Foto

CSDD risinājumi mopēdistu savaldīšanai: braukšanas eksāmens, vecuma palielināšana un stingrāki sodi

Lelde Petrāne, 17.05.2013

Mopēdu un motociklu paraugdemonstrējumi ceļu satiksmes drošības kampaņas "Mopēds – mazs un neaizsargāts" atklāšanas pasākumā.

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

Pievienot komentāru

Līdz ar mopēdu skaita dubultošanos pēdējos piecos gados palielinājies ne vien pārkāpumu, bet arī ceļu satiksmes negadījumu skaits, kuros iesaistīti mopēdu vadītāji. Pārgalvība, bravūra, neuzmanība un savu spēju pārvērtēšana – tie esot tikai daži no iemesliem, kas pagājušajā gadā bijuši par pamatu 131 mopēdu ceļu satiksmes negadījumam.

Cietuši 150, bet gājuši bojā trīs mopēdisti.

Lai mazinātu šo traģēdiju skaitu, Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) sadarbībā ar Satiksmes ministriju un Valsts policiju uzsāk kampaņu mopēdistu drošībai – Mopēds – mazs un neaizsargāts.

Latvijā reģistrēti vairāk nekā 23 tūkstoši mopēdu, kas ir par 25% vairāk nekā motociklu, liecina CSDD apkopotā informācija. Vienlaikus mopēdu vadītājiem par pārkāpumiem ceļu satiksmē pērn sastādīts divas reizes vairāk protokolu nekā motociklu vadītājiem.

Gandrīz puse jeb 47% no visiem pērn avārijās cietušajiem ir gados jauni mopēdisti vecumā no 14 līdz 20 gadiem.

«Sabiedrībā valda priekšstats, ka mopēds, kura motora tilpums nav lielāks par 50 kubikcentimetriem un tā konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums nepārsniedz 45 km/h, ir puiku braucamais. Tādēļ uz to ceļu satiksmē tika vairāk attiecināti velosipēdistu noteikumi. Šobrīd veicot mopēdu nelegālu pārbūvi – demontējot ātruma ierobežotājus, jaunieši ceļu satiksmē traucas ar ātrumu līdz pat 70 km/h. Tāpēc situācijas uzlabošanai plānojam rosināt virkni iniciatīvu, prasot lielāku atbildību no mopēdu vadītājiem. Pirmkārt, tiek plānots, ka no nākamā gada topošajiem mopēdu vadītājiem būs jākārto ne tikai teorētiskais, bet arī braukšanas eksāmens. Otrkārt, minimālo vecumu mopēda vadītāja apliecības iegūšanai rekomendējam palielināt no 14 uz 16 gadiem. Turklāt tiek plānots palielināt arī soda sankcijas par mopēdistu veiktajiem pārkāpumiem – īpašu uzmanību pievēršot mopēdu pārbūvei un braukšanas ātruma pārsniegšanai,» par plānotajiem rīcības soļiem stāsta CSDD valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš.

Kampaņu Mopēds – mazs un neaizsargāts organizē CSDD, Satiksmes ministrija un Valsts policija, atbalsta – SIA Statoil Fuel & Retail Latvia un apdrošināšanas sabiedrība ERGO. Kampaņa tiek finansēta no OCTA līdzekļiem.