Jaunākais izdevums

Divkārtēja PVN samazināšana tūrisma nozarei būtu taisnīga, taču nodokļu izmaiņas aicina skatīt plašākā kontekstā.

Strauji pacēla, strauji samazina — pat nesagaidot Finanšu ministrijas aprēķinus, jautājums par PVN samazināšanu viesnīcu pakalpojumiem ceturtdien jau tika nodots izskatīšanai Saeimas komisijām. Eksperti uzsver: šāda labvēlība būtu tikai loģiska, jo tūrisma nozare pēc būtības ir eksports, taču tā nebūt nav vienīgā joma, kur nodokļu slogs ir nesamērīgs.

Zaudēti miljoni

Patlaban viesnīcu pakalpojumiem tiek piemērota standarta PVN likme — 21%, to piedāvā samazināt līdz 10%. Nozares pārstāvji, aizstāvot šo ieceri, uzsver, ka augstākas nodokļu likmes dēļ Latvija zaudē pozīcijas kaimiņvalstīm, kur viesnīcas tradicionāli bauda labvēlīgāku nodokļu režīmu.

Pēc Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas prezidenta Jāņa Nagļa sniegtajiem datiem, pēc PVN likmes palielināšanas Latvija zaudēja vismaz vienu miljonu latu ieņēmumu no konferenču tūrisma. Turklāt nozare pildot arī sociālo funkciju, nodarbinot daudz mazkvalificēta darbaspēka. Latvijas Tūrisma aģentu asociācijas prezidente Kitija Gitendorfa kā argumentu likmes samazināšanai iepriekš minēja arī aktīvas tūrisma veicināšanas kampaņas, piemēram, Live Riga, kas nozarei liek sasparoties un domāt par jaunu darbinieku pieņemšanu.

Darbotos kā subsīdija

Parasti galvenais arguments pret samazinātām likmēm ir, ka šīs nozares iegūst privilēģijas uz pārējo nozaru fona, taču tūrisma gadījumā tas tā nav, spriež Nordea bankas vecākais ekonomists Andris Strazds. Izmantojot samazinātās likmes priekšrocības, papildu apgrozījums tiktu panākts, palielinot pieprasījumu no ārvalstu klientu puses, kas tajā pašā laikā nekādi neietekmētu pieprasījumu pēc citu nozaru precēm un pakalpojumiem, kuru uzņēmēji maksā PVN pamatlikmi, skaidro eksperts. Līdz ar to mazāko PVN šajā gadījumā var uzskatīt kā legālu eksporta subsīdiju, savukārt budžeta ieņēmumi, atvieglojot nozarei nodokļu slogu, varētu pat būtiski nesamazināties, jo pieaugs kopējais apgrozījums.

Finanšu ministrijas pārstāvji gan bilst, ka pagaidām «nav skaidrs, uz kā balstās pieņēmumi par nozares izaugsmi PVN samazināšanas gadījumā». Sīkākus aprēķinus par nodokļu izmaiņas ietekmi uz budžetu FM sola pēc pāris nedēļām.

SEB bankas sociālekonomikas eksperts Edmunds Rudzītis atgādina, ka samazināta PVN likme viesnīcām darbojas vairumā ES dalībvalstu, tajā skaitā Igaunijā, kur tūristu mītnēm tiek piemērots PVN 9% apmērā.

Taču, lai gan nodokļa samazināšana viesnīcām ir atbalstāma, tas nerisina problēmu kā tādu, spriež ekonomists Uldis Osis: daudz lielākas grūtības biznesam rada augsts iedzīvotāju un uzņēmumu ienākuma nodoklis. «Būtu jāpārstrukturē sistēma kā tāda — samazinot nodokli no ienākumiem un vienlaikus palielinot mājokļa nodokli. Tādā veidā zaudētu aktualitāti jautājums par PVN samazināšanu arī citām nozarēm,» iesaka U.Osis.

Stratēģija top

Līdzīgās domās ir arī Ekonomistu apvienības 2010 prezidents Ojārs Kehris: ekonomikas lejupslīdes apstākļos jebkura nodokļa samazināšana ir apsveicama, taču šajā gadījumā lēmums drīzāk esot politiska vienošanās nekā mērķtiecīgs solis nodokļu sistēmas uzlabošanā. «Ekonomiskā situācija prasa daudz dziļāku skatu uz nodokļiem un nodokļu likumu paketi,» bilst O.Kehris. «Patlaban tā ir tāda ledus uzlaušana, kas gan vēl neliecina par pavasari.»

Arī Latvijas Darba devēju konfederācijas ģenerāldirektore Elīna Egle saka: PVN paaugstināšana viesnīcām bija kļūda un tā ir jālabo, vienlaikus neaizmirstot par nepieciešamību beidzot izstrādāt skaidru nodokļu politikas virzību turpmākajiem gadiem.

FM pie šādām pamatnostādnēm strādā, apliecina FM valsts sekretāra vietnieks nodokļu jautājumos Dāvids Tauriņš. Pēc viņa teiktā, FM ir uzzīmējusi nodokļu politikas virzību nākamajiem pieciem sešiem gadiem, pēc kuras jāseko arī konkrētam pasākumu plānam. Dokuments vēl līdz galam neesot gatavs, taču FM tā apspriešanā sola iesaistīt arī sociālos partnerus. Kā uzsver D.Tauriņš, atsevišķus nodokļus stratēģija piedāvās arī samazināt, ļaujot noprast, ka tie varētu būt saistīti ar darbaspēku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cilvēki, kuru ikdiena saistīta ar darbu birojā, laiku pa laikam vēlas «restartēties», nereti tam izvēloties ceļojumus bez komforta, izaicinot sevi piedzīvot kaut ko nebijušu un atmiņā paliekošu.

Adventure traveling šobrīd ir Nr 1 globālā tendence tūkstošgades paaudzes vidū, attiecīgi aizvien vairāk cilvēku vecumā no 20 līdz 40 izvēlas ceļot un iepazīt pasauli šādā veidā, liekot uzsvaru tieši uz pasaules iepazīšanu, jaunu kultūru atklāšanu un piedzīvojumu, kāds nav iespējams tad, kad ir iegādāts pilnībā noorganizēts ceļojums ar muzeju un baznīcu apmeklēšanu (kas, protams, arī nav slikti), komentē digitālā mārketinga speciālists Arturs Mednis. Arī viņš izmantojis šādu ceļojumu veidu un bijis, piemēram, Arktikā, bet rudenī dosies uz Peru. Viņš norāda, ka šādi ceļojumi devuši skaistas atmiņas, iespēju iepazīties ar interesantiem cilvēkiem, ar kuriem tagad kļuvis par draugiem, satiekas laiku pa laikam un dodas kopā nākamajos piedzīvojumos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Uz Ceļojums Tev krāpnieciskiem ceļojumu piedāvājumiem «uzķērusies» 201 persona

Dienas Bizness, 21.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jūnija vidū Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes Kriminālpolicija kriminālvajāšanai nodeva kriminālprocesu pret tūrisma aģentūras SIA Ceļojums Tev amatpersonām saistībā ar krāpšanām ar ceļojumu piedāvājumiem. Policijas rīcībā esošā informācija liecina, ka apkrāpta vismaz 201 persona, kura samaksājusi par ceļojumu, bet pakalpojumus paredzētajā apjomā nav saņēmusi.

Pirms pāris gadiem Valsts policija saņēma informāciju par personām, kuras, iespējams, apkrāptas, iegādājoties ceļojumus tūrisma aģentūrā SIA Ceļojums Tev. 2013. gada 19. septembrī saistībā ar notikušo tika uzsākts kriminālprocess par krāpšanu lielā apmērā.

Pirmstiesas izmeklēšanas laikā noskaidrots, ka klienti, iepazīstoties ar SIA Ceļojums Tev piedāvātajiem tūrisma braucieniem uz Eiropas Savienības un Neatkarīgo Valstu Sadraudzības valstīm, ar minēto komersantu noslēdza tūrisma pakalpojumu sniegšanas līgumus. Tūrisma aģentūras klienti rēķinus apmaksājuši skaidrā naudā vai ar pārskaitījumu uz SIA Ceļojums Tev kontiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vakar vakarā lidaparāts Airbus A350-900 pēc teju mēnesi ilgas testa lidojumu sērijas atgriezās Tulūzas lidostā Francijā. Pēdējo trīs nedēļu laikā lidaparāts apceļoja 14 lidostas visā pasaulē un savu lidojumu noslēdza Helsinkos. Tehniskais testa lidojums pierādījis lidaparāta gatavību veikt garus, pasaules mēroga lidojumus. Šis bija pēdējais posms ceļā uz sertifikāciju, liecina medijiem sniegtā informācija.

Lidojums ar testa lidaparātu MSN 005 ilga 20 dienas un noritēja četros piegājienos. To laikā lidmašīna šķērsoja Ziemeļpolu, visus pasaules okeānus un nolaidās 14 lielās lidostās. Šīs pasaules tūres laikā lidaparāts nolidoja aptuveni 81 700 nm/151 300 km, gaisā pavadot 180 stundas. Visi lidojumi iekļāvās iepriekš plānotajā laikā. Lidaparātu vadīja Airbus apkalpe, bet lidojumā no Dohas uz Pērtu un no Maskavas uz Helsinkiem palīdzēja arī aviokompānijas Qatar Airways apkalpes locekļi. Divos lidojuma posmos pievienojās piloti no Eiropas Aviācijas drošības aģentūras.

Ceļojuma spilgtākais moments bijis lidojums no Tambo Starptautiskās lidostas Johannesburgā, kas atrodas 5558 pēdas (1694 m) virs jūras līmeņa, uz Sidneju. Šis lidojums demonstrējis A350 sniegumu lidostās, kuras atrodas augstu virs jūras līmeņa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Maksājumu karšu stāsts un ne tikai ... par mērķi un par sekām

Tatjana Čaika, juriste, zvērinātu advokātu birojs Borenius, 28.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirms gada, 2011.gada 3.martā, Latvijas Konkurences padome (KP) pieņēma lēmumu lietā pret Latvijas komercbankām1, atbilstoši kuram par aizliegto vienošanos, tirgus dalībniekiem vienojoties par cenām, tika sodītas 22 komercbankas, uzliekot kopējo naudas sodu gandrīz 6 miljonu latu apmērā.

KP konstatējusi, ka daudzpusēja vienošanās par starpbanku komisijas maksu, kuru Latvijas bankas un banku filiāles ir noteikušas kolektīvi par karšu darījumiem POS terminālos un internetā (MIF)2 būtiski ierobežoja pieņēmējbanku konkurenci, jo MIF veidoja minimālo tirgotāja komisijas maksu (MSC), ko tirgotājs maksā pieņēmējbankai par karšu maksājumu apkalpošanu3, tādējādi slāpējot motivāciju bankām iesaistīties pieņemšanas tirgū. Tāpat par konkurenci ierobežojošu tika atzīta starpbanku vienošanās par skaidras naudas izsniegšanu ATM un bankas filiālē un konta bilances apskati.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Ceļojums uz Austriju Covid-19 laikā - ar sejas masku smaržu

Ilze Žaime, "Dienas Bizness" žurnāliste, 17.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ārzemju ceļojums pēc šogad piedzīvotās globālās pandēmijas šķita maz ticama iespēja, kas tomēr piepildījās īstajā brīdī. Esmu atgriezusies un vesela, piedzīvojuma izjūtas noķēru, taču atmiņā spēcīgi guļ sajūta, kad visu dienu esi pavadījis ar masku uz sejas.

Vasaru biju gatavojusies pavadīt, apceļojot Latviju, tieši tā, kā to aicināja darīt vietējie uzņēmēji un politiķi. Tomēr, savstarpējām robežām lielākajai daļai Eiropas Savienības valstu vidū atveroties, šie plāni mainījās, un 1.jūlijā es devos nedēļu garā ceļojumā uz Austriju. Ceļojuma mērķis bija ģimenes atkalredzēšanās.

Prieks par ceļojumu sākās līdz ar avio biļešu iegādi. Diemžēl smieklīga pārpratuma dēļ rezervējām lidojumu nepareizajos datumos. Pēc zvana "airBaltic" tika saņemta tūlītēja, laipna atbilde, ka ne par ko nav jāuztraucas. Pēc tam lidojuma datums tika mainīts dažu minūšu laikā. Arī biļešu cenas vasaras vidū labākas būt nevarēja - 108 eiro turp un atpakaļ.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceļojums uz Vīni par 5,68 latiem, uz Šarmelšeihu par 17,22 latiem un Taizemi par 37,01 latiem – šādus brīnišķīgus piedāvājumus var atrast ne vienā vien ceļojumu aģentūrā. Protams, tā nav ceļojuma gala cena, bet gan tikai mēneša maksājums, ja pērk atpūtu uz kredīta. Un tas nozīmē, ka ceļošana uz nomaksu atkal kļūst populāra, raksta laikraksts Neatkarīgā.

«Šādi piedāvājumi ir lielisks mārketinga triks, jo pircējs uzreiz pamana ikmēneša maksājuma summu, kas ir samērā maza attiecībā pret pilnu ceļojuma summu. Tikai apskatot detalizētāk piedāvājumu, pircējs redz, ka šis ikmēneša maksājums ir sadalīts uz vairākiem gadiem. Un izrādās, ka kārdinošais ceļojums nebūt nav lēts,» Neatkarīgajai stāstījusi Lateko līzings mārketinga daļas darbiniece Olga Mačugina.

Kā norāda laikraksts, šāds ceļojumu iegādes princips bija populārs pirms gadiem četriem pieciem, kad Latviju nebija pārņēmusi ekonomiskā krīze. Taču pamazām šī tendence atgriežas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Uzlabos regulējumu kompleksiem ceļojumu pakalpojumiem

Žanete Hāka, 26.05.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Briselē notikušajā Eiropas Savienības Konkurētspējas ministru padomes sanāksmē dalībvalstu ministri apsprieda direktīvas priekšlikumu par kompleksiem ceļojumiem un atbalstītiem ceļojumu pakalpojumiem, informē Ekonomijas ministrijas (EM) pārstāvji.

Kompleksais ceļojums ir vismaz divu dažāda veida ceļojuma pakalpojumu apvienojums viena un tā paša ceļojuma nolūkā. Piemēram, iegādājoties pie mazumtirgotāja ceļojuma komplektu, kurā ietilpst avio pārlidojums un atbilstoša viesnīca konkrētā laika periodā vai arī viesnīca konkrētā laika periodā ar transportēšanu līdz tai (daļēji vai pilnībā nokomplektēts ceļojums). Savukārt atbalstīts ceļojums ir tāds pats ceļojuma komplekts, kuru iegādājas ar interneta starpniecību.

Būtiskākie regulējuma jaunievedumi ir vērsti par labu patērētājiem, nosakot, ka gan mazumtirgotājam, gan arī operatoram, kas piedāvās kompleksos vai atbalstītos ceļojumus būs jāveic obligātais nodrošinājums (līdzīgi kā apdrošināšana) ar mērķi, lai uzņēmuma maksātnespējas gadījumā patērētājam 100% tiktu atmaksāta iemaksātā nauda par konkrēto ceļojumu. Pašlaik spēkā esošais regulējums paredz, ka obligāto garantiju iemaksu veic tikai organizators. Tomēr praksē ir bijuši gadījumi, kad tiek iegādāta ceļojuma pakete, bet līdz ceļojumam mazumtirgotājs iesniedz maksātnespēju, līdz ar to ceļotājs zaudē visu iemaksāto naudu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Ceļojuma pieredzes stāsts: Uz Maldīvu salām!

Sintija Kristapsone, 04.09.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Maldīvu salas ir viena no vietām, kur noteikti kādreiz gribēju doties. Novembrī ieraudzīju treneres Lauras Timoško galeriju sociālajā tīklā Facebook - viņa ar grupu bija devusies uz Maldīvu salām. Redzot bildes, ļoti gribējās būt daļai no šāda piedzīvojuma. Zināju, ka viņa šādu pasākumu rīkos vēlreiz un, tiklīdz Laura izsludināja nākamo braucienu, sazinājos ar viņu, lai noskaidrotu, kā pieteikties.

Lai dotos šādā braucienā, pirmais solis, kas jāveic, ir aviobiļešu iegāde un, kad tas ir izdarīts, tu tiec pievienots dalībnieku sarakstam.

Biļetes vari iegādāties pats vai ir iespēja iegādāties biļetes ar Lauras palīdzību.

Pirms biļešu iegādes bija satraukums, jo Lauru nepazinu personīgi. Vienmēr esmu ceļojusi ar kādu kopā, bet šī bija pirmā reize, kad devos ceļojumā viena pati ar pilnīgi nezināmiem cilvēkiem.

Es izvēlējos biļešu iegādi caur Lauras piedāvāto kontaktpersonu, lai būtu iespēja doties kopīgi.

Biļetes iegādājos laicīgi decembra sākumā, kad bija laba cena - 712 EUR. Tiem, kas biļetes iegādājās vēlāk, tās bija kļuvušas dārgākas, bet kādam sanāca iegādāties arī par izdevīgāku cenu. Viena padoma, kurā brīdī veikt biļešu iegādi, man nebūs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Daži padomi eksportētājiem

AS Valmieras stikla šķiedra pārdošanas sektora vadītājs Oto Grīnbergs, 15.04.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eksports ir viens no galvenajiem valsts attīstības virzītājspēkiem, un uzņēmumiem tas ir svarīgs solis biznesa attīstībā. Taču dažkārt šķiet, ka, nākot no tik nelielas valsts kā Latvija, ir grūti iekarot ģeogrāfiski tālus un apjomīgus tirgus.

Tomēr mums ir vairāki piemēri, kuriem tas sekmīgi izdevies. Piemēram, AS «Latvijas finieris» ir labi atpazīstams Dienvidkorejas kuģu būvniecībā, AS «Tukuma piens» zīmola Baltais produkcija ir pieejama Apvienotajos Arābu Emirātos milzīgajā veikalu ķēdē Carrefour, savukārt AS «Valmieras stikla šķiedra» ir sevi pierādījusi 47 dažādās pasaules valstīs.

Katrs uzņēmums ir atšķirīgs gan lieluma, gan darbības nozares, kā arī savas struktūras ziņā. Atkarībā no šiem apstākļiem eksports ne vienmēr ir nepieciešams, taču jāņem vērā, ka uzņēmuma attīstība būs piesaistīta vietējā tirgus izmēram. Ja visi ienākumi tiek gūti, darbojoties tikai vienas valsts teritorijā, pastāv dažādi ar nodokļu politikas izmaiņām vai jauniem regulējumiem saistīti riski, kas var negatīvi ietekmēt uzņēmuma darbību. Veicot eksportu ir iespējams šos riskus mazināt un diversificēt ieņēmumus arī situācijā, kad kāds no tirgiem vairs nenodrošina plānotos ieņēmumus. Nelielam ģimenes uzņēmumam ar vietējo tirgu var pilnībā pietikt, bet, ja mērķis ir kļūt par lielu un veiksmīgu uzņēmumu, tad, piemēram, AS «Valmieras stikla šķiedras» gadījumā tieši eksports ir uzņēmuma attīstības pamatā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Februāra sākumā ar ģimeni aizbraucām noķert vasaras sajūtu brīnišķīgajā Marokā. Brīnišķīga un krāsaina valsts, kurā aizbēgt no pelēkās un drūmās ziemas.

«Daudz laimes dzimšanas dienā,» es pasniedzu tētim aploksni, iedodu buču un nepacietīgi dīdos, kamēr gaidu reakciju no vecākiem, kad tētis būs atvēris aploksni. Iekšā ir lidmašīnas biļešu dāvanu kartes.

Lielāko dzīves daļu mani vecāki ir pavadījuši, lai izaudzinātu mani un māsu par labiem cilvēkiem un nav aizrāvušies ar ceļošanu. Igaunija, Lietuva, Vācija - tāds standartiņš. Tagad, kad, cerams, esmu izaugusi par labu cilvēku un varu pateikt vecākiem paldies par visu, ko man devuši, kā vienu no variantiem sava «paldies» pateikšanai izvēlējos uzdāvināt tēva apaļajā jubilejā vecākiem iespēju kaut kur aizlidot. Atpūsties. Tajā brīdī vecāki vēl nenojauš, ka deviņus mēnešus vēlāk lidos uz Maroku, bet smejoties saka, ka aizlidos kaut kur tepat, kur viss pazīstams – Ukrainu, Baltkrieviju..

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tā ir daļa no jaunā gada sagaidīšanas rituāla - mēģinājums uzsākt ko no jauna, atšķirt jaunu lapu - apņemoties «jaunu dzīvi» sākt pirmajā janvārī. Atmest smēķēšanu, ledusskapim iet ar līkumu, strādāt tikai līdz sešiem, u.t.t. – šo sarakstu varētu papildināt bezgalīgi. Taču britu pētījums rāda, ka to, kuriem izdodas šos solījumus sev izpildīt, ir salīdzinošu nedaudz.

Vairumā gadījumu mēs šīs apņemšanās paši pārkāpjam, zaudējam iedvesmu un beigās esam neapmierinātāki nekā pirms daudzsološās rezolūcijas pieņemšanas.

Ričards Vaizmens (Richard Wiseman), psihologs, kas piedalījās pētījumā atklāj, ka 700 cilvēkiem lūgts pastāstīt par savu stratēģiju mērķa sasniegšanā. Viņu mērķi bija no svara samazināšanas un smēķēšanas atmešanas līdz plāniem iegūtu jaunu kvalifikāciju vai sākt labākas attiecības.

78 % respondentu, kuri cietuši neveiksmi, uzmanības centrā bija tieši bažās un šaubas par mērķa sasniegšanu - viņi fantazēja par rezultātu, paļāvās vienīgi uz gribasspēku un cerībām. R. Vaizmens norāda: «Ja jūs mēģināt zaudēt svaru, tas nav pietiekami, ka piestiprināt modeļa bildi pie ledusskapja.» Viņš min piecus punktus, kuriem vēlams pieturēties mērķa sasniegšanā. Lai panāktu vēlamo rezultātu, ceļš uz mērķi jāsadala vairākos mazos pakāpienos, laiku pa laikam sevi «apbalvojot» par jauna posma pievarēšanu. Psihologs arī iesaka pastāstīt saviem draugiem par saviem plāniem, koncentrēties uz bonusiem, ko iegūsim pēc mērķa sasniegšanas, kā arī atskaitīties dienasgrāmatā par paveikto.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

Merks stūrēs mājokļu attīstības virzienā

Uldis Andersons, 01.10.2012

Nākamā gada maijā būs pabeigta pirmā 60 dzīvokļu māja tikko sāktajā projektā Skanstes mājas. Kopumā tur plānots uzcelts 250 dzīvokļu

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Mediji

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Merka jaunā vadība sola turpināt iesākto - būvēt dzīvokļus un būt par ģenerāluzņēmēju.

Būvuzņēmuma jaunais valdes priekšsēdētājs Oskars Ozoliņš, kurš septembrī nomainīja šai amatā ilggadējo Merka vadītāju Ivaru Geidānu (tagadējo Merko Ehitus valdes locekli), radikālas pārmaiņas uzņēmuma darbībā nesola, tomēr neslēpj, ka tiekot apsvērtas idejas par jaunu pakalpojumu pievienošanu.

Tāpat kā līdz šim, turpināsim strādāt jomā, kurā vienmēr esam bijuši spēcīgi - tā ir dzīvokļu būvniecība, kā arī ģenerāluzņēmēja funkciju veikšana, uzsver jaunais Merka vadītājs. Savukārt jaunās darbības nišas būšot organisks izaugsmes jautājums, balstīts uz tirgus analīzi, nevis lēmums no «augšas», kas obligāti jāpilda.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

EM izstrādājusi alternatīvo pasākumu plānu Energoefektivitātes likumā noteiktā enerģijas ietaupījuma sasniegšanai

LETA, 01.02.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomikas ministrija (EM) izstrādājusi alternatīvo pasākumu plānu Energoefektivitātes likumā noteiktā kumulatīvā enerģijas ietaupījuma sasniegšanai no 2014. līdz 2020.gadam, liecina valsts sekretāra sanāksmei pieteiktais plāna projekts.

Plāna mērķis ir nodrošināt valsts un pašvaldību īstenotus energoefektivitātes politikas pasākumus enerģijas galapatēriņā (alternatīvie pasākumi), kas atbilstoši likumam ir kombinējami ar energoefektivitātes pienākuma shēmu (EPS), lai sasniegtu valsts obligāto uzkrāto enerģijas galapatēriņa ietaupījuma mērķi 2014. līdz 2020.gadam.

Pēc EM paustā, Latvijai periodā līdz 2020.gadam aprēķināts obligātais ietaupījuma mērķis ir 9896 gigavatstundu (GWh) apmērā. 2014.gadā valsts un pašvaldību īstenoto pasākumu rezultātā sasniegtais jaunais enerģijas ietaupījums (68,7 GWh) 2020.gadā veidos uzkrāto ietaupījumu 480,8 GWh apmērā (4,9% no obligātā mērķa).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau līdz gada beigām valdībai tiks iesniegts Nacionālais enerģētikas un klimata plāns, kas sola gan nodokļu pārmaiņas, gan dažādu atbalstu energoefektivitātei un atjaunojamo energoresursu izmantošanai

Tā forumā Vai bizness šodien var atļauties nebūt energoefektīvs? norādīja Ekonomikas ministrijas valsts sekretāra vietnieks Dzintars Kauliņš, uzsverot, ka top plāns nākamajiem 10 gadiem un jau tūdaļ sāksies tā sabiedriskā apspriešana, kurā ar ieteikumiem, jautājumiem un uzlabojumiem var piedalīties ikkatrs Latvijas iedzīvotājs.

Lai nebūtu pretrunu

«Enerģētikas politika Eiropas Savienībā ir veidojusies daudzus gadus. Atsevišķi jau ilgi ir stāsts par enerģētikas infrastruktūru, par atjaunojamajiem energoresursiem, par iekšējo tirgu un tā drošību. Katra no šīm Eiropas politikām ir svarīga, taču gadās, ka tās nonāk pretrunās. Tāpēc ir pieņemts lēmums par vienotas sistēmas izveidošanu,» Nacionālā plāna priekšnoteikumus un nepieciešamību izskaidroja Dz. Kauliņš. Ir radīts priekšstats par enerģētikas savienību. Lai to iedzīvinātu, arī pieņemts lēmums, ka katra Eiropas Savienības dalībvalsts radīs vienu visaptverošu plānu, kurā būtu skarti visi aspekti. Perspektīva jārada desmitgadu ciklā, to saskaņojot ar kaimiņvalstīm, un rezultātā jārodas pārliecībai, ka visi virzās uz viena mērķa sasniegšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Biežāk uzdotie jautājumi

Latvijas Banka / eiro.lv, 03.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad Latvijā ieviesīs eiro?

Oficiālais eiro ieviešanas mērķa datums ir 2014. gada 1. janvāris. Šobrīd Latvijas valsts iestādes veic visus sagatavošanās darbus, kas nepieciešami eiro ieviešanas nodrošināšanai, un tā ieteicams rīkoties arī uzņēmējiem.

Kā naudas maiņu padarīt sev vieglāku un ērtāku?

Visērtākais veids - bezskaidras naudas maiņa. Tādēļ vēl pirms eiro ieviešanas ieteicams latu skaidrās naudas uzkrājumus pārskaitīt bankas kontā. Visa latu kontos noguldītā vai uzkrātā nauda eiro ieviešanas dienā automātiski un bez maksas tiks konvertēta eiro.

Vai saistībā ar latu nomaiņu pret eiro ir sagaidāma cenu celšanās?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šoreiz Ričards Brensons savā slejā atbild uz Marko (Dienvidāfrika) repliku: «Esmu mēģinājis uzsākt biznesu un bieži jūtos spiests būt visai agresīvs attiecībās ar piegādātājiem un pakalpojumu sniedzējiem. Man riebjas agresija, taču vēl vairāk nepatīk, ka manai veiksmei (un izdzīvošanai) traucē citi, kas nestrādā tā, kā tiem pienāktos.»

R.Brensons uz to atbild: «Pastāv neskaitāmi veidi, kā pateikt, ko vēlies, un kā padarīt biznesu veiksmīgu pilnībā bez agresijas. Vienmēr atceries, ka mīli to, ar ko nodarbojies, un tavs nolūks ir pārliecināt arī citus iemīlēt tavu biznesu, tādējādi sagribot ar tevi strādāt.» Detalizēti izklāstot savu nostāju, viņš nobeidz ar ieteikumu: «Atceries, ka jābūt jautrībai!»

Neesi abonents? Piesakies uz 2 nedēļu testa abonementu šeit!

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Latvijas kultūras tūrisma iespējas ārvalstīs reklamēs par 317 tūkstošiem latu

Žanete Hāka, 28.12.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Noslēdzies Tūrisma attīstības valsts aģentūras (TAVA) 9. jūlijā izsludinātais atklātais konkurss par starptautiskās kultūras tūrisma reklāmas kampaņas izstrādāšanu un īstenošanu 2013./2014. gadā, informē TAVA.

Iepirkuma komisija atzinusi, ka SIA Creative Media Services piedāvājums atklātajā konkursā ir atzīstams par saimnieciski visizdevīgāko. SIA Creative Media Services piedāvātā līgumcenair 317,18 tūkstoši latu bez PVN.

Par kampaņas mērķi tika izvirzīts uzdevums - veicināt Latvijas kā kultūras tūrisma galamērķa un Rīgas kā Eiropas kultūras galvaspilsētas 2014.gadā atpazīstamību noteiktās mērķa grupās Latvijai prioritāros ārvalstu tirgos un ar publicitātes palīdzību ārvalstu masu medijos un sociālajos tīklos sekmēt ne tikai atbilstošo Latvijas tūrisma interneta resursu apmeklētību, bet arī ceļotāju skaita palielināšanos Latvijā ārpus aktīvās tūrisma sezonas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Aizliedz slēgt līgumu ar Creative Media Services par starptautiskās kultūras tūrisma reklāmas izstrādi

Žanete Hāka, 18.02.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iepirkumu Uzraudzības birojs (IUB) aizliedzis Tūrisma attīstības valsts aģentūrai (TAVA) slēgt līgumu ar SIA Creative Media Services par starptautiskās kultūras tūrisma reklāmas kampaņas izstrādāšanu un īstenošanu 2013./2014. gadā, liecina paziņojums IUB mājaslapā.

Sūdzību IUB iesniedza SIA Inspired, kura skaidroja, ka, iepazīstoties ar iepirkuma komisijas protokolu, secināts, ka iepirkuma komisijas locekļu starpā pastāv šaubas par iepirkuma procedūras atbilstību labas pārvaldības praksei, turklāt iepirkuma komisija nav vienojusies par vienotiem vērtēšanas principiem un vienotas prakses piemērošanu attiecībā uz visiem pretendentiem, lai nodrošinātu godīgu vērtējumu. Iesniedzējs norādīja, ka viens iepirkuma komisijas loceklis nepiekrīt tam, ka komisija ir izpildījusi Ekonomikas ministrijas dienesta pārbaudes rezultātā ierosināto, proti, ka katrs iepirkuma komisijas loceklis argumentēti ir pamatojis katru vērtēšanas kritēriju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

PTAC pārbauda komplekso tūrisma pakalpojumu sniedzējus

Lelde Petrāne, 16.05.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) īsteno komplekso tūrisma pakalpojumu sniedzēju uzraudzības projektu, liecina centra sniegtā informācija medijiem.

Projekta ietvaros PTAC pārbauda, vai komersanti, kas piedāvā patērētājiem kompleksos ceļojumus (piemēram, transportu un izmitināšanu), ir reģistrējušies tūrisma aģentu un tūrisma operatoru datubāzē (TATO) – http://tato.em.gov.lv – un ir nodrošinājuši klienta iemaksātās naudas drošības garantiju. PTAC arī izvērtē patērētājiem piedāvātos līgumus par komplekso tūrisma pakalpojumu sniegšanu, lai pārbaudītu, vai tajos nav ietverti netaisnīgi līguma noteikumi un ir norādīta visa normatīvajos aktos noteiktā informācija.

PTAC atgādina, ka no 2010.gada 14. jūnija komplekso tūrisma pakalpojumu sniedzējiem ir jāreģistrējas Ekonomikas ministrijas uzturētajā TATO datubāzē. Bez tam tūrisma operatoriem – komersantiem, kas organizē tūrisma pakalpojumu sniegšanu Latvijā vai ārvalstīs un šos pakalpojumus piedāvā vai pārdod patērētājiem tieši vai ar tūrisma aģenta starpniecību – ir jānodrošina klienta iemaksātās naudas drošības garantija, kas var tikt noformēta apdrošināšanas vai bankas garantijas veidā. Šī garantija ir jānodrošina vismaz uz gadu (skaitot no pakalpojuma sniedzēja faktiskās darbības uzsākšanas komplekso tūrisma pakalpojumu sniegšanā) un tā nedrīkst būt mazāka par 20 000 Ls.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Aprit 10 gadi kopš bez pēdām pazudušais Kaupo pirmoreiz apburāja apkārt pasaulei

Lelde Petrāne, 21.03.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

21.martā aprit desmit gadi kopš Latvijā atgriezās katamarāns Kaupo, kas kapteiņu Valda Grenenberga-Grīnberga un Aleksandra Popova vadībā, pirmais Latvijas burāšanas vēsturē veica ceļojumu apkārt pasaulei, atgādina Latvijas Zēģelētāju savienība.

Šis vēsturiskais ceļojums ilga trīs gadus, četrus mēnešus un divdesmit vienu dienu.

1977. gadā Latvijā būvētais, 13,3 metrus garais katamarāns Kaupo savu pirmo un Latvijas burāšanas vēsturē pirmo pasaules apceļojumu sāka 1999. gada 31.oktobrī. Ceļojumā devās kapteinis Valdis Grenenbergs-Grīnbergs, kapteinis Aleksandrs Popovs, matroži Jurijs Petrovs, Igors Pimenovs, Staņislavs Marcenjuks, kā arī koks Svetlana Timofejeva. Komanda pirmajam pasaules apceļojumam bija izvēlējusies virzienu - no austrumiem uz rietumiem, maršrutā iekļaujot Laspalmas, Buenosairesu, Horna ragu, Valparaiso, Losandželosu, Darvinu, Labās Cerības ragu un Azoru salas. Šis maršruts pasaules apceļotāju starpā tiek uzskatīts par ļoti grūtu, jo Horna raga apņemšana, kas nekad nav bijis vienkāršs uzdevums, ir jāveic pret valdošo vēja virzienu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Internets

2013.gadā visvairāk nelegāli lejupielādēto filmu TOP 10

LETA, 02.01.2014

1.The Hobbit: An Unexpected Journey (Hobits: Negaidīts ceļojums)

8,4 miljoni nelegālo lejupielāžu;

Foto: ITAR-TASS/SCANPIX

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvadītā gada visvairāk nelegāli lejupielādētā kinofilma bija The Hobbit: An Unexpected Journey (Hobits: Negaidīts ceļojums), liecina vietnes TorrentFreak.com apkopotie dati.

Ar programmas BitTorrent palīdzību filma tikusi lejupielādēta 8,4 miljonus reižu.

Filmu Hobits: Negaidīts ceļojums kinoteātros sāka rādīt 2012.gada decembrī. Kinolentes globālie kases ieņēmumi pārsniedza vienu miljardu ASV dolāru (72,5 miljonus eiro).

Pirmā daļa jaunzēlandiešu režisora Pītera Džeksona triloģijā apsteidza Kventina Tarantino vesternu par verdzības laikmetu Django Unchained (Atsvabinātais Džango) un jaunāko Fast&Furious (Ātrs un bez žēlastības) turpinājumu.

Kā jau ziņots, novembrī pirmoreiz pastāvēšanas vēsturē samazinājās lejupielādes pakalpojuma BitTorrent datu plūsma ASV, par ko galvenokārt jāpateicas bezmaksas alternatīvu popularitātei. Eiropā gan pirātisma rādītāji joprojām aug.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Mazumtirdzniecības un it īpaši tirdzniecības centru sektors pēdējo gadu laikā ir piedzīvojis saspringtu laika posmu ekonomiskās krīzes ietekmē, kas izraisīja būtiskas izmaiņas patērētāju/pircēju uzvedībā, viņu pirktspējā. Kā atbildes reakcija bija mazumtirgotāju darbības sašaurināšanās, gan Latvijā, Baltijā, gan arī plašākā mērogā, sekoja veikalu slēgšana, attīstības plānu apturēšana. Šo procesu rezultāti atspoguļojās arī tirdzniecības centru darbībā. Lielākajiem tirdzniecības centriem, ar plašāku mērķa auditoriju, izdevās veiksmīgāk saglabāt savai auditorijai pievilcīgu veikalu sortimentu,» runājot par tendencēm Rīgas tirdzniecības centros, biznesa portālam db.lv skaidroja t/c Domina Shopping vadītāja Ilze Brazeviča.

«Savukārt mazākajiem tirdzniecības centriem bija lielāks izaicinājums noturēt pie sevis nomniekus, ja reiz šie nomnieki bija nolēmuši savu veikalu tīklu optimizēt. Tobrīd spēcīgākie tirdzniecības centri ar plašāko preču, pakalpojumu sortimentu varēja izmantot situāciju un apstākļus, lai kļūtu vēl stiprāki. Kamēr mazākajiem, vai ar šaurāku mērķa auditoriju, bija jārūpējas par esošās pozīcijas un klientūras noturēšanu.

Cīnās par pircējiem

Ekonomiskajai situācijai valstī atlabstot, katrs no tirdzniecības centriem, stiprinot savu piedāvājumu, nomnieku klāstu, sniegtās izklaides iespējas, cīnās par savu pircēju. Turklāt šobrīd līdz ar jaunu starptautisko zīmolu ienākšanu Latvijā, konkurence tirdzniecības centru starpā tikai saasinās. Iepretim abiem lielākajiem tirgus spēlētājiem, ikvienam tirdzniecības centram nomnieku klāsts ir jāveido jo īpaši gudri, apzinoties savas atšķirības zīmes/ unikalitāti, priekšrocības un pircēja jeb izraudzītās mērķa auditorijas vēlmes,» stāstīja I. Brazeviča. Ar diviem lielākajiem spēlētājiem viņa, acīmredzot, domā tirdzniecības centru Spice un tirdzniecības parku Alfa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

SIA LNK ieguvis 100% AS Latvijas tilti akciju

Žanete Hāka, 07.02.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Noslēdzies SIA LNK (Latvijas Novitātes Komplekss) izteiktais obligātā un galīgā akciju atpirkšanas piedāvājums, liecina paziņojums oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis.

Piedāvājuma laikā pārdošanai piedāvātas un saskaņā ar Finanšu instrumentu tirgus likuma 83. panta noteikumiem kopumā atsavinātas 33 224 mērķa sabiedrības akcijas.

Pēc akciju atpirkšanas piedāvājuma izpildes piedāvātājam tiešā veidā piederēs 668 987 mērķa sabiedrības akcijas, kas veido 100% no mērķa sabiedrības balsstiesīgo mērķa sabiedrības akciju skaita.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Latvija panākusi būtiski izdevīgākus nosacījumus sarunās par emisiju samazināšanu līdz 2030.gadam

LETA, 21.07.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc vairāk nekā gadu ilgušajām intensīvajām sarunām ar Eiropas Komisiju (EK), Latvijas mērķis siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju samazināšanai ir nevis sākotnēji plānotais 10%, bet gan tikai 6% samazinājums, salīdzinot ar 2005.gadu.

Latvijai pašlaik piedāvātais mērķis ir trešais zemākais starp visām 28 Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm, aģentūru LETA informēja vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra padomnieks Oskars Vizbulis.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Kaspars Gerhards (VL-TB/LNNK), komentējot sasniegto, atzīst gandarījumu, ka intensīvās sarunās Latvijas interešu aizstāvībai visos līmeņos ir sasniegts rezultāts.

Redzam, ka EK ir ņēmusi vērā Latvijas paustos argumentus un situācijas skaidrojumu. EK priekšlikums, protams, vēl detalizēti jāvērtē. Kad iekšējā vērtēšana būs pabeigta, par to diskutēsim arī Ministru kabinetā, akcentēja ministrs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apple turpmāk ik ceturksni saviem investoriem izmaksās dividendes 2,65 ASV dolāru apjomā. Pirmā dividenžu izmaksa notiks šā gada ceturtajā ceturksnī, ziņo kompānija.

Eksperti norāda, ka dividenžu izmaksa Apple akcijas padarīs tikai pievilcīgākas. Jāteic, ka šogad Apple akcijas cenas kāpums ir bijis iespaidīgs – par 45% un šobrīd kompānijas akcijas vērtība atrodas 600 ASV dolāru atzīmes tuvumā. Turklāt vēl iespaidīgāks Apple akcijas cenas kāpums izskatās nedaudz ilgākā termiņā. Piemēram, kopš pagājušā gada jūlija kompānijas akcijas vērtība ir pieaugusi vairāk nekā par 75%. Jāteic, ka 2009. gada sākumā vienas Apple akcijas cena atradās zem 100 ASV dolāru atzīmes. Kopš tā laika slavenās kompānijas akcijas cena ir faktiski tikai pieaugusi - procentuālajā izteiksmē par 550%. ASV akciju tirgus S&P 500 indeksa vērtība kopš tā laika ir pieaugusi par 55%.

Komentāri

Pievienot komentāru