "Rīgas Melnais Balzams XO", kas papildināts ar izsmalcinātu franču brendiju, informē uzņēmumā.

Dzēriena pamatā ir recepte, ko pirms vairāk nekā 260 gadiem izveidoja farmaceits Abrahams Kunce. Viņa 1752. gadā izstrādātā receptūra vēl joprojām tiek izmantota arī šobaltdien, dzērienā apvienojot 24 dabiskas sastāvdaļas, tai skaitā 17 dažādas, rūpīgi atlasītas zālītes, ogas, pumpurus, garšvielas un saknītes.

"Šo "Rīgas Melnais Balzams" versiju izstrādājām teju divu gadus, līdz beidzot šonedēļ to varam nodot patērētāju vērtējumam. Lai gan šobrīd valstī un daudzos citos tirgos ir izsludināta ārkārtas situācija, "Latvijas balzams" ražotnes darbība norit pēc plāna un tādēļ arī turpinām izziņot jaunus produktus," stāsta "Latvijas balzams" valdes priekšsēdētājs Intars Geidāns.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvijā nereģistrē Helovīnu uzņēmumos, toties ir Melnais Pēteris un Spoks

Gunta Kursiša, 31.10.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pieaugot Visu svēto dienas jeb Helovīna (Halloween) popularitātei arī Latvijā labu laiku pirms svētkiem veikalu plauktos iegulst spokainas maskas un cita veida atribūtika, savukārt izklaides vietās tiek organizēti tematiski pasākumi. Tomēr, kā atklājās Lursoft veiktā pētījumā, Latvijas uzņēmēji nesteidz dibināt firmas, kuru nosaukums ietvertu vārdu Helovīns, toties ir reģistrēti tādi skanīgi nosaukumi kā Melnais Pēteris un Spoks.

Latvijā nav reģistrēts neviens uzņēmums vai organizācija, kuru nosaukumā būtu vārds Halloween, liecina Lursoft apkopotie dati. Tādēļ, ņemot vērā pēdējos gados arī Latvijā nokļuvušo amerikāņu tradīciju - bērniem izjokot apkārtējo namu kaimiņus, Lursoft apkopoja datus par uzņēmumiem, kuru nosaukumā ietverts vārds «joks». Izrādījās, ka Latvijā ir reģistrēts tikai viens uzņēmums, kura nosaukumā ir šis vārds – V. Pētersona firma Joks, kas atrodas Amatas novadā un reģistrēta 1994. gadā, kā arī viens komersants, kura nosaukumā šis vārds minēts daudzskaitlī – I. Mortuļevas individuālais uzņēmums Joki, kura juridiskā adrese reģistrēta Limbažos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Rīgas Melnais Balzams Ķiršu sasniedzis rekordaugstus pārdošanas rādītājus

Dienas Bizness, 04.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Rīgas Melnais Balzams» dzērienu līnijas jaunpienācējs – ķiršu balzams, kura ražošana tika uzsākta šā gada augustā, strauji iekarojis savu vietu alkoholisko dzērienu tirgū un sasniedzis ievērojamus pārdošanas apjomus. Nepilnu divu mēnešu laikā pārdoti vairāk nekā 70 tūkstoši «Rīgas Melnā Balzama Ķiršu» pudeļu jeb aptuveni 33 tūkstoši litru. Savukārt no kopējiem «Rīgas Melnā Balzama» pārdošanas apjomiem jaunais ķiršu balzams sasniedzis jau 16%.

Sākotnēji «Rīgas Melnais Balzams Ķiršu» sēriju bija iecerēts ražot ierobežotā apjomā ar fokusu uz Latvijas tirgu, taču pēc milzīgā pieprasījuma un produkta augstajiem pārdošanas rādītājiem pieņemts lēmums to iekļaut «Rīgas Melnā Balzama» produktu līnijā, kā arī izvirzīti ambiciozi mērķi palielināt vietējā tirgus daļu un aktīvi iekarot eksporta tirgus, tādējādi veicinot arī Latvijas eksportu kopumā.

Oktobrī «Rīgas Melnais Balzams Ķiršu» būs pieejams lielākajos veikalu tīklos Lietuvā un Igaunijā. Turpretim nākamgad plānota «Rīgas Melnais Balzams Ķiršu» sērijas ekspansija Krievijā, Itālijā, Lielbritānijā, Skandināvijas valstīs un citviet pasaulē. Tāpat produkts būs nopērkams arī Eiropas lidostu beznodokļu jeb duty-free veikalos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Balzama zīmols Rīgas Melnais Balzams uzsācis ražot balzamu ar kafijas garšu – Rīgas Melnais Balzams Espresso, informē uzņēmumā.

Šis būs jau piektais produkts šī dzēriena līnijā. «Kafijas garšas iekļaušana arī alkoholiskajos dzērienos šobrīd ir ļoti aktuāla tendence visā pasaulē. Bāros, restorānos un kafejnīcās šie dzērieni ir bārmeņu izvēles pirmajā pieciniekā,» pastāstīja Māris Kalniņš, Rīgas Melnais Balzams globālais zīmola direktors. «Radot Rīgas Melnais Balzams Espresso, esam apvienojuši divas patērētāju novērtētas garšas: Rīgas Melnais Balzams garšu un espresso garšu,» stāsta Māris Kalniņš.

Rīgas Melnais Balzams Espresso pagatavošanā izmantots balzama ekstrakts, kas atrodams katra šī dzēriena pamatsastāvā. Tam kā jauninājums klāt pievienots Arabica kafijas pupiņu ekstrakts un kanēļa ekstrakts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Pēc Balzama liels pieprasījums Krievijas tūristu vidū

Sandra Dieziņa, 23.02.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tūrisma sezonā Rīgas Melnā balzama pārdošanas apjomi a/s Latvijas balzams (LB) veikalos Vecrīgā pieauguši par 30%- 40%.

Visvairāk šo tradīcijām bagāto dzērienu iecienījuši tieši tūristi no Krievijas, informē a/s Latvijas balzama zīmolu direktors Valters Kaže. A/s Latvijas balzams aprēķini liecina, ka pieaugot tūristu plūsmai, palielinās arī Rīgas Melnais balzams pārdošanas apjomi, kas īpaši labi redzams LB veikalos Vecrīgā un Jūrmalā. Piemēram, jauno izpildītāju konkursa Jaunais Vilnis un tā viesu no kaimiņzemes lielā skaita iespaidā Rīgas Melnā balzama pārdošanas apjomi Jūrmalas un Vecrīgas veikalos ik gadu jūlijā pat pārsniedz gadu mijas pārdošanas apjomus.

To, ka Latvijas vizītkarte numur viens ir tieši Rīgas Melnais balzams, apliecina arī Krievijas tūrisma industrijas apvienības autobusu komisijas savu ceļotāju vidū veiktā un starptautiskajā tūrisma izstādē Balttour 2012 prezentētā aptauja. Rīgas Melnā balzama eksporta pārdošanas apjomi pastāvīgi pieaug, pret pagājušo gadu +30%, šogad jau sasniedzot 30% no kopējā pārdošanas apjoma.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Pasaulē labākās mazcenu aviokompānijas; Eiropas sarakstā tiek arī airBaltic

Gunta Kursiša, 20.06.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izvērtējot zemo cenu lidsabiedrības visā pasaulē un reģionos, Skytrax World Airline Awards TOP 10 Eiropā labāko zemo cenu aviokompāniju sarakstā piekto vietu ieņem Latvijas nacionālā lidsabiedrība airBaltic.

Savukārt par pasaulē labāko zemo cenu aviokompāniju atzīta Malaizijas budžeta aviokompānija AirAsia, bet Īrijas zemo cenu lidsabiedrība Ryanair nav iekļuvusi nedz pasaulē, nedz Eiropā labāko zemo cenu aviokompāniju saraksta pirmajā desmitniekā.

airBaltic Eiropā labāko zemo cenu aviosabiedrību sarakstā ierindojas piektajā vietā, apsteidzot tādas lidsabiedrības kā flyBe un Wizz Air. Par labākajām zemo cenu aviosabiedrībām Eiropā atzīta Norwegian (1. vieta), easyJet (2. vieta), Germanwings (3. vieta), NIKI (4. vieta), airBaltic (5. vieta), Wizz Air (6. vieta), WOW Air (7. vieta), Pegasus Airlines (8. vieta), flyBe (9. vieta) un Onur Air (10. vieta).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saldējuma ražotāji meklē aizvien jaunas garšas, lai piesaistītu patērētāju uzmanību kā vietējā, tā eksporta tirgū

Viens no šīs sezonas jaunumiem – melnais saldējums. Kā redzams lielāko veikalu plauktos, to piedāvā gan pašmāju ražotājs SIA Saltums 2, gan arī starptautiski zināmais Unilever. Saltums 2 pārdošanas un mārketinga daļas vadītāja Agija Trokša stāsta, ka ideja par melno saldējumu radusies kādā no darba dienām, intensīvi domājot par iespējamajiem jaunumiem – kāds varētu būt aktuāls produkts? «Novērojām, ka ārzemēs cieņā ir melnā krāsa, un arī Latvijā sāka ienākt šī tendence – melnā krāsa neierastos produktos, piemēram, kosmētikā – lūpu krāsas, sejas maskas. Pamanījām arī cilvēku sajūsmu par melnu saldējumu ārzemēs, cilvēki fotografējās ar melno saldējumiem kā ar aksesuāru. Pie mums Latvijā nekā tāda nebija, steidzāmies pamēģināt,» viņa atzīst.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada novembris bijis nozīmīgs mēnesis zīmolam «Rīgas Melnais Balzams», uzsākot aktīvu ASV tirgus iekarošanu. Līdz ar oficiālu zīmola prezentācijas pasākumu pasaules bārmeņu mekā Ņujorkā «Amber Beverage Group» atklāja balzama ceļu pie ASV patērētājiem, informē zīmola «Rīgas Melnais Balzams» globālais vadītājs Māris Kalniņš.

Tirgus apgūšana sākta Ņujorkas štatā, kam sekos aktīva iepazīstināšana ar «Rīgas Melno Balzamu» Teksasā, Floridā, San Francisko un Ilinoisā 2018. gadā. «Tuvākās piecgades laikā esam gatavi kļūt par TOP5 premium zīmolu pārstāvētajā kategorijā – zālīšu uzlējumi un liķieri. Lai to sasniegtu, līdzīgi kā citās valstīs, primāro fokusu liksim uz bārmeņu kopienu, miksoloģijas trendu jeb daudzveidīgajām balzama izmantošanas iespējām kokteiļos, kā arī HoReCa segmentu kopumā,» informē zīmola direktors.

«Ņujorkā visi zina, ka Kristaps Porziņģis nāk no Latvijas. Mēs gribam un esam apņēmības pilni panākt, ka numur divi atpazīstamības ziņā ir »Rīgas Melnais Balzams«,» stāsta «Rīgas Melnais Balzams» globālais zīmola direktors Māris Kalniņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zemo cenu aviokompāniju pārvadājumi jau iekarojuši 30–40% no Eiropas tirgus; tās audzē muskuļus arī Baltijā, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Analizējot aviokompāniju tirgus daļu datus starptautiskajā lidostā Rīga, pēdējos piecos gados ir novērojama nepārprotama tendence – zemo cenu aviokompānijas strauji audzē savu īpatsvaru, turpretī Latvijas nacionālās aviokompānijas AirBaltic apkalpoto pasažieru skaits pēdējos piecos gados ir sarucis par 20%. Kā liecina DB aptaujāto ekspertu sacītais, zemo cenu aviokompāniju uzvaras gājiens nav specifisks Latvijas fenomens. «To īpatsvars Eiropas tirgū jau ir sasniedzis 30–40%. Šī ekspansija ir grūti apturama, jo sevišķi tik mazos mājastirgos, kāda ir Baltija. Ir novērojama arī zemo cenu aviokompāniju tuvināšanās ar starpkontinentālo lidojumu veicējiem, piemēram, ar Lufthansa. Līdz ar to pārskatāmā laikā droši vien piedzīvosim zemo cenu aviokompāniju un starpkontinentālo aviokompāniju maršrutu tīklu saplūšanu,» DB saka aviācijas eksperts Ginters Solingers. To uzsver arī neatkarīgais starptautiskās lidostas Rīga padomes loceklis Tālis Linkaits, norādot, ka zemo cenu aviokompānijas arī vērienīgi paplašina savas flotes.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Rīgas Melnais Balzams izrotājas par godu Latvijas valsts simtgadei

Laura Mazbērziņa, 27.06.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par godu Latvijas valsts simtgadei laista klajā jauna «Rīgas Melnais Balzams» sērija, kuras dizains veidots kā stāsts par šā brīža un nākotnes Latviju. Plānots saražot tikai 125 tūkstošus šī alkoholiskā dzēriena vienību.

Šis produkts primāri ir paredzēts pašmāju tirgum, kā arī «duty-free» tirdzniecības vietām.

Māris Kalniņš, «Rīgas Melnais Balzams» globālais zīmola direktors, stāsta, ka Latvijas valsts simtgadei veltīto «Rīgas Melno Balzamu» rotā vairāki Latvijai raksturīgi simboli – ozols, tautumeita, Daugava, trīs zvaignes un citi elementi.

«Zelta drukā ieturētais pudeles dizains ataino stāstu par Latviju – par latviešu tautas spēcīgajām saknēm, par savstarpējo vienotību un kopējo valsts attīstību,» skaidro M. Kalniņš.

«Paredzam, ka pircēju interese par produktu būs augsta un tas pārdošanā neatradīsies ilgu laiku,» pauž zīmola direktors.

Limited edition «Rīgas Melnais Balzams» plaukta cena būs līdzīga vai mazliet augstāka, viņš atzīst.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī tradicionālā balzama recepte, kurā izmantotas 16 dažādas zālītes, ja ticam uzņēmumā paustajam, palikusi nemainīga vairāku desmitgažu garumā, gan Latvijā, gan pasaulē ievērojamus pārdošanas apjomus piedzīvo balzama jaunākais «brālis» - balzams ar upeņu garšu. Db.lv devās noskaidrot, kā tas tiek ražots.

Rīgas Melno balzamu «saprot» un novērtē pašmāju tirgū, taču, lai virzītu balzamu ārvalstīs, nevar iztikt vien ar seno balzama leģendu un stāstiem par teju medicīnisko ietekmi. Stāsts par balzama «pilināšanu» klāt ikvakara tējai vairs nedarbojas, Db.lv stāstīja Latvijas Balzama (LB) pārdošanas daļas vadītājs Justs Dzedons. Tagad balzams tiek pozicionēts kā dzēriens gados jauniem cilvēkiem un kā dzēriens, kas dzerams dažādos kokteiļos. «Vecmāmiņa Krievijā to balzama pudeli tējā varbūt «pilinās» trīs gadus, bet mēs vēlamies piesaistīt tādus pircējus, kas patērē vairāk,» viņš skaidroja. «Eksporta tirgos apzināti komunicējam citādāk – mērķējam uz gados jauniem pircējiem, vairāk runājam par to, ka, izmantojot balzamu, var gatavot dažādus kokteiļus, piemēram, ar karstu sulu,» norādīja J. Dzedons.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tā sauktais melnais PR ne vienmēr ir tik melns, bet, lai no tā izsargātos, eksperti iesaka tikai vienas zāles.

Nav patīkami, ja tā vietā, lai sabiedrībai stāstītu par saviem jaunumiem un panākumiem, ir jāmēģina atvairīt konkurentu vai citu nelabvēļu apvainojumi un nomelnojumi – tā sauktais melnais PR. Tomēr ir uzņēmumi un cilvēki, no kuriem viss negatīvais pazūd gluži kā netīrumi no teflona. Kā kļūt par šādu kompāniju? Eksperti atzīst – ar saviem vārdiem un darbiem nodrošinot nevainojamu reputāciju.

Nekļūt par vēršiem

Uzņēmuma reputācija neveidojas, tikai pateicoties pareizai komunikācijai, bet galvenokārt tieši pateicoties pareizai uzvedībai – galu galā darbi runā labāk par vārdiem. Savukārt tie uzņēmumi, kuru teiktais ir pretējs praksei, kļūst par ļoti viegliem uzbrukuma mērķiem. «Ja kompānija, piemēram, rīkojas agresīvi, bet likumīgi un konvencionāli, to nav iespējams tik viegli kompromitēt. Pat ja būs mēģinājumi, uzņēmuma rīcībā būs plašs arsenāls savai publiskai aizstāvībai. Uzbrukuma gadījumā sākumā var nebūt viegli, bet situāciju iespējams atrisināt. Ilgtermiņā veidota sabiedrības uzticība ir tas, kas palīdzēs pirmajā brīdī pat bez jebkādiem argumentiem,» norāda Hill + Knowlton Strategies valdes priekšsēdētājs Ralfs Vīlands.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Vācijas biznesa žurnāls: airBaltic desmitā lielākā zemo cenu lidsabiedrība Eiropā

Gunta Kursiša, 11.11.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas biznesa žurnāls Wirtschaftwoche ierindojis Latvijas aviokompāniju airBaltic desmit lielāko Eiropas lidsabiedrību TOP 10, kas lidojumus piedāvā par zemām cenām, Latvijas nacionālo lidsabiedrību ierindojot desmitajā vietā.

Biznesa žurnāls atzīmē, ka airBaltic ar aptveni deviņiem simtiem lidojumu nedēļā nedaudz atpaliek no vācu GermanWings, kas ierindojusies lielāko Eiropas zemo cenu aviokompāniju saraksta devītajā vietā.

Astotajā vietā šajā sarakstā atrodas aviokompānija Wizz, septītajā vietā – Vueling. Žurnāla mājas lapā nav pieejama informācja par to, kura aviosabiedrība atrodas sestajā vietā. Par piekto lielāko lidsabiedrību minētajā kategorijā atzīta Aer Lingus, par ceturto – Norwegian Shuttle, saraksta trešo vietu dala Skandināvu Flybe un Vācijas Air Berlin, par otru lielāko aviokompāniju atzīta Easyjet, bet pirmo vietu aizņem īru Ryanair.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija, Lietuva un Igaunija iecerējušas veidot kopīgu aviokompāniju uz jau esošās airBaltic bāzes, par šādu ieceri vienojušies visu trīs valstu satiksmes ministri.

airBaltic prezidents Bertolts Fliks Db informēja, ka airBaltic ir gatavi iesaistīties turpmākās pārrunās. Ar palielinātu kapitāla bāzi airBaltic varētu attīstīties vēl straujāk nekā līdz šim un paplašināt darbību Baltijas valstīs.

Viņš norāda, ka nodoms veidot kopīgu Baltijas valstu aviokompāniju pastāvēja jau pirms piecpadsmit gadiem, tādēļ airBaltic tika dots nosaukums, kas atspoguļotu lidsabiedrības darbību visā Baltijas reģionā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidojumu kompensāciju pieprasījumu uzņēmums «Skycop» ir uzsācis petīciju, kuras mērķis ir mainīt esošo likumdošanu un neļaut vairs iepriekš plānotiem streikiem būt par kompensācijas atteikuma iemeslu

Aviopasažieri ir aicināti izteikt viedokli un parakstīties interneta platformā «Avaaz» (https://ej.uz/qis9), paužot savu nostāju pret pastāvošo likumdošanu.

Pagaidām petīciju parakstījuši nedaudz vairāk nekā 370 cilvēki. «Šobrīd esam secinājuši, ka cilvēki nelabprāt uzticas globālām petīcījam, tādēļ esam procesā, lai petīciju izveidotu katrā valstī lokāli. Šobrīd mūsu mērķis ir līdz šī gada decembrim savākt 100 tūkstošus parakstu,» saka Marjus Stonkus (Marius Stonkus), «Skycop» izpilddirektors.

Lietuvas jaunuzņēmums «Skycop» cīnās par pasažieru tiesībām ar aviolīnijām, kas izvairās no kompensāciju izmaksāšanas par kavētiem vai atceltiem lidojumiem. Uzņēmums piedāvā ceļotājiem, kuri vīlušies aviolīnijās, atgūt naudu par kavētu, atceltu vai pārpildītu lidojumu, izmantojot starptautisko platformu skycop.com. «Skycop» pārvalda kompensāciju portfeli vairāk nekā trīs miljonu eiro vērtībā. Precīzs skaits, cik ceļotājiem uzņēmums ir palīdzējis, netiek atklāts, bet «Skycop» strādā ar pieprasījumiem no 173 valstīm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Lato Lapsa: Prognozēju, ka nākamajā Miljonārā būs ļoti nopietnas pārmaiņas

Jānis Goldbergs, 03.01.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

“Ļoti iesaku iegādāties un nolikt drošā vietā tieši šo Miljonāra izdevumu, jo prognozēju, ka nākamajā tajā būs ļoti nopietnas pārmaiņas. Un ne tāpēc, ka gaidāmas milzīgas izmaiņas Latvijas bagātāko cilvēku uzņēmējdarbībā, bet tāpēc, ka pirmoreiz būs publiski pieejami visi akciju sabiedrību akcionāru saraksti, kas līdz šim no sabiedrības bija slēpti”.

Tā sola Dienas Biznesa (DB) speciālizdevuma Miljonārs veidotājs, žurnālists un publicists Lato Lapsa. Jau 27. gadu publicēts jauns Latvijas 100 bagātāko cilvēku saraksts, kas DB abonentiem pieejams bez maksas. Gadu gaitā mainās gan metodikas bagātāko cilvēku noteikšanai, gan arī sarakstu papildina jaunas sadaļas. Vairāk par to sarunā ar L.Lapsu.

Latvijas 100 bagātāko cilvēku saraksts žurnālā Miljonārs 

Jau 27. gadu tiek publicēts jauns Latvijas 100 bagātāko cilvēku saraksts. Un...

27 gadi ir pamatīgs laiks! Kāds izdevums bija sākumā un ar ko atšķiras šodien?

Jā, šis ir divdesmit septītais gads, kaut, protams, tas produkts, kas nāca klajā pirms divdesmit septiņiem gadiem un saucās vienkārši Simt Latvijas miljonāru saraksts, ir kaut kas nesalīdzināmi cits nekā tagadējais izdevuma Miljonārs saturs. Kā, teiksim, poršs pirms divdesmit septiņiem gadiem un poršs šodien. Jau piekto gadu pēc kārtas vienā izdevumā atrodami veseli pieci Latvijas privātajai uzņēmējdarbībai ļoti būtiski saraksti – reizē ar miljonāriem vēl arī lielāko pelnītāju, lielāko dividenžu saņēmēju, lielākos zaudējumus cietušo uzņēmēju un tagad arī patieso labuma guvēju simtnieki.

Jau iepriekš esi Dienas Biznesam atklājis, ka laiku pa laikam kaut kas mainās Latvijas miljonāru atlases metodikā. Proti, faktiski iespējams, ka miljonāru ir krietni vairāk, bet redzam tikai tos, uz kuriem norāda dati. Vai šogad ir kādas izmaiņas miljonāru noteikšanā?

Protams, šie ir tikai pirmie simtnieki - kā redzams, pašlaik apakšējā robeža iekļūšanai Latvijas turīgāko cilvēku pirmajā simtniekā ir nedaudz virs 10 miljoniem eiro. Katram sarakstam ir sava metodika, un tie visi top ciešā sadarbībā ar Lursoft datu bāzēm. Latvijas simt bagātāko uzņēmēju saraksts jau tradicionāli izveidots, summējot to pašu kapitāla daļu, kas katrā no konkrēta uzņēmēja kompānijām ir attiecināma tieši uz viņa kapitāldaļām.100 lielāko pelnītāju saraksts neuzrāda to, cik naudas nokļuvis kāda uzņēmēja personiskajā makā, un tieši tāpat 100 lielāko zaudētāju saraksts neatklāj, cik no šī maka ir izzudis. Tas, ko šie saraksti rāda, ir – kāda ir uzņēmējiem piederošo uzņēmumu peļņas vai zaudējumu daļa, kas atbilst viņu līdzdalībai konkrētajos uzņēmumos.100 lielāko dividenžu saņēmēju saraksts, balstoties uz ikvienam pieejamiem un pārbaudāmiem Lursoft datiem, rāda pavisam konkrētas summas, ko pilnīgi konkrēti cilvēki izņēmuši no sava biznesa, lai ieguldītu tajā atpakaļ vai izmantotu citiem nolūkiem atbilstoši paši savām vēlmēm. Savukārt patieso labuma guvēju sarakstā uzskaitīti simt patiesie labuma guvēji, uz kuriem attiecināms lielākais Latvijā reģistrēto uzņēmumu (to, kuri ir iesnieguši labuma guvēju sarakstus) kopējais peļņas (pēc nodokļu nomaksas) apjoms.

Kādas ir būtiskākās izmaiņas Latvijas pelnošāko cilvēku sarakstos, un ar ko tas saistāms?

Tas nu gan katram lasītājam būtu jāpēta pašam - šis ir unikāls datu apkopojums, un katrs atbilstoši savai uztverei un vajadzībām var izdarīt secinājumus tieši sev.Taču to gan varu teikt, ka ļoti iesaku iegādāties un nolikt drošā vietā tieši šo Miljonāra izdevumu, jo prognozēju, ka nākamgad tajā būs ļoti nopietnas pārmaiņas. Un ne tāpēc, ka gaidāmas milzīgas izmaiņas Latvijas bagātāko cilvēku uzņēmējdarbībā, bet tāpēc, ka pirmoreiz būs publiski pieejami visi akciju sabiedrību akcionāru saraksti, kas līdz šim no sabiedrības bija slēpti. Tas daudz ko mainīs, un jaunumi būs pietiekami iespaidīgi.

Kādēļ Latvijā vēl aizvien nav miljardieru, kā tas ir Lietuvā?

Ceru, ka man nav taisnība, pieļaujot, ka tam ir pietiekami liels sakars ar to, ka vidusmēra latvietis pēc savas mentalitātes ir darba ņēmējs, nevis uzņēmējs.

Ir kādi uzvārdi pelnošo sarakstā, kurus vēlētos īpaši izcelt par viņu pienesumu tautsaimniecībai?

Jau atkal tas pats – nevienam neko priekšā neteikšu. Katram cilvēkam šajos sarakstos ir klāt apraksts – ne tikai plikas summas, bet arī uzņēmumu nosaukumi, to darbības jomas un rezultāti. Atkārtošos – šie ir unikāli datu apkopojumi, kuri ikvienam lasītājam var sniegt individuālus vērtīgus secinājumus.

Lielākie zaudētāji - to ir daudz, kāpēc un kā izskatās nākotne? Zaudējumi vēl prognozējami, un vai tie, kuri iekļūst pelnītāju sarakstā uz zaudētāju rēķina, ir veco smagsvaru vērti? Proti, Latvijas 100 bagātāko cilvēku kapitāla summa aug vai tomēr samazinās?

Katrā no sarakstiem ir atrodami simt vārdi un uzvārdi, sniedzot vispilnīgāko iespējamo pārskatu par Latvijas nacionālās uzņēmējdarbības lielāko panākumu guvējiem un arī lielākajiem neveiksminiekiem. Vienmēr būs zaudētāji, vienmēr būs ieguvēji, un uzņēmējdarbības īpatnība ir tā, ka apjomīga peļņa vienā gadā var mīties ar iespaidīgiem zaudējumiem jau nākamajā - arī to uzskatāmi parāda un pierāda Miljonāra saraksti.

Žurnālu Miljonārs meklē lielākajās mazumtirdzniecības vietās Latvijā!

Digitāli Miljonārs pieejams arī šeit!

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Gaisa satiksmes pasažieru plūsma pērn sasniegusi rekordaugstu līmeni

LETA, 02.02.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aviokompānijas pasaulē pērn kopumā pārvadājušas 3,7 miljardus pasažieru, kas ir visu laiku augstākais līmenis, liecina Starptautiskās Gaisa satiksmes asociācijas (IATA) apkopotā informācija.

Starptautisko aviokompāniju pasažieru plūsma pērn, salīdzinot ar 2015.gadu, pieaugusi par 6,3%, tādējādi pārsniedzot pēdējo desmit gadu vidējo izaugsmes tempu 5,5% apmērā.

Pasažieru plūsmas pieaugumu galvenokārt veicinājis aviokompāniju piedāvāto maršrutu kāpums par vairāk nekā 700 un lidojumu biļešu cenu samazināšanās.

IATA arī vēsta, ka starptautisko aviokompāniju lidmašīnu piepildījums pērn veidoja 80,5%, kas ir par 0,1 procentpunktu vairāk nekā 2015.gadā un rekordaugsts līmenis.

Pieprasījums starptautiskajos maršrutos palielinājies par 6,7%, bet iekšzemes reisos - par 5,7%.

IATA dati norāda, ka visspēcīgāko izaugsmi pagājušajā gadā piedzīvojušas Tuvo Austrumu lidsabiedrības, kuru pasažieru plūsma palielinājusies par 11,8%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Vai airBaltic rīkojās gudri, kalpojot par CSeries izmēģinājuma trusīti?

Egons Mudulis, 03.05.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

To laikrakstam Dienas Bizness pirms 10. maijā gaidāmā Rīgas Aviācijas foruma komentē partneris MIDAS Aviation Džons Grānts, kurš nozarē darbojas jau vairāk nekā 20 gadu.

Fragments no intervijas, kas publicēta 3. maija laikrakstā Dienas Bizness:

Jums ir ļoti garš CV, darbojoties aviācijas jomā. Kas ir jūsu kompetenču jomas?

Esmu komerciālās aviācijas analītiķis ar specializāciju jaunu aviācijas pakalpojumu izstrādē lidostām, valdības institūcijām un citām ieinteresētajām pusēm visā pasaulē.

Kā jūs raksturotu situāciju aviācijā salīdzinājumā ar citām ekonomikas jomām?

Patlaban aviācija, iespējams, ir rentabilitātes cikla virsotnē un nes daudz lielāku peļņu aviolīnijām un akcionāriem pēdējos 4‒5 gados, balstoties uz zemām naftas cenām, lielu pieprasījumu, lidsabiedrību konsolidācijām Ziemeļamerikā. Reisu noslogojums bieži vien pieaudzis līdz 85‒90%. Aviācija ieguvusi arī no jauniem tirgiem Indijā un Ķīnā, kā arī no jaunām tehnoloģijām tādos modeļos kā, piemēram, Boeing 787, A350 un nesen arī Bombardier CSeries, ko veiksmīgi izmanto airBaltic. Salīdzinājumā ar citām nozarēm, aviācija ir bijis diezgan labs bizness. Taču tajā aizvien ir daudz risku, no kuriem nebūt ne mazākais ir degvielas cenas, naftas cenām gada laikā pieaugot par 35%. Līdz ar to aviācijas nozarē nav vietas pašapmierinātībai, vienmēr var notikt kaut kas negaidīts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaules aviokompāniju zaudējumi 2008. gadā sasnieguši 8 miljardus ASV dolāru, kas ir krietni vairāk par iepriekš lēstajiem 5 miljardiem dolāru, raksta aģentūra Reuters.

Starptautiskā Gaisa transporta asociācija (IATA) dati liecina, ka aviokompāniju zaudējumi 2008. gada pēdējā ceturksnī sniegušies pāri 4 miljardiem ASV dolāru.

IATA pārstāv 230 aviokompānijas visā pasaulē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bankrotējušās Lietuvas lidsabiedrības flyLAL vietā uzņēmumu grupas flyLAL Group īpašnieki ierosinājuši veidot jaunu nacionālo aviokompāniju valsts paspārnē, vēsta Lietuvas televīzijas raidījums Panorāma.

Valstij ne vien vajadzētu investēt šai pasākumā nodokļu maksātāju naudu miljoniem litu apmērā, bet arī piešķirt lielas atlaides daļēji privātajai kompānijai, televīzijai paudis viens no kompānijas īpašniekiem, flyLAL Group valdes loceklis Ģedimins Žiemelis.

Veidojot jaunu nacionālo lidsabiedrību, viņš ieteicis par pamatu izmantot rentablo flyLAL meitsabiedrību flyLAL Charters, kas no tās atdalījusies vēl pirms bankrota.

Jaunā kompānija vēlētos ne vien simtprocentīgas atlaides Viļņas lidostā, kas būtu paredzētas vienīgi tai, bet arī slēptas dotācijas no rentablā uzņēmuma Oro navigacija 15 milj. litu apmērā un ekskluzīvas tiesības bez jebkādas konkurences veikt pārvadājumus no Viļņas maršrutos, kādi būtu vajadzīgi valstij. Tam flyLAL Group juristi esot atraduši pamatojumu Eiropas Savienības (ES) konkurences direktīvā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Daļa valstij piederošo nacionālās aviosabiedrības airBaltic akciju varētu tikt pārdotas Lietuvai un Igaunijai, pastāstīja satiksmes ministrs Anrijs Matīss. Darījuma galvenais mērķis – izveidot vienu reģionālo aviokompāniju, kas darbotos konsolidētā reģionālajā tirgū, trešdien raksta laikraksts Diena.

A. Matīss stāsta, ka 22. jūnijā ticies gan ar Lietuvas, gan ar Igaunijas par nozari atbildīgajiem ministriem un izteicis priekšlikumu iegādāties daļu airBaltic akciju. «Mani Lietuvas un Igaunijas kolēģi par šo priekšlikumu izrādīja interesi. Tagad Satiksmes ministrija gatavo piedāvājumu, kas varētu būt gatavs augustā,» stāsta ministrs. Taujāts, cik daudz akciju varētu tikt pārdots, A. Matīss teic, ka par to vēl pāragri runāt, tāpat kā par cenu. Taču jebkurā gadījumā trim Baltijas valstīm būs ne mazāk kā 51% akciju, kas ir svarīgi, lai airBaltic nezaudētu Eiropas Savienības (ES) aviokompānijas statusu. Kā šis 51% akciju sadalīsies starp trim Baltijas valstīm, būs atkarīgs no katras valsts finansiālā ieguldījuma, taču A. Matīss prognozē, ka Latvijai tas varētu būt vislielākais.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Aicina pasažierus lidostā ierasties ļoti savlaicīgi

Lelde Petrāne, 16.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemot vērā aktīvo ceļošanas sezonu un Pasaules koru olimpiādes dalībnieku došanos prom, starptautiskā lidosta Rīga šonedēļ, īpaši nedēļas nogalē aicina ceļotājus lidostā ierasties laikus – airBaltic pasažierus vismaz trīs stundas pirms plānotā reisa, bet pārējo aviokompāniju pasažierus vismaz divas stundas pirms plānotā reisa, lai savlaicīgi nokārtotu nepieciešamās formalitātes.

Aviokompānijas airBaltic pasažieriem pieejama arī vakara reģistrācija – sākot no pulksten 19 līdz pulksten 22 reģistrācija iepriekšējā vakarā notiek reģistrēšanās sektorā pie reģistrācijas galda ar norādi Vakara reģistrācija. Turpat var nodot arī bagāžu. Pēc reģistrēšanās pasažieris saņem iekāpšanas karti, ar kuru nākamajā dienā lidostā jāierodas savlaicīgi, paredzot laiku kontroles procedūru veikšanai.

Papildu klasiskajai reģistrācijai lidostā pieejamas arī šādas iespējas:

- pašreģistrēšanās automāti lidostā - tajos var reģistrēties aviokompāniju airBaltic, Lufthansa, Finnair, LOT, Transaero klienti;

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apvienojoties kosmētikas un ekoloģisko produktu ražotājam Seal un zīmolam Rīgas Melnais Balzams, radīta kosmētikas līnija, kuras produktu sastāvā izmantoti tie paši augi, kas dzēriena receptūrā. Projekta investīcijas uzņēmumā neatklāj, vien norādot, ka tās ir vienas no lielākajām jaunu produktu kategorijā ne tika šā gada laikā, bet arī pēdējos trīs gados kopumā.

«Ar jaunās līnijas izveidi speram soli tālāk un plānojam apgūt jaunu tirgus segmentu, kā arī spēcināt mūsu klātbūtni kosmētikas tirgū. Esam pateicīgi zīmolam Rīgas Melnais Balzams par drosmi un atsaucību, īstenojot vēl nebijušu sadarbības projektu Latvijā,» stāsta Seal valdes locekle Baiba Megre.

«Pasaules pieredze un citu lielo alkoholisko zīmolu prakse apliecina tendenci dažādot veidus, kā zīmols sasniedz savu patērētāju. Esam pieņēmuši lēmumu savus patērētājus satikt ne tikai alkohola nozarē, bet arī ārpus tās - kosmētikas nozarē,» teic Rīgas Melnais Balzams globālais zīmola vadītājs Māris Kalniņš.

Arī citi starptautiski atpazīstami alkohola zīmoli kā, piemēram, degvīns 42 below, viskijs Jack Daniels un prosecco Rosé ir īstenojuši līdzīgu praksi, paplašinot savu darbību ārpus dzērienu nozares un pievēršoties tieši skaistumkopšanas nozarei. Tā, piemēram, arī pasaulē plaši atzītais zīmols Calsberg sadarbībā ar dāņu kosmētikas ražotāju Urtegaarden pirms diviem gadiem izveidoja īpašu sejas un ādas kopšanas līdzekļu līniju vīriešiem. Arī šo produktu sastāvā tika izmantotas to līdzīgās sastāvdaļas - mieži, apiņi un raugs - līdzīgi kā Rīgas Melnā Balzama un Seal gadījumā - zālītes.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Iedzīvotāji Jaungadu sagaidījuši ar Rīgas šampanieti un degvīnu 3 Graudu

Jānis Rancāns, 18.01.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gadu mijā LB veikalos pieprasītākie dzērieni bijuši Rīgas šampanietis, Rīgas Melnais balzams un degvīns 3 Graudu, liecina uzņēmuma apkopotie dati.

Decembrī Rīgas šampanieša pārdošanas rādītāji Latvijas balzams (LB) specializētajos veikalos auguši par 500%, šim dzērienam jau tradicionāli kļūstot par populārāko produktu gadu mijā.

Kopumā aizvadītajā gadā LB veikalos pieprasītākie produkti bijuši alkoholiskie kokteiļi Dins un Džins ar toniku, Rīgas melnais balzams, Rīgas Melnais balzams ar upeņu garšu un Rīgas šampanietis oriģinālais. Savukārt pārdotākie degvīni bijuši 3 Graudu un Latvijas oriģinālais.

Uzņēmums skaidro, ka Latvijā Rīgas šampanietis ir viens no neatņemamiem svētku simboliem un arī 2012. gads nav bijis izņēmums – pieprasījums pēc pašmāju dzirkstošā vīna ir palielinājies piecas reizes. Gada griezumā Rīgas šampanietis bijis viens no pieciem pieprasītākajiem alkoholiskajiem dzērieniem no LB veikalu sortimenta. Tāpat pērn patērētāji atzinīgi novērtējuši Rīgas Jubilejas dzirkstošo vīnu, kas tika saražots limitētā daudzumā, atzīmējot 60 gadu dzirkstošo vīnu ražošanas tradīcijas Latvijā, sacīja Latvijas balzams veikalu īpašnieka SIA Bravo valdes priekšsēdētājs Pāvels Fiļipovs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas alkoholisko dzērienu ražotājs AS Latvijas balzams ieguvis 8 medaļas Ķīnā notiekošajā starptautiskajā dzērienu konkursā China Wine & Spirits Awards Best Value 2014.

Kā norāda uzņēmumā, tas AS Latvijas balzams ļaus veiksmīgāk īstenot savus eksporta plānus Āzijas tirgū.

Dubultzeltu ieguvuši divi dzērieni - Rīgas Melnais balzams un Rīgas Melnais balzams Element; zelta medaļu - Moka kafijas liķieris oriģinālais un Moka ar lazdu riekstu garšu. Ar sudraba medaļu novērtēti - Moka ar ķiršu garšu un Moka ar trifeļu garšu, kā arī Rīgas Melnais balzams ar upeņu garšu. Bronza tikusi degvīnam Riga Black Vodka.

AS Latvijas balzams Ķīnu definējis kā vienu no stratēģiski nozīmīgākajiem eksporta tirgiem tuvāko gadu laikā.

Komentāri

Pievienot komentāru