Bažījas par Rail Baltica ietekmi uz tranzītu 

Nozare neziņā par ietekmi uz esošo dzelzceļa infrastruktūras maksu

Egons Mudulis, 2015. gada 10. septembris plkst. 8:52

Foto: no DB arhīva

Tā kā valstij būs nepieciešams simtiem miljonu liels līdzfinansējums Eiropas platuma (1435 mm) sliežu projektam Rail Baltica (RB), rodas jautājums par to, kā tas ietekmēs esošās dzelzceļa infrastruktūras (1520 mm) lietošanas maksu, Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes (LOTLP) sēdē norādīja Ventspils brīvostas pārvaldnieks Imants Sarmulis. Viņaprāt, būtu nepieciešams izskatīt jautājumu par Latvijas dzelzceļa koridora konkurētspējas palielināšanu uz infrastruktūras maksas rēķina. Savukārt domes priekšsēdētāja 1. vietnieks infrastruktūras jautājumos Jānis Vītoliņš pauda viedokli, ka RB nebūs nekādas pozitīvas ietekmes uz Latvijas tranzīta koridora konkurētspēju, uzsverot, ka labākajā gadījumā ES līdzfinansējums RB būs 80% apmērā. Jau vēstīts, ka projekta pirmajai kārtai Baltijas valstu kopuzņēmums AS RB Rail saņems 442,2 milj. eiro (Latvijai 240 milj. eiro, tostarp 238 milj. projektēšanai un būvniecībai, plus 53,6 milj. eiro valsts līdzfinansējums) no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF), kas ir 81,83% no kopējās pieteikuma vērtības.

Lieli cipari

Saskaņā ar Eiropas Komisijas pērnā gada ziņojumu par dzelzceļa tirgus attīstību, Latvijā ir augstākā dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas maksa kravu pārvadātājiem, proti, 9,97 eiro par vilciena kilometru (Lietuvā 7,14 eiro, Igaunijā 4,63 eiro). Te gan jāņem vērā, ka salīdzināti tiek īsie vilcienu sastāvi (1000 t kopējā svara izteiksmē), norādīts ziņojumā, bet Baltijas valstīs tie ir būtiski garāki (saskaņā ar Latvijas dzelzceļa datiem 4500–6500 t Latvijas gadījumā). Arī kāds nozares eksperts uzsver, ka Baltijas valstu gadījumā par būtiskām atšķirībām runāt nevar, turklāt Igaunijā aprēķinos tiek izmantoti gan tonnkilometri, gan vilcienu kilometri, bet Lietuva izmanto iespēju noteikt paaugstinātus tarifus Krievijas tranzītam Kaļiņingradas virzienā. Infrastruktūras maksa ir jāmazina, jo pretējā gadījumā tiek zaudēta valsts konkurētspēja, atzīmēja satiksmes ministrs Anrijs Matīss, lemjot šo jautājumu skatīt aiznākamajā LOTLP sēdē. Viņš negribēja piekrist I. Sarmuļa teiktajam, ka Latvijas dzelzceļš nesaņem nekādu atbalstu no valsts, kā piemēru minot gan VAS Pasažieru vilciens dotēšanu vairāk nekā 30 milj. eiro apmērā katru gadu, gan ieguldījumus infrastruktūrā. Viņaprāt, RB tiešas ietekmes uz esošās infrastruktūras maksu nebūs, turklāt RB piesaistīs papildu kravas, kuras varēs tālāk nosūtīt arī rietumu – austrumu virzienā.

Plašāk lasiet rakstā Bažījas par Rail Baltica ietekmi uz tranzītu ceturtdienas, 10. septembra, laikrakstā Dienas Bizness (8. lpp.)!

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2015. gada 12. augusts plkst. 9:42

Jaunbūvējamā Eiropas sliežu platuma dzelzceļa projekta pētnieki – pilnsabiedrības RB Latvija...

2015. gada 29. jūlijs plkst. 15:34

Par Eiropas platuma sliežu Rail Baltica projekta kopuzņēmuma AS RB Rail valdes...

2015. gada 22. jūlijs plkst. 9:30

Eiropas sliežu platuma Rail Baltica projektā papildu nekādas pieturvietas, izņemot Rīgas Centrālo...

2015. gada 21. jūlijs plkst. 11:10

Eiropas Komisijas (EK) piešķirtie 238 miljoni eiro Latvijai tiks novirzīti Rail Baltica...

2015. gada 20. jūlijs plkst. 8:35

Eiropas sliežu platuma Rail Baltica projekta pirmajā kārtā Latvijai Brisele piešķīrusi 238...

Nepalaid garām

Šajā piektdienā biznesa portāls Db.lv saviem lasītājiem piedāvā iespēju ielūkoties Lietuvas...

Anda Šmitmane ēdināšanas biznesā Tukumā darbojas jau 20 gadus. Viņa atzīst, ka...

Mazumtirdzniecības tīkls Rimi pirmdien prezentēja pirmo veikalu Latvijā ar pašapkalpošanās skeneriem....

Pēdējā laikā būtiski pieaudzis elektrisko skrejriteņu vandālisma gadījumu skaits, stāsta koplietošanas...

Vai bērnam ir jābūt algas grāmatiņā, lai saņemtu IIN atvieglojumus jeb -...

«Pastāvēs, kas pārmainīsies - šis ir par mums un tieši tamdēļ mēs...

No šīs sadaļas
2015. gada 09. septembris plkst. 13:21

Lai palielinātu konkurētspēju, ir jāsāk diskusija par dzelzceļa tarifu samazināšanu, šodien...

2015. gada 09. septembris plkst. 9:29

Līdz šā gada beigām plānots visā valstī ieviest vienotus tarifus braukšanai reģionālo...

2015. gada 09. septembris plkst. 8:53

Otrdien, 8. septembrī, atklāts jaunais biznesa aviācijas centrs FBO RIGA, kura izbūvē...

2015. gada 08. septembris plkst. 12:54

Atkājot jauno biznesa aviācijas centru FBO RIGA, uzņēmums plāno palielināt apkalpoto biznesa...

2015. gada 08. septembris plkst. 8:27

Veidos holdingu valsts transporta kompāniju pārvaldīšanai vienotā tranzīta koridora piedāvāšanai,...

2015. gada 07. septembris plkst. 11:05

Augustā un septembrī starppilsētu maršrutos ceļā devušies trīs SIA VTU Valmiera jauniegādātie...

2015. gada 03. septembris plkst. 15:02

Attīstot biznesa aviācijas sektoru starptautiskajā lidostā Rīga un atverot jaunu biznesa aviācijas...

2015. gada 03. septembris plkst. 9:55

Šā gada augustā AS Tallink Grupp pārvadājusi 936,25 tūkstošus pasažieru, kas ir...

2015. gada 02. septembris plkst. 15:58

Lai gan Eiropas valstīs, tostarp Latvijā biznesa aviāciju iepriekš būtiski ietekmējis militārais...

2015. gada 02. septembris plkst. 13:07

2015. gada pirmajā pusgadā ar sabiedrisko transportu pārvadāto pasažieru skaits samazinājies par...