Gan Valsts ceļu policija, gan Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) un citas atbildīgās valsts institūcijas dažādiem paņēmieniem cenšas uzlabot drošību uz valsts ceļiem. Ar drakoniskiem paņēmieniem vēl nesenā pagātnē populāro sēšanos pie stūres alkohola reibumā ir izdevies vismaz daļēji atrisināt.
Tomēr statistika ir nemainīgi skaudra par notriektajiem un bojā gājušajiem gājējiem uz ceļiem. Lai mēģinātu risināt šo situāciju, iekšlietu ministrs Ivars Godmanis atbalstījis Valsts ceļu policijas priekšlikumu palielināt sodus gājējiem no 5 Ls līdz10 Ls par ceļu satiksmes noteikumu neievērošanu, kā arī tiek aicināts lietot atstarotājus.
Šāda iniciatīva ir apsveicama, vien ar dažiem iebildumiem. Ja valsts vēlas sodīt gājējus likumpārkāpējus, būtu ārkārtīgi vēlams, lai arī ceļu infrastruktūra būtu sakārtota attiecīgā līmenī. Kā lai gājēji nepārkāpj noteikumus, piemēram, uz Jūrmalas šosejas, kur vairāku kilometru garā posmā ir uzcelta viena ievērības cienīga pāreja, bet kas atrodas vietā, kur to faktiski neviens neizmanto. Par to liecina daudzie caurumi, kas izgriezti šosejas joslas sadalošajā žogā. Protams, šādi netiek attaisnoti tie gājēji, kas, riskējot ar savu dzīvību un citu nerviem, diedz pāri četrjoslu šosejai, tomēr domājams, ka tādu būtu krietni mazāk, ja būtu pieejamas, kaut pieticīgākas, tomēr vairāk pārejas. Domājams, ka piemērus par ceļu infrastruktūras nesakārtotību var atrast daudzviet Latvijā. Tāpat arī, ja valsts investē ceļu būvniecībā, varbūt drošības vārdā būtu vērts padomāt par apgaismojumu. Mazliet īpatnēji, ka, pat braucot ārā no Rīgas, pie Berģiem šoseja nakts laikā ir neapgaismota, un tas ir viens no galvenajiem ceļiem, kas ved ārā no galvaspilsētas!
Tāpat arī vairāk nekā vēlams būtu tas, ka no sodiem iekasētā nauda tiktu virzīta satiksmes drošībai, piemēram, skolnieku izglītošanai par ceļu satiksmes drošību ne tikai Rīgā, bet arī citviet Latvijā.
Nav saprotams, kāpēc valsts nevarētu uzlikt par pienākumu diennakts tumšajā laikā nēsāt atstarotājus, atrunājot šo jautājumu Ceļu satiksmes noteikumos. Decembrī, kurā pagājušas tikai 8 dienas, Latvijā uz ceļiem 17 cilvēki gājuši bojā un 10 no tiem ir gājēji. Vai tas nav pietiekoši liels iemesls apsvērt šādu iespēju? Kaut vai tāpēc, ka Latvijā neapgaismotu ceļa posmu ir lielais vairums un autovadītāji šobrīd nevar laikus pamanīt gājējus. Skaidrs, ka būs gājēji, kas ignorēs šos noteikumus, taču vismaz šādi valsts no savas puses būs darījusi daudz, lai uzlabotu gājēju un autovadītāju drošību.