BITE Latvija ģenerāldirektors Freds Renčaks savā amatā pavadījis jau gandrīz gadu un intervijā stāsta par BITE nākotnes mērķiem un līdz šim sasniegto.
Renčaka kungs, kādi ir jūsu secinājumi pēc viena gada darba Latvijā? Kāds ir Latvijas telekomunikāciju tirgus? Kāda ir konkurence?
Latvija ir ļoti sarežģīts tirgus, un katram tirgus dalībniekam te ir jācīnās ar pilnu atdevi. Jaunai kompānijai iekarot savu vietu šādā tirgū nav viegli, jo praktiski katrs klients, ko mēs piesaistām, ir vai nu Tele2 vai LMT klients. Tirgus jau ir piesātināts un jaunu klientu nav nemaz tik daudz. Tomēr, neskatoties uz to, es uzskatu, ka pēdējā gada laikā esam strādājuši ar labiem panākumiem. Esam izveidojuši jaunu zīmolu uzņēmumam ar savādāku izskatu. Esam izvēlējušies citu virzienu. Mums ir bijusi agresīva mārketinga stratēģija, kas devusi rezultātus. Piemēram, martā un jūlijā mēs pārsniedzām rekordus un apsteidzām pat decembra rezultātus, lai arī decembris tradicionāli ir ražīgākais mēnesis.
Kāds bija iemesls mainīt Bites stratēģiju un kompānijas tēlu? Vai iepriekšējā stratēģija bija neveiksme?
Kad tā paskatāmies no malas, tad ir lietas, kas tomēr uz kopējā fona izlec no bildes. Piemēram, tīri vizuāli zīmolā tā bija krāsu izvēle, kas bija novecojusi. Mēs izlēmām, ka zīmolam jākļūst vairāk par Latvijas brendu - par vietējo, mentalitātei saprotamāku, savējo zīmolu. Tāpat arī izlēmām vienkāršot tarifu sistēmu, lai viss būtu daudz saprotamāk. Papildus tika palaists jauns pakalpojums - priekšapmaksas karte BiFri, kas ir milzu panākums uzņēmumam.
Cik šobrīd ir uzņēmuma klientu?
BiFri šobrīd ir no 65 līdz 70 tūkstošiem klientu. Pēdējā BiFri kampaņas dienā mēs piesaistījām gandrīz 9 000 klientus. Bite veikali pēdējā dienā bija pilni!
Ko Bite sagaida turpmākajos gados? Kad uzņēmums ienāca Latvijas tirgū, tas paziņoja, ka vēlas triecientempā iegūt būtisku daļu Latvijas telekomunikāciju tirgus, tomēr tas līdz šim nav izdevies. Vai jūs piesaistīja tāpēc, ka rezultāti nebija tik labi, kā gaidīts?
Iemesli bija vairāki. Pirmkārt, mani nolīga, tāpēc ka Bites jaunie īpašnieki* nolēma, ka Bitei vajag vietējo vadību uz vietas, kas uzņēmumu vada no Rīgas, nevis Lietuvas. Lietuva un Latvija ir divi dažādi tirgi. Tāpēc mans uzdevums bija izveidot Latvijas komandu, kas strādā uz vietas. Vadībai ir jābūt uz vietas, jājūt klients, jāseko līdzi tirgum. No Lietuvas vadīt uzņēmumu Latvijā ir tikpat grūti kā to darīt, piemēram, no Kanādas. Kad es sāku strādāt, mums bija ļoti daudz Toxic kartes klientu, bet finansiālā atdeve bija maza. Sarunu skaits neliels un klientu bāze nebija no tām labākajām. Šobrīd klientu skaits nav būtiski mainījies, tomēr Toxic klienti šobrīd ir nomainīti uz BiFri klientiem, kas tīri pēc klientu struktūras ir ļoti labi uzņēmumam - klientu bāze ir uzlabojusies, un pēdējo 8 mēnešu laikā sarunu skaits strauji aug. Pēc ieņēmumu pieauguma uzņēmums aug katru mēnesi.
Bite izlieto milzu naudu reklāmās un kampaņās. Cik tad ir liels budžets uzņēmuma mārketinga aktivitātēm? Cik naudas jau ir izlietots?
Tas, ko es varu pateikt, ka mēs noteikti reklāmās un mārketingā tērējam mazāk naudas nekā mūsu konkurenti Tele 2 un LMT. Uzskatu, ka mēs vienkārši to darām labāk un pamanāmāk. Fakts ir tāds, ka kampaņas nesušas augļus - daudzi Latvijas iedzīvotāji tagad pamostas un saprot, ka maksā pārāk daudz par telekomunikācijām. Pērnā gada septembrī es pavadīju neskaitāmas stundas, pētot klientu fokusa grupas Latvijā, lai izprastu situāciju - pilnīgi visas klientu fokusa grupas izpētīju - gan pēc tautības, gan priekšapmaksas, gan pēcapmaksas klientus, un atsevišķi operatoru klientus. Pēcapmaksas klientu fokusa grupas rezultāti man bija šokējoši - praktiski neviens cilvēks tobrīd neskatījās, par ko viņi maksā. Ja cilvēkam atsūtīja rēķinu par 20 latiem, tad viņš tos 20 latus arī samaksāja, nemaz nepaskatījies, par ko un cik ir samaksājis sarunās. Ja 20 lati, tad 20 lati. Bet tagad tiešām klienti skatās savu rēķinus. Cilvēki arvien biežāk sev vaicā: kāpēc es maksāju par tām un tām lietam. Mēs savukārt no tā iegūstam jaunus klientus, jo Bitei ir ļoti vienkāršs tarifu plāns, bez nekādām slēptām izmaksām. Cilvēki zina, par ko maksā.
Kad Bitei jāsāk strādāt ar peļņu? Vai īpašnieki ir devuši uzdevumu, ap kuru laiku Bitei jākļūst par peļņu nesošu uzņēmumu?
Jau nākamgad mums būs mēneši, kad strādāsim ar melniem cipariem - strādāsim ar plusiem. Bet 2010. gads jau būs gads, kad varēs redzēt skaidri, ka strādājam ar peļņu. Tāds ir mans pienākums un apņemšanās pret investoriem.
Kāds tad ir mērķis Bitei Latvijā? Kļūt par tirgus līderi, ieņemt noteiktu daļu Latvijas tirgus?
Nu es varu vilkt paralēles ar biznesu Čehijā, kur es daudzus gadus strādāju. Mēs sākām tur strādāt gluži no nulles, līdzīgi kā Bite Latvijā. Beigās mēs ieguvām 26% no tirgus Čehijā. Te mans pirmais mērķis būtu 15 līdz 20% no tirgus pēc ieņēmumiem. Bet sasniegt to vajag gudri - organiski augot un attīstoties. Skaļi paziņot, ka iekarosim lielāko daļu Latvijas tirgus - tas nav tas, kas, manuprāt, ir jādara - mums pret saviem konkurentiem jāizturas ar cieņu.
Vai 15—20 % ir reāls mērķis?
Mēs to varam arī pārsniegt. Čehijā mums vajadzēja 8 gadus, lai iegūtu 25% - nedomāju, ka Latvijā mums būs vajadzīgs tik liels laiks. Ja katru gadu augsim normālā tempā un arvien uzlabosim servisu, tad mērķis ir ļoti reāls.
Ko jūs gribētu pateikt Db lasītājiem?
Tiem cilvēkiem, kas nav mūsu klienti: papētiet savus rēķinus un tad piezvaniet mums (smejas)!
* 2007. gada sākumā dāņu koncerns TDC pārdeva Bite Grupu privātā kapitāla kompānijai Mid Europa Partners.
Visu interviju lasiet šodien, 11. augustā, laikrakstā Dienas bizness.