Jaunākais izdevums

Šoruden par darbības uzsākšanu Latvijā paziņoja kārtējais Lietuvas fintech uzņēmums – Arcapay. Atšķirībā no daudziem citiem nozares uzņēmumiem Arcapay orientējas nevis uz privātpersonām, bet biznesa klientiem, īpaši uz maziem un vidējiem uzņēmumiem, kas nodarbojas ar importu un eksportu.

Uz sarunu par uzņēmuma plāniem Latvijā un fintech nozares attīstību Baltijā uz sarunu aicinājām Arcapay vadītāju Marusu Bausis (Marius Bausys).

Fintech ir visai plašs jēdziens. Kāda ir jūsu biznesa niša – ar ko tieši nodarbojaties?

Arcapay specializējas ārvalstu valūtu pārrobežu maksājumu pakalpojumu sniegšanā biznesa klientiem. Esam elastīgi un maksājumu risinājumus nepārtraukti pilnveidojam, atbilstoši starptautiskā biznesa aktualitātēm un klientu vajadzībām. Esam izveidojuši tiešsaistes platformu ar plašu valūtu portfeli un dažādām konvertācijas iespējām, nodrošinot ātrus bezmaksas pārrobežu maksājumus. Platformu izveidojām atsaucoties mazo un vidējo uzņēmumu interesei pēc elastīgiem valūtu konvertēšanas brokeru risinājumiem.

Kur un kā dzima pati ArcaPay uzņēmuma izveides ideja?

Doma par efektīvākiem pārrobežu maksājumu risinājumiem radās 2010. gadā. Tobrīd biju iesācis veidot karjeru banku sektorā, strādājot vienā no pasaules vadošajiem finanšu centriem – Lielbritānijas galvaspilsētā Londonā. Ik pa laikam viesojoties savā dzimtenē Lietuvā, sapratu, ka banku piedāvātie pakalpojumi ir pārāk dārgi un neefektīvi. Biju pārliecināts, ka ir iespējams radīt daudz labāku risinājumu naudas nosūtīšanai pāri robežām. Tā izveide bija arī ArcaPay mērķis.

Ko nozīmē ArcaPay – kāpēc šāds nosaukums?

Nosaukumu veido divu vārdu salikums. Pirmais vārds ir “arka”, kas arhitektūrā simbolizē ieeju jeb sākumu, savukārt otrs vārds ir “maksāt”. Abu šo vārdu kombinācija apzīmē vārtus uz pārrobežu maksājumu pasauli.

Kad ArcaPay uzsāka darbību Latvijā? Kā novērtējat līdzšinējo Latvijas uzņēmumu interesi par jūsu sniegtajiem pakalpojumiem?

Lietuvā piedzīvojām ļoti strauju izaugsmi un darbības paplašināšana Latvijas tirgū šogad bija loģisks uzņēmuma tālākas izaugsmes solis. Savu darbību sākām ar diviem vietējiem biznesa attīstības vadītājiem un nākotnē noteikti plānojam paplašināt Latvijas komandu. Šobrīd jau aktīvi sadarbojamies ar vairākiem Latvijas uzņēmumiem un pirmās atsauksmes liecina, ka Latvijas tirgū bija novērojams elastīgu valūtas maiņas un pārrobežu maksājumu risinājumu deficīts. Latvijas valūtas maiņas pakalpojumu tirgū dominē vietējās bankas, kas pārsvarā koncentrējas uz lielajiem korporatīvajiem klientiem un nerada nestandarta risinājumus mazajiem un vidējiem uzņēmumiem. Kā piemēru varu nosaukt SIA Gandrs, kas ir viens no pirmajiem mūsu klientiem Latvijā. Sākotnēji viņi ArcaPay izmēģināja kā alternatīvu bankai. Iesāka ar dažiem izmēģinājuma darījumiem, bet tagad mūsu platformu izmanto regulāri, lai norēķinātos ar partneriem par importētajām precēm.

Plānojat kļūt par vadošo nebanku valūtas brokeri biznesa klientiem Latvijā. Kurus spēlētājus uzskatāt par saviem galvenajiem konkurentiem? Vai domājat, ka bankas viegli atdos savas pozīcijas?

Valūtas maiņā un pārrobežu maksājumos joprojām dominē bankas. Citi fintech uzņēmumi, kas meklē lielas izaugsmes iespējas, galvenokārt ir vērsti uz privātpersonu apkalpošanu nevis biznesa klientiem. Tāpēc mēs par galvenajiem konkurentiem uzskatām bankas, kuras joprojām ir pārāk “uzresnējušas”. Tās nepiedāvā elastīgus risinājumus un nepievērš pienācīgu uzmanību klientu vajadzībām. Savukārt ArcaPay ir atvērts katra klienta vajadzību uzklausīšanai un var nodrošināt augstāku pakalpojumu līmeni nekā to spēj bankas.

Kādu jomu Latvijas uzņēmumiem šādi valūtas brokera pakalpojumi interesē?

Lielākā daļa mūsu klientu ir mazie un vidējie uzņēmumi, kas importē vai eksportē preces un pakalpojumus, kā arī savos darījumos izmanto dažādas maksājumu valūtas. Uzņēmumi importē pārtiku, izejvielas, plaša patēriņa elektroniku un preces, tekstilizstrādājumus, apģērbu, celtniecības materiālus, loģistikas, IT pakalpojumus u.c.

Cik daudz klientu ArcaPay ir Lietuvā un Lielbritānijā?

Šobrīd mūsu platformas pakalpojumus izmanto jau gandrīz 1000 biznesa klientu.

Vai plānojat uzsākt darbību arī Igaunijā?

Jā, Igaunija būs mūsu nākamais paplašināšanās virziens un šajā valstī sāksim strādāt jau 2023. gadā. Tirgus ir līdzīgs abām pārējām Baltijas valstīm, tāpēc jau esošā pieredze Lietuvā un Latvijā ļaus mums piedāvāt konkurētspējīgus risinājumus arī Igaunijas tirgum.

Vai varat minēt konkrētus piemērus, kā jūs palīdziet eksportējošiem un importējošiem uzņēmumiem ietaupīt, mazinot potenciālos valūtu svārstību riskus?

ArcaPay valūtas maiņas un pārrobežu maksājumu platforma ir pieejama ikvienam biznesa klientam. Ikviens importētājs vai eksportētājs saskaras ar valūtas kursu svārstībām, kas sākotnēji izdevīgu darījumu var pārvērst neizdevīgā. Mēs piedāvājam risinājumus, kas palīdz mazināt šos riskus, kam ir pakļauti darījumi ārvalstu valūtās. Uzņēmumiem ir iespēja ierobežot valūtas kursa risku nākotnes darījumiem, izmantojot nākotnes darījumus un fiksēt biznesa peļņas normas, koncentrējot savu darbību uz savu biznesa jomu un nedomājot par finanšu svārstībām, ar kurām tas var saskarties nākotnē.

Ikviens šobrīd saskaras ar nestabilu globālo situāciju un augstiem inflācijas rādītājiem, bet izmantojot nākotnes darījumus, uzņēmumi var nodrošināt izmaksas vai ieņēmumus vismaz šiem biznesa virzieniem. Pašlaik eiro zonas procentu likmes ir daudz zemākas salīdzinājumā ar citu valstu valūtu procentu likmēm. Līdz ar to uzņēmumi, kas slēdz nākotnes darījumus neizmantojot eiro, bet citas valūtas, var nodrošināties labāk par tūlītējiem valūtas maiņas riskiem un palielināt savu biznesa maržu. Piemēram, EUR valūtas gada procentu likme šobrīd ir 2% līmenī, kas ir daudz zemāka par pašreizējām USD (4%) vai PLN (6,75%) gada procentu likmēm. EUR un citu valūtu procentu likmju starpība ļauj fiksēt valūtas maiņas kursu: sākuma kurss +2% (USD) un +4,75% (PLN) ar gada nākotnes darījumiem. Tādejādi izmantojot kaut vai tikai šo finanšu produktu, uzņēmumi var nodrošināt papildus finanšu līdzekļus biznesam.

Daudzas fintech kompānijas nepārdzīvo sākotnējo jau sākotnējo idejas iedzīvināšanas posmu. Kur slēpjas jūsu biznesa veiksmes atslēga?

Arcapay izaugsme tiek finansēta no pašu ieņēmumiem un peļņas. Nemeklējam augsta riska un augstas peļņas biznesa iespējas, un tas ļauj mums nodrošināt stabilus ieņēmumus un biznesa izaugsmi. Vēl viena priekšrocība ir vietējās tirgus situācijas laba pārzināšana. Mums katrā valstī ir savi vietējie pārstāvji, kas nodrošina tiešo saikni un labu sadarbību ar klientiem.

Ja salīdzinām Latviju un Lietuvu fintech pakalpojumu jomā – kurai no valstīm šīs nozares attīstībā ir veicies labāk un kāpēc?

Šobrīd Baltijā ir vairāk nekā 500 fintech uzņēmumu. Tostarp Lietuva ir līdere šajā jomā ar vairāk nekā 40% no Baltijas fintech un tai ir visattīstītākā fintech ekosistēma visā Baltijas reģionā. Maksājumu risinājumu jomā līderpozīcijās ir Lietuva un Igaunija, savukārt Latvija galvenokārt specializējas kreditēšanas risinājumu jomā. Tāpēc, mēs, ArcaPay, redzam šo brīvo tirgus nišu starptautisko maksājumu un valūtas maiņas risinājumu jomā vietējiem uzņēmumiem Latvijā. Šādā veidā mēs arī atbalstām vietējos uzņēmējus, piedāvājot izdevīgu pakalpojumu, kas līdz šim viņiem īsti nav bijis pieejams.

Esat Rīgas Ekonomikas augstskolas absolvents. Kāpēc nolēmāt studēt Latvijā un kāds bija šo studiju pienesums?

Stokholmas Ekonomikas augstskola Rīgā ir vadošā biznesa skola Baltijas reģionā, un tā ir labi pazīstama ar savu studiju kvalitāti un spēju piesaistīt talantīgus cilvēkus. Tā pastāvīgi ieņem augstu vietu starptautiskajos universitāšu reitingos, tāpēc man tā bija visai pašsaprotama izvēle. Varu droši teikt, ka nebiju kļūdījies – izvēle attaisnoja cerības, un tur iegūtās zināšanas ekonomikā un biznesā ielika labus pamatus tālākajai karjerai finanšu nozarē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Latvijas tirgū ienāk starptautisko maksājumu platforma ArcaPay

Db.lv, 29.09.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas tirgū sākusi darboties Lielbritānijā un Lietuvā bāzētā starptautisko maksājumu platforma "ArcaPay", kuras mērķis ir kļūt par nebanku valūtas brokeri biznesa klientiem Latvijā, informē "ArcaPay" pārstāvji.

Uzņēmuma galvenā mērķauditorija ir vietējie mazie un vidējie uzņēmumi, kam ir tirdzniecības partneri ārpus eirozonas, piedāvājot alternatīvu banku nodrošinātajai valūtu maiņai, kā arī starptautisko maksājumu risinājumiem.

"ArcaPay" specializējas starptautisku pārrobežu maksājumu, valūtas maiņas un valūtas riska pārvaldības risinājumos. Platformas pakalpojumi ir izstrādāti un pielāgoti importējošiem un eksportējošiem uzņēmumiem, kuriem ir regulāri darījumi ārvalstu valūtās, piemēram, maksājot piegādātājiem ārvalstīs.

"ArcaPay" dibinātājs Marius Bausis skaidro, ka, ņemot vērā "ArcaPay" straujo attīstību Lietuvā, darbības paplašināšana Latvijas tirgū ir loģisks uzņēmuma tālākas izaugsmes solis, jo starptautisko maksājumu niša Latvijā šobrīd ir visai mazattīstīta.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

ASV un Ķīnas ekonomiskā simbioze jeb Toma un Džerija spēles

ArcaPay, 16.02.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jūs, visticamāk, pazīstat Tomu un Džeriju – divus ikoniskus animācijas seriāla tēlus. Viņi nepārtraukti cīnās viens ar otru, bet arī nespēj iztikt viens bez otra. Tā ir simbioze, kas nekad nespēs uzplaukt, taču to nevar arī pārtraukt, jo tā sniedz taustāmu labumu. Gluži tāpat kā kaķa un peles spēles starp ASV un Ķīnu.

Divas pasaules lielākās ekonomikas savā starpā konkurē un konfliktē, taču tās arī sadarbojas un veic tirdzniecības darījumus. Galvenie domstarpību un spriedzes avoti starp šiem milžiem ir cilvēktiesību un ģeopolitikas jomā. Tas savukārt ietekmē tirdzniecību un tehnoloģijas.

Liekas, ka vēl nesen ASV un Ķīnas tandēms šķita viens no veiksmīgākajiem starpvalstu sadarbības un valstu attīstības paātrināšanas piemēriem. Tagad, kad katra valsts cenšas iegūt priekšrocības pār otru, izmantojot tarifus, sankcijas, aizliegumus un citus līdzekļus, šī aina šķiet tāla un gandrīz neticama.

Ko dara Toms vai Džerijs, ja viņiem cīņā neveicas? Jā, viņi dodas meklēt sabiedrotos. Tāpat kā ASV un Ķīna - tās cenšas ietekmēt un pārliecināt citas valstis pievienoties tām, piedāvājot dažādus stimulus, palīdzību un dažādu veidu savienības. Dažas, acīmredzot, zem paklāja.

Komentāri

Pievienot komentāru