Transports un loģistika

Birkmanis: Vilcienus vajag ātri, taču konkursā piegādes ātrums nedrīkst būt priekšrocība

Nozare.lv, 13.02.2014

Jaunākais izdevums

Tā kā Pasažieru vilciena vadība ir iepazinusies ar jauno vilcienu nomas iepirkuma visu potenciālo pretendentu lūgumiem un ieteikumiem un veikusi arī dažus precizējumus, var apgalvot, ka iepirkuma nolikums dod līdzvērtīgas iespējas visiem nopietniem ražotājiem piedalīties konkursā, skaidro uzņēmuma valdes priekšsēdis Artis Birkmanis.

Viņš norāda, ka uzņēmumam ir ļoti būtiski saņemt vilcienus pēc iespējas ātrāk, tomēr tas nedrīkstot būt iemesls jebkādu papildu priekšrocību piešķiršanai vai atlaidēm kvalitātes ziņā kādam no pretendentiem.

Potenciālo pretendentu skaitā esot arī Spānijas uzņēmums Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A (CAF), kā arī Polijas, Šveices un Dienvidkorejas pretendenti. «Uzņēmumu, kuri ražo vilcienus, nav ļoti daudz,» uzsver valdes priekšsēdis.

Birkmanis skaidro, ka iepirkuma izsludināšana ieilgusi objektīvu apstākļu dēļ. Nolikuma izstrādes procesā esot meklēti risinājumi iepirkuma finansēšanai ar ekonomiski izdevīgākajiem un uzņēmuma budžetam atbilstošiem nosacījumiem. Tāpat esot rūpīgi izanalizēta citu valstu pieredze, un tā radusies ideja par nomu «kā citur bieži praktizētu un mums arī vienīgo iespējamo risinājumu esošā budžeta ietvaros».

Nomas termiņam saskaņā ar esošajiem tiesību aktiem esot bijuši ierobežojumi, kas tik liela mēroga valstiskas nozīmes iepirkumam varēja radīt ekonomisko izdevīgumu reducējošus faktorus. Līdz ar to, izvērtējot vairākus Pasažieru vilciena darba iepirkuma komisijas izstrādātos finansējuma projektus, tai skaitā par nomas līgumu uz pieciem gadiem, pērnā gada rudenī tika grozīts likums, ar kuru atļauta noma uz 15 gadiem.

Birkmanis atgādina, ka konkurss tika izsludināts 2013.gada novembra beigās ar piedāvājumu atvēršanas datumu 2014.gada 27.janvārī, kas pēc vairāku pretendentu lūguma «tika vienu reizi pagarināts» līdz šī gada 27.martam.

Pasažieru vilciens jau maijā plāno tikt pie jauno vilcienu nomas līguma. Viens no svarīgiem iepirkuma vērtēšanas kritērijiem esot tieši piegādes termiņš. Tāpat tikšot vērtēta zemākā cena un uzturēšanas izmaksas uz 1000 kilometriem. Tie būšot trīs galvenie vērtēšanas kritēriji, pēc kuriem piedāvājumi tiks vērtēti. «Izskaidrot, cik katram no šiem kritērijiem būs liels svars, prasītu ilgu laiku, un nezinu, vai man ir tādas tiesības - patlaban to paust. Tā ir iepirkuma komisijas kompetence,» uzsver uzņēmuma vadītājs.

Birkmanis arī norāda, ka termiņš iepirkumam no 27.janvāra līdz 27.martam pagarināts, jo pretendenti skaidrojuši, ka nav varējuši noteiktajā termiņā sagatavot dokumentāciju, jo pa vidu bijušas Jaunā gada un Ziemassvētku brīvdienas. «Katrā ziņa maksimāli mobilizēsimies, lai iepirkuma termiņš vairāk nebūtu jāpagarina un varētu atvērt piedāvājumus,» skaidro uzņēmuma vadītājs. Viņš informē, ka interesi ir izrādījuši vismaz četri pretendenti, starp kuriem esot arī Spānijas uzņēmums Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A (CAF).

Elektrovilcienu parka atjaunošanas aprēķinos tika izmantoti pieņēmumi, ka Pasažieru vilciens turpina veikt pasažieru pārvadājumus pa dzelzceļu vismaz līdz 2045.gadam un vienas vienības iegādes cena ir 4,3 miljoni eiro. Savukārt kopējā līguma summa paredzēta 153,6 miljoni eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Intervija: Rīgas vagonbūves rūpnīca iekaro NVS valstu tirgus

Egons Mudulis, 22.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Modernizē elektrovilcienus Azerbaidžānai; ražos tramvajus Ufai

Līdztekus dīzeļvilcienu modernizācijai VAS Pasažieru vilciens (PV) vajadzībām AS Rīgas vagonbūves rūpnīca (RVR) iesaistījusies arī citos projektos, par kuriem intervijā Dienas Biznesam stāsta uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Gatis Kamarūts.

Cik tālu pavirzījies RVR iecerētais – jauns vilciena modelis, zemās grīdas tramvajs – gada laikā kopš DB intervijas ar RVR 100% akciju īpašnieka SIA East-West Industrial Group valdes locekli Eduardu Bozi?

Ja skatāmies laika periodu nedaudz vairāk par gadu, ir realizēti jaunbūves projekti, piemēram, šaursliežu vilciens (Novij Afon alu tramvajs) vienā eksemplārā, un garantijas laikā nav bijušas nevienas reklamācijas. Protams, pamatlieta, pie kā strādājam, ir dažādi modernizācijas projekti. Viens no pēdējiem ir Azerbaidžānas dzelzceļam domātie pieci četrvagonu elektrovilcieni. Trīs vilcieni jau atrodas Baku, tuvākajā laikā tiks nosūtīti arī pārējie. Izaicinājums bija piegādāt pirmo vilcienu līdz Eiropas spēļu sākumam. Šī gada sākumā vienojāmies ar klientu, un pirmie divi sastāvi tika piegādāti jūnija pirmajās dienās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Matīss: Mēneša laikā jāatrod modelis, kā iegādāties jaunus vilcienus par adekvātu cenu

LETA, 23.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mēneša laikā ir jāatrod modelis, kā iegādāties jaunus vilcienus par adekvātu cenu, uzskata satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V).

Ministrs žurnālistiem sacīja, ka Pasažieru vilciens nevar atļauties tik dārgus vilcienus, kā piedāvāja Šveices vilcienu ražotājs Stadler Bussnang AG (Stadler). Savukārt esošajā vilcienu iepirkumā finansējuma modeli mainīt nedrīkst. Līdz ar to ir nolemts, ka mēneša laikā jāatrod modelis, kā iegādāties vilcienus par adekvātu cenu.

«Ar Iepirkumu uzraudzības biroju un vilcienu ražotājiem, kuri jau iesnieguši savus piedāvājumus, ir jādomā, kādā veidā varētu vērtēt jau iesniegtos piedāvājumus. Vēl ir jāvērtē, kāda veida sarunu procedūra tā būs,» norādīja ministrs.

Uz jautājumu, vai gaidāms jauns vilcienu iepirkums, ministrs skaidroja, ka juridiski ir dažādas procedūras, kā situāciju varētu atrisināt. Tagad esot jārunā gan ar CAF, Hyundai, gan Stadler par konkrētu iespējamo izvērtēšanas procedūru. Matīss gan neizslēdza, ka vērtēt varētu arī vēl citus pretendentus, kas nāktu klajā ar saviem piedāvājumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Jauni vilcieni samazinātu PV izdevumus vilcienu uzturēšanai par 20%

Žanete Hāka, 04.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS Pasažieru vilciens (PV) rīcībā esošo ritošo sastāvu ir nepieciešam atjaunot pēc iespējas ātrāk, ņemot vērā uzņēmuma finansiālās iespējas un pastāvošās likumu prasības, norāda uzņēmuma pārstāvji.

Esošā ritošā sastāva uzturēšana darba kārtībā jau pašlaik prasa lielus finanšu un darbaspēka resursus. Jaunie vilcieni samazinātu PV izdevumus vilcienu uzturēšanai par 20%, energoresursiem – par 15%, bet visi kapitālajiem remontiem paredzēti līdzekļi – apmēram 10 miljoni latu gadā, tiktu novirzīti jauno sastāvu nomai, norāda PV valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis.

PV pašlaik pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai izmanto morāli un tehniski nolietotu ritošo sastāvu, kura dzīves cikls elektrovilcieniem ir 28 gadi un dīzeļvilcieniem 26 gadi. Vidējais ritošā sastāva vecums pārsniedz 25 gadus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par AS Pasažieru vilciens (PV) jauno valdes priekšsēdi iecelts Satiksmes ministrijas (SM) Autosatiksmes departamenta direktors Andris Lubāns, šodien žurnālistus brīfingā informēja valsts kapitāla daļu turētāja pārstāvis Dins Merirands.

Valdē vēl apstiprināti Latvijas Dzelzceļa (LDz) finanšu direktors Māris Bremze un LDz darbinieks Mikus Pērse.

Lubāns norādīja, ka valdei ir doti precīzi uzdevumi - rast veidu, kā mazināt uzņēmuma budžeta deficītu, tāpat jālemj par vilcienu nomas iepirkuma iespējamo turpināšanu. Šodien iepazīstoties ar operatīvo finanšu situāciju uzņēmumā, Lubāns sapratis, ka būs arī jāpielieto krīzes menedžmenta metodes. Risinājumu nomas iepirkumam valde piedāvāšot divu nedēļu laikā, bet budžeta deficīta risinājumus mēģināšot rast divu mēnešu laikā.

Lubāns skaidroja, ka vispirms jāizvērtē vilcienu nomas līdzšinējā konkursa procedūra, kā arī iespējamie riski, pieņemot vienu vai otru lēmumu. Patlaban tikšot izvērtēts, cik pamatotas ir uzvarētāja piedāvātās darījuma summas, un Lubāns neizslēdza iespēju, ka sagatavoto līgumu ar Stadler varētu arī neparakstīt. Taču vispirms esot jāizpēta iepirkuma juridiskais rāmis, tad arī valde sapratīšot, kādā situācijā uzņēmums ir un uz kurieni virzīties tālāk. Attiecībā uz otru pretendentu Hyundai Lubāns norādīja, ka patlaban viņam nav informācijas, kāpēc Hyundai piedāvājums ir noraidīts un cik lieli riski būtu, ja pārskatītu iepirkuma komisijas lēmumus. Par to, cik plašas ir manevra iespējas, uzņēmuma valde SM ziņošot pēc divām nedēļām. Būtiska esot arī abu iepirkuma pretendentu nostāja un Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) lēmumi. Pagaidām Lubānam nebija informācijas, ka Hyundai ir iesniedzis birojam sūdzību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Valdība pauž atbalstu jauno elektrovilcienu nomai

Nozare.lv, 19.11.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdība šodien akceptēja informatīvo ziņojumu, kurā par pamatotāku atzīts variants iegādāties jaunus elektrovilcienus nomā uz 15 gadiem, tos atpērkot, ja pieejamie kredīta resursi būs lētāki nekā nomas izmaksas.

Elektrovilcienu parka atjaunošanas aprēķinos tika izmantoti pieņēmumi, ka Pasažieru vilciens turpina veikt pasažieru pārvadājumus pa dzelzceļu vismaz līdz 2045.gadam un vienas vienības iegādes cena ir 3,4 miljoni latu. Savukārt kopējā līguma summa paredzēta 108 miljoni latu. Plānots iegādāties no 25 līdz 45 elektrovilcienu vienībām jeb sastāviem, kur katrā būtu līdz 270 sēdvietām.

Norādīts, ka gada procentu likme nomai ir 3%, ilgtermiņa kredītam - 2,7%. Uzņēmums arī plānojis pakāpenisku pasažieru skaita pieaugumu no 10% 2015.gadā līdz 20% 2017.gadā. Tāpat plānots elektroenerģiju samazināt par 15%, bet uzturēšanas izmaksas samazināt par 20%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dienvidkorejiešu ražotājs šokēts par diskvalifikāciju vilcienu konkursā; par finansiālajām iespējām joprojām nav skaidrības

«Šis ir ļoti neparasts gadījums, neko līdzīgu citur līdz šim neesam pieredzējuši, ka šādā veidā mūsu kompānija nebūtu vēlama, ņemot vērā faktu, ka esam uzticams vilcienu ražotājs, kas izmanto pārbaudītas tehnoloģijas visā pasaulē,» sarunā ar Dienas Biznesu norāda Hyundai Rotem Ārvalstu tirdzniecības un projektu vadītājs Dongiks Vū, komentējot valsts a/s Pasažieru vilciens (PV) iepirkumu komisijas lēmumu noraidīt dienvidkorejiešu piedāvājumu, pat nepielaižot pie tehniskās vērtēšanas, jo tas neatbilstot iepirkumu nosacījumos definētajām kvalifikācijas prasībām. Jau vēstīts, ka PV par uzvarētāju 25 jaunu elektrovilcienu 15 gadu nomas iepirkumā atzina Šveices ražotāju Stadler Bussnang AG.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Izsludināts iepirkums jaunu elektrovilcienu nomai

Dienas Bizness, 25.11.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS Pasažieru vilciens (PV) šodien izsludinājusi atklātu konkursu par jaunu elektrovilcienu nomu uz 15 gadiem. Sarunā ar Dienas Biznesu PV valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis par šo iepirkumu jau informēja piektdien 22. novembrī.

Šodien paziņojums par iepirkumu publicēts Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) mājas lapā.

«Ieplānotā jaunu vilcienu iepirkuma priekšmets ir 25–45 vilcienu ilgtermiņa noma. Tā kā elektrifikācijas rezultātā 4 kV līdzstrāvu nomainīs 25 kV maiņstrāvu, esošos vilcienus vairs nevarēs izmantot. Savukārt jaunajos plānots duālais barošanas princips. 25kV panelī gan būs jēga investēt līdzekļus, kad būs notikusi elektrifikācija,» laikrakstam Dienas Bizness norādīja Birkmanis.

Viņš arī norādīja, ka pirmos jaunos vilcienu varam gaidīt 2014. gada beigās vai 2015. gada pirmajā ceturksnī, saņemot ne mazāk kā vienu vilcienu mēnesī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par AS Pasažieru vilciens (PV) izsludinātā atklātā konkursa par jaunu elektrovilcienu nomu uzvarētāju tiek atzīts Šveices uzņēmums Stadler Bussnang AG, informē PV.

Konkurss par jaunu elektrovilcienu nomu uz 15 gadiem tika izsludināts 2013.gada 25.novembrī. Konkursa mērķis ir nodrošināt jaunus, modernus vilcienus Latvijas iedzīvotājiem, lai garantētu drošu un ekonomisku pārvietošanos atbilstoši pasažieru vajadzībām. Saskaņā ar Latvijas transporta attīstības plāniem, tiktu palielināts dzelzceļa pasažieru īpatsvars, tādējādi samazinot pārējo satiksmes tīklu noslodzi.

«Iepirkums par jauno vilcienu nomu ir viens no lielākajiem un svarīgākajiem iepirkumiem AS Pasažieru vilciens pastāvēšanas vēsturē un tas ir nozīmīgs solis uzņēmuma attīstībā. Jauno vilcienu noma ir gaidīts un būtisks notikums gan Latvijas iedzīvotājiem, gan mūsu uzņēmumam – mūsdienīga vilcienu satiksme kā drošs un ekonomisks pārvietošanās līdzeklis ir ieguvums visai sabiedrībai. Jau šobrīd PV ir atzīts par precīzāko dzelzceļa pasažieru pārvadātāju Eiropā. Pēc diviem gadiem mēs nodrošināsim Latvijas iedzīvotājiem vilcienu satiksmi,» uzsver AS Pasažieru vilciens valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis. Ņemot vērā, ka šis ir vērienīgākais un svarīgākais iepirkums uzņēmuma pastāvēšanas vēsturē ar nozīmīgu ietekmi uz attīstību ilgtermiņā, tam tika izvirzītas augstas prasības atbilstoši valsts un uzņēmuma interesēm, uzsver PV vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atkārtoti nesekmīgais mēģinājums iegādāties jaunus pasažieru vilcienus uzskatāms par noziedzīgu, intervijā LNT Ziņām sešos pauda Valsts prezidents Andris Bērziņš.

Viņš situāciju nosauca par pilnīgi nepieņemamu, kas grauj Latvijas starptautisko reputāciju. Prezidents neuzskata par pieņemamu, ka problēma tiek risināta tikai mainot Pasažieru vilciena valdi, bet rezultātā nav ne vilcienu, ne atbildīgo par nesekmīgo iepirkumu.

«Mēs jau atkārtoti tik būtisku un tik starptautiski nozīmīgu projektu nespējam godīgi atrisināt. Tas liecina, ka mums ir daudz kas jāpārkārto, it sevišķi jautājumā par atbildību,» sacīja Bērziņš.

«Tas jau vairs nav smieklīgi. Es domāju, ka tas ir noziedzīgi,» atzina Valsts prezidents.

Kā ziņots, Pasažieru vilciena jaunā valde pieņēmusi lēmumu pārtraukt vilcienu iepirkuma procedūru, jo tās turpināšana neatbilst uzņēmuma interesēm un finansiālajām iespējām. Valde plāno līdz augusta beigām sagatavot ceļa karti, kā nonākt līdz veiksmīgai ritošā sastāva nomaiņai paredzētajā termiņā - līdz 2016.gadam.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tehniskā ziņā Latvijas vilcieni būs ļoti līdzīgi tiem FLIRT vilcieniem, kas jau patlaban kursē Igaunijā, informē uzņēmuma pārstāvji.

Stadler patlaban pārdevis 962 šāda tipa vilcienus visā pasaulē un 81 FLIRT elektrovilciens jau šobrīd kursē pa platsliežu dzelzceļiem vairākās valstīs.

Projekts pilnā apjomā tiek finansēts, izmantojot līzingu, ko nodrošina globālas finanšu institūcijas. Finansējums tiks nodrošināts, balstoties uz starptautiskā finanšu tirgus cenām un bez valsts garantiju nepieciešamības.

Igaunijā elektrovilcienu maksimālais ātrums ir 160 km/h, bet paātrinājums – 1,2 m/s.

Db.lv jau rakstīja, ka par AS Pasažieru vilciens (PV) izsludinātā atklātā konkursa par jaunu elektrovilcienu nomu uzvarētāju atzīts Šveices uzņēmums Stadler Bussnang AG, informē PV.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Pasažieru vilciens elektrovilcienu iepirkumu var izsludināt arī nākamgad

LETA, 12.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS Pasažieru vilciens (PV) vadība centīsies iegādāties jaunos elektrovilcienus, «maksimāli izmantojot» pašreizējās globālās ekonomikas, finanšu sfēras un valūtu svārstību priekšrocības. Līdz ar to patlaban atturas nosaukt konkrētus termiņus iepirkuma izsludināšanai, jo izdevīgāko momentu patlaban esot grūti prognozēt, intervijā aģentūrai LETA norāda uzņēmuma vadītājs Andris Lubāns.

Uz jautājumu, vai teiktais nozīmē, ka iepirkums tiks izsludināts šogad, Lubāns norāda, ka patlaban kalendārais grafiks nedarbojas. «Jāskatās, kad ir izdevīgs brīdis gan iepirkumam, gan finanšu piesaistei,» secina uzņēmuma vadītājs.

Viņš skaidro, ka patlaban ir tāds pārmaiņu brīdis - ne tikai Latvijā, bet arī Eiropā un pasaulē. Līdz ar to esot jābūt «ārkārtīgi uzmanīgiem» ar kaut kāda veida rīcību. PV esot definējis prasības attiecībā uz elektrovilcieniem, tāpat ņemtas vērā iespējamās izmaiņas infrastruktūras attīstībā - gan elektrifikācijas plānus, gan Eiropas sliežu platuma Rail Baltica projektu un iespēju savienot dzelzceļa staciju ar Rīgas lidostu, skaidro uzņēmuma vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzvarētāju noteiks tehniskie rādītāji; CAF vilcieni būtu lētāki, lēš industrijas pārstāvji

No 790 maksimāli iespējamiem punktiem Korejas ražotājam Hyundai Rotem Company (Hyundai) ir apmēram 750, bet Šveices uzņēmumam Stadler Bussnang AG (Stadler) – 568, liecina Dienas Biznesa aplēses pēc valsts a/s Pasažieru vilciens (PV) nosauktajiem pretendentu piedāvājumos minētajiem skaitļiem jaunu elektrovilcienu 15 gadu nomas konkursā. Publiski tika minēti astoņi dažādi rādītāji, tostarp vienas elektrovilciena vienības vidējā nomas maksa mēnesī un pirmās vienības piegādes termiņš. Maksimālais iepirkumā iegūstamais punktu skaits ir 1000, kas nozīmē, ka PV iepirkuma komisijai šobrīd jāizvērtē, cik no atlikušajiem dažādu tehnisko rādītāju 210 punktiem vērts katra pretendenta piedāvājums. Visvairāk – 110 punktus – var iegūt par labāko elektrovilcienu vienības elektroenerģijas vidējo patēriņu vienā stundā, savukārt pasažieru sēdvietu skaits var dot līdz 35 punktiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Birkmanis: Papildu valsts dotācijas Stadler vilcienu nomai no valsts nebūs nepieciešamas

Nozare.lv, 02.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasažieru vilciena (PV) valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis, šodien tiekoties ar satiksmes ministru Anriju Matīsu (V), pavēstījis, ka papildu valsts dotācijas Stadler vilcienu nomai no valsts nebūs nepieciešamas, skaidro Birkmanis.

Vilcienu noma tikšot finansēta no PV pašu līdzekļiem. Lielākās bažas satiksmes ministram un kapitāldaļu turētājam esot par to, vai darījuma rezultātā uzņēmums nevērsīsies valdībā un neprasīs finansējumu. Atbilde esot - nē, uzsvēra Birkmanis.

Viņš skaidroja, ka jau likumā ir noteikts, ka peļņas norma uzņēmumam ir ap 3%, un, noslēdzot nomas līgumu, izdevumus kompensē valsts pasūtījuma līguma ietvaros līdz 2031.gadam. Pirmie vilcieni būšot pēc pusotra gada, un tas nozīmējot, ka pasūtījuma līgums būs spēkā nomas līguma laika periodu.

Esam izrēķinājuši, ka 15 gadu nomas līguma laikā ietaupīsim 37 miljonus eiro, salīdzinot ar situāciju, kas ir pašreiz. Nomas darījums dod ekonomiju. Tā ir nodokļu maksātāja nauda, kas tiek ietaupīta. Nebūs nepieciešamas papildu valsts dotācijas, skaidroja Birkmanis. Esot vienošanās, ka kapitāldaļu turētāja paraksts būs, kad būs saskaņots viss finansējuma plāns.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

DB viedoklis: Jaunu vilcienu iepirkums pagātnes gūstā

Egons Mudulis, DB žurnālists, 27.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ritošā sastāva iegādi apdraud ne tikai iepriekš pieļautās kļūdas, bet arī to iespējamā atkārtošana

Pasažieru vilciena (PV) vēlme iegādāties jaunus vilcienus nav tas gadījums, kad būtu pamats bažām par ekskluzīvu braucamo pirkšanu. Ar katru gadu tuvojas laiks, kad Rīgas vagonbūves rūpnīcas (RVR) produkcija būs jāliek pie sētas. Satiksmes ministrija (SM) deklarējusi, ka vilcienu satik- sme ir pasažieru pārvadājumu mugurkauls, tādēļ ir pašsaprotami, ka PV nepieciešami ērti un droši vilcieni. Tā kā vajadzība mērāma dažos desmitos vienību, arī iepirkuma cipari ir visai apaļi – simti miljonu – un gan ražotājiem, gan to lobijiem visai iekārojami.

No vietējās tautsaimniecības interešu viedokļa raugoties, loģisks būtu vietējās ekonomikas sildīšanas pasākums, proti, ja ne pilnīga vilcienu ražošana (RVR vēl nav izstrādājis jaunus modeļus), tad vismaz komplektēšana Latvijā. Līdz šim visi mēģinājumi īstenot šīs ieceres – iepirkt šeit vai citur ražotus/montētus braucamos – pilnībā izgāzušies, atstājot mantojumā bezjēdzīgi iztērētu laika un līdzekļu pēcgaršu. Atkal kārtējā valde, kārtējās SM vadības paslavēta, mēģina radīt iespaidu, ka šoreiz viss būs citādāk – godīgi, atklāti un PV, valstij un jo īpaši pasažieriem izdevīgi. Tā kā tam neviens vairs netic, nākas pieaicināt konsultantus, lai arī tie pasaka, ka jaunā – patiesībā tā pati vecā neīstenotā – stratēģija visu vērsīs par labu. Cipari un ar iepirkumu saistītie procesi rāda citu ainu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Matīss: Cerams, ka vilcienu iepirkumu sāgai pienāks beigas un jauni vilcieni būs

NOZARE.LV, 08.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cerams, ka AS Pasažieru vilciens (PV) iepirkums noslēgsies sekmīgi un mums būs jauni vilcieni par cenu, ko varam atļauties, intervijā telekompānijas LNT raidījumā 900 sekundes izteicās satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V).

Matīss apliecināja, ka PV jaunajai valdei uzrunāts Satiksmes ministrijas (SM) Autosatiksmes departamenta direktors Andris Lubāns, Latvijas Dzelzceļa (LDz) finanšu direktors Māris Bremze un LDz darbinieks Mikus Pērse.

Pēc viņa teiktā, uzrunāti esot vēl citi kandidāti, bet valdi šodien paredzēts apstiprināt trīs cilvēku sastāvā.

Lubānu Matīss raksturoja kā cilvēku, kas zina, kā tiek plānoti pasažieru pārvadājumi. Bremze esot sekmīgi kārtojis LDz finanšu lietas, savukārt Pērse bijis atbildīgais par iepirkumiem LDz koncernā.

Divu nedēļu laikā jaunajai valdei būs jātiek galā ar vilcienu nomas iepirkumu, un Matīss pauda pārliecību, ka šis uzdevums profesionāļu valdei nebūs par grūtu un tiks atrasts normāls risinājums, lai šī vilcienu iepirkumu sāga vienreiz beigtos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Par jauno elektrovilcienu nomu būs jāsāk maksāt 2016.gadā

Žanete Hāka, 04.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saskaņā ar AS Pasažieru vilciens (PV) izstrādāto finanšu plānu, uz kura balstās jauno vilcienu nomas iepirkums, par jaunajiem vilcieniem būs jāsāk maksāt tikai pēc to saņemšanas – ne ātrāk kā 2016.gadā. Līdz ar to uzņēmuma budžetu 2014. un 2015. gadam iepirkuma izmaksas nekādi neietekmē un jaunie vilcieni ir nepieciešami, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumus pa dzelzceļu, informē PV.

Jauni vilcieni ir labākais iespējamais risinājums, kā nodrošināt turpmākus pasažieru pārvadājumus no 2016.gada, pildot valsts pasūtījumu. Saskaņā ar izstrādāto finanšu plānu, ka gada maksājums par vilcieniem sastādīs 10 miljonus eiro, savukārt biļešu ieņēmumi pārsniegs 20 miljonus eiro. Iepirkuma finansējuma plāns paredz segt maksājumus no biļešu ieņēmumiem, līdz ar to nebūs nepieciešamas papildus zaudējumu kompensācijas salīdzinājumā ar esošo situāciju. Maksājumi par vilcieniem tiks finansēti no AS PV līdzekļiem esošā valsts pasūtījuma ietvaros, savukārt sākotnējo finansējumu vilcienu ražošanas uzsākšanai piesaista pats ražotājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Ceļojuma pieredzes stāsts: Itālija ir kontrastu zeme

Armanda Vilcāne, 30.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Itālija savā ziņā vienmēr ir bijis mans sapņu galamērķis, kas pārsteidz ne tikai ar fantastiskām dabas ainavām un kulināriju, bet arī ar dažādību. Mērojot vien dažus desmitus kilometru, iespējams baudīt gan modes un stila metropoles krāšņumu, gan klusas kalnu pilsētiņas burvību.

Uz Itāliju četru cilvēku sastāvā devāmies decembra sākumā. Aviobiļetes, kas tika iegādātas jau septembrī, vienam cilvēkam abos virzienos izmaksāja aptuveni 60 eiro - kādam biļeti paveicās nopirkt nedaudz lētāk, kādam - dārgāk, taču kopumā lidojuma izmaksas bija ļoti zemas. Izmantojot Ryanair piedāvāto iespēju, izvēlējāmies lidot uz Bergamo lidostu, kas atrodas aptuveni 50km attālumā no Milānas.

Jau sākotnēji sapratām, ka vēlamies Itāliju apceļot ar auto, tāpēc apmēram divas nedēļas pirms ceļojuma Rentalcars.com rezervējām automašīnu, kuru uzņēmums piedāvāja saņemt turpat Bergamo lidostā. Izvēloties pilno apdrošināšanu, auto noma sešām dienām izmaksāja 176 eiro. Tāpat tikām brīdināti, ka uz vietas būs nepieciešams iemaksāt 90 eiro lielu drošības naudu. Jāpiebilst, ka auto vadītājam, kurš vēl nav sasniedzis 26 gadu vecumu, šīs izmaksas, ņemot vērā auto nomu mājaslapās pieejamo informāciju, būs krietni dārgākas. Lai gan tieši pateicoties automašīnai, īsā laikā izdevās iepazīt Itāliju no tādām šķautnēm, kas, ceļojot citādi, iespējams, paliktu nepamanītas, nevar noliegt, ka auto esamība brīžiem sagādāja arī liekas galvassāpes. Pirmās raizes sākās jau tajā brīdī, kad Latvijā apjautām, ka Rentalcars.com šajā gadījumā darbojas tikai kā starpnieks un patiesais nomas pakalpojuma sniedzējs ir uzņēmums Budget, kura reitings atsevišķās interneta vietnēs bija noslīdējis pat zem vienas zvaigznes. Saprotot, ka rezervāciju atcelt nav iespējams un nauda jau ir samaksāta, atlika vien cerēt, ka viss būs labi. Nedaudz paskrienot uz priekšu, jāatzīst, ka tik gludi gan viss negāja - jau otrajā dienā mūsu mašīna stāvvietā tika apskādēta un daļa iemaksātās drošības naudas beigās netika atgriezta. Interesanti, ka pāris desmiti eiro tika ieturēti nevis par nelielo skādi, bet gan tāpēc, ka auto it kā atgriezts ar nepilnu bāku, kas gan gluži neatbilda taisnībai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas pasažieru pārvadātāja Pasažieru vilciens izsludinātajā konkursā par jaunu vilcienu piegādi piedāvājumus iesniedza trīs uzņēmumi - PESA, Hyundai Rotem Company un Stadler Bussnang AG.

Pirmais no pretendenetiem - Polijas uzņēmums PESA (Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz) - konkursā nebija iesniedzis vajadzīgo finanšu nodrošinājumu, kā rezultātā kompānijas dalība konkursā ir apšaubāma, taču tas vēl tikšot vērtēts.

Iesniegtajos piedāvājumos vienas vienības mēneša vidējā nomas maksa ir no 35 078,74 eiro (Hyundai piedāvājums) līdz 50 817,00 eiro (Stadler piedāvājums); vienas vienības remontu izmaksas uz 1000 km ir no 287.84 eirolīdz 559.00 eiro, savukārt piegādes termiņi no 18 līdz 28 mēnešiem, informēja PA pārstāvji.

Turpmākie soļi paredz vērtēt katru pieteikumu slēgtā sēdē atbilstoši nolikumam.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

DB viedoklis: Satiksmes ministrs Matīss – kā niedre vējā

Līva Melbārzde, DB galvenā redaktora vietniece, 13.11.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja ieceltā valsts kapitālsabiedrības valde vienu dienu ministram patīk, bet otru tik ļoti nepatīk, ka ir steigšus jānomaina, jājautā, vai ministrs pats ir nekompetents, vai arī ietekme no malas ir tik liela, ka normāls darbs nekādi nesanāk

Ar Saeimas vēlēšanām saistītais klusēšanas laiks ir beidzies un viena pēc otras dienasgaismā izlien sasāpējušās un ilgstoši neatrisinātās problēmas. Vienu no tām, saistītu ar aviācijas jomu un tās pārvaldību, iezīmēja četru Starptautiskās lidostas Rīga valdes locekļu atkāpšanās no amata, bijušā premjera Valda Dombrovska biroja vadītāju Olitu Augustovsku ieskaitot. Kad vajadzēja Augustovsku pieņemt darbā lidostas valdē, satiksmes ministrs Anrijs Matīss stāvēja kā mūris pret sabiedrības pārmetumiem un sacīja, ka Augustovska neesot vis kaut kāda partijas Vienotība funkcionāre, bet gan viņa personīga uzticības persona, kuras atrašanās lidostā stiprināšot saikni starp uzņēmumu un Satiksmes ministriju. Gads vēl nav riņķī, bet viss jau šķiet mainījies. Izrādās, lidostas Rīga valdes profesionāļi – un publiski Satiksmes ministrija viņus visus par tādiem ir nosaukusi vismaz tajā brīdī, kad viņi oficiāli tika apstiprināti amatos, – ir ilgstoši uzturējuši domstarpības ar Satiksmes ministriju un vispār katrs vilcis savu meldiņu, tāpēc nekāda jēdzīga sadarbība neesot sanākusi. Vienīgie oficiāli izskanējušie pārmetumi lidostas Rīga valdei ir ieilgušais konflikts ar lidostas Drošības departamentu un ar to saistītie lielie tēriņi advokātiem. Jājautā, vai tad Satiksmes ministrija par lidostas līgumiem ar šiem advokātiem nebija informēta? Varbūt pie viena derētu arī apskatīties, cik jau ir izmaksājusi sešus gadus caur dažādām tiesām novilcinātā flyLAL lieta, cik izmaksā lidostas Rīga zaudējums Ryanair un cik absurdā tiesāšanās starp abiem Latvijas aviācijas grandiem – lidostu Rīga un nacionālo aviokompāniju airBaltic, lai beigās ministrijai neiznāktu vēl kāds negaidīts pārsteigums.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Spāņu vilcienu ražotājs Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) ir vērsies Eiropas Komisijā (EK) ar sūdzību saistībā ar Pasažieru vilciena (PV) rīkoto jauno vilcienu ilgtermiņa nomas iepirkumu, Db.lv norādīja vilcienu ražotāja pārstāvis Ivo Klotiņš.

Sūdzība esot saistīta ar konkursa nolikumā veiktajiem grozījumiem, kurus uzņēmums uzskata par būtiskiem. CAF lūdzis EK izvērtēt šos grozījumus Eiropas savienības tiesību kontekstā.

Šodien, 27. martā, plkst. vienos pēcpusdienā paredzēts atvērt Pasažieru Vilcienam iesniegtos piedāvājumus.

DB iepriekš rakstīja, ka Latvijā eksperti norādījuši - Pasažieru vilciena iepirkumā reālākais pretendents ir kompānija Stadler.

Pasažieru vilciena jaunu vilcienu iepriekšējais iepirkums noslēdzās ar lielu blīkšķi – potenciāliem investīciju strīdiem starp spāņu CAF un Latvijas valsti.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas valstu kopuzņēmums AS "RB Rail" izsludinājis iepirkumu par pagaidu darbinieku nomu uz diviem gadiem, un tā prognozētā līgumcena ir 5,5 miljoni eiro, liecina Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) informācija.

Pieteikšanās termiņš noteikts 29.oktobris.

"RB Rail" pārstāve Līva Biseniece informēja, ka iepirkums ir paredzēts uz diviem gadiem, un to izmantos visās trijās Baltijas valstīs.

Primāri, iepirkums ir nepieciešams, lai nodrošinātu darbinieku piesaisti īstermiņa darbiem. Šāda nepieciešamība projektā rodas gadījumos, kad paredzēts veikt konkrētus vienreizējus uzdevumus, kā arī situācijās, kad paredzams straujš darba apjoma pieaugums, bet nav racionāli veidot jaunas pastāvīgas štata vietas.

Tāpat īstermiņa darbinieku noma ir plānota gadījumos, kad pastāvīgo darbinieku atlase aizņem ilgu laiku. Lai atrastu ātrgaitas, Eiropas platuma dzelzceļa ekspertus, kandidātu atlases notiek gan Baltijas valstīs, gan citviet Eiropā un var aizņemt pat vairāk nekā sešus mēnešus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceļošana ar kemperi sniedz brīvības, neatkarības un plašuma sajūtas. Turklāt viena brauciena laikā ir iespējams apskatīt vairākas jaunas vietas. Šāds ceļojuma veids noteikti patiks tiem, kuri labprāt izvairās no burzmas un cilvēku pārpilnām vietām. Ja arī Tu šovasar plāno apceļot tuvākas vai tālākas zemes kemperī, raksta turpinājumā ir apkopoti padomi un ieteikumi, ko ņemt vērā, izvēloties ceļošanu ar šo trasnportlīdzekli.

Ceļošana ar kemperi – kas par to jāzina

Vispirms jāpiemin, ka kemperis ir daudzfunkcionāls transportlīdzeklis. Ar to ir iespējams nokļūt dažādās vietās, turklāt tas arī pilda naktsmītnes funkciju. Ceļošanu kemperī ir iespējams sākt īstenot jau no agra pavasara un turpināt līdz pat vēlam rudenim. Dažas no priekšrocībām, ko sniedz šāda ceļošana:

• brīvības sajūta. Brauciena laikā varēsi daudz ko apskatīt, turklāt Tev nebūs jāraizējas par to, vai laikā paspēsi uz autobusu, lidmašīnu vai vilcienu.

• ekonomisks ceļošanas veids. Dodoties šādā ceļojumā, ir iespējams ietaupīt finanses. Piemēram, jums nebūs nepieciešamas naktsmītnes, jau laicīgi vari sagādāt ēdienu visam ceļojuma laikam u.tml.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopš mikrouzņēmuma nodokļa (MUN) ieviešanas diskusiju centrā vienmēr ir bijusi MUN likme. 2010. gada vidū apspriežot MUN likumprojektu, Saeimas budžeta un finanšu (nodokļu) komisija ar vienas spalvas vilcienu samazināja Finanšu ministrijas piedāvāto MUN 20% likmi līdz 9%. Arī pašlaik politiķi turpina «žonglēt» ar dažādām MUN likmēm – 9%, 11%, 12% un 15%. Diemžēl diskusijās nepietiekama uzmanība tiek pievērsta tādiem jautājumiem kā MUN izmantošana nodokļu plānošanā, niecīgās sociālās garantijas mikrouzņēmumu darbiniekiem un nepietiekama nodokļa diferenciācija.

Valsts apmaksāts ievadkurss nodokļu plānošanā

MUN ieviešanas galvenais mērķis bija atdzīvināt krīzes laikā komas stāvoklī nonākušo ekonomiku un mazināt ēnu ekonomikas izaugsmes tempu. Tomēr veids, kā nodoklis tika ieviests, drīzāk atgādina valsts apmaksātu ievadkursu nodokļu plānošanā. Konsultanti, grāmatveži, pārvadātāji un sportisti ir tikai daži no tiem, kuri izmanto MUN, lai apietu darbaspēka nodokļu maksāšanu, mākslīgi nodalot daļu uzņēmuma funkciju. Saskaņā ar VID informāciju puse no tā sauktajiem «jaunajiem uzņēmējiem» ir personas, kuras līdz MUN ieviešanai bija pašnodarbinātas personas un maksāja iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) no visa sava ienākuma.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patlaban Francijas galvaspilsētā Parīzē top pasaulē lielākā start-up uzņēmumu mītnes vieta Station F (zināma arī kā la Halle Freyssinet).

Tas ir ambiciozs projekts, kuram jāmaina Parīzes start-up uzņēmumu ekosistēmas vaibstus. Station F savu biroju plāno atvērt arī sociālais tīkls Facebook.

Saskaņā ar plāniem 34 000 kvadrātmetru tiks veltīti uzņēmējdarbībai un inovācijām.

Jaunajā start-up uzņēmumu mītnes vietā tiek ieguldītas 250 miljonu eiro investīcijas. Oficiālā atklāšana plānota nākamā gada 1. aprīlī, bet no 1. decembra līdz 5. februārim uzņēmumi var pieteikties darba vietām. Par vienu darba vietu mēnesī būs jāšķiras no 195 eiro (summa par galdu).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Mēs ļoti aktīvi strādājam paši un ar saviem partneriem, lai Latvijas transporta un loģistikas uzņēmumiem atvērtu durvis gan uz jauniem tirgiem, gan jauniem partneriem,» intervijā DB stāsta SIA LDz Loģistika valdes priekšsēdētājs Verners Lūsis

Fragments no intervijas:

Šonedēļ izskanēja Reuters ziņa, ka Krievijas dzelzceļš atteicies saskaņot vairākus pieprasījumus kravu pārvadājumiem uz Latvijas ostām. Kādas iespējas ir saglabāt Krievijas kravas, kamēr tiek attīstīti jauni darbības virzieni?

Izteikumi medijos nav gluži precīzi. Latvijas dzelzceļa aktuālie dati par maiju liecina, ka dzelzceļa kravas bijušas aptuveni tādā pašā apmērā kā pērn maijā. Līdz 22. maijam pārvadāti 2,64 milj. tonnu kravu, nevis tikai daži desmiti tūkstoši, kā rakstīja Reuters. Mēs strādājam pie tā, lai Krievijas kravas saglabātu, un nozarē visiem ir ļoti liela neapmierinātība ar to, kāda ir politika. Taču tāda ir politiskā situācija. Mums ar Krievijas dzelzceļu un kravu īpašniekiem ir ļoti labas biznesa attiecības. Cenšamies izdarīt to, ko mēs varam, un Krievijas dzelzceļš palīdz tik, cik var. Bet ir lietas, kuras arī Krievijas dzelzceļš nevar iespaidot. Pagaidām mēs Krievijas kravu plūsmu, cik varam, noturam, kas būs nākotnē, to neviens nevar prognozēt. Ir kravas, kuras neapstiprina uz Latviju, to īpašniekiem saka, lai brauc uz Krievijas ostām, bet reāli tur nav kur to visu izkraut, – arī infrastruktūra Krievijas ostām vēl nav tiktāl attīstīta, lai visu kravu apjomu vestu tikai turp.

Komentāri

Pievienot komentāru