Quantcast
Tehnoloģijas

Ceturtā industriālā revolūcija palīdz efektivitātē

Anda Asere, 31.01.2020

Jaunākais izdevums

Ražošanā arvien vairāk ienāk dažādas tehnoloģijas, kas palīdz uzlabot efektivitāti

"Carlsberg Group" digitālā vadītāja Nensija Kruikšanka (Nancy Cruickshank) norāda, ka ne vienmēr tehnoloģiju izmantošana nozīmē ļoti lielas izmaiņas – biežāk tās ir mazas nianses, kas palīdz uzlabot rezultātus kādā no ražošanas posmiem. Mūsdienās pircēji vēlas arvien dažādākus un individuālākus produktus, kas ražošanā nozīmē biežāku produkcijas veidu maiņu ražošanas līnijā, kas samazina efektivitāti. Nelieli uzlabojumi dažādos posmos šo efektivitāti palīdz atgūt.

Reizēm šķiet, ka visi to vien dara, kā runā par ceturto industriālo revolūciju. Ko "Carlsberg Group" saistībā ar šo ir paveikusi?

Es esmu digitalizācijas vadītāja un manos amata pienākumos ir pilns digitalizācijas un datu spektrs – kā mēs varam strādāt citādāk visā biznesā. Patērētājus interesē amatalus, bezalkoholiskais alus un cita interesantāka produkcija. 35 tirgos mēs strādājam paši, vairāk nekā simt tirgos uz licences pamata.

Mums ir 90 dažādas alus darītavas, 250 individuālas ražošanas līnijas un 8500 individuāli nosaukumi. Grupā strādā vairāk nekā 32 tūkstoši darbinieku. Daudzi no viņiem strādā pie mums piecus, desmit gadus un pat 20 un 30 gadus. Viņiem ir liela pieredze, viņi izmanto savu intuīciju. Taču šai lieliskajai pieredzei var pievienot datus, dodot labāku redzamību tam, ko viņi dara. Tā vietā, lai izmantotu tikai savu pieredzi un intuīciju, lai redzētu, kas notiek ražošanas procesā, vai ir problēma kādā konkrētā līnijas komponentē.

Mēs vēlamies būt vēl efektīvāki, tāpēc vēlamies iesaistīt vēl vairāk tehnoloģijas. Ja runājam par kopējo aprīkojuma efektivitāti, labākajās ražotnēs tā ir no 70 līdz 75%. Tik un tā ir liela kapacitāte, kas netiek izmantota, jo kaut kas ir saplīsis, tiek mainītas detaļas vai viens produkcijas veids pret citu. Mēs vēlējamies uzlabot efektivitāti, lai sasniegtu 80 līdz 85%, jo tas dod mums iespēju piedāvāt vairāk amatalus un specializētos dzērienus. Tos ražojot, apjomi ir mazāki, un produkcijas veids ražošanas līnijā ir jāmaina biežāk. Piemēram, dažās līnijās mēs varam ražot 60 produktus vienā dienā. Agrāk visu dienu varēja ražot lāgeri milzīgos apjomos, bet šodien patērētājiem ir citas prasības.

Kopumā ceturtā industriālā revolūcija uzlabo efektivitāti un nodrošina mums izaugsmi. Tā mums palīdz noalgot labākos talantus, jo ļauj mums izskatīties pēc lieliskas vietas, kur strādāt. Cilvēks plus mašīna rod lieliskus rezultātus.

Vai varat minēt kādus interesantākos un efektīvākos piemērus saistībā ar ceturto industriālo revolūciju jūsu ražotnēs?

Bieži vien tās ir mazas lietas un nianses, kas palīdz uzlabot rezultātus. Piemēram, mūsu viedajā ražotnē Šveicē izmantojām datus, lai izstrādātu diagnostikas rīku diezgan sarežģītai līnijai, izmantojuši gandrīz vai digitālā dvīņa tipa pieeju, modelējot, kas notiek līnijā.

Mēs mēģinājām atklāt iespējamās problēmas. Mēs pamanījām, ka optimālo ražošanas ātrumu sasniedzām vēlāk, nekā bijām domājuši. Bija vajadzīgas četras stundas, lai sasniegtu optimālo ātrumu visā līnijā. Atklājām, ka bija problēma, ko nevarējām redzēt "uz aci". Folijas griešanas nazis nebija pietiekami ass, tāpat bija vēl dažas nianses, ko citādi nevarēja redzēt, turklāt konkrētās detaļas netiek pārbaudītas regulārajā ikdienas apskatē.

Komanda uzlika kameras, atklāja problēmu un nomainīja vajadzīgās detaļas. Iepriekš līnija šajā konkrētajā vietā varēja apstāties 15 reizes dienā, bet pēc uzlabojumiem – tikai reizi. Uzlabojums nav 2% vai 5%, bet gan daudz vairāk. Tas ir mazs piemērs, kas mums deva varbūt 0,5 līdz 1 procentpunktu kopējā līnijas efektivitātē, bet operatoriem tā bija milzīga uzvara.

Nereti cilvēki raizējas par to, ka viņu darbu varētu aizvietot ar mašīnām, taču šis piemērs parāda, ka varam labākos talantus iesaistīt vēl vairāk. Taču šajos procesos ir jāiesaista pēc iespējas vairāk cilvēku, nepietiks ar to, ka to darīs tikai viens cilvēks vai maza grupiņa.

Kādas jūsu skatījumā būs ražotnes nākotnē?

Pirmā stadija ir iegūt vairāk redzamības, otrā – iespējas vairāk prognozēt. Dažās jomās būs vairāk automatizācijas un savienojamības. Piemēram, sensori pie alus muciņām palīdzēs prognozēt pieprasījumu, kas savukārt palīdzēs paredzēt vajadzīgās izejvielas. Mēs esam ieviesuši viedo prognozēšanu, lai var paredzētu, kas notiks līnijās. Tā dod vairāk autonomijas un vairāk iespēju operatoriem.

Domāju, ka izmantosim papildināto realitāti. Piemēram, dažās mūsu ražotnēs ir lieliski speciālisti. Varam tikai iedomāties, ko iegūtu, ja viņi ar tehnoloģiju palīdzību varētu apkalpot nevis vienu ražotni, bet divas vai trīs?

Šodien tradicionālā ražošana ir diezgan lineārs process, kas sākas ar izejvielu iepirkšanu, kam seko ražošana, iepakošana, transportēšana. Tas sāk mainīties un teju vai apgriezties otrādi.

Ko no šī visa redzat iespējamas tuvākajā nākotnē un ko tālākā nākotnē?

Domāju, ka lietas, kas ir reālas rīt, ir lielo ekrānu izmantošana ražotnēs, ar ko mums jau ir lieliski panākumi. Tie sniedz tūlītēju rezultātu – ienāku ražotnē un zinu, kas notiek. Tradicionālajās ražotnēs bieži vien arvien tiek izsniegtas drukātas ielaminētas instrukcijas par to, kā tīrīt, pārbaudīt, ieeļļot u.tml. kādu detaļu. Daudz labāk to var izdarīt "iPad", soli pa solim darbinieku izvedot cauri šim procesam. Tas var būt pagaidu darbinieks, kurš strādā pirmo dienu, bet ar šādu instrukciju viņš ar visu var tikt galā, un, ja ir kādas problēmas, var uzņemt video, ierunāt tekstu un attālināti piesaistīt maiņas vadītāju.

Arī analīzes izmantošana uzreiz dod milzīgu ieguvumu. To jau izmanto, un domāju, ka tuvākos divus trīs gadus mēs uz to fokusēsimies. Mums ir 90 ražotnes dažādās valstīs un šādu procesu ieviešana visās no tām prasa laiku. Protams, labums ir jau no tā, ka šie procesi tiek ieviesti vienā ražotnē, bet, kad tie būs visās, būs daudz lielāki rezultāti.

Domāju, ka desmit gadu laikā sāksim redzēt daudz lielāku piegādes ķēdes posmu savienojamību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Vide

FOTO: Prezentē pasaulē pirmās papīra alus pudeles prototipus

Zane Atlāce - Bistere, 14.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dānijas alus ražotājs «Carlsberg Group» turpina savu ceļu uz pasaulē pirmo «papīra» pudeli, kas izgatavota no ilgtspējīgu resursu koka šķiedrām, kas ir gan 100% bioloģiskas, gan pilnībā pārstrādājamas, informē uzņēmumā.

«Carlsberg» prezentējis divus jaunus pētījumu prototipus tā projektam «Green Fibre Bottle», kas ir pirmā «papīra pudele», kurā tiek pildīts alus. Šobrīd iniciatīvai pievienojušās citas pasaulē vadošas kompānijas, kurām ir vienota vīzija attiecībā uz ilgtspējīga iepakojuma izstrādi, veicot papīra pudeļu tehnoloģijas attīstīšanu.

Abi jaunie pētījumu prototipi izgatavoti no ilgtspējīgu resursu koka šķiedrām, tie ir pilnībā pārstrādājami un ar iekšējo struktūru, kas ļauj iepildīt alu. Viens prototips izmanto plānu pārstrādājumu PET polimēra plēves struktūru, bet otrs – 100% bioloģisku PEF polimēra plēves struktūru. Šie prototipi tiks izmantoti, lai pārbaudītu šo struktūru tehnoloģiju, jo «Carlsberg» vēlas iegūt risinājumu, kas ļautu izmantot 100% bioloģiskas pudeles bez polimēriem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Alus ražotāja AS "Aldaris" eksporta apmērs šogad pirmajā pusgadā pieaudzis kopumā par 58% salīdzinājumā ar attiecīgo periodu gadu iepriekš, informēja "Carlsberg" grupas, kurā ietilpst "Aldaris", uzņēmuma "Carlsberg Baltic" loģistikas direktors Baltijas valstīs Edgars Bērziņš.

Viņš teica, ka vēl pirms Covid-19 pandēmijas uzņēmums pieņēma stratēģisku lēmumu šogad prioritāri nostiprināt pozīcijas esošajos tirgos, piemēram, Apvienotajā Karalistē. Lai gan Apvienotajā Karalistē pandēmijas laikā bija slēgti restorāni un bāri, pieauga pārdošanas apmēri veikalos.

Vienlaikus Bērziņš atzina, ka "Aldara" apgrozījums šogad pirmajā pusgadā kopumā nedaudz samazinājās salīdzinājumā ar 2019.gada pirmo pusgadu, jo pieaugums "off-trade" segmentā (veikali, kioski, vīnu un stipro alkoholisko dzērienu veikali utt.) nespēja kompensēt kritumu "on-trade" (bāri, restorāni, klubi, viesnīcu utt.) segmentā.

Tajā pašā laikā Bērziņš piebilda, ka pārdošanas rezultāti jūnijā un jūlijā ir iepriecinoši, radot piesardzīgu optimismu, ka, globālai situācijai nesaasinoties, gadā kopumā "Aldara" apgrozījums varētu būt tuvu pagājušā gada rezultātam.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apvienojot savas zināšanas un pieredzi, Zanei Čulkstēnai pievienojas Pārsla Baško, kļūstot par konsultāciju uzņēmuma "ERDA" biznesa partneri un veidojot Latvijā un Baltijā vēl nebijušu konsultāciju aģentūras piedāvājumu. Tajā apvienotas biznesa konsultācijas darba devēja ārējā tēla un konkurētspējas stiprināšanai ar konsultācijām uzņēmumu iekšējo personāla vadības procesu un produktivitātes uzlabošanai.

Lēmums par kompetenču un piedāvājuma paplašināšanu nācis līdz ar pēdējo gadu straujo ekonomikas izaugsmi, kas nu jau rezultējies rekordzemā bezdarba līmenī un palielinājis uzņēmēju interesi par efektivitātes un resursu optimizācijas jautājumiem.

Līdz ar komandas paplašināšanos ir plānots dubultot arī uzņēmuma piedāvāto pakalpojumu skaitu, pielāgojot to esošajam tirgus pieprasījumam un vajadzībām. "ERDA" ambīcijas līdz ar jauno piedāvājumu ir apgūt vēl plašākus ārvalstu tirgus un nodrošināt turpmāko biznesa izaugsmi tikpat strauji kā iepriekšējos gados.

"ERDA bizness katru gadu ir audzis par vidēji 60%. Nākotnē vēlamies turpināt straujo izaugsmi, paplašinot piedāvājumu, tai skaitā arī ārpus Latvijas robežām. Izjūtam to arī kā savu pienākumu – ne tikai palīdzēt Baltijas uzņēmumiem augt un kļūt produktīvākiem ierobežota darbaspēka apstākļos, bet arī mudināt sākt laicīgi gatavoties neizbēgamajām finanšu tirgus korekcijām nākotnē," par lēmumu paplašināt biznesa piedāvājumu stāsta "ERDA" dibinātāja un līdzīpašniece Z. Čulkstēna.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ne pirmo gadu alus tirgus Baltijas valstīs samazinās. Šī dzēriena ražotājus ir skārusi pieaugoša akcīze, reklāmas liegumi un citi stingri ierobežojumi. Rolands Viršils (Rolandas Viršilas), kas vada Carlsberg grupai piederošās alus darītavas Baltijas valstīs (Aldaris Latvijā, Saku Igaunijā un Švyturys-Utenos alus Lietuvā), apgalvo, ka šajos nemierīgajos laikos zelta vērtību iegūst eksports un sinerģija starp visām triju valstu darītavām. Tiesa, situāciju uzkarsē reģionā esošais akcīzes karš, kurā uzņēmējs saskata divus uzvarētājus un Latvijā pieņemto lēmumu nepamatotību.

Kādus laikus tagad piedzīvo alus darītāji Baltijas valstīs?

Tāpat kā citās rūpniecības nozarēs, arī mēs priecājamies par ekonomikas attīstību un pieaugošajiem patērētāju ienākumiem. Par to skaidri signalizē visās Baltijas valstīs pieaugušais augstākās klases Premium alus segments.

Patīkami, ka mūsu sabiedrība turpina stiprināt pozīcijas – kā ražotājs esam priekšgalā ne tikai Premium segmentā, bet arī vispārējā alus tirgū. Lietuvā savu tirgus daļu esam palielinājuši aptuveni par vienu procentu, Latvijā – aptuveni par 0,5 procentiem, Igaunijā saglabājam stabilu pozīciju.

Pilnīgi pretējas emocijas izraisa tas, ka dažādu ierobežojumu dēļ pēdējā gada laikā dzērienu tirgus ir samazinājies. Latvijā tika ierobežots dzēriena iepakojuma izmērs, Igaunijā kļuva stingrākas prasības attiecībā uz reklāmu, bet Lietuvā darbojamies tā sauktajā melnajā tirgū, jo šeit ir aizliegta jebkāda reklāma.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

UPB grupas konsolidētais apgrozījums sasniedzis 212 miljonus eiro

Zane Atlāce - Bistere, 04.02.2020

Šogad turpinās darbs arī pie augstceltnes Garda Vesta Zviedrijā, kur jānodrošina augstas ugunsdrošības un sprādzienizturības prasības.

Avots: UPB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

UPB grupas konsolidētais apgrozījums 2019. gadā sasniedza 212 miljonus eiro. Kopš 2015. gada apgrozījums ir pieaudzis gandrīz par 100 miljoniem eiro, informē uzņēmumā.

UPB grupas uzņēmumi pērn turpināja attīstīt jaunus un inovatīvus produktus, investēja ražotņu, biroja telpu paplašināšanā un tehnoloģiju modernizācijā.

UPB īstenojis vairākus nozīmīgus "Design&Build" objektus, lielākais no tiem ir Boeing 747-8 angārs Baku lidostā, Azerbaidžānā, ar kopējo platību 8046 m2. Projektēšanā bija jāņem vērā seismiskā aktivitāte, lielā vēja slodze (41 m/s) un specifiskās ugunsdrošības prasības.

Savukārt tepat Latvijā ekspluatācijā tika nodota Liepājas Olimpiskā centra Tenisa halle. Pērn UPB noslēdza līgumu un uzsāka tirdzniecības centra SĀGA projektēšanu un būvniecību, un šobrīd tas ir UPB vēsturē lielākais objekts Latvijā ar kopējo platību 59 000 m2.

Komentāri

Pievienot komentāru
Vide

Johnnie Walker viskijs tiks pārdots papīra pudelēs

Lelde Petrāne, 14.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Johnnie Walker", viskijs, kura "saknes" meklējamas pirms 200 gadiem, drīz būs pieejams papīra pudelēs, ziņo "BBC".

Dzērienu gigants "Diageo", kam pieder zīmols, paziņojis, ka no nākamā gada plāno sākt jaunā, videi draudzīgā iepakojuma izmēģināšanu.

Lai arī lielāko daļu "Johnnie Walker" viskija pārdod stikla pudelēs, kompānija meklē veidus, kā kļūt videi draudzīgāka. Pudeļu izgatavošana no stikla patērē enerģiju un rada oglekļa izmešus.

Lai izgatavotu pudeles, "Diageo" līdzdibinās uzņēmumu ar nosaukumu "Pulpex", kas ražos iepakojumus arī "Unilever" un "PepsiCo".

"Diageo" papīra viskija pudele, kas tiks izmēģināta 2021. gada pavasarī, tiks izgatavota no koksnes celulozes un būs pilnībā pārstrādājama.

Dzērienu ražošanas uzņēmumi cenšas izstrādāt jaunas pudeles, lai mazinātu piesārņojumu un padarītu produktus ilgtspējīgākus. Arī "Carlsberg" izstrādes procesā patlaban ir papīra alus pudele. Savukārt Lielbritānijas uzņēmums "Frugalpac" ražo papīra vīna pudeles, kuras ir izgatavotas no pārstrādāta papīra.

Komentāri

Pievienot komentāru