Tā kā Pasažieru vilciena vadība ir iepazinusies ar jauno vilcienu nomas iepirkuma visu potenciālo pretendentu lūgumiem un ieteikumiem un veikusi arī dažus precizējumus, var apgalvot, ka iepirkuma nolikums dod līdzvērtīgas iespējas visiem nopietniem ražotājiem piedalīties konkursā, skaidro uzņēmuma valdes priekšsēdis Artis Birkmanis.
Viņš norāda, ka uzņēmumam ir ļoti būtiski saņemt vilcienus pēc iespējas ātrāk, tomēr tas nedrīkstot būt iemesls jebkādu papildu priekšrocību piešķiršanai vai atlaidēm kvalitātes ziņā kādam no pretendentiem.
Potenciālo pretendentu skaitā esot arī Spānijas uzņēmums Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A (CAF), kā arī Polijas, Šveices un Dienvidkorejas pretendenti. «Uzņēmumu, kuri ražo vilcienus, nav ļoti daudz,» uzsver valdes priekšsēdis.
Birkmanis skaidro, ka iepirkuma izsludināšana ieilgusi objektīvu apstākļu dēļ. Nolikuma izstrādes procesā esot meklēti risinājumi iepirkuma finansēšanai ar ekonomiski izdevīgākajiem un uzņēmuma budžetam atbilstošiem nosacījumiem. Tāpat esot rūpīgi izanalizēta citu valstu pieredze, un tā radusies ideja par nomu «kā citur bieži praktizētu un mums arī vienīgo iespējamo risinājumu esošā budžeta ietvaros».
Nomas termiņam saskaņā ar esošajiem tiesību aktiem esot bijuši ierobežojumi, kas tik liela mēroga valstiskas nozīmes iepirkumam varēja radīt ekonomisko izdevīgumu reducējošus faktorus. Līdz ar to, izvērtējot vairākus Pasažieru vilciena darba iepirkuma komisijas izstrādātos finansējuma projektus, tai skaitā par nomas līgumu uz pieciem gadiem, pērnā gada rudenī tika grozīts likums, ar kuru atļauta noma uz 15 gadiem.
Birkmanis atgādina, ka konkurss tika izsludināts 2013.gada novembra beigās ar piedāvājumu atvēršanas datumu 2014.gada 27.janvārī, kas pēc vairāku pretendentu lūguma «tika vienu reizi pagarināts» līdz šī gada 27.martam.
Pasažieru vilciens jau maijā plāno tikt pie jauno vilcienu nomas līguma. Viens no svarīgiem iepirkuma vērtēšanas kritērijiem esot tieši piegādes termiņš. Tāpat tikšot vērtēta zemākā cena un uzturēšanas izmaksas uz 1000 kilometriem. Tie būšot trīs galvenie vērtēšanas kritēriji, pēc kuriem piedāvājumi tiks vērtēti. «Izskaidrot, cik katram no šiem kritērijiem būs liels svars, prasītu ilgu laiku, un nezinu, vai man ir tādas tiesības - patlaban to paust. Tā ir iepirkuma komisijas kompetence,» uzsver uzņēmuma vadītājs.
Birkmanis arī norāda, ka termiņš iepirkumam no 27.janvāra līdz 27.martam pagarināts, jo pretendenti skaidrojuši, ka nav varējuši noteiktajā termiņā sagatavot dokumentāciju, jo pa vidu bijušas Jaunā gada un Ziemassvētku brīvdienas. «Katrā ziņa maksimāli mobilizēsimies, lai iepirkuma termiņš vairāk nebūtu jāpagarina un varētu atvērt piedāvājumus,» skaidro uzņēmuma vadītājs. Viņš informē, ka interesi ir izrādījuši vismaz četri pretendenti, starp kuriem esot arī Spānijas uzņēmums Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A (CAF).
Elektrovilcienu parka atjaunošanas aprēķinos tika izmantoti pieņēmumi, ka Pasažieru vilciens turpina veikt pasažieru pārvadājumus pa dzelzceļu vismaz līdz 2045.gadam un vienas vienības iegādes cena ir 4,3 miljoni eiro. Savukārt kopējā līguma summa paredzēta 153,6 miljoni eiro.