Transports un loģistika

Bonus - malus sistēmai aprit gads

, 22.01.2007

Jaunākais izdevums

Pērn janvārī Latvijā tika ieviesta transportlīdzekļu īpašnieku apdrošināšanas risku novērtēšanas sistēma Bonus - malus, kas apdrošinātājiem ļauj piemērot atlaides vai piemaksas OCTA polisei transportlīdzekļu īpašniekiem atkarībā no apdrošināšanas vēstures un izraisīto ceļu satiksmes negadījumu skaita, Db.lv informēja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB).

Gada laikā Bonus - malus sevi esot attaisnojusi, jo likusi transportlīdzekļu īpašniekiem atbildīgāk izturēties pret pārgalvīgu braukšanu un to, kam uzticēt savu auto.

Bonus - malus sistēmas ieviešana noritējusi veiksmīgi un uz doto brīdi vairāk kā puse auto īpašnieku nokļuvuši augstākā atlaižu klasē nekā gadu iepriekš. Šobrīd augstākā iespējamā Bonus (atlaides) klase ir 15.

Bonus - malus klašu sistēma kalpo kā viens no OCTA polises cenas noteikšanas kritērijiem apdrošinātājiem, paralēli disciplinējot auto īpašniekus. Nereti tomēr rodoties pārpratumi transportlīdzekļu īpašnieku un apdrošinātāju starpā par Bonus - malus sistēmas pielietošanas niansēm un Bonus - malus klašu noteikšanu.

Bonus - malus (atlaide - piemaksa) klase tiek rēķināta attiecībā uz pāri: transportlīdzeklis un tā īpašnieks. Sistēma sastāv no 17 riska klasēm - 7.-17.klasē esošajiem pienākas atlaide (Bonus), 1.-5. - piemaksa (malus), 6.klase ir sākumklase, kurā automātiski nokļūst auto īpašnieki, kas pirmo reizi noformē OCTA polisi.

Sistēma darbojas centralizēti, kas nozīmē, ka transportlīdzekļu īpašnieki, pieņemot lēmumu mainīt apdrošināšanas sabiedrību, visās iekļūs vienādi augstā vai zemā Bonus - malus klasē. Atšķirsies tikai konkrētās sabiedrības piedāvātā polises cena, kā arī papildus piešķirtās atlaides, jo Bonus - malus ir nozīmīgs OCTA polises cenu noteicošs faktors, tomēr ne vienīgais.

Par katru izraisīto ceļu satiksmes negadījumu transportlīdzekļa īpašnieks zaudē līdz šim ieņemto klasi.

Ikviens transportlīdzekļa īpašnieks savu piederību Bonus - malus sistēmas riska klasei var uzzināt LTAB mājas lapā www.ltab.lv sadaļā Bonus - Malus, ievadot savu personas kodu un sev piederošā transportlīdzekļa reģistrācijas numuru, vai arī griezties pie savas apdrošināšanas sabiedrības.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kā ik gadu, arī šogad 15.septembrī tiek veikta OCTA apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēmas BONUS-MALUS risku klašu pārrēķināšana.

Pēc Latvijas transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) datiem, BONUS-MALUS klase šogad palielinājusies vairāk nekā 350 tūkstošiem autoīpašnieku. «Kopumā augstākajās BONUS-MALUS (7.-17.) klasēs, kurām var tikt piemērota OCTA atlaide, šobrīd ir 884347 autoīpašnieki, savukārt zemākajās (1. – 5.) – 24810 transportlīdzekļu īpašnieki,» stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

«Ja šīgada BONUS-MALUS klašu pārrēķina datus salīdzinām ar pērno gadu, tad varam teikt, ka neapzinīgo autoīpašnieku skaits ar zemākajām BONUS-MALUS klasēm samazinās. Pērn to īpatsvars pret kopējo transportlīdzekļu īpašnieku skaitu bija 2%, bet šogad – 1,87%. Tiesa, jāatzīmē, ka sarucis arī augstāko BONUS-MALUS klasēs ietilpstošo autoīpašnieku īpatsvars – šogad tie ir 66%, pret pērngada 68%. Attiecīgi par nedaudz vairāk nekā 2% pieaudzis sākotnējā – sestajā BONUS-MALUS klasē ierindoto transportlīdzekļu īpašnieku īpatsvars,» skaidro J.Stengrevics.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Atlaides klasē vairāk nekā 23 tūkstoši auto īpašnieku

, 07.10.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc Bonus - malus riska klašu pārskatīšanas šī gada 15. septembrī bonus jeb pazemināta riska klasēs atrodas 77.4% transportlīdzekļu un to īpašnieku, malus jeb paaugstināta riska klasēs – 3.5% transportlīdzekļu un to īpašnieku, bet sākumklasē jeb 6.riska klasē – 19.1% transportlīdzekļu un to īpašnieku.

Šogad, saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) datiem, pirmo reizi sasniegta augstākā iespējamā Bonus-malus sistēmas 17. riska klase, kuru ieguvuši 3.5% jeb vairāk nekā 23 tūkst. transportlīdzekļu un to īpašnieki.

Visvairāk ceļu satiksmes negadījumi izraisīti ar tiem transportlīdzekļiem, kas jau atrodas zemākajās sistēmas klasēs. Savukārt augstāko bonus klašu īpašnieki procentuāli gada laikā izraisa ievērojami mazāk negadījumus.

"Visvairāk iebildumus pret sistēmu saņemam tieši no malus klases transportlīdzekļu īpašniekiem, kuriem par OCTA ir jāmaksā trīs četras reizes vairāk nekā tiem īpašniekiem, kuru transportlīdzeklis atrodas augstākajās sistēmas klasēs. Mūsuprāt, Bonus – malus risku izvērtēšanas sistēma sevi jau attaisnojusi, jo likusi transportlīdzekļu īpašniekiem atbildīgāk izturēties pret pārgalvīgu braukšanu un to, kam uzticēt savu auto," tā Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Par 11,8% audzis autovadītāju skaits, kam OCTA maksās lētāk

Žanete Hāka, 16.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc ikgadējā bonus – malus klašu pārrēķina palielinājies autoīpašnieku skaits ar zemāko riska jeb 17. bonus – malus klasi, kurā šobrīd ierindojas vairāk nekā 70 tūkstoši autoīpašnieku, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati.

Katru gadu tiek pārrēķinātas apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēmas bonus–malus klases, kuras tiek aprēķinātas ņemot vērā auto īpašnieku apdrošināšanas vēstures datus par pēdējiem 11 gadiem.

Veicot bonus-malus klases pārrēķinu, tiek ņemts vērā apdrošināšanas dienu skaits jeb periods, uz kādu ir apdrošināts transportlīdzeklis, un apdrošināšanas gadījumu jeb izraisīto ceļu satiksmes negadījumu skaits pēdējo 11 gadu laikā. Kā liecina LTAB dati, pēc 15. septembra pārrēķina bonus – malus klase ir palielinājusies 33 tūkstošiem autoīpašnieku. Savukārt par 11,8% palielinājies autoīpašnieku skaits, kuriem ir piešķirta 17. bonus – malus klase.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Kravas automašīnu un autobusu vadītāji aizvien biežāk izraisa avārijas

Žanete Hāka, 01.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc ikgadējā bonus – malus klašu pārrēķina pasliktinājusies klase juridiskām personām gandrīz visās transportlīdzekļu grupās, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati.

Bonus – malus klašu samazinājums īpaši attiecināms uz kravas un pasažieru pārvadātājiem, un šī tendence, ka kravas transportlīdzekļu un autobusu vadītāji izraisa arvien vairāk ceļu satiksmes negadījumus, ir vērojama ne tikai par pērno periodu, bet jau vairākus gadus pēc kārtas.

Saskaņā ar LTAB sistēmas datiem, pēc ikgadējā klašu pārrēķina bonus – malus klases ir piešķirtas gandrīz 1,07 miljoniem privātpersonu un 160 tūkstošiem juridisko personu. Salīdzinājumā ar 2012. gada pārrēķina datiem palielinājies gan fizisko, gan juridisko personu skaits, kurām tiek piešķirtas bonus – malus klases. Ja fiziskajām personām pieaugums ir par 40 tūkstošiem, tad juridiskām – 6770. Tomēr analizējot fizisko un juridisko personu iedalījumu pa bonus – malus klasēm, vērojams, ka privātpersonām vidējā bonus – malus klase no gada uz gadu palielinās, kas liecina, ka autoīpašnieki kļūst arvien apzinīgāki. Savukārt juridiskām personām aina ir pilnīgi pretēja, jo vidējā bonus – malus klase ar katru gadu pasliktinās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apdrošināšanas sabiedrības BTA Insurance Company SE Lielbritānijas filiāle, pēc Lielbritānijas apdrošināšanas kompāniju pieprasījumiem, pārbaudot tām iesniegtās bonus-malus klases izziņas, šogad konstatējusi jau gandrīz 100 šo izziņu viltojumus.

Izziņas vizuāli līdzinās BTA izsniegtajām bonus-malus klases izziņām, tomēr atsevišķi vizuālie elementi un to izvietojums uz veidlapas, kā arī izziņās nepatiesi norādītā informācija liecina par viltojumu, informē uzņēmums.

Lielbritānijā nav izveidota vienota datubāze, kas pieejama visām apdrošināšanas kompānijām, lai varētu iegūt informāciju par autovadītāju apdrošināšanas vēsturi un ceļu satiksmes negadījumu statistiku, kā tas ir, piemēram, Latvijā. Lai iegādātos sauszemes transportlīdzekļa vadītāju civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas (OCTA) polisi un, aprēķinot tās cenu, varētu ņemt vērā autovadītāja līdzšinējo apdrošināšanas vēsturi, tai skaitā, cik gadus autovadītājs piedalās ceļu satiksmē, cik gadus autovadītājs nav bijis iesaistīts ceļu satiksmes negadījumos, Lielbritānijas iedzīvotājiem jāiesniedz apdrošināšanas kompānijā bonus-malus klases izziņas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Daļai autoīpašnieku, neskatoties uz pozitīvām izmaiņām risku izvērtēšanas sistēmas Bonus-Malus klasēs, šogad strauji augušas transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) cenas, novēroja aģentūra LETA. Vienlaikus aptaujātie apdrošinātāji prognozē cenu kāpumu arī turpmāk.

Tostarp, piemēram, 2007.gada izlaiduma automašīnai Škoda Octavia, kurai OCTA apdrošināšanu 12 mēnešiem pērn varēja iegādāties par 37,73 eiro, šobrīd lētākais piedāvājums ir par 81,9 eiro, Bonus-Malus klasei gada laikā uzlabojoties no 12 līdz 13. Savukārt 2002.gada izlaiduma automašīnai Volvo S80, kurai OCTA pirms gada varēja iegādāties par 56,30 eiro, šobrīd lētākais piedāvājums ir par 86,40 eiro, riska klasei pieaugot no 6. līdz 7, bet 2011.gada izlaiduma automašīnai Hyundai i-30, kuras OCTA apdrošināšanu 12 mēnešiem pērn varēja iegādāties par 36,84 eiro, šobrīd lētākais piedāvājums ir par 54,82 eiro, Bonus-Malus klasei gada laikā augot no 16 līdz 17.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Transportlīdzekļu īpašniekiem vairs nevajadzēs rakstīt iesniegumu apdrošinātājiem par riska klašu apvienošanu vai pārcelšanu – tas notiks automātiski. Turklāt viena īpašnieka vairākiem vienas kategorijas transportlīdzekļiem būs viena un tā pati riska klase.

Šādas izmaiņas, kas stāsies spēkā šā gada 15.septembrī, paredz OCTA apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēmas Bonus – malus uzlabojumi.

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) nolēma uzlabot Bonus – malus sistēmas administrēšanu, ņemot vērā autovadītāju ierosinājumus un nepieciešamību vienkāršot transportlīdzekļu klašu apvienošanu un pārcelšanu. Turpmāk Bonus – malus sistēma pilnībā darbosies automātiski.

Jāņem vērā, ka transportlīdzekļa īpašnieka apdrošināšanas vēsture visiem viņam piederošajiem transportlīdzekļiem tiek vērtēta par pēdējiem vienpadsmit gadiem. Tas ļaus tiem transportlīdzekļu īpašniekiem, kas, savulaik nomainot transportlīdzekli, nebija veikuši riska klašu pārnešanu (līdz ar to iekļuvuši zemākā nekā pienācās riska klasē), pēc šī gada 15.septembra iekļūt augstākā Bonus – malus klasē, atgūstot savulaik uz jauno transportlīdzekli nepārnestās klases.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kā ik gadu, arī šogad 15.septembrī tiek veikta OCTA apdrošināšanas risku jeb BONUS-MALUS klašu pārrēķināšana.

Pēc Latvijas transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) datiem, BONUS-MALUS klase šogad uzlabojusies 356 985 autoīpašniekiem, kas ir par 0,65% mazāk nekā pērn, bet pasliktinājusies 171 240 autoīpašniekiem, kas, salīdzinot ar pagājušo gadu ir par 2,12% vairāk. BONUS-MALUS klase nav mainījusies 796 240 autoīpašniekiem, bet sākumklase piešķirta 40 573 jaunajiem autoīpašniekiem.

«Lai arī kopumā to autoīpašnieku skaits, kam BONUS-MALUS klase uzlabojusies, ir nedaudz samazinājies, iepriecina pieauguma rādītāji augstākajās/labajās klasēs. Tā, piemēram, ja salīdzina zemāko un augstāko klasi, tad labākajā jeb 17. BONUS-MALUS klasē autoīpašnieku skaits ir pieaudzis par 11081, tikmēr sliktajās klasēs pieaugums ir nebūtisks,» stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

4,5 miljoni latu OCTA naudas ieguldīti satiksmes drošības uzlabošanā

Žanete Hāka, 23.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējo piecu gadu laikā no apdrošināšanas sabiedrībām ceļu satiksmes negadījumu novēršanā un profilaksē ieguldīti 4,5 miljoni lati, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati.

Ceļu satiksmes drošības padome pusi no līdzekļiem, kas saņemti, lai sekmētu ceļu satiksmes dalībnieku drošības līmeņa paaugstināšanu, novirza Iekšlietu ministrijas padotībā esošajām iestādēm. Pārējā daļa tiek piešķirta citiem projektiem, kuru mērķis ir paaugstināt iedzīvotāju zināšanu un informētības līmeni par drošu satiksmi, piemēram, informatīvajām kampaņām.

«Pēdējo gadu laikā no OCTA līdzekļiem finansētas daudzas kampaņas, to skaitā īpaša uzmanība vērsta bērnu un jauniešu izglītošanai par satiksmes drošības jautājumiem. Tāpat ir iegādāti digitālie riepu protektoru dziļuma mērītāji, kas ļauj pārbaudīt protektoru dziļumu un to atbilstību sezonai, ekspresdiagnostikas testi narkotisko un psihotropo vielu ietekmes konstatēšanai. Šādu piemēru ir ne mazums un tie ir būtiski, tā kā nepieciešams visiem iespējamiem līdzekļiem samazināt ceļu satiksmes negadījumu, cietušo un bojā gājušo skaitu,» informē LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

OCTA cena vienā klasē var atšķirties vairāk nekā 20 reižu

Žanete Hāka, 09.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) cena vienā klasē pie dažādiem apdrošinātājiem var atšķirties vairāk nekā 20 reižu, savukārt, pērkot apdrošināšanu pie brokera, var nākties pārmaksāt vairāk nekā simts latus, liecina laikraksta Dienas Bizness apkopotā informācija.

Patlaban OCTA polisi iespējams iegādāties dažādos veidos: pie apdrošinātāja birojā, internetā - apdrošinātāja mājaslapā, brokera interneta portālā vai pie brokera klātienē. Patlaban interneta vietņu, kur var iegādāties OCTA polisi, neskaitot apdrošinātājus, ir vismaz desmit, turklāt cenu diapazons šajās vietnēs ir ļoti atšķirīgs.

Apkopojot cenas, par pamatu tika ņemtas 1996.-1998. gada Audi A4 markas automašīnas, kas atrodas sliktākajā jeb 1. bonus malus (BM) klasē, 6. jeb vidējā klasē un labākajā jeb 17. BM klasē.

Aprēķinot cenu Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) mājaslapā, kurā apkopota informāciju par pašu apdrošinātāju piedāvātajām cenām bez uzcenojuma, cenu diapazons pie viena apdrošinātāja atkarībā no BM klases (starp BM1 un BM17) var atšķirties par vairākiem simtiem reižu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Negadījumos aktīvi izmanto saskaņoto paziņojumu

Lāsma Vaivare , Db, 09.10.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

50 līdz 55 % ceļu satiksmes negadījumu tiek reģistrēta ar saskaņotā paziņojuma starpniecību.

Par to ziņo Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB), kas nodrošina OCTA sistēmas sekmīgu darbību valstī un veic OCTA Garantijas fonda administrēšanas funkcijas, piemēram, izmaksājot cietušajiem zaudējumu atlīdzības par negadījumiem, ko izraisījis neapdrošināts vai nenoskaidrots (attiecas uz fiziskām personām, kurām ceļu satiksmes negadījumu rezultātā nodarīts veselības kaitējums, piemēram, gājējs vai riteņbraucējs) transportlīdzeklis. Šogad LTAB aprit pieci gadi un saskaņotā paziņojuma sekmīgu ieviešanu tas uzskata par vienu no būtiskākajiem veiktajiem uzlabojumiem OCTA sistēmā.

«Šo gadu laikā LTAB aktivitātes orientētas arī uz autovadītāju disciplinēšanu neizraisīt ceļu satiksmes negadījumus un būt atbildīgākiem, piedaloties ceļu satiksmē. Kopš apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēmas Bonus-malus ieviešanas, autoīpašniekiem arvien būtiskāks faktors ir negadījumu neizraisīšana ar tiem piederošajiem auto, jo tā rezultātā var sadārdzināties apdrošināšana,» norāda LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Lietuvā OCTA cenas divkārt lielākas nekā Latvijā

Ieva Mārtiņa, 01.06.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja Rīgā auto vadītāji, kuriem ir augsta bonus klase, uz gadu OCTA polisi var nopirkt par 17 – 20 latiem, tad Lietuvas lielākajās pilsētās lētākā cena šobrīd ir 40 – 50 Ls.

Lētāku polisi – 15 – 20 Ls varot atrast Lietuvas mazās pilsētās, bet lielajās pilsētās, piem., Viļņā, Kauņā, Klaipēdē vidējā OCTA cena ir 100 eiro (ap 70 Ls), Db.lv zināja stāstīt Latvijas nedzīvības apdrošināšanas a/s BTA meitas uzņēmuma Lietuvā BTA Draudimas ģenerāldirektors Tadeušs Podvorskis.

Pēc viņa skaidrotā, salīdzinoši augstākas cenas skaidrojamas arī ar to, ka Lietuvā OCTA tika ieviesta vien 2002.gadā un augstākā bonus klases ir devītā. Tikmēr Latvijā OCTA bonus- malus augstākais ir 17.līmenis, kurā apdrošinātāji piešķir lielākās atlaides, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja informācija. Jau vēstīts, ka šobrīd Latvijā OCTA polišu cenas sasniegušas savu zemāko līmeni un tālāks samazinājums netiek prognozēts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

OCTA polises cenas var svārstīties no padsmit līdz vairāk nekā tūkstoš eiro, piektdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Pēdējā gada laikā OCTA polises cenas ir pieaugušas minimāli – vidēji par 5%, kas apdrošinātājiem sagādā pamatīgas galvassāpes, jo šajā segmentā jau gandrīz desmit gadus nākas strādāt ar mīnusiem. Patlaban apzinīgākie autovadītāji polisi uz gadu aizvien var iegādāties par aptuveni 20 eiro, savukārt tie, kuri regulāri iekļūst avārijās, par polisi maksā no vairākiem simtiem līdz pat tūkstotim eiro. Asās konkurences dēļ pagaidām nav paredzams, ka tuvākajā laikā cenas varētu būtiski palielināties.

Protams, par zemajām cenām var priecāties autovadītāji. Kā liecina laikraksta Dienas Bizness veiktā OCTA polišu cenu izpēte, izmaksas par šo apdrošināšanas pakalpojumu var ievērojami atšķirties ne tikai bonus-malus klašu vidū, bet arī dažādās apdrošināšanas kompānijās. Atrodoties augstākajā jeb 17. klasē, apdrošināšanas polises cena var būt vien pārdesmit eiro, un apdrošinātāju piedāvājums ir visai līdzīgs, taču citās klasēs starpība ir lielāka. Tā, piemēram, dažus gadus jaunai automašīnai, kurai piešķirta 11. klase, polises cenas var atšķirties pat divas reizes. Izpētot datus LTAB piedāvātajā kalkulatorā, kur apkopoti apdrošinātāju piedāvājumi, redzams: vienā kompānijā tā maksā 42,9 eiro, bet citā – vairāk nekā 80 eiro. Tirgū patlaban novērojams, ka daļa apdrošinātāju atmetuši stratēģiju, censties pievilināt pēc iespējas vairāk klientu ar lētākas polises palīdzību, un mēģina konkurēt ar pakalpojuma kvalitāti, piedāvājot dažādus papildu labumus, līdz ar to viņu piedāvātā cena ir augstāka, taču daļa kompāniju aizvien turpina zemo cenu stratēģiju, audzējot apjomus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Latvijas apdrošinātājiem ievērojami augstāks OCTA izdevumu rādītājs nekā Eiropā

Žanete Hāka, 18.10.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurence apdrošināšanas tirgū un salīdzinoši zemais patērētāju zināšanu līmenis par apdrošināšanas produktiem ir tikai daļa no argumentiem, kādēļ Latvijā strādājošo apdrošinātāju obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas izmaksu rādītājs ir augstāks, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm.

Kā liecina Eiropas apdrošinātāju asociācijas dati, vidējais OCTA izdevumu rādītājs nedaudz pārsniedz 20%, savukārt Latvijā strādājošo kompāniju izdevumu rādītājs svārstās ap 40%. Apdrošinātāji skaidro, ka izdevumu rādītājs ir tik augsts, jo Latvijā tirgus pagaidām nav tik attīstīts, lai tirgotu pakalpojumus tikai elektroniski, tādēļ nepieciešams investēt pārdošanas kanālos - gan filiāļu izveidē, gan aģentu algošanā.

Runājot par OCTA administratīvo izdevumu ietekmes faktoriem Latvijā un Eiropā, ir jāatzīmē vairāki faktori - apdrošināšanas tirgus lielums, izmantotais pārdošanas modelis, jo, piemēram, tādi pārdošanas kanāli kā internets vai telefons, kas ir iecienīti vairākās Eiropas valstīs, paredz mazākas izmaksas nekā filiāļu un aģentu kanāls, norāda AAS Balta tehniskais direktors Juris Kipļuks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

OCTA šogad piedzīvojusi vairākus uzlabojumus

, 29.12.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad veikti vairāki būtiski uzlabojumi obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) sistēmā, ieskaitot ekspertīzes veikšanas procedūras vienkāršošanu, sodu par braukšanu bez OCTA palielināšanu, kā arī Bonus-malus sistēmas pilnīga automatizācija.

2009. gada vidū stājās spēkā izmaiņas likumdošanā, kas vienkāršo ekspertīžu veikšanu, proti, ja cietušā transportlīdzekļa īpašnieks un apdrošinātājs savā starpā vienojas par servisu, kurā veikt remontdarbus, tad nav vajadzīgs sertificētā eksperta apstiprināts zaudējuma aprēķins. Apdrošinātājs drīkstēs atlīdzināt zaudējumus, apmaksājot servisa bojājumu novēršanas tāmi. No šīm izmaiņām lielākie ieguvēji ir transportlīdzekļu īpašnieki, kas ceļu satiksmes negadījumā cietušajam transportlīdzeklim daudz ātrāk varēs uzsākt remontdarbus servisā.

Pērnā gada beigās un šī gada sākumā palielinoties neapdrošinātu auto izraisīto ceļu satiksmes negadījumu īpatsvaram, tika palielināti administratīvie sodi par braukšanu bez OCTA, kas šobrīd ir 60 – 80 lati. Jāmin gan, ka lielākais sods šādiem transportlīdzekļu īpašniekiem ir izraisīta negadījuma rezultātā atlīdzināt visus zaudējumus OCTA garantijas fondam par izmaksātajām atlīdzībām ceļu satiksmes negadījumā cietušajiem. Šogad vien deviņos mēnešos piestādītās regresa prasības par izmaksām no OCTA garantijas fonda veido 1.5 miljonus latu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

OCTA atlīdzības limitu paaugstina līdz 5 miljoniem

, 24.04.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Otrdien Ministru Kabinetā tika pieņemti grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā, kas paredz pakāpeniski palielināt atlīdzību limitus līdz 5 miljoniem eiro ceļu satiksmes negadījumos cietušajām personām un līdz vienam miljonam eiro cietušo mantai, atļaut OCTA Garantijas fonda līdzekļu ieguldīšanu vērtspapīros, kā arī apdrošinātājiem saņemt papildus informācijai par braukšanu dzērumā vai narkotisko vielu reibumā informāciju par transportlīdzekļa vadītāja administratīvajiem pārkāpumiem ceļu satiksmē, Db.lv informēja LTAB valdes priekšsēdētāja vietniece Baiba Gribuste.

Paredzams, ka grozījumi likumā stāsies spēkā jau ar šā gada 1.jūniju.

Baiba Gribuste, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētāja vietniece: "Grozījumi par atlīdzību limitiem OCTA likumā izstrādāti saskaņā ar ES 5.direktīvu, kas paredz ievērojami palielināt zaudējumu atlīdzināšanas limitu ceļu satiksmes negadījumā cietušajiem - līdz 5 miljoniem eiro personām un 1 miljonu eiro mantai. Taču jāievēro, ka saskaņā ar 5.direktīvas nosacījumiem šī summa ir limits visām cietušajām personām, kas iesaistīti noteiktā ceļu satiksmes negadījumā."

Lai Latvija varētu sagatavoties 5.direktīvas prasībām un transportlīdzekļu īpašniekus nepārsteigtu straujš OCTA polišu cenu kāpums, ES dalībvalstīm ir atļāvusi noteikt piecu gadu pārejas posmu. Tas paredz, ka puse no kopējā limita ir jāievieš 2,5 gadu laikā (līdz 2009.gada 10. decembrim), savukārt no 2012.gada stājas spēkā atlīdzības pilnā apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Grozījumi OCTA likumā pieņemti Ministru Kabinetā

, 24.04.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Otrdien, 24. aprīlī Ministru Kabinetā tika pieņemti grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā, kas paredz pakāpeniski palielināt atlīdzību limitus līdz 5 miljoniem eiro ceļu satiksmes negadījumos cietušajām personām un līdz vienam miljonam eiro cietušo mantai, atļaut OCTA Garantijas fonda līdzekļu ieguldīšanu vērtspapīros, kā arī apdrošinātājiem saņemt papildus informācijai par braukšanu dzērumā vai narkotisko vielu reibumā informāciju par transportlīdzekļa vadītāja administratīvajiem pārkāpumiem ceļu satiksmē. Paredzams, ka grozījumi likumā stāsies spēkā jau ar šā gada 1.jūniju.

Atlīdzību limiti cietušajiem pieaugs 20 reizes

Baiba Gribuste, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētāja vietniece: "Grozījumi par atlīdzību limitiem OCTA likumā izstrādāti saskaņā ar ES 5.direktīvu, kas paredz ievērojami palielināt zaudējumu atlīdzināšanas limitu ceļu satiksmes negadījumā cietušajiem - līdz 5 miljoniem eiro personām un 1 miljonu eiro mantai. Taču jāievēro, ka saskaņā ar 5.direktīvas nosacījumiem šī summa ir limits visām cietušajām personām, kas iesaistīti noteiktā ceļu satiksmes negadījumā."

Lai Latvija varētu sagatavoties 5.direktīvas prasībām un transportlīdzekļu īpašniekus nepārsteigtu straujš OCTA polišu cenu kāpums, ES dalībvalstīm ir atļāvusi noteikt piecu gadu pārejas posmu. Tas paredz, ka puse no kopējā limita ir jāievieš 2,5 gadu laikā (līdz 2009.gada 10. decembrim), savukārt no 2012.gada stājas spēkā atlīdzības pilnā apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nepilnu četru mēnešu laikā sabiedrības iniciatīvu portālā «Manabalss.lv» savākti 10 000 parakstu par transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas maksimālās gada cenas noteikšanu.

Kā iniciatīvas autors norādīts Raivis Naglis. Lai gan nepieciešamo 10 000 parakstu robeža ir sasniegta, parakstu vākšana turpinās, tādējādi mēģinot nodrošināt «rezerves» balsis.

Iniciatīvā piedāvāts noteikt OCTA maksimālo cenu uz gadu, jo patlaban tai strauji kāpusi cena un pagaidām cenu kāpumam nav ierobežojumu. Naglis piedāvā likumā arī noteikt, ka OCTA ir obligāta visiem mehāniskajiem transportlīdzekļiem.

OCTA cenu varētu aprēķināt, ņemot vērā transportlīdzekļa vidējo tirgus vērtību un «Bonus-Malus» klases līmeni. Tāpat tajā varētu ierēķināt transporta līdzekļa saimnieka pārkāpumu vēsturi, piedāvā Naglis.

Viņš uzskata, ka, pateicoties šādam aprēķinam, varēs saprastu, kāda būs OCTA cena katram transporta līdzeklim, zinot savu «Bonus-Malus» klases līmeni. Šādu izmaiņu rezultātā, viņaprāt, samazināsies šī brīža OCTA izmaksas, kā arī varētu sarukt ceļu satiksmes noteikumu pārkāpēju skaits.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušajā gadā strauji - par aptuveni 30% - palielinājies autoīpašnieku sūdzību skaits Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā (LTAB).

Analizējot LTAB datus par pērnā gada 9 mēnešiem, secināms, ka kopā saņemtas 242 sūdzības. Iepriekšējā gada attiecīgajā periodā saņemto sūdzību skaits bija 180.

No pērn saņemtajām sūdzībām vairums bijis par apdrošinātāja pieņemto lēmumu - 145 sūdzības, bet 97 - par citiem jautājumiem. No kopējā apdrošināšanas gadījumu skaita sūdzības veido 0,9%. 2018.gadā tie bija 0,7%.

No sūdzībām, kas nav par apdrošinātāju pieņemtajiem lēmumiem, proporcionāli visvairāk ir par lietas virzību (cilvēks nevar sagaidīt kādas iesaistītās iestādes lēmumu; process šķiet par ilgu), apkalpošanas kvalitāti (tajā skaitā - klientam kaut kas nav līdz galam izskaidrots vai pārprasts).

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

LAA: Nav pamata domāt, ka OCTA cenu pieaugums ir nejaušība un var apstāties

Žanete Hāka, 04.07.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagaidām Latvijas Apdrošinātāju asociācijai (LAA) nav pamata domāt, ka OCTA polišu cenu pieaugums ir nejaušība un tas var apstāties, norāda LAA vadītājs Jānis Abāšins.

Šobrīd vēl grūti spriest, cik liels pieaugums procentuāli būs gada griezumā. Visticamāk, straujais cenu kāpums tiks piebremzēts vien gadījumā, ja, klientam OCTA polises izvēlē aizvien vairāk vadoties no cenas faktora, vēl sīvāk pastiprināsies konkurence apdrošinātāju vidū, vai arī tirgū ienāks kāds jauns spēlētājs un, vēloties iekarot savu tirgus daļu, piedāvās zemākas cenas.

Tiesa gan, cenu aptauju veikšana ir praktiski neiespējama, jo apdrošināšanas produktiem cenošana ir izteikti individuāla, pamatojoties uz konkrētā klienta riska profilu.

Lai gan izvērtēt vispārēju cenu pieaugumu tirgū ir gana komplicēts uzdevums, tomēr pēc Latvijas Apdrošinātāju asociācijas un atsevišķu klientu novērojumiem secināms, ka indikācijas gaidāmajam OCTA polišu cenu pieaugumam tirgū bija vērojamas jau sen. Sadārdzinājumu kavējusi ārkārtīgi sīvā konkurence apdrošinātāju vidū. OCTA apdrošināšana ilgtermiņā bijusi nerentabla – izmaksāto atlīdzību apmērs ilgākā laika periodā ir audzis straujāk nekā parakstīto prēmiju apjoms. Tas likumsakarīgi noveda pie tā, ka pērn OCTA tirgus piedzīvoja rekordlielus zaudējumus – gandrīz 12 miljoni eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Centrālās vēlēšanu komisijas statistika liecina, ka starp Rīgas domes deputātu kandidātiem atrodams arī liels skaits dažādu uzņēmumu pārstāvju.

Tā vēlēšanās startē gan valdes priekšsēdētāji, gan valdes locekļi, gan direktori, gan citi augstākā līmeņa uzņēmumu darbinieki.

Lūdzām daļai no viņiem sniegt atbildes uz diviem jautājumiem:

1. Vai šis ir Jūsu pirmais starts politikā?

2. Kādēļ izlēmāt iet politikā? Kāda ir Jūsu motivācija un kādi ir plāni?

(Partijas sakārtotas secībā, kādā tās atrodamas cvk.lv)

Atbildes:

- Politisko partiju apvienība Saskaņas Centrs, Partija Gods kalpot Rīgai

Deņiss Jeļizarovs, dzimšanas gads: 1981, dzīves vieta: Rīga, tautība: nav norādīta

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Domājot par nākamo gadu, iedzīvotāji vairs nav tik optimistiski kā iepriekš

Žanete Hāka, 30.12.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

43% iedzīvotāju paredz, ka viņiem personīgi, bet 26% - ka Latvijai nākamais gads būs labāks par šo gadu, liecina 2016.gada decembrī pētījumu centra SKDS veiktās aptaujas dati.

Gada nogalē 17% iedzīvotāju šo gadu Latvijai novērtē kā labāku, 24% uzskata, ka tas ir bijis sliktāks, bet 55% domā, ka tas ir bijis tāds pats kā iepriekšējais.

Šie vērtējumi kopumā ir sliktāki nekā pagājušā gada nogalē iegūtie. Pirms gada pozitīvas atbildes sniedza par 5 procentu punktiem vairāk iedzīvotāju - t.i. 22% iedzīvotāju 2015.gadu Latvijai vērtēja kā labāku par iepriekšējo, bet 15% to vērtēja kā sliktāku, kas ir krietni retāk nekā šī gada nogalē iegūtie 24%.

Vēsturiski vissliktākos aizvadītā gada novērtējumus Latvijas iedzīvotāji pauda 2009.gada nogalē, kad kopumā tikai 4% iedzīvotāju 2009.gadu Latvijai vērtēja kā labāku nekā iepriekšējo, bet 79% - kā sliktāku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad pasaules lielākais dzērienu ražotājs The Coca-Cola Company atzīmē tā ikoniskās stikla pudeles dizaina simtgadi, informē Coca-Cola HBC Latvia pārstāve Dace Dricka.

Tālajā 1915.gadā Coca-Cola regulāri cīnījās ar konkurentiem, kas par katru cenu mēģinājuši to atdarināt. Šī iemesla dēļ kompānija izvirzīja radošu izaicinājumu ASV stikla ražotājiem – radīt tādu pudeli, kas tik ļoti atšķirtos no pārējām, ka to varētu atpazīt tumsā pēc taustes vai pat saplīsušu lauskās. Šajā izaicinošajā konkursā uzvarēja Root Glass Company, radot pudeles dizainu, kas ar tās iegareno formu un retajām iedobēm atgādināja kafijas pupiņu. Pudele tika patentēta 1915.gada 16.novembrī, un kopš tā laika veselu gadsimtu ir iezīmējusi ikoniskus un neaizmirstamus brīžus filmās, sociālajā vēsturē, dizainā un tēlotājmākslā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kaislības ap saules paneļiem – kā neapdedzināties?

Ivars Zariņš, enerģētikas eksperts, 23.03.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Visi vēl atceras OIK afēru. Mēs joprojām turpinām to apmaksāt. Bet izskatās, ka kādam kārojās kaut ko tādu atkal atkārtot. Un kāpēc gan ne – ja ir aitas, tad vienmēr uzradīsies arī cirpēji.

Šoreiz var sanākt pat divu veidu aitas – tās kuras nopirks saules paneļus, un tās kuras tos nenopirks! Kā nenokļūt cērpamo aitu barā? Lai cik tas neskanētu dīvaini, tad visvairāk kritizētie pasākumi(ierobežojumi) ir vērsti tieši uz to, lai šis cērpamo aitu bars sanāktu pēc iespējas mazāks, lai cērpamajām aitām paliktu vairāk vilnas. Tas, protams, neapmierina cirpējus – tāpēc publiskajā telpā tiek tiražēts daudz izdomājumu un puspatiesības.

Par svarīgāko, lai jūsu izvēle nepieviltu

Ir ļoti svarīgi, lai saules paneļiem paredzētā atbalsta sistēma būtu skaidri saprotama, taisnīga un ilgtspējīga - lai cilvēki, paļaujoties uz šo atbalsta sistēmu, netaptu piemānīti: vai nu tāpēc, ka nav sapratuši pareizi šo atbalsta sistēmu, vai arī ir pārrēķinājušies - paļaujoties uz to, kas vēlāk tiek izmainīts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2008. gads notikumiem bagāts bijis arī Latvijas reģionos. Db piedāvā atskatīties uz notikumiem Kurzemē, kas saviļņojuši ne tikai reģionu, bet arī visas Latvijas biznesa vidi.

Janvāris

Liepājas mērs Uldis Sesks sarunās ar ministru prezidentu Ivaru Godmani un ekonomikas ministru Kasparu Gerhardu vienojušies par tālāku izpēti un plānošanu elektroenerģijas ražotnes būvniecībai Liepājā, akcentējot cietā kurināmā izmantošanu kā alternatīvu Krievijas gāzei.

Februāris

Pēc SIA Zaksi pasūtījuma Užavas pagastā pabeidz jaunas alus ražotnes būvniecību un sāk tehnoloģisko iekārtu montāžu. Ēkas projekts paredz tūristiem apskatāmu alus darīšanas procesu.

Par atkritumu apsaimniekošanas firmas SIA Eko Kurzeme īpašniekiem kļuvušas ar Īslandes kapitālu saistītas firmas, kas neslēpj savu vēlmi izveidot lielāko atkritumu apsaimniekotāju valstī, pārņemot vairāku lielo pilsētu atkritumu saimniecības.

Komentāri

Pievienot komentāru