Baltijas valstu valdībām jāpārskata Rail Baltica pārvaldības un ieviešanas modelis 

Esošajā situācijā, manuprāt, skaidri izgaismojas problēmas sakne, kas ir kopuzņēmuma Rail Baltica pārvaldības modelis un atbildības sadalījums projekta ieviešanā.

Baltijas Korporatīvās pārvaldības institūta vadītājs Latvijā Andris Grafs, 2018. gada 27. septembris plkst. 17:36

Foto: Zane Bitere/LETA

Runājot līdzībās, piemēram, ja Rail Baltica pārvaldības modeli mēs pārnestu uz skolu, tad sanāk tā, ka direktors, kuram ir jāatbild par skolotāju darba rezultātu, vienlaikus pats iet klasē mācīt bērnus un atskaitās skolotājam par sasniegtajiem rezultātiem. Kas notiktu ar skolotāju, ja viņš aizrādītu pašpārliecinātam direktoram par sliktu darbu? Tas jau saknē rada interešu konflikta situācijas, kas arī notiek Rail Baltica.

RB Rail akcionāriem – dzelzceļa uzņēmumiem - ir duāla loma Rail Baltica projektā. No vienas puses akcionāri pilda tipiskos uzdevumus atbilstoši Komerclikumam – tajā skaitā ievēlē padomi, kas uzrauga uzņēmuma valdes darbu. No otras puses, RB Rail akcionāri arī paši ievieš Rail Baltica projektu, saņem daļu no Rail Baltica paredzētā finansējuma caur kopuzņēmumu. Līdz ar to kopuzņēmuma valdei jānodrošina, ka finansējums tiek izlietots atbilstoši nosacījumiem un zināmā mērā jāuzrauga akcionāra darbības, bet vienlaikus akcionāru pārstāvji padomē uzrauga RB Rail valdes darbu.

Tāpēc Baltijas valstu valdībām sadarbībā ar Eiropas Komisiju, kas finansē Rail Baltica projektu ar 85%, jāpārskata projekta pārvaldības un ieviešanas modelis, lai nodrošinātu projekta īstenošanu paredzētajā termiņā un atbilstoši budžetam. Viens no risinājumiem, kas Baltijas valstu valdībām jāvērtē, kā nodrošināt lielāku lomu kopuzņēmumam projekta ieviešanā, lai izslēgtu interešu konfliktu. Tā kā RB Rail padome uzrauga starptautisku piecu miljardu vērta projekta īstenošanu, kopuzņēmuma padomes sastāvā jāiesaista profesionāļi - neatkarīgi padomes locekļi ar ievērojamu starptautisku pieredzi privātajā sektorā un liela mēroga projektu īstenošanā, kuri nav ne tieši, ne netieši saistīti ar RB Rail akcionāriem un dzelzceļa uzņēmumiem.

Ja Baltijas valstu valdības nepārskatīs projekta pārvaldības un īstenošanas modeli, nav pamata domāt, ka ar jauna vadītāja iecelšanu problēmas atrisināsies pašas no sevis.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2018. gada 27. septembris plkst. 15:22

Baibas Rubesas izšķiršanās par atkāpšanos no Eiropas platuma sliežu dzelzceļa līnijas projekta...

2018. gada 27. septembris plkst. 13:01

Rail Baltica kopuzņēmuma padome pagaidu izpilddirektora amatā iecēlusi RB Rail AS finanšu direktoru...

2018. gada 27. septembris plkst. 13:30

Neizslēdzu, ka Rail Baltica projekts varētu apstāties uz līdzenas vietas, taču tikpat labi...

2018. gada 19. septembris plkst. 9:20

Dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta īstenotāja AS RB Rail izsludinājusi divus atvērtos...

2018. gada 23. augusts plkst. 15:57

Rīgas domes Drošības, kārtības un korupcijas novēršanas jautājumu komiteja ceturtdien, 23. augustā,...

Nepalaid garām

Šodien Ventspilī tika prezentēta jaunā koncertzāle «Latvija»....

Biznesa portāls Db.lv bija liecinieks situācijai, kad kāda sieviete SIA «Ilgezeem» tirdzniecības...

Jaunlaicenē ražotās cementēto koka ēveļskaidu plātnes tiek realizētas ne tikai Eiropā, bet...

Asociācija LANĪDA turpina publicēt ikmēneša nekustamā īpašuma tirgus cenu indikatoru....

Jau 22.sezonu Saulkrastos strādā Velosipēdu muzejs, kas ļauj ielūkoties Latvijas velosipēdu ražošanas...

No šīs sadaļas
2018. gada 26. septembris plkst. 8:33

Laikā, kad mūsu valsts ekonomika turpina attīstīties, arvien lielāks kļūst pieprasījums pēc...

2018. gada 25. septembris plkst. 10:40

Saeimas vēlēšanas strauji tuvojas un pavisam drīz mēs visi dosimies pie vēlēšanu...

2018. gada 21. septembris plkst. 8:09

Kādā anekdotē pasniedzējs jautā studentiem: Kas vispirms ir nepieciešams, lai nodibinātu uzņēmumu?...

2018. gada 20. septembris plkst. 9:07

Finanšu tehnoloģiju uzņēmumi un to straujā izaugsme pēdējā laikā ir «karsts» un...

2018. gada 19. septembris plkst. 8:16

«Ja vien toreiz es būtu zinājis, ka ir tāda iespēja...» Ar šādu,...

2018. gada 18. septembris plkst. 8:54

AS Grindeks ir viens no visveiksmīgāk strādājošajiem biržā kotētajiem Latvijas uzņēmumiem,...

2018. gada 17. septembris plkst. 12:08

Raugoties uz notiekošo Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā,...

2018. gada 17. septembris plkst. 8:25

Godātā redakcija, atļaujiet man paust savu atbalstu visiem tiem gaišajiem spēkiem, kas...

2018. gada 14. septembris plkst. 17:30

Tradicionāli ekonomikas teorija māca, ka bezdarbs, algas un inflācija ir cieši saistīti...

2018. gada 14. septembris plkst. 15:30

Digitālā pasaule ap mums strauji attīstās. Vēl pavisam nesen tālruņus izmantojām tikai...