Transports un loģistika

Autogāzes cenas pietuvojušās degvielas cenām

Miks Stroža [email protected], 05.12.2005

Jaunākais izdevums

Psiholoģiska spriedze piemeklējusi autogāzes tirgu — salīdzinot ar degvielas cenām, autogāzes cenas šobrīd ir netipiski augstas. Tajā pat laikā vairāki degvielas tirgotāji paplašina autogāzes piedāvājumu savos degvielas uzpildes staciju tīklos, bet autogāzes tirgotāji prognozē, ka jau šomēnes autogāzes cenas varētu kristies. Gāzes tirgotāja SIA SN Gāze valdes priekšsēdētājs Valērijs Kausiņš paskaidroja, ka salīdzinoši augstās autogāzes cenas teju 36 santīmu līmenī izskaidrojamas ar Krievijas sašķidrinātās naftas gāzes tirgus novēlotu reaģēšanu uz naftas cenu kritumu pasaulē. Viņš lēsa, ka normālai autogāzes cenai vajadzētu būt aptuveni 30—32 santīmu līmenī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autogāzes pārdošanas apjomi šajā gadā turpina palielināties, taču lēnāk kā iepriekš, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Savukārt autogāzes cena kopš gada sākuma ir nedaudz samazinājusies. Nākamajā gadā gan pieprasījuma kāpums varētu bremzēties, uzskata autogāzes tirgotāji.

Nedaudz saruka

2014. gada sākumā spēkā stājās grozījumi likumā Par akcīzes nodokli, saskaņā ar kuriem tika palielināts akcīzes nodoklis autogāzei un nodokļa likme iepriekšējo 128 eiro vietā par 1000 kg gāzes tika paaugstināta līdz 161 eiro. Iepriekš gāzes tirgotāji šiem grozījumiem pretojās, norādot, ka ar laiku tas sadārdzinās autogāzi un liks no tirgus aiziet daļai spēlētāju, kā arī daļa automašīnu īpašnieku pārdomās, vai ir vērts mainīt iekārtas. Tomēr, kā liecina autogāzes tirgotāju dati, cena šajā gadā būtiski nav palielinājusies.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

KP pārkāpumus autogāzes tirgū nekonstatē; secina, ka tirgus aug strauji

Žanete Hāka, 16.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušajā gadā ar autogāzes iekārtu Latvijā bija aprīkoti 5,7% automobiļu, bet no kopējā degvielas patēriņa valstī autogāzes īpatsvars ir 3,4%, liecina Konkurences padomes (KP) autogāzes tirgus uzraudzības pētījums, kurā padome nav konstatējusi konkurences likuma pārkāpumus.

Pēdējā laikā ar autogāzes iekārtām aprīkoto mašīnu skaits strauji audzis. Tā pērnā gada 10 mēnešos tika veikts gandrīz tikpat daudz auto pārbūvju (tajā skaitā arī iekārtu uzstādīšanas jauniem auto), cik laikā no 2008. līdz 2011.gadam kopumā, secinājusi KP.

Salīdzinot autogāzes patēriņa paradumus Eiropas valstīs, aptuveni tāds pats patēriņa īpatsvars ir arī citās valstīs, kurās benzīna un autogāzes cenu attiecība ir līdzīga Latvijā esošajai, piemēram, Beļģijā, Nīderlandē, Itālijā.

Autogāzi Latvijā ieved 13 uzņēmumi. Trīs lielākie no tiem – SIA Latvijas Propāna gāze, SIA Intergaz un SIA Lukoil Baltija R – 2011.gadā kopā ieveduši 90% no visas Latvijā ievestās autogāzes.Vairumtirdzniecībā autogāzi tirgo seši uzņēmumi, un SIA Latvijas Propāna gāze, SIA Intergaz un SIA Lukoil Baltija R aizņem 90% tirgus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Papildināta ar foto - Autogāzes iekārtās Latvijā investēti 4,2 miljoni latu

Gunta Kursiša, 30.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušajā gadā automašīnu autogāzes iekārtās investēti 5,5 miljoni latu, savukārt šogad - jau 4,2 miljoni latu, liecina Latvijas gāzes asociācijas dati.

Kopumā pēdējo gadu laikā gan privātpersonas, gan uzņēmumi autogāzes iekārtu uzstādīšanā investējuši desmit miljonus latu, un auugsts iedzīvotāju īpatsvars, kas izvēlas autogāzi, dzīvo reģionos – divas trešdaļas autogāzes uzpildes staciju atrodas ārpus Rīgas.

Patlaban Latvijā ir 180 autogāzes uzpildes stacijas, liecina Latvijas Gāzes asociācijas dati. Pagājušajā gadā sašķidrinātās gāzes mazumtirdzniecības apgrozījums pērn bija 24,8 miljoni latu.

Kā liecina dati, gāzes iekārtas ir uzstādītes 6,2% jeb 44,2 tūkstošiem auto Latvijā, kas, salīdzinot ar 2011. gadu, ir par 59% vairāk.

Piektdien autogāzes cena Latvijas propāna gāzes uzpildes stacijā ir 0,394 lati.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Četrkāršojoties akcīzes nodoklim, autogāzes cena ievērojami augs

Gunta Kursiša, 15.06.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nozares profesionāļi paredz, ka tuvāko divu gadu laikā autogāzes tirgus Latvijā varētu palielināties par aptuveni 20%, tomēr 2018. gadā, par 263 Ls palielinoties akcīzes nodokļa likmei, sašķidrinātās naftas gāzes cena būtiski pieaugs.

Par to liecina Finanšu ministrijas (FM) pētījums par akcīzes nodokli naftas produktiem un dati par Eiropas Komisijas ierosinātajām kombinētajām likmēm, kas, iespējams, būs jāpiemēro no 2018. gada. Uzņēmēji uzskata, ka šāds ierosinājums negatīvi ietekmēs visu alternatīvās nozares sektoru.

«Tas būs negatīvs signāls visam alternatīvas degvielas sektoram. Konkrēti Latvijā akcīzes likmes celšana autogāzei noteikti būtu pāragrs pasākums, jo autogāzes tirgus pašlaik sasniedzis tikai 8-10%, salīdzināšanai - Lietuvā 20% no autoparka jau izmanto autogāzi,» Db.lv norāda Eko Gāze valdes priekšsēdētājs Andrejs Laškovs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Viedoklis: akcīzes pretinieku saceltā panika dara kaitējumu autogāzes iekārtu uzstādītājiem

Gunta Kursiša, 15.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Vairāku asociāciju rosinātā diskusija un pretdarbība autogāzes akcīzes nodokļa palielināšanai ir būtiski samazinājusi autogāzes iekārtu uzstādīšanas apjomus. Tajā pašā laikā, neņemot vērā asociāciju priekšlaicīgo paniku, autogāzes cena faktiski nemainīsies no šobrīd esošās,» uzskata uzņēmuma Autonams vadītājs Edvīns Panders.

Salīdzinājumā ar 2013. gada augustu autogāzes iekārtu uzstādīšanas apjomi šā gada septembrī ir samazinājušies par 20%. «Likumsakarīgi, ka tik straujš kritums ir noticis pēc Latvijas Degvielas tirgotāju un Latvijas Gāzes asociāciju draudiem, ka autogāzes akcīzes nodokļa palielināšana iznīcinās nozari,» norādījis E. Panders.

«Faktiski asociācijas ar savu retoriku ir darījušas visu, lai nozari patiešām iznīcinātu. Jāuzsver, ka plānotais autogāzes cenas kāpums būs minimāls, un degvielas cenu svārstību dēļ ikdienā patērētājs to pat neizjutīs. Taču autogāzes nozare jau šobrīd ir cietusi no publiski izteiktajiem pieņēmumiem un diskusijām,» norādījis Autonama vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Latvijā atklāta pirmā pārvietojamā autogāzes stacija Eiropā

Gunta Kursiša, 07.06.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmums SIA Eko Gāze ceturtdien Rīgā prezentējis pirmo pārvietojamo degvielas uzpildes staciju (DUS), kas ir arī pirmā šāda veida stacija Eiropā.

Patlaban pārvietojamā DUS, kas ļauj ar gāzes iekārtām aprīkotas automašīnas uzpildīt ar sašķidrinātu naftas gāzi, ir patentēta Latvijā, bet tā patentēšanai ir iesniegta arī Lietuvā, Polijā, Igaunijā, Krievijā, Baltkrievijā un Ukrainā (patent pending).

«Līdz šim šādas pārvietojamas pašapkalpošanās autogāzes stacijas Eiropā vēl nav ieviestas,» Db.lv norāda SIA Eko Gāze līdzīpašnieks Andrejs Laškovs.

Citas sašķidrinātās naftas gāzes stacijas Rīgā un tās apkaimē plānots uzstādīt, izmantojot franšīzi. Pirmā pārvietojamā DUS uzstādīta Lukoil DUS teritorijā Mūkusalas ielā 59, bet, kā norāda uzņēmuma līdzīpašnieks, šādas stacijas var uzstādīt jebkurā vietā pie maģistrāliem ceļiem, kur ir līdzena virsma un iespēja pieslēgt elektrību, kā arī saņemts drošības – sprādzienbīstamības – novērtējums. «Faktiski, lai uzstādītu šādu gāzes staciju nav nepieciešams veikt daudz saskaņošanas darbu, piemēram, nav nepieciešamas būvatļaujas,» skaidro Eko Gāze līdzīpašnieks. Franšīzes noteikumi patlaban tiek izstrādāti, bet paredzams, ka tajos tiks iekļauta vienota dizaina koncepcija, reģistrētā Eko Gāzes preču zīme, vienots gāzes un preču iepirkums.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome (KP) pieņēma lēmumu atļaut apvienošanos, ar kuru SIA Latvijas Propāna gāze iegūst izšķirošu ietekmi pār SIA Eko gāze. Atļauja dota, jo apvienošanās rezultātā nemazināsies konkurence ietekmētajos tirgos.

SIA Latvijas Propāna gāze sniedz autogāzes vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības pakalpojumus, savukārt SIA Eko gāze sniedz autogāzes mazumtirdzniecības pakalpojumus, turklāt abi tirgus dalībnieki veic gāzes balonu tirdzniecību.

Apvienošanās rezultātā horizontāli tiek ietekmēts autogāzes mazumtirdzniecības tirgus un gāzes balonu tirgus. Starp apvienošanās dalībniekiem pastāv arī vertikālas attiecības, jo SIA Eko gāze sniedz autogāzes mazumtirdzniecības pakalpojumus, savukārt SIA Latvijas Propāna gāze – autogāzes vairumtirdzniecības pakalpojumus.

Abu uzņēmumu kopējā autogāzes mazumtirdzniecības tirgus daļa nepārsniedz 25 % tirgus koncentrācijas līmeni, līdz ar to KP secina, ka tādējādi netiek traucēta efektīva konkurence. Vērtējot gāzes balonu tirdzniecības tirgu, konstatējams, ka SIA Eko gāze gāzes balonu pārdošanas apjomi ir nelieli, kā arī tirgū darbojas vismaz astoņi citi tirgus dalībnieki, kas nodrošina aktīvu konkurenci.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Finanšu ministrija sola, ka autogāzes cena pēc nodokļa paaugstināšanas nepieaugs vairāk kā par 1,5 santīmiem

Gunta Kursiša, 27.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Palielinot akcīzes nodokli naftas gāzēm (autogāzēm), maksimālais tās gala cenas pieaugums būs 1,54 santīmi par litru. Tādējādi Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas paustais viedoklis par autogāzes cenas kāpumu līdz 70 santīmiem ir maldīgs, norāda Finanšu ministrijas (FM) pārstāvji.

Jau rakstīts, ka Latvijas autogāzes tirgus katru gadu pieaug, un līdz ar to palielinās arī spēlētāju skaits un konkurence. Patlaban Latvijā ar gāzi darbināmi ir tikai 12% automašīnu. Līdz ar to tirgus var augt vēl divas līdz trīs reizes, iepriekš pauda uzņēmuma Eko gāze attīstības un finanšu direktors Andrejs Laškovs.

Jāatgādina, ka 1. augustā ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts parakstīja lēmumu par sašķidrinātās naftas gāzes (SNG) iekļaušanu valsts jēlnaftas un naftas produktu obligātajās drošības rezervēs, piemērojot valsts nodevu 16,63 latu apmērā par tonnu, kas ir vairāk nekā par tonnu dīzeļdegvielas. Savukārt, no nākamā gada Ekonomikas ministrija plāno palielināt akcīzes nodokli autogāzei no 90 Ls uz 112 Ls par tonnu. Tas izraisīja Latvijas Gāzes asociācijas un degvielas tirgotāju sašutumu. (LINKS)

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Eksperta viedoklis: Nodokļu politikai būtu jāstimulē autogāzes nozares izaugsme

Valdis Bergs, Latvijas Gāzes asociācijas vadītājs, 03.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nodokļu politikai valstī ir jābūt plānotai un pārdomātai, taču strauja autogāzes nodokļa likmes celšana bez diskusijām ar nozari veicina neuzticību un paļāvības trūkumu no uzņēmēju un nozares organizāciju puses valstij.

Izmaiņām ir jābūt pamatotām un mērķtiecīgām. Mēģinājumi iegūt papildus labumu no autogāzes nozares palielināta nodokļu veidā atstās negatīvu efektu uz valsts ekonomiku. Valstij ir jāapzinās, ka jautājums par akcīzes celšanu autogāzei ir komplicēts lēmums un nav skatāms atrauti tikai budžeta ieņēmumu kontekstā, bet skar arī uzņēmējdarbības, sociālo un ekoloģisko sfēru.

Autogāzes lietošana ļauj samazināt kā izmaksas, kas saistītas ar degvielas patēriņu, tā arī negatīvo ietekmi uz apkārtējo vidi. Autogāzes tirgus pēdējos gados ir ļoti strauji audzis, kas skaidrojams gan ar degvielas cenu straujo celšanos, gan arī iedzīvotāju rūpēm par apkārtējo vidi, kurā viņi dzīvo. Kopš 2011. gada ar autogāzes iekārtām aprīkoto transporta līdzekļu skaits pieaudzis par 68%, kas liecina, ka Latvijas autogāzes tirgum ir labas attīstības perspektīvas. Šo attīstību mākslīgi nebremzējot, valsts var iegūt daudz vairāk tā paša akcīzes un peļņas nodokļu veidā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Gāzes asociācija: valdība pieņem lēmumus bez diskusijām ar nozari

Nozare.lv, 07.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Strauja autogāzes nodokļa likmes celšana bez diskusijām ar nozari veicina neuzticību un paļāvības trūkumu no uzņēmēju un nozares organizāciju puses valstij, uzskata Latvijas Gāzes asociācijas vadītājs Valdis Bergs.

Kā norāda Bergs, virzot priekšlikumu par akcīzes nodokļa palielināšanu autogāzei, Ekonomikas ministrija nav veikusi nopietnu analīzi par šī lēmuma potenciālo ietekmi uz autogāzes nozares attīstību. Bergs uzsver, ka Ekonomikas ministrijai komunikācijas procesu ar nozarēm būtu būtiski jāuzlabo. Jebkādām izmaiņām esot jābūt pamatotām un mērķtiecīgām. Mēģinājumi iegūt papildu labumu no autogāzes nozares papildu nodokļu veidā atstāšot negatīvu efektu uz valsts ekonomiku. Valstij esot jāapzinās, ka lēmums par akcīzes celšanu autogāzei ir komplicēts lēmums un nav skatāms atrauti tikai budžeta ieņēmumu kontekstā, bet skar arī uzņēmējdarbības, sociālo un ekoloģisko sfēru.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patērētāju izvēles kritēriji par labu vienam vai citam degvielas tirgotājam atšķiras. Kādam tā ir cena, citam degvielas uzpildes stacijas atrašanās vieta vai citi faktori, skaidro nozares pārstāvji.

Viens no svarīgākajiem izvēles kritērijiem ir degvielas kvalitāte. Autovadītāji kļūst izglītotāki un arvien vairāk pievērš īpašu uzmanību degvielas kvalitātei, tādējādi rūpējoties par spēkrata dzinēja un detaļu ilgmūžību.

No kopējā Latvijas mazumtirdzniecības apjoma ap 75% veido dīzeļdegviela, un tas ir populārākais transporta enerģijas veids Latvijā, norāda Virši-A Pārdošanas daļas vadītājs Arnis Andrianovs. Viņš skaidro, ka Virši-A pagājušais gads bija veiksmīgs. Ir novērots realizācijas pieaugums visos degvielas veidos, ko skaidro ar sava uzpildes tīkla paplašināšanos un izdevīgiem klientu piedāvājumiem.

Pēc Valsts Ieņēmuma dienesta datiem, dīzeļdegvielas realizācija 2018. gadā uzrādīja pieaugumu, savukārt tādiem degvielas veidiem kā benzīns un autogāze – kritumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Balta: ar autogāzi aprīkotos auto apdrošina arvien vairāk

Gunta Kursiša, 10.08.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopš 2010. gada divkāršojies ar autogāzes iekārtām aprīkoto automašīnu apdrošināšanu īpatsvars, liecina dati par apdrošināšanas sabiedrības Balta klientu veiktajām apdrošināšanām.

Baltas novērojumi rāda, ka autovadītāji arvien biežāk apsver iespēju izmantot autogāzi. Lai arī šāda tipa auto veido mazāk nekā 4% no visiem Baltā apdrošinātajiem spēkratiem, tie atspoguļo kopējo Latvijas statistiku – pēc CSDD datiem, Latvijā ar autogāzes iekārtu ir aprīkoti 5% no visiem auto, norāda apdrošināšanas sabiedrība.

«Ar autogāzes iekārtu aprīkotu spēkratu skaits procentuāli ir salīdzinoši neliels, taču kopējā tendence ir diezgan izteikta,» norāda Balta tehniskais direktors Juris Kipļuks.

Kopējais ar autogāzes iekārtu aprīkoto automašīnu skaita pieaugums CSDD transportlīdzekļu reģistrā no janvāra līdz jūlijam ir 19,7%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Gāzes iekārtu ierīkotājus «gāž no kājām»; tomēr augs arī gāzes cena

Dienas Bizness, 04.04.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Benzīna cenai pārsniedzot psiholoģisko lata robežu, autovadītāji Latvijā aizvien biežāk steidz ierīkot gāzes iekārtas, jo patlaban autogāzes cena ir ievērojami zemāka, taču patlaban novērojamā autogāzes un benzīna cenu krasā atšķirība esot īslaicīga.

«Servisu gāž riņķī. Cilvēki ārā gaida. Priekšniekam tagad nav laika runāt, piezvaniet vēlāk,» šādu atbildi saņēmis laikraksts Diena, sazinoties ar kādu sertificētu autogāzes uzstādīšanas servisu Rīgā.

«Īpaši straujš pieprasījums sākās brīdī, kad degvielas cenas pārvarēja psiholoģisko robežu - viens lats litrā,» pastāvošo bumu komentē autogāzes uzstādīšanas servisa Autonams valdes loceklis Edvīns Panders. Litrs 95. markas benzīna patlaban maksā vidēji 1,03 latus litrā, bet litrs autogāzes - tikai 0,43 latus. «Ir sasniegts nebijis rekords - gāze šobrīd ir teju 2,5 reizes lētāka nekā benzīns,» skaidro Latvijas Propāna gāzes (LPG) pārstāvis Dmitrijs Sverčkausks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Autogāzes uzpildes stacijās sāks vākt autovadītāju parakstus pret akcīzes nodokļa palielināšanu

Gunta Kursiša, 28.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Gāzes asociācija (LGA), kas izrāda ievērojamu pretestību pret Ekonomikas ministrijas (EM) priekšlikumu palielināt akcīzes nodokli autogāzei, no 2. septembra uzsāks parakstu vākšanu, lai apturētu šī priekšlikuma tālāku virzību, informē asociācijas pārstāvji.

«Ja citās Eiropas Savienības valstīs nodokļu politika ir instruments, lai veicinātu autogāzes kā videi draudzīgāka degvielas patēriņa izplatību, tad Latvija, paceļot akcīzes nodokli, plāno panākt pretēju efektu,» pauž LGA vadītājs Valdis Bergs.

«Svarīgs ir ne tikai vides, bet arī ekonomiskais aspekts – pēc krīzes gan mājsaimniecības, gan uzņēmēji, meklējot iespējas samazināt savus izdevumus, veica lielas investīcijas autogāzes iekārtu uzstādīšanā, kas sadārdzina kopējo pakalpojuma cenu. Ir skaidri redzams, ka EM nav veikusi nopietnu analīzi par sava priekšlikuma ietekmi uz patērētājiem, kā arī sekām, ko tas atstās uz autogāzes nozares kopējo attīstību Latvijā,» uzsvēra V. Bergs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Pieprasa bargus sodus nelegālajiem tirgoņiem

Valters Grīnvalds, [email protected], 7504128, 02.12.2006

«Nākamais gads, kad gaidāma akcīzes nodokļa paaugstināšana, kontrabandistiem būs kā saldais ēdiens,» ir pārliecināts firmas Virši A valdes priekšsēdētājs Jānis Riekstiņš.

4 — 5

Eva Šavdine, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar stingrākām likuma normām, ko plānots ieviest nelegālo spirta tirgotāju apkarošanai, stingrāk jākontrolē arī nelegālā degvielas tirdzniecība. Tā uzskata Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija (LDTA), kura plāno rakstīt vēstuli ministru prezidentam Aigaram Kalvītim, lai vērstu uzmanību uz to, ka jāpaplašina likuma normas, kas skar arī nelegālās degvielas ievešanu un tirdzniecību, Db informēja LDTA valdes priekšsēdētājs Uldis Sakne.

Vēstule jau nosūtīta iekšlietu ministram Ivaram Godmanim. Atbilde gan pagaidām vēl neesot saņemta. Komentāru no I. Godmaņa Db diemžēl neizdevās iegūt.

Vismaz 500 automašīnu gada laikā regulāri šķērso Latvijas robežu, ievedot degvielu, kura pēc tam tiek nelegāli realizēta. LDTA ir aprēķinājusi, ka šādi gada laikā Latvijā tiek ievesti aptuveni 63 milj. litru degvielas. Nenomaksājot akcīzes un pievienotās vērtības nodokli vien, šāda nelegāla degvielas tirdzniecība valstij gada laikā rada vismaz 14 milj. latu zaudējumus.

Citādi aprēķini ir Finanšu ministrijai. "Teorētiski iespējamā, neiekasētā akcīzes nodokļa īpatsvars par iekšzemē patērēto (izlietoto) degvielu salīdzinājumā ar iekasēto akcīzes nodokļa summu, visticamāk, nepārsniedz 1 - 2%," Db informēja finanšu ministra padomnieks Modris Sprudzāns.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Gatavojoties augstām degvielas cenām, Baltic taxi aprīkojis mašīnas ar gāzes iekārtām

nozare.lv, 14.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Taksometru kompānijas Baltic taxi darbību augstās degvielas cenas ietekmējot, vienlaikus uzņēmuma autoparks pārsvarā izmanto gāzi, līdz ar to ietekme nav tik jūtama, norādīja uzņēmuma direktors Ingus Kļaviņš.

Viņš uzsver, ka uzņēmumā bija gatavi šādam degvielas cenu attīstības scenārijam.

Kā ziņots, Latvijas degvielas tirgotājs Latvija Statoil šodien par vienu santīmu paaugstinājis benzīna un dīzeļdegvielas cenas, līdz ar to 95.markas benzīns pārsniedzis viena lata robežu un maksā 1,009 latus, liecina Statoil mājaslapā pieejamā informācija.

Dīzeļdegviela pagaidām maksā 99,9 santīmus, bet 98.markas benzīns - 1,039 latus.

Neste skaidroja, ka tās degvielas uzpildes stacijās 95.markas benzīns pagaidām maksā 98,7 santīmus, savukārt dīzeļdegviela - 97,7 santīmus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Naftas cenu ietekme uz Latvijas patēriņa cenām

Latvijas Bankas ekonomisti Oļegs Krasnopjorovs un Andrejs Bessonovs, 09.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naftas cenai pieaugot par 10%, patēriņa cenu līmenis Latvijā vidējā termiņā palielinās par 0.6%, liecina pētījuma rezultāti. (Raksts balstīts uz Latvijas Bankas ekspertu veikta pētījuma, kas pilnā apjomā tiks publicēts vēlāk.)

Pēdējo mēnešu laikā tirgus vairākas reizes pārskatīja naftas cenu prognozes uz leju. Investoru bažas noteica gan lēnāks globālās ekonomikas attīstības temps (kas nozīmē arī mazāku pieprasījumu pēc naftas produktiem), gan arvien pieaugošā naftas ieguve ASV. Šķita, ka situācija būtiski mainījās 14. septembrī, kad uzbrukumā cieta vairāki Saūda Arābijas naftas rūpniecības objekti, tajā skaitā pasaules lielākā naftas pārstrādes rūpnīca Abkaikā. Jau pirmajās stundās pēc biržas atvēršanas tas noteica naftas cenas kāpumu par vairāk nekā 10%.

Trīs nedēļu laikā pēc uzbrukuma naftas cena atgriezās iepriekšējā līmenī. Saūda Arābijai atjaunojot naftas ieguves apjomu ātrāk, nekā to gaidīja investori. Tomēr šīs gadījums uzskatāmi parāda, cik svārstīga var būt naftas cena. Ja naftas cenas kāpums izrādītos noturīgs, cik lielā mērā tas ietekmētu patēriņa cenu dinamiku Latvijā? Kādu produktu un pakalpojumu cenas visvairāk reaģē uz naftas cenas svārstībām? Caur kādiem kanāliem un cik ātri naftas cenu dinamika izpaužas Latvijas patēriņu cenās? Vairāk par to – šajā rakstā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Rīgas Taksometru parks iegulda 750 tūkstošus eiro ar autogāzi darbināmos Ford S-Max

Gunta Kursiša, 15.08.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Taksometru pārvadājumu uzņēmums a/s Rīgas Taksometru parks (RTP) iegādājies 50 Ford- S-Max automašīnas, kas aprīkotas ar LPG autogāzes iekārtām.

Darījuma summa ir 750 tūkst. eiro jeb aptuveni 525 tūkst. Ls, un automobiļu iegādi finansēja SIA Nordea Finance Latvia.

Pēc notikušā automašīnu iegādes darījuma RTP rīcībā ir 180 automašīnas, taču tuvākajā nākotnē uzņēmums atteiksies no divdesmit vecākiem automobiļiem.

Aizvadītajā gadā piedzīvotu dīzeļdegvielas cenu svārstību dēļ RTP bijis grūti plānot izdevumus par degvielu, bet paredzams, ka izdevumus par autogāzi aprēķināt būs vieglāk, norāda RTP tehniskais direktors Kaspars Muižnieks.

Saskaņā ar Inchcape Motors Latvia sniegto informāciju, ar gāzi darbināms Ford S-Max salīdzinājumā ar auto, kas darbināms ar benzīnu, uz nobrauktiem 100 tūkst. kilometru ļauj ietaupīt 2515 latus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Rīgas satiksme degvielu nodrošina naftas kontrabandā iesaistīta firma, kuras piesegšanā varētu būt bijis iesaistīts bijušais valsts galvenais muitnieks Vladimirs Vaškevičs.

Ar Rīgas satiksmei nepieciešamās degvielas piegādi un uzglabāšanu nodarbojas pašvaldības uzņēmumam pilnībā piederoša SIA Degvielas apgāds (51 % Degvielas apgāda kapitāldaļas Rīgas satiksme iegādājās 2005. gada martā, bet 2006. gada septembrī kļuva par vienīgo uzņēmuma īpašnieci). Tā kā Degvielas apgādam «nebija pieredzes naftas produktu ieviešanai muitas noliktavā, uzglabāšanā un tirdzniecībā, kā arī nav nepieciešamās klientūras, tika nolemts noslēgt pilnvarojuma līgumu ar nozarē pazīstamu un pieredzējušu komersantu,» teikts Degvielas apgāda 2007. gada pārskatā. Šis komersants ir SIA OVI, kura valdes priekšsēdētājs un bijušais īpašnieks ir Vladimirs Oderovs, kuram šovasar tika piespriests piecu gadu cietumsods par apjomīgu naftas kontrabandu (prokuratūra uzskata, ka, pārdodot nelegālo degvielu, legalizēti vairāk nekā 1 milj. Ls). Šobrīd tiesas spriedums gan ir pārsūdzēts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Degvielas tirgotājs Latvijas Nafta pēc klientu pieprasījuma nolēmis desmit degvielas uzpildes stacijās (DUS) piedāvāt arī autogāzes uzpildi, biznesa portālu Nozare.lv informēja uzņēmumā.

Pirmo autogāzes uzpildes staciju plānots atklāt Smiltenē. Kā norāda uzņēmuma pārstāvji, autogāzes realizācijas apjomi Latvijā strauji palielinās degvielas un autogāzes lielās cenas starpības dēļ, tādēļ uzņēmums piedāvās degvielu un autogāzi uzpildīt vienā stacijā.

Latvijas Naftas stacijās būs pieejamas pašapkalpošanās autogāzes uzpildes vietas.

Mazumtirdzniecības daļas vadītājs Mārtiņš Riemeris uzsver, ka pašapkalpošanas staciju princips ir plaši izmantots un atzīts visā Eiropā, kā arī gūst aizvien lielāku popularitāti Baltijas valstīs. Liela daļa klientu jau pašlaik esot apguvusi pašapkalpošanas konceptu un novērtējusi tā priekšrocības.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

LTRK pauž savu nostāju par akcīzes nodokļa autogāzei celšanas plāniem

Gunta Kursiša, 06.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Grozījumi likumdošanā, kas skar akcīzes nodokļa palielinājumu autogāzei, kavēs ekonomikas izrāvienu un mazinās uzņēmēju konkurētspēju, norāda Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš.

«Šī iniciatīva faktiski traktējama kā nodokļa palielinājums Latvijas ražotājiem, kas starptautiskās konkurētspējas celšanas un ražošanas izmaksu samazināšanas nolūkā savus autoparkus ir pielāgojuši autogāzes lietošanai,» norāda LTRK vadītājs, papildinot, ka starp LTRK biedriem šādu eksportētāju - ražotāju un pakalpojumu sniedzējus – ir daudz.

«Būtiski uzsvērt, ka Latvijā šobrīd spēkā esošā akcīzes nodokļa likme atbilst ES noteiktajam akcīzes nodokļa līmenim un nav korekti nodokļa palielinājumu pamatot ar apgalvojumu, ka plānotais paaugstinājums akcīzes nodokli tuvinās priekšlikumiem ES minimālā nodokļa līmeņa pārskatīšanai un paaugstināšanai nākotnē,» atzīmē LTRK vadītājs, skaidrojot, ka tad, kad ES tiks pieņemts vienots lēmums par nodokļa līmeņa izmaiņām, būs pamats veikt izmaiņas Latvijā spēkā esošajos normatīvos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdības lēmums atcelt prasību par obligāto biopiejaukumu nav atbalstāms un nedos vēlamo efektu uz degvielas cenu samazinājumu, pauda degvielas mazumtirgotāju "Virši-A" un "Neste Latvija" pārstāvji.

"Virši-A" valdes priekšsēdētājs Jānis Vība skaidroja, ka pašlaik dīzeļdegvielai ir definēts obligātais biokomponentes piejaukums 7% apmērā. Ja biokomponente tiek atcelta, tad tirgotājiem būs jāmeklē tirgū pieejamā degviela, lai šos 7% aizvietotu. Pašlaik naftas produktu cenas tirgū ir būtiski augstākas nekā gada nogalē slēgtajos tirgotāju ilgtermiņa līgumos.

Tas nozīmē, ka biokomponentes aizvietošanas process ar parasto degvielu būs būtiski dārgāks nekā minēts Ekonomikas ministrijas veiktajos aprēķinos un nedos vēlamo efektu uz degvielas cenu samazinājumu.

Valdība uz 1,5 gadiem atceļ biodegvielas obligāto piejaukumu 

Apstiprinot grozījumus Ministru kabineta 2000. gada 26. septembra noteikumos Nr. 332 "Noteikumi...

Vība arī uzsvēra, ka degvielas tirgotāji jau ir laicīgi slēguši līgumus un iegādājušies biokomponentes apjomus šim gadam. Šo līgumu neizpilde vai laušana tirgotājiem draudēs ar soda sankcijām, kuras attiecīgi būs jāieceno pārdotās degvielas litra cenā.

"Virši-A" valdes priekšsēdētājs arī pauda bažas, ka atteikšanās no biokomponentes novedīs pie tā, ka valsts nespēs izpildīt Eiropas Savienības (ES) definētos kaitīgo izmešu mērķus, kā rezultātā valstij var draudēt papildus soda naudas, kuras pēc tam var tikt uzliktas uz tirgotāju pleciem. "Uzskatām, ka cenu mazināšanai degvielai nevajadzētu tikt īstenotai balstoties uz vides mērķu neizpildi," norādīja Vība.

Viņš uzsvēra, ka degvielas cenu politikas īstenošanai valstij būtu jāfokusējas uz attiecīgām izmaiņām nodokļos, piemēram, akcīzes nodokļa vai pievienotās vērtības nodokļa (PVN) mazināšanā. Vairums valstu šo scenāriju jau ir izvēlējušās, un pašlaik Latvijā ir augstākā akcīzes nodokļa likme dīzeļdegvielai starp Baltijas valstīm.

Savukārt "Neste Latvia" valdes priekšsēdētājs Armands Beiziķis norādīja, ka biodegviela veido tikai 5-6% no katra degvielas litra, kas tiek pārdots degvielas uzpildes stacijā. Salīdzinājumam, apmēram 55% no cenas ir atkarīgi no naftas produktu cenas un apmēram 40% - no valsts noteiktajiem nodokļiem un nodevām. Valsts nodokļi un nodevas ir vairāk vai mazāk nemainīgi, un nepieciešamības gadījumā valdība tos var salīdzinoši viegli mainīt, savukārt naftas cenas tiek noteiktas globālajā tirgū, un Latvijas valdības pieņemtie lēmumi tās nevar ietekmēt.

"Tādējādi, ja valdība pieņemtu lēmumu izslēgt biodegvielu no degvielas cenas aprēķina vienādojuma, tas joprojām būtu atkarīgs no naftas cenu svārstībām pasaules tirgū. Tas ir, ja naftas cena pasaulē pieaugtu, tas faktiski padarītu par neesošu iecerēto pozitīvo ietekmi no piejaukuma prasības apturēšanas," skaidroja Beiziķis.

Viņš arī norādīja, ka piejaukuma prasības atcelšana palielinātu Latvijas mazumtirgotāju pieprasījumu pēc degvielas bez biodegvielas piejaukuma. Palielināts pieprasījums, jo īpaši jau tā nestabilā tirgū, iespējams, varētu izraisīt vēl augstākas degvielas cenas.

Beiziķis uzsver, ka šobrīd tirgū jau ir vērojams fosilā kurināmā (īpaši dīzeļdegvielas) deficīts, un piegādes ķēdes ir būtiski mainījušās Rietumu tirgotāju un ražotāju atteikšanās dēļ izmantot Krievijas naftu un degvielu.

Šie faktori ne vien nesamazinātu degvielas (īpaši dīzeļdegvielas) cenas, bet gan tieši pretēji - tās palielinātu, kā arī varētu negatīvi ietekmēt piegādes drošību. "Tā kā naftas un fosilā kurināmā cenas veido apmēram 55% no katra degvielas uzpildes stacijā pārdotā litra cenas, iecerēta biodegvielas komponentes izslēgšana no degvielas cenas vienādojuma var izraisīt pretēju iznākumu, tas ir, faktisku degvielas cenas pieaugumu gala patērētājiem, un var rasties arī degvielas piegādes pārtraukumi," pauda Beiziķis.

Turklāt viņš arī skaidroja, ka atbilstoši Eiropas Zaļā kursa direktīvai Latvijai obligātais mērķis līdz 2030.gadam ir sasniegt no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas degvielas īpatsvaru transporta sektorā 14% no galapatēriņa. Piejaukuma prasības apturēšana uz laiku uzreiz neietekmētu iespējas sasniegt direktīvas mērķus, taču šo mērķu sasniegšana arī netiktu nekādi veicināta. Beiziķis atzīmēja, ka Latvija jau būtiski atpaliek no 2020.gada mērķa, kas bija 10%, un līdz šim nav pat pietuvojusies tam. Tādējādi jebkurš regulatīvs pasākums, kura mērķis ir samazināt biodegvielas izmantošanu, Latviju tikai attālinātu no saistošā 2030.gada Zaļā kursa mērķa sasniegšanas.

Savukārt Ekonomikas ministrija noteikumu grozījumu par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu anotācijā minējusi, ka, izstrādājot kārtību ļaut nepievienot biopiejaukumu degvielai, ir ņemts vērā Eiropas Komisijas (EK) paziņojums “Pārtikas nodrošinājuma garantēšana un pārtikas sistēmu noturības stiprināšana”.

Šajā paziņojumā EK ir atbalstoša biodegvielas piejaukuma īpatsvara mazināšanai degvielā, kā rezultātā varētu samazināties Eiropas Savienības lauksaimniecības zemes platības, ko izmanto biodegvielas izejvielu ražošanai, tādējādi mazinot spiedienu uz pārtikas un barības izejvielu tirgiem.

Kā ziņots, ar mērķi mazināt pieaugošās degvielas cenas no 1.jūlija līdz 2023.gada beigām biopiejaukuma pievienošana degvielā nebūs obligāta, paredz otrdien valdībā apstiprinātie grozījumi noteikumos par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu.

Šajā periodā biodegvielas piejaukuma prasības piemērošana būs brīvprātīga, proti, degvielas mazumtirgotāji vai komersanti, kas degvielu realizē vairumtirdzniecībā, paši varēs izvēlēties piemērot vai nepiemērot biodegvielas piejaukumu.

EM prognozē, ka grozījumu apstiprināšanas rezultātā, ja tādējādi mazināsies degvielas cena vai tās palielinājums notiks lēnāk, degvielas patēriņš netiktu būtiski ietekmēts, tas ir, netiktu novērots būtisks degvielas patēriņa pieaugums.

Spēkā esošie noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu paredz, ka dīzeļdegvielu atļauts realizēt Latvijā tikai tad, ja tai ir pievienota biodegviela ne mazāk kā 6,5% apjomā no kopējā maisījuma tilpuma. Savukārt benzīnu (E95) atļauts realizēt tikai tad, ja tam ir pievienots bioetanols ne mazāk kā 9,5% apjomā no kopējā maisījuma tilpuma. Kopš 2019.gada biodegvielas piejaukuma prasības ir harmonizētas visās Baltijas valstīs.

Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijas pārstāvji iepriekš atzina, ka šis solis gala cenas samazinājumu, visticamāk, nedos. Biodegvielas piejaukuma atcelšana radīs lielāku pieprasījumu pēc fosilās degvielas, kam var būt cenu paaugstinoša ietekme. Turklāt degvielas tirgotājiem jau ir noslēgti ilgtermiņa līgumi par degvielas piegādēm ar biopiedevu.

Arī Ārvalstu investoru padomes Latvijā (FICIL) darba grupas vadītāja Dace Cīrule norādīja, ka lēmums atteikties no biopiejaukuma nesamazinās degvielas cenas. Viņa pauda, ka līgumus par degvielas piegādi tirgotāji ir noslēguši jau pagājušajā gadā, tas nozīmē, ka pat gadījumā, ja biopiejaukums degvielā nebūs obligāts vai no tā atteiksies vispār, patērētājiem degvielas cenās būs jāsamaksā soda nauda par noslēgtajiem līgumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Benzīna cenai svārstoties ap lata robežu, pēdējo divu nedēļu laikā interese par autogāzes iekārtu uzstādīšanu dubultojusies.

SIA Autonams stāsta, ka iepriekš vidēji nedēļā tika sagatavoti 80 piedāvājumi nedēļā, taču kopš 7.februāra tiek sagatavoti 160 piedāvājumi nedēļā, aģentūrai Leta sacīja Autonams valdes loceklis Edvīns Panders, norādot, ka klientiem tiek gatavoti individuālie piedāvājumi atkarībā no automašīnas specifikācijas.

Intereses pieaugums tiek saistīts ar dārgajām degvielas cenām, 95.markas benzīna cenai pietuvojoties viena lata robežai. Tikmēr gāzes cena tikai nedaudz pārsniedz 40 santīmus.

Aizvien biežāk interesi par autogāzi izrādot arī uzņēmumi.

«Protams, tas ir veids, kā ietaupīt. Ja uzņēmums izvēlējies turpināt izmantot esošo autoparku, nevis to atjaunot, autogāzes uzstādīšana ir loģisks ekonomijas risinājums,» pārliecināts ir Panders.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Automašīnu aizsardzības sistēmu izgudrotājs, ražotājs un uzstādītājs SIA Autonams sācis uzstādīt jaunākās paaudzes autogāzes iekārtas, kas ir jauns produkts, ar mērķi piedāvāt risinājumus transporta organizēšanai un izmaksu optimizācijai, informēja Autonama valdes loceklis Edvīns Panders.

Viņš sacīja, ka Autonams neražo uzstādāmās autogāzes iekārtas, bet gan uzstāda pasaulē ražotās iekārtas. Atkarībā no automašīnas dzinēja tilpuma vienas iekārtas cena svārstās 500-700 latu robežās. Nobraucot 10 000 kilometru, gāzes iekārtai jāveic apkope.

Panders norādīja, ka autogāze, iespējams, ir viens no vieglāk pieejamiem šā brīža risinājumiem, kas ļauj optimizēt izmaksas gan privātpersonām, gan juridiskām personām.

«Autogāzes iekārtas sen vairs nav stereotipiem apvītās sistēmas, kas autovadītājam rada neērtības. Tieši pretēji, jaunākās - ceturtās un piektās paaudzes - iekārtas ir nosacīti ekskluzīvas klases produkts ar augstāko iespējamo kvalitāti,» apgalvoja Panders.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Bergs: Lielāka akcīze braucējiem reģionos būs ragaviņas uz mežu

LETA, 17.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autogāzi galvenokārt izmanto reģionos un cenu palielināšana visvairāk skars tieši lauku iedzīvotājus, kur kopējais ieņēmumu līmenis ir zemāks un nobraucamie attālumi ir lielāki, skaidro Latvijas Gāzes asociācijas vadītājs Valdis Bergs.

Ņemot vērā, ka vidējā autogāzes iekārtas cena ir 500 latu, reģionu iedzīvotāji šādu naudu neinvestēs, «ja būs risks, ka autogāzes cena var pieaugt līdz dīzeļdegvielas cenai, par ko Pavļuta kungs [ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts], ja nemaldos, runāja savā pirmajā paziņojumā», uzsver asociācijas pārstāvis.

V. Bergs norāda, ka ieguldītajiem 500 latiem ir jāatpelnās. Jau tagad esot tendence, ka pēc paziņojumiem par akcīzes celšanu autogāzei ievērojami samazinās klientu skaits. Kamēr nebūs skaidra pozīcija no Ekonomikas ministrijas puses, neskaidrība nesamazināsies, uzsver asociācijas pārstāvis.

«Ja pieņemam, ka autogāzes lietotājs brauc ar divu litru vidējās klases motora automašīnu un vidēji nobrauc 90 kilometrus dienā, tad iekārta atmaksāsies 6,5 mēnešos. Pie mazāka nobraukuma vai pie citāda motora tilpuma šis atmaksas periods ir lielāks. Autogāzei palielinot akcīzi, šis periods pieaugtu par diviem vai trim mēnešiem. Šādam iedzīvotājam tas ir būtiski,» uzsver V. Bergs.

Komentāri

Pievienot komentāru