Citas ziņas

Biodegvielas kvotu sadale neatbilst Biodegvielas likumam

, 24.09.2008

Jaunākais izdevums

Otrdien, 23. septembrī, Satversmes tiesa pieņēma spriedumu lietā "Par Ministru kabineta 2007. gada 8. maija noteikumu Nr.312 "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 13. septembra noteikumos Nr.712 "Kārtība, kādā piešķir valsts atbalstu ikgadējā minimāli nepieciešamā biodegvielas daudzuma ražošanai un nosaka finansiāli atbalstāmās kvotas biodegvielai"" 4. punkta par finansiāli atbalstāmo kvotu biodīzeļdegvielas ražošanai 7 813 953 litri – lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajai sabiedrībai Latraps (LV58503007191) un 3 255 814 litri – akciju sabiedrībai Baltic Holding Company (LV40003558603) atbilstību Biodegvielas likuma 8. panta pirmajai daļai un likuma "Par akcīzes nodokli" 8. panta ceturtās daļas 1. punktam".

Lieta tika ierosināta pēc ģenerālprokurora pieteikuma, kurā tika norādīts, ka saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem par biodegvielas ražotāju esot jāuzskata komercreģistrā reģistrēts komersants, kas ražo biodegvielu akcīzes preču noliktavā un tam ir izsniegta speciāla atļauja (licence) noliktavas turētāja darbībai. Savukārt, nedz kooperatīvajai sabiedrībai Latraps, nedz AS BalticHolding Company šāda licence neesot izsniegta. Abas sabiedrības esot tikai plānojušas nodarboties ar biodegvielas ražošanu, turklāt ārpus Latvijas.

Saskaņā ar Biodegvielas likuma 8.panta pirmo daļu, valsts atbalsts ikgadējā minimāli nepieciešamā biodegvielas daudzuma ražošanai tiek piešķirts un finansiālā atbalsta kvotas biodegvielas veidiem tiek noteiktas Ministru kabineta paredzētajā kārtībā.

Ar apstrīdēto regulējumu savulaik tika noteiktas biodegvielas ražošanas kvotas lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajai sabiedrībai Latraps un akciju sabiedrībai Baltic Holding Company.

Satversmes tiesa vispirms norādīja: no Biodegvielas likuma izriet, ka likumdevēja mērķis bija pilnvarot Ministru kabinetu reglamentēt procesuālo kārtību, kādā tiek piešķirts valsts atbalsts biodegvielas ražošanai. Likumdevējs nav pilnvarojis Ministru kabinetu noteikumos paredzēt kvotas konkrētiem biodegvielas ražotājiem. Šādus priekšrakstus ar uzņēmumu un kvotu uzskaitījumu nevar uzskatīt par tiesību normām, jo tiem nepiemīt tiesību normai raksturīgās pazīmes; kvotas ir atzīstamas par individuālu regulējumu, ko var apstrīdēt administratīvajā tiesā. Ietverot kvotas normatīvajā aktā, līdz ar to paredzot, ka tās var apstrīdēt vienīgi Satversmes tiesā, Ministru kabinets ir ierobežojis indivīdu tiesības aizsargāt savas tiesības un likumīgās intereses, vēršoties administratīvajā tiesā. Tādējādi Ministru kabinets ir pārkāpis tam Biodegvielas likumā dotā pilnvarojuma robežas.

Satversmes tiesa secināja, ka šajā lietā ir pamats prasījuma robežu paplašināšanai, un lēma ne vien par apstrīdētā regulējuma, kas iekļauts spēku zaudējušo noteikumu Nr.712 2. pielikumā, atbilstību likumam, bet arī par visu 2. pielikumu kopumā, kā arī par spēkā esošo noteikumu Nr.280 3. pielikuma atbilstību Biodegvielas likumam. Tā kā abos pielikumos paredzēts līdzīgs kvotu sadales regulējums, Satversmes tiesa atzina tos par neatbilstošiem Biodegvielas likuma 8. panta pirmajai daļai.

Ņemot vērā tiesiskās paļāvības principu un lietderības apsvērumus, Satversmes tiesa nelēma par kvotu sadales regulējuma atcelšanu no tā izdošanas brīža. Attiecībā uz spēkā esošo noteikumu Nr.280 "Noteikumi par finansiāli atbalstāmajām kvotām biodegvielai" 3. pielikumu tiesa atzina to par spēkā neesošu no 2008. gada 1. novembra, lai dotu attiecīgajām valsts pārvaldes iestādēm laiku izdot regulējumu par kvotu sadali augstāka juridiska spēka tiesību normām atbilstošā formā.

Satversmes tiesas spriedums ir galīgs un nepārsūdzams. Tas stāsies spēkā publicēšanas laikrakstā Latvijas Vēstnesis dienā.

Informāciju sagatavoja Līna Kovalevska, Satversmes tiesas preses sekretāre.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Viedoklis: Kvotu bēgļi Eiropā. Kāds būs Latvijas lēmums?

Olga Dabiža, International Organization for Migration (IOM) praktikante, 04.11.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Migrācija, imigrācija, kā ari imigranti tās ir tēmas, kuras Latvijas sabiedrība pēdējā laikā uztver

saasināti un arvien negatīvāk. Ar katru gadu migrācijas tēma kļūst aktuālāka un dažreiz

sabiedrība saskaras ar to, ka informācija, kas izskan plašsaziņas līdzekļos, nav pārbaudīta, ir

neprecīza vai pat sagrozīta. Rodas pārpratumi, neizpratne un maldīgi priekšstati. Plašsaziņas

līdzekļi Latvijā bieži pauž negatīvo, steriotipisku viedokli par migrāciju un imigrantiem. Visai

bieži, lai saasinātu tēmu, tiek izrautas frāzes no intervijām, diskusijām un apjomīgiem

rakstiem, tādejādi zūd to sākotnējā nozīme un vēstījuma mērķis. Izveidojas nepareizais

priekšstats par migrācijas tēmu.

Viena no aktuālākajam tēmām, kas pēdējos mēnešus ir bijusi Eiropas un visas pasaules

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Viedoklis: CO2 emisiju kvotu sistēma, tās nākotne un mēs

Toms Nāburgs, Vēja enerģijas asociācijas valdes loceklis, 21.10.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Parīzes klimata pārmaiņu konferences rezultātā Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis, tostarp Latvija, aktīvi cīnīsies par oglekļa dioksīda (CO2) izmešu apjoma samazināšanos līdz 2030 gadam. Instruments cīņā pret CO2 ir princips «piesārņotājs maksā», kas praksē nozīmē noteiktu cenu par katru piesārņojuma emisiju tonnu. Nav noslēpums, ka Eiropas Savienības (CO2) emisijas kvotu tirdzniecības sistēma nav devusi gaidīto rezultātu. Zemās emisijas kvotu cenas nav motivējošas industrijai samazināt kaitīgo CO2 izmešu nonākšanu atmosfērā. Nepieciešamība šo situāciju mainīt novedusi pie sistēmas reformām, kas stāsies spēkā 2019. gadā. Reformu rezultātā pieaugs CO2 izmešu cena, kas praktiski ietekmēs visus ES iedzīvotājus un uzņēmumus, jo notiks fosilās elektroenerģijas cenu kāpums. Tādēļ gudras valstis, rūpējoties par elektroenerģijas gala patērētājiem, jau savlaicīgi domā par atjaunojamo energoresursu (AER) efektīvu un iespējami plašu izmantošanu. Diemžēl Latvija nav to vidū.

Kas jāzina par kvotu sistēmu un CO2 Eiropas Savienībā?

Emisijas kvota ir atļauja emitēt 1 tonnu CO2 izmešu. ES emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas jeb ETS mērķis ir samazināt CO2 izmešu nonākšanu zemes atmosfērā. Šis ķīmiskais elements ir viena no siltumnīcefekta gāzēm (SEG), kas turpina izraisīt postošas klimata pārmaiņas uz mūsu planētas.

Sistēma darbojas vienkārši – tiem uzņēmumiem, kuri ražošanas procesā nevar izvairīties no oglekļa dioksīda emisijas vai ar tehnoloģiju palīdzību nespēj samazināt atmosfērā nonākušā CO2 izmešu daudzumu, ir jāiegādājas emisijas kvotas no komersantiem, kas to spēj. Katru gadu samazinot ražotājiem pieejamo kvotu apjomu, samazinās atmosfērā nonākušo CO2 izmešu apjoms. No 2013. līdz 2020. gadam maksimālais kvotu apjoms ik gadu tiek samazināts par 1,74%, bet no 2021. gada – jau par 2,2%. Pakāpeniski tiks sasniegts 2030. gadam izvirzītais ES mērķis – par 40% mazāk oglekļa dioksīda izmešu nekā 1990. gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Biodegvielas ražotājus iegāž arī naftas cenas

Līva Melbārzde kopā ar Vēsmu Lēvaldi un Sandru Dieziņu, 27.01.2009

Ir pilnīgs krahs, tā par biodegvielas ražošanu no rapšu eļļas saka Logins&Co valdes priekšsēdētājs Juris Logins.

Foto: Vitālijs Stīpnieks, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naftas cenas krišanās, kā arī lokālās neskaidrības biodegvielas nozarē nes zaudējumus Latvijas biodegvielas ražotājiem.

Naftas cenas lielais kritums pasaulē būtiski ietekmējis biodegvielas, tai skaitā rapšu eļļas ražošanas rentabilitāti. Klāt nāk vēl lokālā ar biodegvielu saistītā problemātika, neskaidrības, kad tiks ieviests ES noteiktais obligātais 5% biodegvielas piejaukums fosilai degvielai, iepriekš paredzētā valsts atbalsta ražotājiem «izstiepšana» par vairākiem gadiem un ieilgušais konflikts par to, kam dodama priekšroka- biodegvielas importam, eksportam vai pašpatēriņam. Šiem problēmjautājumiem šodien, 27.01.2009., atkārtoti pievērsīsies arī Saeimas Enerģētikas apakškomisija. «Biodegvielas ražotājiem pašlaik valstī ir 2 atbalsta mehānismi - akcīzes nodokļa atlaides un subsīdijas par saražoto biodegvielu. Pašlaik tiek diskutēts, ka akcīzes nodokļa atlaidi varētu piemērot ne tikai Latvijā saražotajai biodegvielai, bet arī tai, ko ievedīs no ārpuses. Tad mūsu vietējai biodegvielas ražošanai vairs nav jēgas, par to arī runāsim komisijas sēdē,» Db norādīja apakškomisijas sekretārs Andis Kāposts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biodegvielu un bioenerģijas asociācija (LBBA) aicina valdību un politiķus mainīt pirms gada pieņemto lēmumu par biodegvielas obligātā piejaukuma atcelšanu un veicināt Latvijā ražotas biodegvielas izmantošanu, kā arī izlēmīgi ieviest citus instrumentus transporta dekarbonizācijai, informē LBBA pārstāvji.

Asociācija norāda, ka 1.jūlijā apritēja gads kopš degvielai vairs nav obligāti jāpievieno biodegviela, un aizvadītais gads pierādījis, ka šis lēmums bijis "ačgārns un kontraproduktīvs".

Pamatojums šim lēmumam bija vēlme samazināt degvielas cenu. Tomēr LBBA ieskatā rezultāts ir visai apšaubāms. Latvijā dīzeļdegvielas cena aizvien ir augstāka nekā Lietuvā, taču tam tā nevajadzētu būt, jo Lietuvā aizvien spēkā ir prasība pievienot biodegvielu katram realizētajam litram. Pat neraugoties uz nelielu akcīzes nodokļa atšķirību, Latvijā dīzeļdegvielai būtu jābūt par septiņiem līdz astoņiem centiem lētākai nekā Lietuvā, bet realitāte ir pilnīgi pretēja.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Vai Latvijai vajadzīga sava biodegviela un par kādu cenu?

LPKS LATRAPS izpilddirektors Edgars Ruža, 23.10.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmēji vienmēr ir ieinteresēti gūt papildus ienākumus savā biznesā un daudzos gadījumos viens no patīkamākajiem klientiem ir valsts. Patīkams no tā viedokļa, ka uzņēmumam savs produkts ir jāpārdod tikai vienu reizi – nolobējot un izstrādājot savām interesēm atbilstošus un izpildāmus spēles noteikumus.

Turpinājumā ir tikai pareizi jāsakārto nepieciešamā dokumentācija, un neviens vairs nepievērš uzmanību būtībai un valsts interesēm, tikai formāli pārbauda dokumentus. Šī klienta vienīgā vājā vieta – strauja noteikumu maiņa, ko nevar prognozēt, kāpēc kaut kas tiek mainīts un kurā brīdī tas tieši notiks.

Par valsts interesēm un to aizstāvēšanu visvairāk jāuztraucas valsts ierēdņiem, kuriem tas ir galvenais uzdevums. Jomās, kas saistītas ar subsīdijām, valstiskā pieeja var būt tikai viena – ir nozīme subsidēt tikai tās nozares un uzņēmumus, kuru pastāvēšanai konkrētajā brīdī ir radušās īstermiņa problēmas vai arī ir nepieciešama sākuma injekcija, lai kāda nozare sāktu attīstīties. Nākotnē tai būtu jāspēj pastāvēt pašai par sevi un palīdzībai no valsts labākajā gadījumā būtu jānāk tikai tik lielā apmērā, lai uzturētu nozares konkurētspēju starptautiskā līmenī dažādu valstu tiesību normu atšķirību dēļ.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Apvienotās Nācijas brīdina par pārtikas cenu katastrofas iespējamību

Jānis Šķupelis, 04.09.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaules valstu līderiem vajag darboties ātri un saskaņoti, lai parūpētos par to, lai pārtikas cenu pieauguma šoks, kas apdraud daudzus desmitus miljonus pasaules iedzīvotāju, nepārvērstos par katastrofas, liecina Apvienoto Nāciju (AN) paziņojums.

Šāds AN paziņojums sekoja pēc tam, kad Pārtikas un Lauksaimniecības organizācijas (FAO) dati atklāja, ka FAO pārtikas cenu indeksa vērtība jūlijā pieaugusi par 6% (minētais indekss ietver piecu galveno pārtikas izejvielu cenu kustību).

AN rekomendējusi pasaules ietekmīgāko valstu vadītājus pieņemt gan tūlītējus pasākumus, kas saistīti ar augto pārtikas cenu iegrožošanu (tas varētu būt uzbrukums biodegvielas ražošanas nozarei), gan ilgtermiņa pasākumus, kas saistīti ar pārtikas ražošanas un patērēšanas paradumiem laikā, kad aug pasaules iedzīvotāju skaits un notiek klimata pārmaiņas.

Jāpiebilst, ka G20 valstu vadītāji pagājušajā nedēļā rīkoja konferences zvanu šo tēmu sakarā. Tiesa gan, valstu vadītāji nolēma nogaidīt līdz tam, kad nedaudz vēlāk septembrī tiks publicēta ASV Lauksaimniecības departamenta ražas atskaite (tieši ASV postošais sausums ir viens no iemesliem straujajam pārtikas cenu pieaugumam), ziņo Reuters.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Satversmes tiesa vērtēs valsts attieksmi pret biodegvielas ražotājiem

, 20.07.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc biodegvielas ražotājuzņēmuma Mamas D iesnieguma, kurā tā protestē pret tiešā atbalsta izmaksu un kvotu biodegvielas ražotājiem piešķiršanas perioda samazināšanu, Satversmes tiesa ierosinājusi lietu. Sūdzību kompānija nule kā iesniegusi arī Eiropas Komisijā.

Db jau vēstīja, ka, protestējot pret tiešā atbalsta izmaksu un kvotu biodegvielas ražotājiem piešķiršanas perioda samazināšanu, Daugavpils biodegvielas ražotājs Mamas D Satversmes tiesā iesniedza prasību, lai atbilstošās normas grozījušie MK noteikumi tiktu atzīti par nelikumīgiem.

Uzņēmēju neapmierina, ka Ministru kabinets apstiprinājis noteikumus, saskaņā ar kuriem tiešā atbalsta izmaksas tiek proporcionāli samazinātas, ja kopējais pieprasītais atbalsta apmērs par saražoto biodegvielu pārsniedz budžeta programmā attiecīgajā gadā pieejamos finanšu līdzekļus.

Mamas D gadījumā tas nozīmē, ka uzņēmums plānotā un solītā valsts atbalsta 400 000 Ls vietā saņēmis tikai 40 000 Ls. Uzņēmumu neapmierina , ka valdība samazinājusi laiku, kurā biodegvielas ražotājiem tiks piešķirtas kvotas. Ja iepriekš bija paredzēts, ka kvotas tiks piešķirtas līdz 2011. gada beigām, tad saskaņā ar jaunajiem noteikumiem kvotu izsniegšana tiks pārtraukta jau 2010. gada beigās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Siltumnīcefektu izraisošo gāzu emisijas kvotu tirdzniecības sistēma - nemotivējoša

Lelde Petrāne, 06.01.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Latvijā ieviestā siltumnīcefektu izraisošo gāzu (SEG) emisijas kvotu tirdzniecības sistēma nepietiekami motivē tās dalībniekus no neizmantoto kvotu tirdzniecības gūtos ieņēmumus investēt tehnoloģiskos uzlabojumos un panākt reālu emisijas samazinājumu,» komentējot Valsts kontroles (VK) revīzijas rezultātus, uzsver valsts kontroliere Inguna Sudraba.

Atbilstoši Kioto protokolam, kuru Latvija ratificēja 2002.gadā, Latvijai laika posmā no 2008. līdz 2012.gadam jāpanāk SEG emisijas samazinājums par 8%, salīdzinot ar emisijas apjomu 1990.gadā. Lai veicinātu SEG emisijas samazināšanos rentablā un ekonomiski efektīvā veidā, Latvijā tika ieviesta Eiropas Savienības (ES) emisijas kvotu tirdzniecības sistēma, kuras dalībnieki – uzņēmumi, kuri veic noteikta veida piesārņojošās darbības, - savstarpēji tirgojas ar tiem piešķirtajām SEG emisijas vienībām. Šajā sistēmā ir iesaistījušās 30 valstis, un no Latvijas tajā ir 77 dalībnieki, skaidro VK.

Tirdzniecības posmā no 2008. līdz 2012.gadam emisijas kvotas tiek piešķirtas bez maksas, bet bezmaksas kvotu apjoms pakāpeniski tiks samazināts – 2020.gadā tas veidos 30% no iekārtai nepieciešamā kvotu skaita, bet 2027.gadā bezmaksas kvotas vairs nav paredzēts piešķirt, norāda VK.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Biodegvielas piejaukums Latvijai nestu ap 80 milj. Ls ieguvumu

, 02.03.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ieviešot 5% Latvijas izcelsmes biodegvielas obligāto piejaukumu, valstiskais ieguvums mērāms ap 80 milj. Ls

Tas teikts Latvijas degvielas tirgotāju un ražotāju asociācijas nosūtītajā vēstulē Finanšu ministrijai (FM). Tā tapusi, atsaucoties uz FM paziņojumu, ka biodegvielas 5% obligātā piejaukuma ieviešana samazinātu budžeta akcīzes nodokļa ienākumus par 15.5 milj. Ls, par ko Db.lv 3. februārī jau rakstīja. Atbildīgās ministrijas, nosaucot vienus vai citus nozari ietekmējošus ciparus, neņem vērā biodegvielas nozares pienesumu budžetam, uzskata biodegvielas ražotāji. Pēc asociācijas datiem biodegvielas obligātais 5% piejaukums valstij nestu PVN ieņēmumus apm. 14 milj. Ls apmērā, samazinātu fosilās degvielas importa apjomu par 22.4 milj. Ls un atbalstītu 65 tūkst. t biodegvielas eksportu, kas naudas izteiksmē līdzvērtīgs 42.3 milj. Ls.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Biodīzeli plāno jaukt klāt arī ziemas degvielai

, 08.09.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Piecu procentu biodegvielas piejaukumam no 1.oktobra jābūt obligātam arī ziemas dīzeļdegvielai.

To lēma Saeimas Enerģētikas apakškomisija, aicinot izstrādāt attiecīgus grozījumus Ministru kabineta noteikumos. «Patlaban spēkā esošais regulējums nenosaka obligātu biodegvielas piejaukumu ziemas jeb arktiskajai degvielai. Lai nerastos situācija, ka no oktobra sākuma tirgotāji piedāvā ziemas degvielu bez biodegvielas piejaukuma, arī šim degvielas veidam piejaukums būtu jānosaka kā obligāts,» norādīja apakškomisijas priekšsēdētājs Vents Armands Krauklis.

Apakškomisijas sēdē Latvijas Biodegvielas asociācijas prezidents Daumants Znatnajs deputātus iepazīstināja ar Rīgas Tehniskās universitātes veiktā pētījuma secinājumiem, uzsverot, ka no rapša izgatavotas biodegvielas piecu procentu piejaukums nepazemina degvielas aukstumizturību.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deviņas esošas ražotnes Latvija gatava iznīcināt, lai ieguldītu miljardu nezināmā nākotnē.

Tāds ir Latvijas biodegvielas ražotāju secinājums, iepazīstoties ar Ekonomikas ministrijas (EM) izstrādāto Enerģētikas stratēģiju līdz 2030. gadam. DB jau vairākkārt rakstīja, ka šī stratēģija paredz turpmāk valsts atbalstu koncentrēt uz ilgtspējības kritērijiem atbilstošu biodegvielu, ar to saprotot otro biodegvielas paaudzi (2G), ko ražotu, piemēram, no koksnes vai salmiem. Latvijas biodegvielas ražotnes pagaidām strādā ar pirmo biodegvielas paaudzi (1G), ko ražo no rapšiem un graudiem.

Ražotāji nenoliedz, ka nākotne pieder 2G, bet pagaidām tās vēl ir daļēji neizpētītas un ļoti dārgas tehnoloģijas, kur investīcijas mērāmas vismaz ar deviņciparu skaitli.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Degvielas cenas. Kā intereses pārstāv "mūsu" Ekonomikas ministrija un valdība?

Kristīne Lazdoviča, RTU Lietišķās ķīmijas institūta vadošā pētniece un docente, 11.07.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir saprotami gan mūsu valdības, gan citu dalībvalstu valdību mēģinājumi samazināt cenas, cīnīties ar augošo inflāciju, taču risinājumiem ir jābūt jēgpilniem. Īpaši, lai mazturīgo cilvēku grupas iegūtu kaut cik vērā ņemamu cenas samazinājumu.

Nesen bijām liecinieki dīvainam valdības lēmumam – no 1.jūlija attiekties no biodegvielas piejaukuma. Dīvainam – tāpēc, ka tas tika pieņemts, neņemot vērā ekspertu un mazturīgo iedzīvotāju pārstāvošo NVO viedokli un, kā turpmāk apskatīsim, bez neviena ieguvēja Latvijā. Dīvaini – jo pat (!) Ārvalstu investoru padomes un degvielas tirgotāju viedokļi tika atstāti bez ievērības.

Vienīgie ieguvēji redzami ārpus Latvijas robežām, proti, fosilās degvielas kompānijas, jo tām pieaugs tirgus daļa. Kāpēc Ekonomikas ministrija tā rīkojas, ja patiešām grib palīdzēt iedzīvotājiem, nav saprotams. Parasti valdības lēmumus varu atbalstīt (un arī vajag), jo tajos ir kaut kāda saprotama loģika. Šoreiz es drīzāk nostājos “nelaimīgās” biodegvielas pusē, jo valdības lēmumā neredzu loģiku. Tāpēc šajā rakstā nevaru nelietot zināmu ironijas un retorisku jautājumu devu – jo valdības lēmums ir tāds jocīgs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Papildināta - Apsver iespēju palielināt obligāto biodegvielas piejaukumu fosilajai degvielai; cena varētu pieaugt par 1 sant. litrā

Dienas Bizness, 11.04.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada laikā tiks vērtētas iespējas palielināt obligāto biodegvielas piejaukumu fosilajai degviela - līdz 7% dīzeļdegvielai un līdz 10% benzīnam. Degvielas mazumtirdzniecības uzņēmuma Latvija Statoil pārstāvis Artūrs Eglītis Db.lv norādīja, ka, palielinot obligāto biodegvielas piejaukumu, degvielas cena varētu palielināties par vienu santīmu litrā, taču tikai tādā gadījumā, ja saglabāsies esošā cenu atšķirība starp fosilo un tīru biodegvielu.

Nepieciešamību palielināt obligāto biodegvielas piejaukumu fosilajai degvielai Ekonomikas ministrija (EM) pamato ar līdzšinējās biodegvielu ražošanas nozares attīstības Latvijā un valsts atbalsta instrumentu analīzē secināto, ka biodegvielu ražošanas nozares turpmāko izaugsmi vislabāk stimulēs biodegvielu patēriņa pieaugums, savā ziņojumā norāda ministrija.

Ieviešot obligāto biodegvielas piejaukumu benzīnam 2009. gada rudenī un dīzeļdegvielai 2010. gada pavasarī, degvielas cenas nemainījās, jo tolaik spēkā bija akcīzes nodokļa atlaide Latvijā veiktam biopiejaukumam, kas kompensēja dārgākās biodegvielas cenu, skaidro A. Eglītis. Viņš norāda, ka degvielas cenas palielinājās par vienu santīmu 2011. gada janvārī, kad šo nodokļa atlaidi atcēla. Viens santīms litrā – tā ir atšķirība starp fosilo degvielu un tādu, kurai ir 5% piejaukums, jo tīra biodegviela ir līdz pat 30% dārgākā nekā fosilā, skaidro Latvija Statoil pārstāvis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Kļūdainais lēmums atcelt biodegvielas piejaukumu salīdzināms ar 20 miljoniem eiro no budžeta

Db.lv, 09.02.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas valdība 2022.gada vasarā pieņēma lēmumu padarīt obligāto biodegvielas piejaukumu brīvprātīgu, lai it kā samazinātu degvielas cenas. Tā rezultātā lielākā daļa degvielas 2022. un 2023.gadā tika tirgota bez biodegvielas piejaukuma, palielinot siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju daudzumu transporta nozarē, informē Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācija (LBBA).

Saskaņā ar jaunākajiem Latvijas SEG inventarizācijas datiem 2021.gadā, kad bija spēkā biodegvielas obligātā piejaukuma prasība, tika novērstas aptuveni 141 000 tonnas CO2. Tātad pusotra gada laikā, kamēr obligātais piejaukums bija atcelts, netika samazinātas vismaz 210 000 tonnas CO2.

Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācija (LBBA) valdes loceklis Indulis Stikāns uzsver: "Jautājums ir - vai 210 000 tonnas CO2 maksā dārgi, vai lēti? Taisnība, ka šodien CO2 kvotas Latvijai vēl nav jāpērk. Varam runāt tikai hipotētiski, ka šis kvotu apjoms valstij izmaksātu ap 20 milj. eiro, ja tāds apjoms būtu jāpērk. Kvotu cena svārstās - pirms gada tā sasniedza 100 EUR tonnā, šobrīd tā ir 60-65 EUR tonnā, bet prognozes rāda, ka pēc 2026.gada tā būs virs 100 EUR par tonnu CO2. Ja gribam saprast, kā novērtēt biodegvielas piejaukuma atcelšanu, tad es varētu simboliski teikt, ka šī kļūdainā lēmuma cena būtu ap 20 milj. EUR."

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvijā biodegvielas ražošanas nozare var sabrukt

Līva Melbārzde, 67084463, 25.09.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmēji stingri apņēmušies pastāvēt uz iepriekš atrunāto atbalsta kvotu apjomu līdz 2011. gadam vismaz valsts garantiju veidā.

«Biodegvielas ražotāji jau šobrīd nonākuši smagā finansiālā stāvoklī. Nav vēl saņemtas subsīdijas par 2008. gada pirmo pusgadu, nav nekādas skaidrības par finansēšanas nosacījumiem 2008. gada otrajā pusgadā un 2009.- 2010. gadā. Šādā nenoteiktības situācijā rūpnīcas nevarēs turpināt biodegvielas ražošanu,» teikts Degvielas tirgotāju un ražotāju savienības adresētajā vēstulē Ministru prezidentam, Saeimas Tautsaimniecības komisijai, kā arī Ekonomikas, Zemkopības un Tieslietu ministriem. Db jau rakstīja, ka valdība 2.septembrī noraidīja Ekonomikas ministrijas izstrādātos noteikumus par finansiāli atbalstāmajām kvotām biodegvielai, kas paredzēja, ka biodegvielas ražotājiem par 2008. gada otrajā pusgadā un 2009. gada pirmajā pusgadā saražoto biodegvielu izmaksājams valsts tiešais atbalsts 17.7 milj. latu apmērā, taču budžetā šim mērķim paredzēti tikai 3.2 miljoni latu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Straujuma: Pieaug piena izvešanas tendence; process nav ietekmējams

Nozare.lv, 17.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patlaban 23% no Latvijā saražotā piena tiek izvests, tomēr pieaugošo tendenci ietekmēt praktiski nav iespējams, jo zemnieki ir tiesīgi pārdot pienu par izdevīgāko cenu, atzīst zemkopības ministre Laimdota Straujuma.

«Pagājušajā gadā uz Lietuvu izvests par 9% vairāk piena nekā gadu iepriekš, un šī tendence pieaug. Patlaban manā rīcībā esošā informācija liecina, ka katru dienu no Latvijas izved 632 tonnas piena. Procesu nevaram ietekmēt, jo tas ir pašu lauksaimnieku bizness - protams, ka zemnieks pārdos pienu tam, kurš vairāk maksā,» sacīja Straujuma.

Viņa atzina, ka Lietuva ir to valstu skaitā, kuras, pretēji Latvijas interesēm, vēlas saglabāt piena kvotu arī pēc to plānotās atcelšanas 2015.gadā visā Eiropas Savienībā.

«Lietuva savu kvotu izpilda tikai par 80% un ir ieinteresēta, lai tā tiktu saglabāta. Mums ir zināmas bažas, ka šī interese tiks īpaši lobēta, kad gada otrajā pusē Lietuva pārņems ES prezidentūru no Īrijas,» atzina ministre.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar to, ka vairāku pārtikas izejvielu cena pasaulē jau gandrīz divus mēnešus atrodas tuvu rekordaugstam līmenim, par vienu no vadošajām diskusijām globālā mērogā atkal kļuvusi biodegvielas ražošanas un pārtikas nozares industriju sadursme. Proti, laikā, kad augošās pasaules galveno kultūraugu cenas sola ievērojami sadārdzināt arī pārtikas cenas veikalos, tiek runāts par to, vai biodegvielas ražošana vispār ir lielākās pasaules iedzīvotāju daļas interesēs (kuru labklājība augošo cenu dēļ iet mazumā).

Tiek vērsta uzmanība uz to, ka šobrīd lielā daļā lauksaimniecībā izmantojamās zemes tiek sēti kultūraugi, kas tiek izmantoti biodegvielas ražošanai. Piemēram, ASV aptuveni 40% no visas kukurūzas ražas tiek izlietoti biodegvielas ražošanai. Tāpat tiek aktualizēti pētījumi, ka šāda veida degvielas ražošana nemaz nav tik «zaļa» un īpaši neveicina kaitīgo izmešu samazināšanos, un neierobežo globālās klimata pārmaiņas. Atsevišķi zinātnieki brīdinājuši, ka ar biodegvielas ražošanu pastarpināti saistītie procesi mēdz klimata pārmaiņas pat paātrināt. Piemēram, biodegvielas ražošana rada pieprasījumu pēc jaunām lauksaimniecības zemju platībām, kas bieži tiek iegūtas, izcērtot mežus vai nosusinot kūdrājus, tādējādi izjaucot dabisko hidroloģisko režīmu jeb ūdens apriti.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdības lēmums atcelt prasību par obligāto biopiejaukumu nav atbalstāms un nedos vēlamo efektu uz degvielas cenu samazinājumu, pauda degvielas mazumtirgotāju "Virši-A" un "Neste Latvija" pārstāvji.

"Virši-A" valdes priekšsēdētājs Jānis Vība skaidroja, ka pašlaik dīzeļdegvielai ir definēts obligātais biokomponentes piejaukums 7% apmērā. Ja biokomponente tiek atcelta, tad tirgotājiem būs jāmeklē tirgū pieejamā degviela, lai šos 7% aizvietotu. Pašlaik naftas produktu cenas tirgū ir būtiski augstākas nekā gada nogalē slēgtajos tirgotāju ilgtermiņa līgumos.

Tas nozīmē, ka biokomponentes aizvietošanas process ar parasto degvielu būs būtiski dārgāks nekā minēts Ekonomikas ministrijas veiktajos aprēķinos un nedos vēlamo efektu uz degvielas cenu samazinājumu.

Valdība uz 1,5 gadiem atceļ biodegvielas obligāto piejaukumu 

Apstiprinot grozījumus Ministru kabineta 2000. gada 26. septembra noteikumos Nr. 332 "Noteikumi...

Vība arī uzsvēra, ka degvielas tirgotāji jau ir laicīgi slēguši līgumus un iegādājušies biokomponentes apjomus šim gadam. Šo līgumu neizpilde vai laušana tirgotājiem draudēs ar soda sankcijām, kuras attiecīgi būs jāieceno pārdotās degvielas litra cenā.

"Virši-A" valdes priekšsēdētājs arī pauda bažas, ka atteikšanās no biokomponentes novedīs pie tā, ka valsts nespēs izpildīt Eiropas Savienības (ES) definētos kaitīgo izmešu mērķus, kā rezultātā valstij var draudēt papildus soda naudas, kuras pēc tam var tikt uzliktas uz tirgotāju pleciem. "Uzskatām, ka cenu mazināšanai degvielai nevajadzētu tikt īstenotai balstoties uz vides mērķu neizpildi," norādīja Vība.

Viņš uzsvēra, ka degvielas cenu politikas īstenošanai valstij būtu jāfokusējas uz attiecīgām izmaiņām nodokļos, piemēram, akcīzes nodokļa vai pievienotās vērtības nodokļa (PVN) mazināšanā. Vairums valstu šo scenāriju jau ir izvēlējušās, un pašlaik Latvijā ir augstākā akcīzes nodokļa likme dīzeļdegvielai starp Baltijas valstīm.

Savukārt "Neste Latvia" valdes priekšsēdētājs Armands Beiziķis norādīja, ka biodegviela veido tikai 5-6% no katra degvielas litra, kas tiek pārdots degvielas uzpildes stacijā. Salīdzinājumam, apmēram 55% no cenas ir atkarīgi no naftas produktu cenas un apmēram 40% - no valsts noteiktajiem nodokļiem un nodevām. Valsts nodokļi un nodevas ir vairāk vai mazāk nemainīgi, un nepieciešamības gadījumā valdība tos var salīdzinoši viegli mainīt, savukārt naftas cenas tiek noteiktas globālajā tirgū, un Latvijas valdības pieņemtie lēmumi tās nevar ietekmēt.

"Tādējādi, ja valdība pieņemtu lēmumu izslēgt biodegvielu no degvielas cenas aprēķina vienādojuma, tas joprojām būtu atkarīgs no naftas cenu svārstībām pasaules tirgū. Tas ir, ja naftas cena pasaulē pieaugtu, tas faktiski padarītu par neesošu iecerēto pozitīvo ietekmi no piejaukuma prasības apturēšanas," skaidroja Beiziķis.

Viņš arī norādīja, ka piejaukuma prasības atcelšana palielinātu Latvijas mazumtirgotāju pieprasījumu pēc degvielas bez biodegvielas piejaukuma. Palielināts pieprasījums, jo īpaši jau tā nestabilā tirgū, iespējams, varētu izraisīt vēl augstākas degvielas cenas.

Beiziķis uzsver, ka šobrīd tirgū jau ir vērojams fosilā kurināmā (īpaši dīzeļdegvielas) deficīts, un piegādes ķēdes ir būtiski mainījušās Rietumu tirgotāju un ražotāju atteikšanās dēļ izmantot Krievijas naftu un degvielu.

Šie faktori ne vien nesamazinātu degvielas (īpaši dīzeļdegvielas) cenas, bet gan tieši pretēji - tās palielinātu, kā arī varētu negatīvi ietekmēt piegādes drošību. "Tā kā naftas un fosilā kurināmā cenas veido apmēram 55% no katra degvielas uzpildes stacijā pārdotā litra cenas, iecerēta biodegvielas komponentes izslēgšana no degvielas cenas vienādojuma var izraisīt pretēju iznākumu, tas ir, faktisku degvielas cenas pieaugumu gala patērētājiem, un var rasties arī degvielas piegādes pārtraukumi," pauda Beiziķis.

Turklāt viņš arī skaidroja, ka atbilstoši Eiropas Zaļā kursa direktīvai Latvijai obligātais mērķis līdz 2030.gadam ir sasniegt no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas degvielas īpatsvaru transporta sektorā 14% no galapatēriņa. Piejaukuma prasības apturēšana uz laiku uzreiz neietekmētu iespējas sasniegt direktīvas mērķus, taču šo mērķu sasniegšana arī netiktu nekādi veicināta. Beiziķis atzīmēja, ka Latvija jau būtiski atpaliek no 2020.gada mērķa, kas bija 10%, un līdz šim nav pat pietuvojusies tam. Tādējādi jebkurš regulatīvs pasākums, kura mērķis ir samazināt biodegvielas izmantošanu, Latviju tikai attālinātu no saistošā 2030.gada Zaļā kursa mērķa sasniegšanas.

Savukārt Ekonomikas ministrija noteikumu grozījumu par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu anotācijā minējusi, ka, izstrādājot kārtību ļaut nepievienot biopiejaukumu degvielai, ir ņemts vērā Eiropas Komisijas (EK) paziņojums “Pārtikas nodrošinājuma garantēšana un pārtikas sistēmu noturības stiprināšana”.

Šajā paziņojumā EK ir atbalstoša biodegvielas piejaukuma īpatsvara mazināšanai degvielā, kā rezultātā varētu samazināties Eiropas Savienības lauksaimniecības zemes platības, ko izmanto biodegvielas izejvielu ražošanai, tādējādi mazinot spiedienu uz pārtikas un barības izejvielu tirgiem.

Kā ziņots, ar mērķi mazināt pieaugošās degvielas cenas no 1.jūlija līdz 2023.gada beigām biopiejaukuma pievienošana degvielā nebūs obligāta, paredz otrdien valdībā apstiprinātie grozījumi noteikumos par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu.

Šajā periodā biodegvielas piejaukuma prasības piemērošana būs brīvprātīga, proti, degvielas mazumtirgotāji vai komersanti, kas degvielu realizē vairumtirdzniecībā, paši varēs izvēlēties piemērot vai nepiemērot biodegvielas piejaukumu.

EM prognozē, ka grozījumu apstiprināšanas rezultātā, ja tādējādi mazināsies degvielas cena vai tās palielinājums notiks lēnāk, degvielas patēriņš netiktu būtiski ietekmēts, tas ir, netiktu novērots būtisks degvielas patēriņa pieaugums.

Spēkā esošie noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu paredz, ka dīzeļdegvielu atļauts realizēt Latvijā tikai tad, ja tai ir pievienota biodegviela ne mazāk kā 6,5% apjomā no kopējā maisījuma tilpuma. Savukārt benzīnu (E95) atļauts realizēt tikai tad, ja tam ir pievienots bioetanols ne mazāk kā 9,5% apjomā no kopējā maisījuma tilpuma. Kopš 2019.gada biodegvielas piejaukuma prasības ir harmonizētas visās Baltijas valstīs.

Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijas pārstāvji iepriekš atzina, ka šis solis gala cenas samazinājumu, visticamāk, nedos. Biodegvielas piejaukuma atcelšana radīs lielāku pieprasījumu pēc fosilās degvielas, kam var būt cenu paaugstinoša ietekme. Turklāt degvielas tirgotājiem jau ir noslēgti ilgtermiņa līgumi par degvielas piegādēm ar biopiedevu.

Arī Ārvalstu investoru padomes Latvijā (FICIL) darba grupas vadītāja Dace Cīrule norādīja, ka lēmums atteikties no biopiejaukuma nesamazinās degvielas cenas. Viņa pauda, ka līgumus par degvielas piegādi tirgotāji ir noslēguši jau pagājušajā gadā, tas nozīmē, ka pat gadījumā, ja biopiejaukums degvielā nebūs obligāts vai no tā atteiksies vispār, patērētājiem degvielas cenās būs jāsamaksā soda nauda par noslēgtajiem līgumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Bez biodegvielas atjaunojamo energoresursu mērķi nespīd

Līva Melbārzde kopā ar Vēsmu Lēvaldi, 27.01.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biodegvielas nozari Latvijā varētu glābt 5% obligātā biodegvielas piemaisījuma ieviešana visai patēriņā esošajai degvielai.

«Mums- Baltijas jūras reģiona valstīm - ir īpaši liels potenciāls alternatīvā enerģijas ieguves veida attīstīšanā. Piemēram, Latvijā šobrīd ir ļoti daudz brīvas zemes, kur varētu audzēt bioenerģijas kultūras. Turklāt gandrīz visu, ko var audzēt zemnieki, var izmantot bioenerģijas ražošanā. Tāpēc Baltijas jūras reģiona valstīm jāveltī visi spēki, lai attīstītu alternatīvos enerģijas ieguves veidus ar mērķi maksimāli apgūt un izmantot iekšējos resursus, tādējādi iegūstot iespējami lielāku energo neatkarību no enerģijas piegādātājām lielvalstīm,» tā, atklājot konferenci «Atjaunojamā enerģija- nākotnes perspektīva Baltijas reģionā», savulaik teica zemkopības ministrs Mārtiņš Roze. Arī tagad enerģētikas jomas eksperti uzskata, ka sasniegt Eiropas Savienības prasības - 40% atjaunojamo energoresursu īpatsvaru Latvijas enerģētikā līdz 2020. gadam bez biodegvielas nebūs iespējams. «Līdz 2020. gadam mēs nevarēsim pagūt attīstīt tik jaudīgus vēja parkus, protams, ir koksnes potenciāls, bet ne katrā gadījumā to izmantot ir ekonomiski izdevīgi. Paliek biodegviela, te mums būtu visas attīstības iespējas,» uzskata Pasaules Enerģētikas padomes Latvijas Nacionālās komitejas goda prezidents Viktors Zēbergs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Prasīs saglabāt valsts atbalstu biodegvielas ražotājiem

, 10.03.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministriju biodegvielas nozares izvērtējums parādījis, ka tā valsts budžetam ienes 200 tūkst. latu vairāk nekā paņem.

Līdz ar to Saeimas Enerģētikas apakškomisija uzskata, ka iegūtie fakti runā skaidru valodu un atbalsts biodegvielas ražotājiem šogad nedrīkstētu tikt vairāk samazināts. Proti, akcīzes nodokļa atlaides un paredzētais valsts atbalsts budžetam prasa 18.8 milj. Ls, bet biodegvielas ražotāji nodokļos valstij samaksā 19 milj. Ls. Nemaz nerunājot par papildus ieguvumu no degvielas importa samazinājuma (ja ievieš 5% biodegvielas piejaukumu) 42 milj. Ls vērtībā un biodegvielas eksporta vērtību 92.2 milj. Ls.

Db 3. martā jau rakstīja, ka Zemkopības ministrija, pamatojoties uz kopēju valsts atbalsta programmu pieprasīto samazinājumu, šogad paredzējusi biodegvielas ražotājiem 3.3 milj. Ls vietā izmaksāt tikai 2.2, kas izsauca skaļus biodegvielas ražotāju protestus, jo tiem paredzētie atbalsta maksājumi šogad jau vienreiz gandrīz seškārtīgi tikuši apcirpti. Vēl viens samazinājums nozari iznīcināšot, uzskata biodegvielnieki.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Apstiprina emisijas kvotu sadales plānu

, 02.09.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Otrdien, 2. septembrī, Ministru kabineta (MK) sēdē apstiprināts Vides ministrijas sagatavotais rīkojuma projekts Par emisijas kvotu sadales plānu 2008. - 2012. gadam.

Rīkojuma projekts ir sagatavots, lai nodrošinātu Latvijas dalību Eiropas Savienības emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā norādītajos gados. MK rīkojuma projekts apstiprina sagatavoto emisijas kvotu sadales plānu 2008. - 2012.gadam (plāns), tajā nosakot:

- siltumnīcefekta gāzu emisijas kvotu sadales principus;

- emisijas kvotu tirdzniecības sistēmas dalībniekus Latvijā;

- emisijas kvotu sadali starp iekārtām;

- siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas potenciālu.

Eiropas Komisija (EK) šī gada augustā paziņoja, ka siltumnīcefekta gāzu emisijas vienību reģistrs uzsāks darbību oktobrī.

Emisijas kvotu sadale dalībvalstī stājas spēkā tikai pēc tam, kad EK ir apstiprinājusi dalībvalsts izstrādāto plānu bez iebildumiem. EK ir vairākas reizes uzsvērusi, ka viens no galvenajiem kritērijiem, pēc kā tiks vērtēti dalībvalstu emisijas kvotu sadales plāni 2008.-2012.gadam, ir kopējā piešķiramā emisijas kvotu apjoma samērotība ar 2005.gada verificētajiem emisijas datiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Lauksaimniecība

Straujuma: Piena krīzes gadījumā zemnieki noteikti saņems atbalstu

Nozare.lv, 17.07.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja pēc plānotās piena kvotu atcelšanas 2015.gadā nozarē iestāsies cenu krīze, lauksaimniekiem būs pieejams ārkārtas atbalsts, šodien Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomes sēdē sacīja zemkopības ministre Laimdota Straujuma.

Jautāta, kādi tirgus instrumenti paredzēti krīzes pārvarēšanai, ja kvotu atcelšana krasi pazeminās piena iepirkuma cenu, Straujuma sacīja, ka šādi instrumenti būšot vairāki.

«Piena produktu tirgus regulēšanā būs pieejai tādi «drošības tīkla» instrumenti kā intervences iepirkums sviestam un vājpiena pulverim, kā arī privātās uzglabāšanas atbalsts sviestam. Arī nupat ieviestais jauninājums - piena ražotāju grupas, kuru darbības princips līdzīgs kooperatīviem, - darbosies vismaz līdz 2020.gadam ar mērķi veicināt ražotāju sadarbību. Šie instrumenti būs galvenie, ar kuru palīdzību tiks uzturēts piena iepirkumu cenas līmenis un pēc iespējas novērsta krīzes negatīvā ietekme uz zemnieku ienākumiem,» norādīja ministre.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Esam panākuši, ka 3% no emisijas kvotām aviācijai tiks atliktas īpašā rezervē, kas būs paredzēta gan jaunajām, gan strauji augošām aviokompānijām, tajā skaitā - airBaltic," informē deputāts Roberts Zīle, "Uz bezmaksas kvotām no šīs rezerves varēs pieteikties ne tikai jaunas aviokompānijas, bet arī tās, kuru ikgadējā vidējā izaugsme 4 gadu periodā pārsniedz 18%.

Tā nolemts otrdien, 8. jūnijā balsojumā Eiropas Parlaments (EP) apstiprināja panākto vienošanos ar ES Padomi par direktīvas projektu, ar kuru aviācijas nozare tiks iekļauta emisijas tirdzniecības sistēmā, Db.lv informē Guna Zaķe - Baltā deputāta R. Zīles palīdze.

„Direktīvas projekts paredz, ka viena aviokompānija nevarēs saņemt vairāk kā 1 miljonu kvotu attiecīgajam laika periodam", norāda R. Zīle.

Jaunā Direktīva par aviācijas darbību iekļaušanu Eiropas siltumnīcefekta gāzu emisijas kvotu tirdzniecības sistēmā paredz kvotu tirdzniecību šajā sektorā sākt ar 2012. gadu. "Šī kvotu īpašā rezerve ir būtiska Latvijas un citu, pārsvarā jauno dalībvalstu, aviācijas nozarēm, kas strauji attīstās. Tā palīdzēs jaunajām un strauji augošām aviokompānijām konkurēt dažādos tirgos, " šodienas debatēs uzsvēra R. Zīle.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Biodegvielas piemaisījums draud sarežģīt situāciju degvielas tirgū

, 05.02.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biodegvielas obligātā piejaukuma ieviešana jau no šī gada 1. jūlija vai izraisīt bankrotus vai nelikumīgu darbību piespiedu kārtā.

Tādu viedokli Db pauda a/s Virši-A valdes priekšsēdētājs Jānis Riekstiņš. Kā Db jau 3. februārī rakstīja, Saeimas Enerģētikas apakškomisija lēmusi, ka obligātais biodegvielas 5.37% piemaisījums 95. benzīnam un dīzeļdegvielai Latvijā jāievieš jau no šī gada 1. jūlija, lai atbalstītu Latvijas biodegvielas ražotājus un izpildītu Eiropas Savienības prasības, kas noteikušas, ka obligātais piejaukums visām dalībvalstīm jāievieš vēlākais 2010. gadā. Latvijas degvielas tirgotāju asociācija, kas pārstāv galvenokārt fosilās degvielas tirgotāju intereses, norādīja, ka ar obligātā piejaukuma ieviešanu labāk vajadzētu nogaidīt līdz nākamā gada janvārim, lai dotu iespēju uzņēmumiem šīm pārmaiņām sagatavoties. Minētajā apakškomisijas sēdē piedalījās arī Statoil Latvija pārstāvji, kas pašlaik iegādājas ar biodegvielas ieviešanu saistītas iekārtas. Viņi norādīja, ka nepastāv nekādi tehniski šķēršļi, kāpēc biodegvielas obligāto piejaukumu nevarētu ieviest jau šovasar.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veicinās biodegvielas noietu, tomēr biodegvielas ražotāji bez tiešā atbalsta nav konkurētspējīgi.

Vairāku gadu diskusijas par Latvijas biodegvielas nozares perspektīvām noslēgušās ar Ekonomikas ministrijas (EM) izstrādātu informatīvo ziņojumu. Biodegvielnieki joprojām uzstāj uz kaut vai nelielu tiešo atbalstu. Tomēr daži ar biodegvielas nozari kādreiz saistītie DB neoficiāli ir atzinuši, ka nozarei kaitējumu nodarījusi gan politiskā kursa maiņa, gan arī pašu biodegvielas ražotāju alkatība, prasot pat 40 sant. lielas subsīdijas par katru saražoto biodīzeļa litru.

«Mēs neticam tiešo subsīdiju lietderībai. Valdība 70 milj. Ls biodegvielas nozarē jau ieguldīja, piecu, sešu gadu laikā tā joprojām nespēj ekonomiski pamatoti strādāt. Par subsīdijām viss jau ir daudzas reizes izrunāts un mūsu atbilde ir – nē,» ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts ir negrozāms.

Komentāri

Pievienot komentāru