CFLA lauž līgumu ar Rīgas satiksmi par Skanstes tramvaja projektu 

Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (CFLA) nolēmusi izbeigt līgumu ar uzņēmumu Rīgas satiksme (RS) par Eiropas Savienības (ES) fondu līdzfinansētā Skanstes tramvaja projekta īstenošanu, informē CFLA pārstāve Daiga Reihmane.

Zane Atlāce - Bistere, 2019. gada 02. maijs plkst. 16:03

Foto: pixabay.com

Paziņojums par lēmumu 2.maijā nosūtīts RS.

CFLA ir izvērtējusi RS iesniegto informāciju un skaidrojumus, projekta aktualizēto rīcības plānu par projekta ieviešanas riskiem, CFLA rīcībā esošos auditorfirmas SIA «Ernst & Young Baltic» ziņojumus, kā arī citu pieejamo informāciju par RS darbību. Balstoties uz šo analīzi, CFLA pieņēmusi lēmumu vienpusēji izbeigt līgumu.

«Pamatojumā savam lēmumam norādām uz nepieļaujami augstajiem riskiem, kas faktiski izslēdz iespēju realizēt projektu atbilstoši plānam un projekta izdevumus deklarēt Eiropas Komisijai (EK). Pašreiz jau vairs nav iespējams nodrošināt visu projektā paredzēto darbību veikšanu – saskaņojumus, iepirkumus, būvdarbus, tramvaju iegādi utt., lai iekļautos paredzētajā termiņā un sasniegtu plānotos rezultātus. Turklāt uzņēmums joprojām cīnās ar problēmām darbības organizēšanā un projekta pārvaldībā, kā arī joprojām pastāv aizdomas par iespējamu krāpniecību iepirkumos. Atgādinu, ka pret krāpšanu un korupciju fondu projektos ir «nulles tolerance». Rezumējot - viss apstākļu kopums pašreiz skaidri rāda, ka ES fondu rāmjos projekts nevar tikt īstenots,» skaidro CFLA direktors Mārtiņš Brencis.

Atbilstoši normatīvo aktu regulējumam CFLA kā sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji izbeigt ES fondu līgumu gadījumā, ja līgums par projekta īstenošanu netiek pildīts, netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai iestājas citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt specifiskā atbalsta mērķa iznākuma un uzraudzības rādītāju sasniegšanu.

CFLA konstatējusi nesamērīgus riskus, kas ir būtiski projekta mērķu sasniegšanā: ieviešanas termiņa ievērošana un paredzēto rādītāju sasniegšana, uzņēmuma finanšu kapacitāte, lai nodrošinātu pietiekamu un nepārtrauktu finansējumu projektā plānoto darbību ieviešanai, uzņēmuma reputācija un droša, efektīva un labas pārvaldības principiem atbilstoša rīcība.

Projekta beigu termiņš bija plānots 2023. gada 31. augustā, līdz kuram uzņēmumam būtu jānodrošina jaunuzbūvētu vai uzlabotu tramvaja līniju kopējais garums 6,6 km, kā arī jāiegādājas 12 jauni zemās grīdas tramvaji.

Līdz šim projekta ietvaros par veiktajām darbībām CFLA ir uzņēmumam izmaksājusi 451 304 eiro, un šī summa RS ir jāatmaksā. Termiņš atmaksas veikšanai - 2019.gada 3.augusts.

«Veicot jau esošās investīcijas jaunos birojos, dzīvojamajās ēkās, sabiedriskajos un citos objektos, investori ir rēķinājušies ar to, ka atbilstoši pašvaldības un valsts deklarētajiem plāniem, tiks veiktas publiskās investīcijas Skanstes apkaimes infrastruktūrā - primāri jaunajā tramvaja līnijā. Investori ir noticējuši iespējai Skansti savienot ar pilsētas vēsturisko centru, Centrālo staciju un nākotnē arī ar Rail Baltic un lidostu,» norāda Skanstes attīstības aģentūras (SAA) valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Vanags. Tādēļ ar lielām bažām tiek uztverti signāli, ka dažādu politisku un administratīvu procesu rezultātā varētu kavēties vai vispār netikt īstenota paredzētā Skanstes tramvaja līnija. «Mūsuprāt, šāda situācija nav pieļaujama,» piebilst M.Vanags.

Skanstes apkaimē Rīgā investori - lielākoties ārvalstu investori - ir ieguldījuši jau vismaz 320 miljonus eiro, lai attīstītu pilsētai un pilsētniekiem vajadzīgus projektus, un plānots, ka šī summa pieaugs līdz 800 miljoniem eiro līdz 2026. gadam.

M.Vanags uzsver, ka tās ir Latvijas apstākļiem ļoti nozīmīgas investīcijas, kuras veikuši tādi uzņēmumi kā Merks (Igaunijas kapitāla uzņēmums), Capitalica (Lietuva), Kapitel (Igaunija), NP Properties (Īslande), SG Capital (pārstāv Baltijas vadošo pensiju fondu - SEB, Swedbank, LHV, Citadele, INVL - investīcijas), Pillar (Latvija), KBO (Somija), Baltic Horizon (Somija, Igaunija), Hanner (Lietuva), Metro Capital (Igaunija), Hili Properties (Malta), Blackstone (ASV) un citi.

Piemēram, nupat SG Capital pārstāvētais Fonds ir iegādājies SWH biroju centru un Duntes namu birojus, ieguldot tuvu 70 miljoniem eiro; lietuviešu attīstītājs Capitalica sāks būvēt biroju ēku Skanstē par aptuveni 50 miljoniem eiro, bet Merka māsasuzņēmums Kapitel ieguldīs vairāk nekā 80 miljonus eiro jaunu biroju ēku celtniecībā, somu uzņēmums KBO ieguldīs 100 miljonus eiro 1200 jaunu dzīvokļu būvniecībā Skanstē.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2018. gada 20. decembris plkst. 17:44

Rīgas satiksme ir nobremzējusi finansējuma piešķiršanu Skanstes tramvaja līnijas projektam un...

2018. gada 07. decembris plkst. 6:59

Rīgas pilsētas būvvalde izsniegusi būvatļaujas visiem pieciem Skanstes tramvaja projekta posmiem,...

2018. gada 29. jūnijs plkst. 11:40

RP SIA Rīgas satiksme (RS) un SIA BRD projekts noslēgusi līgumu par...

2017. gada 10. marts plkst. 10:05

Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (CFLA) ir izvērtējusi Rīgas satiksmes (RS) iesniegtā...

2017. gada 17. februāris plkst. 14:29

Jaunā Skanstes tramvaja līnija palielinās sastrēgumus uz Brīvības ielas un pie Latvijas...

Nepalaid garām

2019. gada desmit mēnešos likvidēti 21 157 uzņēmumi, kas ir par 412...

Latvijas pašvaldības desmitgades garumā cēlušas peldbaseinus, stadionus, kultūras centrus bez...

Restorānu nedēļas projekts lielu peļņu nenes, toties izvelk cilvēkus no mājām iepazīt...

Šodien Dienas Bizness rīkotajā preses konferencē par jaunāko izdevumu Miljonārs tika atklāti Latvijas...

Vecie dēļi iegūst otro dzīvi SIA AW Latvia ražotajās mēbelēs un sienu...

Reizi mēnesī pie veikala «Preces no Vācijas» vērojama mūsdienām netipiska aina -...

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas....

No šīs sadaļas
2019. gada 30. aprīlis plkst. 15:29

Valsts policija otrdien izplatītā paziņojumā norāda, ka tā joprojām nav mainījusi savu...

2019. gada 30. aprīlis plkst. 15:08

Skandināvijas lidsabiedrības SAS piloti otrdien streiko piekto dienu pēc kārtas, liekot aviokompānijai...

2019. gada 30. aprīlis plkst. 11:30

Paplašinot darbību Latvijā, kopbraukšanas platforma Bolt turpmāk nodrošinās pakalpojumus arī...

2019. gada 29. aprīlis plkst. 15:55

Saistībā ar remontdarbiem no 1. maija līdz 30. septembrim tiks ierobežota transportlīdzekļu satiksme...

2019. gada 29. aprīlis plkst. 11:27

Saistībā ar satiksmes slēgšanu pār Augusta Deglava ielas pārvadu pagājušās darba nedēļas...

2019. gada 29. aprīlis plkst. 8:39

Pēc Deglava tilta slēgšanas, to izmanto daudz vairāk velosipēdistu un no pilsētvides plānošanas...

2019. gada 26. aprīlis plkst. 17:54

Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa šodien nolēma no apcietinājuma atbrīvot SIA «Rīgas...

2019. gada 26. aprīlis plkst. 16:10

Starptautiskajā lidostā «Rīga» šodien paaugstinātas drošības apstākļos nolaidusies lidsabiedrības...

2019. gada 26. aprīlis plkst. 14:19

Deglava tilta slēgšana pagaidām nekādā veidā nav ietekmējusi Lux Express autobusu kustību,...

2019. gada 26. aprīlis plkst. 14:05

Lēmums slēgt satiksmei Augusta Deglava ielas pārvadu SIA «Rīgas satiksme» ik dienu...