Jaunākais izdevums

Dažādu kaišu plosītā valdība nākusi klajā ar kārtējo ideju, kas šķiet kā drudža mocīta vājinieka murgs - palielināt ikgadējo transportlīdzekļa nodevu.

Un ne jau tā piesardzīgi, kā pieklātos inflācijas, darbaspēka un ražošanas izmaksu pieauguma plosītā valstī. Nē, Satiksmes ministrija šajā jautājumā atvēzējas plaši un piesola pat trīskāršot maksājamo ceļu nodokli, piemetot pašlaik maksājamai summai apaļus 100 latus.

Kādēļ šāda summa? Protams, izlemts vēl nekas nav, bet negribētos piedzīvot, ka šādi paziņojumi ir labi aprēķināts izmēģinājuma šāviens no ministrijas puses, lai pēc tam ar lielu pompu, fanfarām skanot, paziņotu, ka labā ministrija ir piepūtusi vaigus un atradusi iespēju palielināt ceļu nodokli TIKAI par 20, 30 vai 50 latiem, kas blakus iepriekš solītajam liktos vien maza bērna šļupsti.

Protams, lietas maksā tik, cik tās maksā. Un autoceļi ir lieta, ko mēs visi lietojam kopīgi un par ko attiecīgi mums visiem ir jāmaksā. Tikai jautājums ir - par ko mēs maksājam šobrīd un par ko maksāsim pēc nodokļa palielinājuma? Pabraucot pa Latvijas nesen atjaunotām šosejām, šoferis jūtas kā dalībnieks ekstrēmā dragreisā pa kartupeļu laukiem, kas risās un bedrēs tūlīt izsitīs zobus vai nolauzīs auto riteņus. Jājautā, vai ir jēga maksāt daudzkārt lielāku nodevu, ja līdz šim samaksātais ir tērēts vai nu lai uzjautrinātu autovadītājus, ļaujot mums vērot bedrīšu lāpīšanu novembra slapjdraņķī, vai nu lai dotu iespēju slēgt derības par to, cik mēnešos pēc ceļa rekonstrukcijas iebrauktās risas sasniegs 5 cm dziļumu. Te nu ir vieta atcerēties to, ka Latvijā ceļu būves izmaksas ir lielākās Baltijas valstīs, un to, ka jau, ieviešot akcīzes nodokli degvielai, daļa finansējuma iezīmēta Latvijas ceļiem.

Secinājuma vietā var teikt vienu - šis lēmums nav pārdomāts. Tas sāpīgi iegriezīs gan ikvienas ģimenes, gan uzņēmēju budžetos. Lēmuma sekas būs gan darbaspēka izmaksu kāpums (pie kā ies cilvēki prasīt algu palielinājumu ceļu nodokļa samaksāšanai?), gan ražošanas izmaksu kāpums (preces un izejmateriāli vēl joprojām lielākoties tiek pārvietoti, izmantojot automašīnas).

Un tālejošākas sekas arī vairs nav tālu - kārtējais vijums inflācijas spirālē un papildu nodeva, kuru maksāsim mēs visi - cits samaksājot ceļu nodevu, cits maksājot dārgāk par precēm un pakalpojumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Smogs pārņēmis Ķīnas ziemeļu pilsētu Harbinu Heilundzjanas provincē, kā rezultātā slēgtas skolas un lielceļi, kā arī traucēti lidojumi, vēsta BBC.

Gaisā esošo daļiņu blīvums vairākas reizes pārsniedz Pasaules Veselības organizācijas rekomendētos limitus.

Daļā pilsētas redzamība samazinājusies zem 50 metriem.

Vietējie mediji piesārņojumu saista ar apkures iestāšanos.

Smoga dēļ slēgti visi Heilundzjanas provinces lielceļi, kā arī Taiping starptautiskā lidosta Harbinā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

(Labots) Eksperta viedoklis: Enerģētika – politiķu jājamzirdziņš bez īpašas izpratnes par realitāti

Ivars Zariņš, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas vadītāja p.i., 08.12.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Enerģētika kļuvusi par vienu no apspriestākajām tēmām sabiedrībā un arī par daudzu politiķu jājamzirdziņu. Tagad katram, kuram nav slinkums, ir tieksme par to izteikties, atrast ko īpašu - ar ko varētu izcelties, diemžēl, bieži bez īpašas izpratnes par to, kas tiek pateikts: izraujot no konteksta visdažādākos faktus bez spējas tos objektīvi izvērtēt, vai arī apzināti manipulējot ar tiem, lai to iebarotu sabiedrībai ar savtīgu interesi un tādejādi ievāktu sev dividendes - materiālā formā, vai vienkārši, vairojot atpazīstamību un popularitāti.

Tas viss ir radījis diezgan lielu jūkli,par kura ķīlniekiem aizvien vairāk un vairāk pamazām kļūstam mēs visi. Dārgi maksājot par to un riskējot savai tautsaimniecībai uzlikt tādu slogu, ko tā nespēs iznest nezaudējot savu konkurētspēju.

Ar nepārdomātu energopolitiku sabiedrība tiek dzīta tādā saistību jūgā, kas pamazām jau sāk līdzināties tam, ko esam uzņēmušies pret starptautiskiem aizdevējiem. Un tas ir nopietni.

Piemēram, esošajos MK noteikumos "Par elektroenerģijas ražošanu, izmantojot atjaunojamos energoresursus (AER)" paredzēto atbalsta apjomu izmantošana (ja visas noteikumos atvēlētās kvotas tiek izmantotas) nozīmētu valsts garantētu obligāto ikgadējo iepirkumu no realizētajiem AER projektiem aptuveni 180 miljonu latu apmērā, kas pie esošajām elektrības tirgus cenām mūsu tautsaimniecībai nozīmētu ikgadēju papildus maksājumu slogu par elektrību, vairāk kā 130 miljonu LVL apmērā!

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Mammu, es gribu!

, 27.03.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vaicāti par to, cik lielā mērā Jūsu ģimenē lēmumu pirkt kādu produktu vai zīmolu nosaka Jūsu bērnu viedoklis, vidēji 37% vecāku atzīst, ka tas ietekmē ilgtermiņa preču pirkšanu (mobilais telefons, dators un elektroniskās mājsaimniecības preces). Savukārt 21% vecāku norāda, ka viņu bērnu viedoklis ietekmē arī banku un apdrošināšanas kompānijas izvēli.

Šādus rezultātus uzrādījis pētījumu kompānijas GfK Baltic februārī veiktais pētījums par bērnu viedokļa ietekmi uz vecāku patēriņa tendencēm.

Aptaujas dati liecina, ka, iegādājoties elektronikas un mājsaimniecības preces, vecāki galvenokārt ietekmējas no savu bērnu pusaudžu viedokļa (vecumā no 14 līdz 18 gadiem). Piemēram, datora iegādē bērnu viedoklis ietekmē vidēji 58%, mobilā telefona 57%, ceļojuma maršruta izvēlē 53%, bet koplietošanas mēbeļu iegādē 42% pusaudžu vecāku. Interesanti, ka 51% vecāku atzina, ka viņu bērni pusaudži ietekmē arī pašu vecāku apģērba izvēli.

Iepirkšanās vietas un ikdienas preču izvēlē vecāku lēmumus vairāk ietekmē jaunāki bērni. Vidēji 54% vecāku, kuriem bērni ir vecumā no 3 līdz 13 gadiem atzina, ka bērna viedoklis „ietekmē” vai „drīzāk ietekmē” iepirkšanās vietas izvēli un 57% vecāku arī ēstuves - vietas, kurā paēst ārpus mājas - izvēli. 51% šī paša vecuma bērnu vecāki atzina, ka bērnu viedoklis ietekmē ikdienas pārtikas iegādi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kompānija Moller International izgudrojusi privāto lidojošo šķīvīti, kas tiek saukts par nākotnes transportlīdzekli un lielisku veidu kā izvairīties no sastrēgumiem, vēsta BBC.

Izgudrojumam dots nosaukums M 200G. Tas tiek dēvēts arī par lidojošo šķīvīti.

Izgudrojums tikšot laists pārdošanā tuvāko mēnešu laikā. Kompānija cer pārdot 250 šādus transportlīdzekļus gadā.

Transportlīdzeklis varēšot pacelties un nolaisties vertikāli. Vadītājam būšot nepieciešama pilota licence.

Izgudrojuma autors ir aeronautikas inženieris Pauls Mollers, kurš uzskata, ka nākotnes lielceļi ir veidojami debesīs. Viņš norāda, ka līdz šim debesis kā pārvietošanās telpa nav izmantotas pietiekami. Tas esot tikai laika jautājums.

Ar jauno lidojošo šķīvīti esot veikti 200 testa lidojumi un tas atzīts par labu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

FOTO: Ārkārtas situācija Kalifornijā – mežu ugunsgrēki kļūst nekontrolējami

Dienas Bizness, 14.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kalifornijas štata ziemeļos jau vairākas dienas turpina plosīties mežu ugunsgrēki, kas nopostījuši simtiem māju, saimniecības, lopus, infrastruktūru u.c. Tūkstošiem cilvēku spiesti bēgt no savām mājām un štata gubernators Edmunds Brauns izsludinājis ārkārtas situāciju, ziņo ārvalstu mediji.

Gubernators savā paziņojumā pamato, ka izsludināts ārkārtas stāvoklis, jo deg milzu platība, notiek iedzīvotāju evakuācija, ir sabojāti lielceļi un infrastruktūra.

Ugunsgrēku izplatīšanos veicina augsta gaisa temperatūra un spēcīgs vējš. Liesmu dzēšanā iesaistīti tūkstošiem ugunsdzēsēju, bet arī viņu spēkos nav kontrolēt un novērst aizvien jaunu ugunsgrēku rašanos. Daudzviet tūkstošiem hektāru plašas teritorijas deg nokontrolēti.

Visā štatā meža ugunsgrēki nopostījuši aptuveni 60 000 hektāru un tiek lēsts, ka šie varētu būt vissmagākie mežu ugunsgrēki Kalifornijas štata vēsturē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tehnoloģiju kompānija Google laidusi klajā sava karšu servisa uzlabojumus desmit pasaules valstīm un reģioniem. Karšu uzlabojums ir daļa no jaunākās Google Grand Truth (Lielā Patiesība) programmas.

Uzlabotās kartes aptver Andoru, Bulgāriju, Igauniju, Gibraltāru, Ungāriju, Latviju, Lietuvu, Slovēniju, Slovākiju un Spāniju.

Grand Truth ir Google projekts, kura ietvaros kompānija iegūst karšu datus no atzītiem pasaules avotiem un apvieno tos ar dažādiem papildus datiem, tostarp, informāciju no satelītiem, Street View u. c., tādējādi izstrādājot kartes, kas ir pēc iespējas tuvākas situācijai, kādu lietotājs redzētu fiziski atrodoties attiecīgajā vietā.

Projekts Grand Truth tika aizsākts 2008. gadā un patlaban pieejams 40 pasaules valstīs. Karšu uzlabošanā tiek aicināti iesaistīties arī lietotāji.

Komentāri

Pievienot komentāru
Politika

Francija gatavojas kārtējiem «dzelteno vestu» protestiem

LETA--THE LOCAL, 25.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Francijas «dzelteno vestu» kustības aktīvisti gatavojas sestdien atkal iziet ielās, lai jau vienpadsmito nedēļas nogali pēc kārtas protestētu pret prezidenta Emanuela Makrona politiku.

Lai gan pagājuši jau vairāk nekā divi mēneši kopš protestu sākuma, «dzelteno vestu» kustība nerimstas, un šajā nedēļas nogalē Parīzē iecerēts rīkot pirmo «dzelteno nakti».

«Dzeltenās nakts» sākums sestdien paredzēts gan visai agri - jau plskt.14 (plkst.15 pēc Latvijas laika).

Ļaudis aicināti pulcēties Republikas laukumā, un akcijas organizatori iecerējuši, ka tur protesta akcijas, sākot ar šo nedēļas nogali, notiks katru nakti bez pārtraukuma vismaz līdz Makrona uzsākto «lielo nacionālo debašu» beigām.

Vienlaikus protestētāji sestdien Parīzē aicināti pulcēties pie Aizjūras teritoriju ministrijas, lai izrādītu solidaritāti ar ārpus kontinentālās Francijas dzīvojošajiem pilsoņiem, kurus māc līdzīgas problēmas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Tirgotāji: sniegs piena un maizes piegādes nekavē

Sandra Dieziņa, 09.12.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pārtikas piegādes veikaliem sniegputeņa dēļ ceturtdien būtiski netiek kavētas, DB norāda aptaujātie mazumtirgotāji.

Rimi Latvia pārstāve Zane Eniņa atzina, ka pa lielam viss notiek kā plānots un lielu kavēšanos neesot, izņemot atsevišķus veikalus, kur nobīdes bija 1,5 stundas robežās.

Arī Elvi sabiedrisko attiecību vadītāja Vineta Grigāne – Drande sacīja, ka viss notiek pēc plāna un neviens nav sūdzējies par jelkādām problēmām saistībā ar sniegu. Viss ir normas robežās, teica Elvi pārstāve. Tiesa, ja snigšana turpināsies, problēmas var rasties attālākajiem lauku veikliem, viņa piebilda. Savukārt Maxima Latvija preses sekretārs Ivars Andiņš informēja, ka lielākā daļa piegāžu notiek agri no rīta un problēmām nevajadzētu būt, taču viņš solīja noskaidrot detalizēti, kāda ir pašreizējā situācija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Nīderlandē tiek veidoti gudrie lielceļi, kas uzlādēsies pa dienu un spīdēs vakarā

Gunta Kursiša, 04.01.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nīderlandes dizaina laboratorija Studio Roosergaarde nākusi klajā ar ambiciozu ideju pārveidot Eiropas ceļu sistēmu, radot lielceļus, kas spīdētu tumsā, brīdinātu autovadītājus par ceļa slidenumu un zem kuriem atrastos magnētiskais lauks elektroautomobiļu uzlādei, raksta salon.com.

Studio Roosergaarde paredz, ka nākotnes lielceļi būtu drošāki, tīrāki un videi nekaitīgāki. Laboratorija izstrādājusi ceļus, kas izmanto saules enerģiju, lai uzlādētos dienas laikā un varētu izgaismoties diennakts tumšajā laikā, un rādīt ceļu autovadītājiem. Tāpat «gudrā ceļa» asfalta krāsojums mainās atkarībā no ceļa stāvokļa, piemēram, gadījumos, kad to klāj apledojums vai slapjš sniegs. «Gudrais ceļš» varēs arī uzlādēt elektroauto, izmantojot magnētiskos lauku, kas atradīsies zem asfalta.

Nīderlandē pašlaik tiek īstenota šīs idejas pilotversija, un, ja tā izrādīsies veiksmīga, tiek cerēts, ka «gudros ceļus» varēs ieviest arī citur Eiropā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kārtējās likstas šonedēļ piemeklējušas ASV dibināto uzņēmumu Uber, kura izstrādātā mobilā lietotne nereģistrētu pasažieru pārvadātāju izsaukšanai pēdējos mēnešos radījusi plašu neapmierinātību licencēto taksometra vadītāju vidū visā pasaulē un ir pasludināta ārpus likuma daudzās valstīs, trešdien raksta laikraksts Diena.

Pirmdien Parīzes policija aizturēja Uber nodaļu vadītājus Francijā un Rietumeiropā. Abi uzņēmuma darbinieki nopratināti saistībā ar Francijā ierosināto izmeklēšanu par Uber darbību.

Tradicionālo taksometra pakalpojumu sniedzēju un varasiestāžu spiediens nav apturējis Uber, jo uzņēmums nolēmis paplašināt savu darbību, nodrošinot arī citus pasažieru pārvadāšanas veidus. Tajā pašā laikā izskanējusi informācija, ka uzņēmumam ir finanšu problēmas.

Uber darbinieki aizturēti dažas dienas pēc pagājušajā ceturtdienā Francijas lielākajās pilsētās notikušajiem plašajiem taksometru vadītāju protestiem, kuru laikā tika bloķēti lielceļi un notika uzbrukumi automašīnām, kuru vadītājus noturēja par Uber darbiniekiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Alfa Romeo Stelvio ir talantīgs un ambiciozs krosoveru saimes jaunpienācējs. Vienīgi savā jaunības dullumā zaļknābis ir piemirsis par dažiem sīkumiem, kas ikdienā tik nesvarīgi nemaz nav

Fotogrāfijas skatāmas raksta galerijā!

Šo rindu autoram ar 280 ZS jaudīgo benzīnversijas Stelvio izdevās iepazīties gana rūpīgi un padziļināti. Atbilstoši mūsu koplietošanas ceļu daudzveidībai izbraukāti gan gludi, gan ne tik gludi ceļi, tostarp auto tika izmēģināts arī uz grants seguma klājuma, ko savā dzīvē Stelvio, iespējams, nemaz neizmantos. Un tomēr, tieši viesojoties uz grants ceļa, par jauno Alfa Romeo modeli atklājās kāds nepatīkams fakts. To, ka salona trokšņu izolācijas pakojums nav Stelvio stiprā puse, varēja konstatēt, braucot, piemēram, pa Ropažu-Tīnūžu asfalta ceļa pārpalikumiem. Turklāt uz tik grambaina asfalta ceļa klājuma Stelvio balstiekārta un stūres pievads reaģē pārlieku nervozi. Gods kam gods, auto izmisīgi centīsies kopēt ceļa profilu, taču līdz galam tas neizdosies. Kaut kādā ziņā šis dažbrīd pārspīlētais sportiskums pat piestāv Stelvio raksturam, tomēr absolūti nepiedodami ir tas, ka, uzkāpjot uz sausa grants seguma ceļa, pēc nobrauktiem pārdesmit kilometriem salonā putekļu būs vairāk, nekā spējat iedomāties. Negribas jau vilkt paralēles ar padomju laiku autobūves sasniegumiem, taču sen nebija nācies saskarties ar mūsdienu auto, kam salona hermētiskums būtu tik vājš. Turpretim labus vārdus var veltīt benzīnmotora un astoņpakāpju automāta sadarbībai. Viss raiti un saskaņoti. Jaudas ir tieši tik, cik vajag. Arī patēriņš, kas nav klases etalons, ir atbilstošs šādas klases auto, proti, vidēji uz 100 kilometriem 10 litri benzīna.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Kā kreditēšanas tendences vērtē uzņēmumi un kā - bankas?

Žanete Hāka, 05.01.2018

1. attēls. MVU pieprasījums pēc kredītiem banku un uzņēmumu vērtējumā

(par pieprasījuma pieaugumu ziņojošo banku neto skaits un par finansējuma vajadzību pieaugumu ziņojošo uzņēmumu neto skaits, %)

Piezīmes:

1 – vidēji 1. un 2. gada ceturksnī;

2 – līdz 2014. gadam ir pieejami dati par banku vērtējumu par uzņēmumu pieprasījumu kopumā, neizdalot MVU sektoru;

3 – vidēji banku kredītiem un banku kredītlīnijām, overdraftiem, kredītkartēm 1. pusgadā;

4 – aptaujas dati par uzņēmumu finansējuma pieejamību publicēti par 2009., 2011. un 2013. - 2017. gadu Eiropas Komisijas mājas lapā.

Datu avots: Latvijas Bankas dati, Eiropas Komisijas mājas lapa, autora aprēķini

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsdienās spēcīga tautsaimniecības attīstība nav iedomājama bez finanšu sektora līdzdalības. Lai tautsaimniecība varētu sekmīgi attīstīties, uzņēmumiem, jo īpaši maziem un vidējiem (MVU), nepieciešamas ārējais finansējums. Lai gan pieejami dažādi alternatīvi finansējuma avoti, Latvijā ierastākā uzņēmumu finansējuma forma ir banku kredīti, norāda Latvijas Bankas ekonomiste Vija Mičūne.

Latvijā uzņēmumu kreditēšana pēdējo gadu laikā pakāpeniski atkopjas, taču vienmēr var vēlēties ko labāku. Tajā pašā laikā vairākās eiro zonas valstīs uzņēmumu kredītu procentu likmes ir zemākas un kredītu atlikuma pieaugums straujāks. Kas nosaka Latvijas uzņēmumu kreditēšana attīstības tendences?

Vairāki avoti sniedz atbildi uz jautājumiem par uzņēmumu kredītu pieprasījumu un piedāvājumu, kā arī tos iespaidojošiem faktoriem. Viens no šādiem avotiem ir eiro zonas banku kreditēšanas aptauja, kurā sniegts banku viedoklis par dažādiem kredītu veidiem, tostarp aizdevumiem uzņēmumiem. Eiro zonas bankas jau kopš 2003. gada katru ceturksni novērtē uzņēmumu kredītu piedāvājuma un pieprasījuma pārmaiņu virzienu un relatīvo lielumu, kā arī šīs pārmaiņas ietekmējošus faktorus [1]. Raksturojot kredītu standartus, kā arī piedāvājumu, bankas sniedz viedokli arī par kredītiem MVU.

Komentāri

Pievienot komentāru
Signet Bank Kapitāla tirgus akadēmija

Obligāciju emisija dos iespēju būvēt modernāko noliktavu Latvijā

Jānis Goldbergs, 01.03.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Amber Beverage Group ir strauji augošs uzņēmums, kas nolēmis būvēt pilnībā automatizētu noliktavu Latvijā, par finansējuma piesaistes mehānismu izvēloties obligāciju emisiju ar Signet Bank atbalstu.

Par grupu, tās izaugsmi, projektu un finansējuma piesaistes mehānisma izvēli Dienas Bizness izjautāja grupas valdes priekšsēdētāju Jekaterinu Stuģi.

Pastāstiet, lūdzu, īsumā par Amber Beverage Group pamatbiznesu, vēsturisko izaugsmi.

Amber Beverage Group tika izveidota 2014. gadā kā daļa no SPI Group. Šobrīd bez mums SPI grupā ietilpst arī stipro alkoholisko dzērienu koncerns Stoli Group, vīna koncerns Tenute del Mondo un nekustamo īpašumu kompānija Towers Construction Management, kuru zināmākais objekts ir Zunda Torņi Rīgā, Raņķa dambī.2014. gadā izveidojot Amber Beverage Group, koncernā tika apvienoti četri Baltijas uzņēmumi – trīs no tiem pārstāvēja alkoholisko dzērienu vairumtirdzniecības segmentu, savukārt Latvijas balzams - ražošanu. Veidojot vienotu uzņēmumu grupu, visas atbalsta funkcijas centralizējām vienkopus un koncentrējām uzņēmumu darbību uz pamatbiznesu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No Latvijas aizbraukušo piesaistes «puzle» ir sarežģīta, un vispārējā stratēģija tajā ir uzticības sabiedrības veidošana. Tā sarunā ar db.lv saka Swedbank AB grupas vadītāja un prezidente Birgite Bonasena (Birgitte Bonnesen).

Šī saruna notika Rīgas Valsts 3. ģimnāzijā pirms B. Bonasenas vadītās finanšu pratības stundas. Zināma minstināšanās vēl pirms visai augstās viešņas ierašanās iestājās, kad kļuva skaidrs, ka direktors pats nevarēs ar viņu atnākt sasveicināties, jo tieši tobrīd risinājās vairākas stundas ilgs jauniešu biznesa projektu konkurss, kura žūrijā direktors piedalījās. Šis «defekts» mūsu sarunas gaitā gan savdabīgi izkristalizējas par efektu – ka tieši tā progresīvā skolā ir jābūt: vienlaikus risinās vismaz divi vienlīdz svarīgi pasākumi, kas audzina uzņēmējdarbības prasmes, un vismaz viens no tiem ir angliski. Galu galā skolas vārdā sasveicināties un bibliotēkai dāvināto grāmatu komplektu saņemt atnāca, šķiet, mācību daļas vadītāja.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Ukrainas konflikts negatīvi ietekmē kreditēšanu

Didzis Meļķis, 01.09.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zviedrijas un Baltijas korporācijas pašlaik ekonomikā nesaskata nekādu pieprasījumu, tāpēc viņi arī neinvestē

«Ja viņi zinātu, ka gaida pieprasījums, viņi investētu, tomēr viņi nogaida, jo nav šādas paredzamības,» par korporatīvo investoru noskaņojumu DB saka Swedbank prezidents un izpilddirektors Mikaels Volfs. Intervijā viņš arī neslēpj, ka Swedbank kā banka gribētu no Latvijas valsts vienreiz dzirdēt skaidru nostāju, vai tā finanšu pakalpojumu biznesu nerezidentiem šeit grib vai negrib.

Nule kā Rīgā bija Eiropas Centrālās bankas Uzraudzības valdes priekšsēdētāja Daniela Nuī, kas pēc pāris mēnešiem Latvijā sāks pārraudzīt arī Swedbank. Ko domājat par šiem regulatora jaunumiem?

Komentāri

Pievienot komentāru
Makroekonomika

Igaunijas uzņēmēji slavē valdību par izvēli pievienoties eirozonai

Lelde Petrāne, 26.06.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igauņu optimisms par eiro gājis mazumā, jo pieauguši viņu ikdienas tēriņi, turpretim uzņēmēju sajūtas ir tieši pretējas - viņiem mazinājušās izmaksas un auguši ieņēmumi. Galvenokārt gan ne iekšējā tirgus, bet sekmju ārvalstu tirgos dēļ, vēsta laikraksts Diena.

Būtiski mazāki izdevumi par valūtas konvertāciju, zemāka cena finansējumam un lielāka uzticamība no biznesa partneriem ārvalstīs - 18 mēnešus pēc eiro ieviešanas Igaunijā šie trīs secinājumi atkārtojas faktiski visu laikraksta aptaujāto kaimiņvalsts uzņēmēju viedokļos. Par riskiem, ko rada turbulence eirozonā, igauņi runājot nelabprāt, tā vietā viņi latvieša ausij neraksturīgi izteiksmīgi paslavējot savu valdību par gudri un gludi paveikto «eiroprojektu». Viens no lielākajiem eiro ieguvējiem šobrīd esot Igaunijas tūrisma nozare.

«Mums kā lielam eksportētājam lielākais guvums, protams, ir iespēja atbrīvoties no valūtas konvertāciju maksas. Agrāk, par eiro valūtu iegādājoties papīru, tinti un citus drukas izejmateriālus, bankām maksājām par kronu konvertāciju. Nu šo izmaksu vairs nav,» teicis Baltijas valstīs lielākās tipogrāfijas Kroonpress valdes loceklis Andress Kulls. Vienlaikus kā liela uzņēmuma vadītājam viņam jāseko līdzi norisēm Grieķijā, Itālijā un Spānijā, jo «mēs esam tikuši vaļā no kronas devalvācijas riska Igaunijā, bet šodien šādu risku var attiecināt uz visu eirozonu».

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā eiro ieviešana ies ļoti gludi, prognozēja Eiropas Savienības (ES) attīstības komisārs Andris Piebalgs.

Saskaņā ar A. Piebalga rīcībā esošiem Eurobarameter datiem, šobrīd Latvijā 43% iedzīvotāju atbalsta eiro ieviešanu, bet pretēji noskaņots ir 51% sabiedrības. Tas liecina, ka atbalsts Eiropas vienotajai valūtai audzis par 8%, bet pretēji noskaņoto skaits sarucis par 5%.

«6% nav viedokļa. Tos es skaitītu drīzāk kā par. Ja tev nav viedokļa, tad tu īstenībā esi par, jo valdība ir par,» teica A. Piebalgs, bilstot, ka Latvijā sabiedrība pietuvojusies situācijā, kad domas par atbalstu eiro dalās uz pusēm.

Igaunijā eiro ieviešanu atbalsta 73% iedzīvotāju, bet Lietuvā - 40%. «Tendence ir, ka tās valstis, kas ir eirozonā, ir diezgan izteikti pozitīvas par to. Tās, kas ir ārpusē, ir negatīvas. Tas ir psiholoģisks fenomens, ko grūti pat izskaidrot.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaule ir mainījusies. Par ASV prezidentu ir kļuvis Donalds Tramps, kurš atklāti saka – Amerika first! Viņam Amerika ir pirmajā vietā! Es domāju, ka arī Latvijai ir vajadzīgs tāds prezidents, kurš pasaka – pirmajā vietā ir Latvija! Pasaka un dara!

Tā intervijā saka Latvijas Baptistu draudžu savienības bīskaps Pēteris Sproģis.

Skaļa ieroča kārta parastā trešdienas rītā, kad cilvēki dodas uz darbu. Mūsu Latvijas valstī netālu no Mātes Latvijas pie Brāļu kapiem ar automātu nošauj cilvēku. Runā, ka maksātnespējas administratoru mafija Rīgas ielās kārto savas lietas. Parādās bailes, ka atgriezušies 90-tie… Jūs kā Baptistu draudžu savienības bīskaps divpads- mit gadus kopā ar citiem bīskapiem lūdzāt Dievu par Latviju. Svētkos vadījāt dievkalpojumus kopā ar katoļu kardinālu Jāni Pujatu un arhibīskapu Zbigņevu Stankeviču, ar luterāņu arhibīskapu Jāni Vanagu un pareizticīgo metropolītu Aleksandru. Vai tiešām šī skumjā aina ir tas, ko Latvijas simtgadē mēs visi kopā cerējām ieraudzīt? Ko šī notikusī vardarbība mums rāda?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sācis savu karjeru kā sportists, turpinājis kā komjaunatnes līderis, iekšlietu sistēmas darbinieks un politiķis, nu jau vairākus gadus kādreizējais iekšlietu ministrs Ziedonis Čevers ir pievērsies vienīgi uzņēmējdarbībai. Turklāt ārpus Latvijas, jo šeit viņu valsts līmenī ne pārāk mīlot.

Arī pats pret šeit notiekošajiem procesiem Čevers savos izteikumos nav īpaši saudzīgs – uzņēmēji ir pusdepresīvā stāvoklī, lats ticis nepareizi novērtēts, analītiķi, kas nav spējīgi domāt, bet mūsu ceļi… Tie ved uz nekurieni.

picturegallery.b08dded6-a358-4959-9c38-918eb7ab2d63

Kādu jūs redzat pašreizējo politekonomisko situāciju Latvijā?

Tā ir pietiekami smaga, runājot gan par politiku, gan par ekonomiku. Faktiski šī ir ceturtā reize Latvijas neatkarības pastāvēšanas vēsturē, kad mēs saskaramies ar krīzi. Pirmā bija deviņdesmito gadu sākumā, otrā – 1995. gadā, kad norisinājās banku krīze, trešā – 1998. gadā, saistībā ar notikumiem Krievijā, ceturtā – esošā, kas ir un vēl būs lielākā no visām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Februāra sākumā ar ģimeni aizbraucām noķert vasaras sajūtu brīnišķīgajā Marokā. Brīnišķīga un krāsaina valsts, kurā aizbēgt no pelēkās un drūmās ziemas.

«Daudz laimes dzimšanas dienā,» es pasniedzu tētim aploksni, iedodu buču un nepacietīgi dīdos, kamēr gaidu reakciju no vecākiem, kad tētis būs atvēris aploksni. Iekšā ir lidmašīnas biļešu dāvanu kartes.

Lielāko dzīves daļu mani vecāki ir pavadījuši, lai izaudzinātu mani un māsu par labiem cilvēkiem un nav aizrāvušies ar ceļošanu. Igaunija, Lietuva, Vācija - tāds standartiņš. Tagad, kad, cerams, esmu izaugusi par labu cilvēku un varu pateikt vecākiem paldies par visu, ko man devuši, kā vienu no variantiem sava «paldies» pateikšanai izvēlējos uzdāvināt tēva apaļajā jubilejā vecākiem iespēju kaut kur aizlidot. Atpūsties. Tajā brīdī vecāki vēl nenojauš, ka deviņus mēnešus vēlāk lidos uz Maroku, bet smejoties saka, ka aizlidos kaut kur tepat, kur viss pazīstams – Ukrainu, Baltkrieviju..

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Piektdienas intervija ar Grand Credit valdes locekli Maksimu Mališko

Lelde Petrāne, 17.07.2015

Ar Viktoru Ščerbatihu (pa kreisi) biedrības «Kikboksa un boksa skola Rīga» jaunās zāles atvēršanā.

Foto: no personīgā arhīva

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild Maksims Mališko, kompānijas Grand Credit valdes loceklis. «Ne katra Latvijas komercbanka var līdzināties mums kredītu produktu līnijas piedāvājumu jomā,» lepojas M. Mališko. Strādājot 8 gadus Latvijas tirgū, Grand Credit kolektīvs esot trīskāršojies. Kopš 2014. gada jūlija Grand Credit piedalās valsts mazā un vidējā biznesa mikrokreditēšanas programmā, kuras apjoms ir 3 miljoni eiro.

- Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?

Finanšu joma ir viena no svarīgākajām jomām jebkurā ekonomikā. Ne velti, runājot par naudu, to salīdzina ar asinsrites sistēmu, kas nodrošina katru ķermeņa šūnu ar skābekli un nodrošina organisma dzīvotspēju. Finanšu iestādes ir sirds, kas liek šai sarežģītajai sistēmai strādāt. Jāatzīst godīgi, man tas vienmēr šķitis interesanti.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielu un ar labu reputāciju apveltītu ASV banku kraha sekas nu sasniegušas ne tikai Eiropu, bet arī Latviju.

Kamēr vairākās vecajās ES valstīs valdības jau spiestas ķerties pie banku nacionalizācijas un veikt dažādus pasākumus situācijas stabilizēšanai, Latvijā arvien lielākus apmērus uzņem baumas par to, ka banku krīze var skart arī lielāko Latvijas banku - Swedbank, kas vēl nesen bija pazīstama kā Hansabanka. Db viedoklis: ASV banku kraha atskaņas sasniedz arī Latviju

Diemžēl jāatzīst, nav pārsteigums, ka dažs LatvijDb viedoklis: ASV banku kraha atskaņas sasniedz arī Latvijuas iedzīvotājs un uzņēmums pauž vēlmi izņemt Swedbank noguldītos līdzekļus, bet citi aktīvi spriedelē - nez, cik nopietna īsti ir situācija. Latvijas iedzīvotājiem vēl svaigā atmiņā banku krīze pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu vidū, kad savus noguldījumus zaudēja daudzi tūkstoši cilvēku. Ikdienas plašsaziņas līdzekļos izskanošā informācija par kredītiestāžu krīzi citās, daudz turīgākās valstīs, protams, situāciju vēl vairāk sakarsē, jo īpaši tādēļ, ka situācija Latvijas nekustamo īpašumu tirgū rada nopietnas bažas par iespējamu hipotekārās kreditēšanas krīzi - kredīti daudzos gadījumos izsniegti pret ķīlām, kuru tirgus vērtība ir samazinājusies.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Piektdienas intervija ar KPMG Baltics vadošo partneri Armini Movsisjanu

Lelde Petrāne, 26.08.2016

Parīze – tie ir svētki, kas vienmēr tev līdzās: pilnīgi piekrītu Hemingveja teiktajam. 2015. gadā svētkus izdevās apvienot ar kādu profesionālu izaicinājumu, mācoties KPMG vadītāju attīstības programmā vienā no pasaules labākajām vadības augstskolām INSEAD.

Foto: no personīgā arhīva

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild starptautiskās biznesa konsultāciju kompānijas KPMG Baltics vadošā partnere Latvijā Armine Movsisjana. «Ļoti lepojamies ar savu ilggadējo pieredzi finanšu sektorā – esam revidenti vairākumam Latvijas banku un apdrošināšanas sabiedrību. Arī publiskajā sektorā ir pieprasījums pēc profesionālas ekspertīzes, jo īpaši tas novērojams sarežģītākās lietās ar starptautisku raksturu. Tāpēc kā konsultanti palīdzam arī mūsu valstij vairākos nozīmīgos finanšu darījumos,» stāsta A. Movsisjana.

Komentāri

Pievienot komentāru
Internets

Intervija ar jauno Infogr.am izpilddirektoru: kas ir kopīgs Infogr.am un Google?

Anda Asere, 05.09.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ģitāra ražo skaņu, kas ir produkts. Mārketings ir skaņas pastiprinātājs. Ja skaņa ir slikta, pastiprinātājs nepalīdzēs. Vari pastiprināt, cik vien gribi, bet tas tik un tā būs tikai troksnis

Tā intervijā DB pauž Miko Jervenpē (Mikko Järvenpää), jaunais Infogr.am izpilddirektors. Sanfrancisko dzīvojošais soms Miko Jervenpē pavisam nesen kļuvis par Latvijas datu vizualizācijas rīka Infogr.am izpilddirektoru. Lai arī mūsdienu virtuālajā vidē valstu robežas komunikācijai netraucē, viņš katru mēnesi aptuveni nedēļu ir Rīgā, lai kopā ar komandu un uzņēmuma dibinātājiem Uldi Leitertu, Raimondu Kaži un Alisi Semjonovu satiktos klātienē un kaltu uzņēmuma attīstības plānus. Šobrīd uzņēmumā strādā 21 cilvēks un Miko ir pirmais darbinieks Infogr.am Sanfrancisko birojā. Sarunā ar DB viņš stāsta par to, kāpēc izvēlējies strādāt Latvijas uzņēmumā, atceras pirmo iespaidu par Latvijas biznesa vidi un domā, ka uzņēmuma vadībai jāļauj cilvēkiem strādāt.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No nerezidentu banku slēgšanas Latvijas zaudējumi būs teju 600 miljoni eiro gadā

«Sarkano kartīti» esam saņēmuši tikai mēs, Lielbritānijā tiek rādītas dažas «dzeltenās kartītes», bet stingrs «nē» Krievijas kapitālam nekur Rietumu pasaulē nav pateikts. Tas, protams, liek uzdot jautājumu – vai tomēr mums nebija un nav iespējams saglabāt šo ārvalstu finanšu pakalpojumu nozari? – jautā bijušais ekonomikas ministrs Vjačeslavs Dombrovskis, sakot, ka nerezidentu banku nozares kopējā pievienotā vērtība, pēc Deloitte pētījuma, 2016. gadā bija 592 miljoni eiro. Un kāda vēl ir netiešā ietekme?

Vjačeslavs Dombrovskis

Foto: Zane Bitere/LETA

Sākoties notikumiem, kuri, kā tagad redzams, ir sākums visas Latvijas finanšu eksporta nozares likvidācijai, finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola teica, ka ABLV neesot «sistēmiskas ietekmes» uz Latvijas tautsaimniecību. Vai tā bija sabiedrības apzināta maldināšana?

Komentāri

Pievienot komentāru