Citas ziņas

Dienas biznesam pieaug lasītāju auditorija

, 25.08.2009

Jaunākais izdevums

Neraugoties uz dienas laikrakstu kopējo patēriņa kritumu un to, ka Dienas bizness (Db) vasarā iznāca tikai 3 reizes nedēļā, Db izdevumiem pieaug lasītāju auditorija līdz 77 tūkst. cilvēku.

Par to liecina TNS Latvia veiktais preses auditorijas pētījums Nacionālais Mediju Pētījums: Prese, Vasara 2009. Kopumā vislielākais lasītāju īpatsvars joprojām ir reģionālajiem preses izdevumiem (46 %), nedēļas laikrakstiem (42 %), nedēļas žurnāliem (40 %) un mēneša žurnāliem (40 %). Dienas laikrakstu patēriņš vasaras periodā ir bijis par 3 % mazāks nekā 2009. gada pavasara periodā. Kritums dienas laikrakstu patēriņā skaidrojams ar atsevišķu šīs kategorijas izdevumu vasaras brīvdienām, kas lielāku ietekmi ir atstājušas tieši uz Rīgā dzīvojošiem lasītājiem, tomēr Db maksimālā auditorija ir augusi. Db vidējā auditorija sasniegusi 53 tūkst. šajā laika periodā, kas ir jo zīmīgi, jo vasarā, kad parasti novērojams auditorijas kritums, Db uzrāda pat lielāku auditorijas īpatsvaru nekā 2007. gada rudens sezonā, savukārt maksimālā auditorija, ieskaitot visus pielikumus, Db sasniegusi 77 tūkst.

Ārpus galvaspilsētas dienas laikrakstu patēriņš, salīdzinot ar 2009. gada pavasari, ir palicis nemainīgs. Jāatzīmē, ka vairākiem dienas laikrakstiem auditorija vasaras periodā ir pieaugusi. Neliels pieaugums ir vērojams laikrakstu pielikumu auditorijai, kas salīdzinot ar pētījuma periodu Pavasaris 2009 palielinājās par 2 procentpunktiem, sasniedzot vidēji 16 %. Salīdzinot preses izdevumu patēriņu ar 2009. gada pavasara periodu, var secināt, ka Rīgā par 2 procentpunktiem ir pieaugusi nedēļas žurnālu auditorija, bet lauku iedzīvotāju vidū par 2 procentpunktiem pieaudzis reģionālo preses izdevumu patēriņš.

Jaunākie dati liecina, ka mērķa grupā latvieši lasītāko preses izdevumu TOP 10 ir notikušas nelielas izmaiņas. 2009. gada vasarā pirmo vietu ieņem nedēļas žurnāls Ieva, otrajā vietā ierindojas Privātā dzīve, savukārt trešajā vietā pēc zināma pārtraukuma ir atgriezies laikraksts Diena. No 8 uz 6. vietu ir pakāpies mēneša žurnāls Ilustrētā Zinātne, bet kā jaunpienācēju Top 10 var minēt mēneša žurnālu Ilustrētā Pasaules Vēsture. Savas līdzšinējās pozīcijas TOP 10 ir saglabājusi Latvijas Avīze un Sestdiena.

Mērķa grupā cita tautība lasītāko izdevumu TOP 10 pirmās divas vietas nemainīgi ieņem televīzijas programmas TV televizionnaja programma un TeleProgramma s djadjei Misei un krievu valodā rakstošais nedēļas laikraksts Subbota. Bet no 8 . uz 4. vietu ir pakāpies nedēļas laikraksts MK Latvija.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2009. gada pavasarī vidēji 95% aptaujāto respondentu (15 līdz 74 gadu vecumā) ir lasījuši vai caurskatījuši vismaz viena pētījumā iekļautā preses izdevuma kādu no pēdējiem 6 numuriem, liecina TNS Latvia preses auditorijas pētījums.

Salīdzinot ar 2009. gada ziemas periodu, kopējais lasītāju skaits ir palicis nemainīgs.

Preses izdevumu patēriņš pa grupām (% Latvijas iedzīvotāju, kas lasījuši vai caurskatījuši vidēji vienu preses izdevumu)

2009.gada pavasara pētījuma periodā rezultāti tika apkopoti par 276 drukātajiem preses izdevumiem. Pētījumā iekļauto izdevumu skaits, salīdzinot ar 2009. gada ziemas periodu, ir samazinājies par 21 izdevumu, ieskaitot pielikumus. Vairāki drukātie preses izdevumi vairs neiznāk, bet vairāki pielikumi ir integrēti laikrakstos kā rubrikas.

Aplūkojot drukāto preses izdevumu patēriņu pa grupām, redzams, ka patērētākās preses izdevumu grupas 2009.gada pavasara periodā ir saglabājušās līdzšinējās. Kopumā vislielākais lasītāju īpatsvars joprojām ir reģionālajiem preses izdevumiem (46 %), nedēļas laikrakstiem (43 %) un nedēļas žurnāliem (40 %).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pavasarī laikraksta Dienas Bizness maksimālā auditorija sasniegusi 64 tūkstošus lasītāju.

Šie dati aprēķināti laikrakstam bez pielikumiem. Pieskaitot Db nedēļas nogales izdevuma Numurs un pielikuma Saldo lasītāju skaitu, auditorija sasniedz pat 74 tūkst. lasītāju.

Db vidējā auditorija pavasarī ir 42 tūkst. lasītāju, kas ir par 8 tūkst. vairāk nekā ziemas periodā, bet maksimālā auditorija sasniegusi 64 tūkst., kas ir par 9 tūkst. vairāk nekā ziemā, liecina mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūras TNS Latvia preses auditorijas pētījums «Nacionālais Mediju Pētījums: Prese, Pavasaris 2009».

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Izmaksu pieaugums un lasītāju rocības sarukums izdevējus dzen stūrī

Māris Ķirsons, 13.07.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Preses izdevēji spiesti vienlaikus risināt vienādojumu ar vairākiem nezināmajiem, kur vienā pusē strauji pieaug izmaksas, kuras nav iespējams nekavējoties iekļaut cenā, bet no otras puses sarūk iedzīvotāju skaits, tātad potenciālo lasītāju skaits latviešu valodā.

Papildu efektu rada inflācija, kuras uzaudzētās energoresursu un pārtikas cenas mazina lasītāju iespējas iegādāties kvalitatīvus izdevumus.

Tādu ainu rāda preses izdevēji. Vēl vairāk - pašreizējos neskaidrības apstākļos neesot iespējamas nākotnes prognozes. Šādas atziņas tiek pamatotas ne tikai ar neprognozējamo cenu pieauguma līmeni nākamajā apkures sezonā, bet arī ar valsts politiku attiecībā uz masu medijiem, kur būtiska ir ne tikai valsts atbalsta instrumentu esamība, bet arī nodokļu piemērošana žurnālistu atlīdzībām. Vienlaikus dzirdamas atziņas, ka spēlītes masu mediju segmentā ir bīstamas, jo vietējo masu mediju vietā varot ienākt propagandas līdzekļi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Noskaidroti Dienas Biznesa lasītāju iecienītākie auto zīmoli

Uldis Andersons, 22.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dienas Biznesa lasītāju balsojumā turpinās BMW uzvaras gājiens. Zīmols pirmo vietu ieguvis trešo gadu pēc kārtas, teikts Dienas Biznesa izdotajā Auto žurnālā, kas ceturtdien, 21.aprīlī, tika prezentēts Auto nozares forumā.

Gluži tāpat kā pirms gada Dienas Biznesa lasītāju mīlētāko auto zīmolu pirmais piecinieks ir palicis akurāt tāds pats, ja vien neskaita Mercedes Benz rokādi – lēcienu no 5. uz 3. vietu, attiecīgi pastumjot par pozīciju zemāk pērnā gada balsojumā 3. un 4. vietu ieguvušos Volvo un Volkswagen.

Mazliet izbrīna Ford lejupslīde, jo Latvijas tirgū šis demokrātiskais zīmols gozējas vidusmēra autobraucēju popularitātes saulītē jau no tālā 90. gadu sākuma, kad Latvijas autobraucēju sirdis sāka iekarot pirmie tolaik vēl mazlietotie Granada, Fiesta, Sierra, Scorpio u.c. modeļi.

Nevar nepamanīt Land Rover, Jeep, Bentley un Porsche pamatīgo kāpienu pa popularitātes trepēm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

FOTO: Mazajiem uzņēmējiem piedāvā karšu lasītāju, ko pievieno viedtālrunim

Žanete Hāka, 01.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairums Latvijas iedzīvotāju kaut reizi atteikušies no pirkuma, ja nav bijis iespējas norēķināties ar karti, liecina jaunākais AS Swedbank pētījums.

Līdz ar to, pieaugot sabiedrības pieprasījumam pēc iespējas veikt norēķinus elektroniski, Swedbank izveidojusi mazajiem uzņēmējiem piemērotu inovatīvu produktu – karšu lasītāju viedtālruņiem, kas dos iespēju veikt elektroniskos norēķinus jebkurā vietā un laikā, kas īpaši svarīgi amatniekiem, sezonālo produktu tirgotājiem, izbraukuma tirdzniecības uzņēmumiem.

Iedzīvotāju aptaujā konstatēts, ka 66% Latvijas iedzīvotāju saskārušies ar gadījumiem, kad elektronisko norēķinu trūkums viņiem ir licis atteikties no kādu pakalpojumu izmantošanas vai pirkuma veikšanas.

«Līdz ar tehnoloģiju attīstību mainās arī sabiedrības paradumi un uzvedības modeļi. To apliecina gan bankas veiktā sabiedriskās domas izpēte, gan arī skaitļi. Piemēram, šobrīd jaunākajam maksājumu kartes īpašniekam ir seši, bet vecākajam – 105 gadi. Vienlaikus 72% iedzīvotāju atzīst, ka visbiežāk norēķinās ar karti, kā galveno priekšrocību atzīstot ērtumu un drošību. Tas tikai vēlreiz apstiprina, ka elektroniskie norēķini pārliecinoši kļūst par dominējošo maksājumu formu faktiski visās sabiedrības grupās,» uzsver Renārs Rūsis, Swedbank valdes loceklis un Privātpersonu pārvaldes vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien Jums nogādājam Dienas Biznesa 5000. numuru. Mums tā ir nozīmīga jubileja un vienlaikus arī atskaites punkts par paveikto, kā arī vēl veicamo

Avīzes gatavošana ir rituāls. Ļoti atbildīgs rituāls. Rūpīgi izsvērts, pārdomāts rituāls būt interesantiem, aktuāliem, vajadzīgiem. Jo jebkura medija dzīvotspēja ir atkarīga no tā spējas būt vajadzīgam savam lasītājam.

Tieši tik vienkārša un vienlaikus sarežģīta ir ikviena medija veiksmes atslēga.

Mēs, Dienas Biznesa komanda, esam lepni un gandarīti, ka jau vairāk nekā 23 gadus esam lielākais, nozīmīgākais un biznesam vajadzīgākais medijs Latvijā. Mūs ir pēluši, lamājuši, mums ir pārmetuši. Uz mums ir dusmojušies, mums ir teikuši paldies. Lai nu kā būtu, kopš pirmā numura iznākšanas 1992. gada 13. aprīlī mums nav bijis un arī nākotnē nebūs citu virsmērķu, kā runāt par Latvijas biznesam svarīgām lietām, aizstāvēt biznesu un piespiest biznesa vides veidotājus lemt gudri, tālredzīgi un atbildīgi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Noskaidrots Latvijas interneta blogu top desmitnieks, un pirmajā vietā ar 16,6 tūkstošiem lasītāju ierindojies iinuu.lv, liecina interneta izpētes uzņēmuma Gemius publicētā informācija. Otrajā vietā ierindojas tehnoloģiju blogs krizdabz.lv, bet trešajā - kakao.lv.

Blogu topa līderi - blogu iinuu.lv - novembrī apmeklējuši 1,32 % no visas Latvijas interneta auditorijas, un tas ir labākais rezultāts to blogu vidū, kas novembrī piedalījās blogu topa mērījumos, norāda Gemius.

Reālo apmeklētāju skaits audzis arī aprīlī veidotā Gemius blogu topa uzvarētāja Kristapa Skuteļa blogam krizdabz.lv - tam lietotāju skaits audzis par nepilniem trīs tūkstošiem, novembrī sasniedzot 12 tūkst. Par 2,5 tūkst. lietotāju augusi šī paša autora bloga androids.lv auditorija, novembrī sasniedzot 6,5 tūkst. Tehnoloģiju blogu popularitāti apstiprina ne tikai tas, ka pieaudzis to apmekletāju skaits, bet arī tas, ka teju pusē no populārākajiem blogiem pārstāvēta jaunāko tehnoloģiju tematika.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šādus un līdzīgus «komplimentus» Db kolektīvs ir nereti saņēmis tieši un netieši pēdējo dienu laikā. Protams, tas noticis saistībā ar nesenajiem notikumiem māsas laikrakstā Diena, kā rezultātā daļa Dienas kolektīva kļuva par leģendārajiem «aizgājējiem» un teju vai nacionālajiem varoņiem, bet Dienas biznesa kolektīvs kļuvis par nodevējiem.

Varbūt ir vērts paraudzīties uz notikumiem no«streiklaužu» skatpunkta. Pirmkārt, neviens mūs, Dienas biznesu, neaicināja būt par sabiedrotajiem iedomātā streikā vai kādā ideoloģiskā cīņā par vienu vai otru principu aizstāvēšanu. Brīdī, kad vadošie Dienas darbinieki pameta redakciju, skandēdami saukļus par to aptraipītajiem principiem, notikumu gaita sāka atgādināt farsu par karu par preses brīvību, kur neviena no pusēm ne mazākajā mērā vairs neuztraucās par sabiedrības tiesībām uz patiesu un neatkarīgu informāciju, jo vieni ir aizņemti, mēģinot novērst reālu vai iedomātu sabotāžu, bet otri ir aizņemti, spēlējot preses brīvības partizānus tuvējā krodziņā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pētījumā par interneta lietotāju paradumiem noskaidrojies, ka Latvijas sociālo tīklu lietošanas tendences ne vienmēr sakrīt ar sociālo mediju izmantošanas paradumiem pasaulē.

Vēlreiz apstiprinājies, ka Latvijā visbiežāk lietotais sociālais tīkls ir Draugiem.lv, kuru ikdienā lieto 59,8% respondentu, bet kopumā to izmanto 87,6% Latvijas interneta lietotāju, rāda tiešsaistes dialoga aģentūras CLICK un H+K Research veiktais pētījums.

Pasaules sociālo tīklu līderis līderis Facebook Latvijā kopā spēj pulcēt 58,6% interneta lietotāju, taču ikdienā to izmanto vien 17,5% respondentu.

Plašu auditoriju Latvijā sasniedz arī «video karalis» YouTube – lai arī ikdienā to lieto vien 11,2% aptaujāto, sociālā medija kopējā auditorija sasniedz 80,7%. «Šie dati ļauj domāt, ka šis sociālais tīkls nav ikdienas medijs un ļoti lielā mērā tiek izmantots kopā ar citiem sociālajiem tīkliem, aplūkojot tajos ievietotos YouTube video,» secina pētījuma veicēji.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Instagram slavenību laikmets

Anda Asere, 21.10.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Influenceru mārketings papildina reklāmas misiju un parāda, ka cilvēki konkrēto produktu lieto, padarot reklāmu cilvēcīgāku.

Influenceru mārketinga aģentūras Honeymoon High vadītāja Agnija Grigule uzskata, ka viedokļu līderis virtuālajā vidē jeb t.s. influenceris ir slavenība komplektā ar savu mediju. Šodien šo mārketinga veidu izmanto pat bankas un citas samērā konservatīvas nozares, papildinot kopējo reklāmas kampaņu. Tomēr, pirms sākt izmantot šo mārketinga veidu, viņa iesaka piedomāt, vai saturs ir gana «garšīgs», lai kāds tam vēlētos sekot. Vairāk par influenceru mārketingu un izaicinājumiem tajā A. Grigule stāsta intervijā Dienas Biznesam.

Fragments no intervijas

Kā jūs raksturotu šo jauno ekonomiku, kas attīstās Instagram platformā?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien Dienas Biznesa rīkotajā Auto nozares forumā '2014 tika atklāta Dienas Biznesa lasītāju visvairāk mīlētā auto marka. Par tādu mūsu lasītāji atzinuši BMW.

Atgādinām, ka Dienas Biznesa organizētā lasītāju aptauja norisinājās no 17. marta līdz 4. aprīlim. Kopumā nobalsot varēja par 37 auto zīmoliem ar sociālo tīklu Draugiem, Facebook un Twitter starpniecību.

Uzvarētājs pie sava titula tika ļoti sīvā cīņā, tuvākos sekotājus apsteidzot ar pavisam niecīgu balsu pārsvaru. Par lielo konkurenci liecina arī fakts, ka otrās vietas pjedestāla pakāpienu ar pilnīgi vienādu balsu skaitu dala veseli trīs auto zīmoli, un tikai nieka pussolīti no viņiem atpaliek trešās vietas biznesa auto zīmols.

Jāpiebilst, ka iecienītāko biznesa auto TOP reizē ir gan likumsakarīgs, gan arī sagādā ne vienu vien pārsteigumu, piedevām mazliet negaidīti rezultāti būs vērojami pat pirmajā trijniekā. Tāpat izbrīna, ka ārpus TOP 10 šogad palicis dažs spēcīgs un labi pazīstams zīmols, kas mūsu platuma grādos tradicionāli tiek asociēts tieši kā biznesa klases auto.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Dienas Bizness turpina attīstīties

Jānis Goldbergs, 12.09.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas. Ja izmaiņu nebūtu un medijs mēģinātu turpināt eksistenci ar savu laiku nokalpojušu biznesa modeli, tad būtu pamats bažām.»

To intervijā Dienas Biznesa (DB) žurnālistam Jānim Goldbergam saka Dienas Biznesa izdevējs, līdzīpašnieks un valdes loceklis Jānis Maršāns.

Kādi ir iemesli, kāpēc Dienas Biznesam šobrīd ir jāmainās?

Mēs gribam mūsu lasītājiem sniegt to, kas lasītājiem ir vajadzīgs: ātras, precīzas ziņas tiešsaistē, analītika, viedokļi un padziļinātās izpētes – iknedēļas drukātajā izdevumā otrdienās.

Iemesli pārmaiņām ir dažādi, bet pats galvenais – biznesa dienas avīzes formāts ir savu laiku nokalpojis. Lēmumu par pārmaiņām pieņēmām tagad, jo šobrīd vienkārši daudzi no faktoriem ir iestājušies vienlaicīgi. Nav nekāds noslēpums, ka visā pasaulē, ne tikai Latvijā, krītas drukāto preses izdevumu lasītāju skaits, tiem migrējot uz dažādām digitālām platformām. Attiecīgi, ja avīzes, kas sāka iznākt pirms četrsimt gadiem, nenogalināja radio un televīzija, tad interneta un sociālo tīklu laikmets ir izrādījies daudz lielāks izaicinājums. Vissmagākās sekas gan interneta, gan jauno tehnoloģiju, gan ar tiem augušās paaudzes ietekmes rezultātā ir tieši nišas medijiem, tādiem, kā, piemēram, Dienas Bizness. Tam ir objektīvi iemesli – ziņas sabiedrība patērē «dzīvajā» un ziņām vairs nav vietas nākamajā dienā, jo tur jau gaida nākamās dienas ziņas. Drukātie mediji, sekojot šīm tendencēm, ir spiesti samazināt savu tirāžu, kam seko arī reklāmas apjoma kritums. Attiecīgi drukātie mediji ir spiesti pieiet šai situācijai radoši un meklēt dažādas jaunas izdzīvošanas formas, lai ieienteresētu gan lasītājus, gan sadarbības partnerus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Bibliotēkās pieejamos 114 latviešu rakstnieku darbus e-formātā varēs lasīt bez maksas

Db.lv, 11.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas publiskajās bibliotēkās reģistrētie lasītāji turpmāk 114 latviešu rakstnieku darbus varēs lasīt bez maksas, informē apgāds Zvaigzne ABC.

Lai turpmāk izmantotu šo lasīšanas iespēju, būs nepieciešama tikai ierīce (dators, viedtālrunis, e-grāmatu lasītājs) ar interneta pieslēgumu. Starp pieejamajiem darbiem ir Aivara Freimaņa romāns «Katls», Jāņa Ezeriņa «Stāsti un noveles», Ingas Gailes šarmanti stilīgais detektīvromāns «Neredzamie» un pat daudz apspriestie Karīnas Račko romāni «Debesis pelnos» un «Saplēstās mežģīnes».

Visās Latvijas pašvaldību publiskajās bibliotēkās 2019. gadā lasītājiem tiek piedāvāts jauns, inovatīvs pakalpojums – «3td e-grāmatu bibliotēka» vietnē www.3td.lv . To nodrošina Kultūras informācijas sistēmu centrs sadarbībā ar SIA «Tieto Latvia», Apgādu Zvaigzne ABC un publiskajām bibliotēkām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizejošā gada laikā Db.lv lasītāji visvairāk interesējušies par Draugiem.lv un Skype birojiem, gada nozīmīgākajām būvēm, situāciju saistībā ar Swedbank, nepabeigtu un pamestu atrakciju parku Ķīnā, SPA kompleksa būvniecību Liepājā, autobūves kompānijas Honda Motor «noslīkušo» rūpnīcu un investīciju baņķiera Ģirta Rungaiņa piedāvājumu pārdot Latviju Krievijai.

Vislielāko lasītāju uzmanību izpelnījās ieskats Draugiem.lv jaunajā birojā, kuru sociālais portāls rudenī ierīkoja Mārupē. Draugiem.lv jaunais birojs izceļas ar neparastu iekārtojumu.

Lasītājus arī interesēja nozīmīgāko gada būvju apkopojums. Būvniecību joprojām stutē Eiropas Savienības (ES) finansēti projekti, bet privātu pasūtījumu ir maz, vēstīja DB. Pie naudīgākajiem Rīgā pabeigtajiem objektiem var nosaukt divus apjomīgus un nozīmīgus satiksmes infrastruktūras objektus - Dienvidu tilta otro kārtu un vienu no Austrumu maģistrāles posmiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedierīces

Amazon grib izaicināt Apple iPad

Jānis Rancāns, 15.07.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada oktobrī ASV interneta kompānija Amazon nāks klajā ar jaunu Kindle e-grāmatu lasītāju un planšetdatoru, kurš, kā uzskata daudzi analītiķi, ir viens no retajiem, kas spēs nopietni izaicināt Apple iPad, vēsta The Telegraph.

Jaunais Amazon planšetdators, visticamāk, izmantos Google Android operētājsistēmu. Tam būšot deviņu collu plats pieskārienjūtīgs ekrāns, bet atšķirībā no lielā vairuma nebūs kameras, liecina Wall Street Journal rīcībā esošā informācija.

Planšetdatora dizainu izstrādājot kāda cita kompānija, tomēr Amazon plāno jau nākamgad laist klajā planšetdatorus ar personīgi izstrādātu dizainu.

Savukārt Kindle jaunākajai versijai būs pieskārienjūtīgs ekrāns. Amazon ir pārliecināta, ka tās planšetdators neaizstās populāro e-grāmatu lasītāju.

Iepriekš jau e-grāmatu lasītāju ar pieskārienjūtīgu ekrānu bija izstrādājuši Amazon konkurenti Barnes & Noble, kura ražotais Nook Simple Touch tika laists klajā jau šī gada 25. maijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Uz goda pjedestāla kāpj vācieši un zviedrs

Uldis Andersons, Dienas Bizness, 29.04.2014

1. vieta. BMW. 11,3 % no kopējā balsojuma. (Attēlam ir tikai ilustratīvs raksturs.)

Foto avots: netcarshow.com

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dienas Biznesa lasītāju balsojumā kā mīlētākais biznesa auto zīmols šogad triumfējis BMW. Iecienītāko zīmolu TOP 10 sagādā arī pa pārsteigumam.

Kopumā DB organizētajā balsojumā bija pieteikti 37 auto zīmoli, no tiem pie lasītāju balsīm tika 31, savukārt no tiem piecas un vairāk balsis ieguva 17 auto. Balsošana tika organizēta ar sociālo tīklu Draugiem, Facebook un Twitter starpniecību. Gandrīz 2/3 balsotāju bija vīrieši, zīmīgi, ka tieši vīriešu kārtas balsotāji bijuši lielākie vācu un zviedru auto piekritēji, kamēr vairāk sieviešu balsis tika veltītas japāņu un franču auto.

Vācu BMW markas nonākšana topa virsotnē ir vērtējama kā diezgan likumsakarīga, ņemot vērā, ka BMW arī pasaules mērogā tradicionāli ir premium klases zīmols numur viens. Tiesa, pavisam noteikti nevar vilkt vienādības zīmi starp BMW Latvijā un BMW Rietumeiropā. Lielajās Eiropas valstīs populārāki ir teju visi bavārieša modeļi, sākot no 1. un 3. sērijas (kas pie mums tiek pārdoti ar ļoti vājiem rezultātiem), savukārt Latvijā darījumu cilvēku vidē iecienītāki ir tieši augšējie plaukti – mūsmājās labs ir tas BMW, kas sākas ar X, proti, X3, X5, X6.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Positivus vienā nedēļas nogalē «nokurina» 2 miljonus eiro

Kristīne Stepiņa, 01.06.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī būs divpadsmitā vasara, kad Salacgrīvu ieskandinās Positivus festivāls, pulcējot aptuveni 30 tūkstošus klausītāju gan no Latvijas, gan tuvākajām Eiropas valstīm, piektdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Pasākuma idejas autors un organizators Ģirts Majors būs sarūpējis īpašus publikas «magnētus» – austrāliešu mūziķi Niku Keivu (Nick Cave) un britu elektronikas avangardistus – grupu The Prodigy.

Lai arī konkurence starp festivāliem pasaulē saasinās un mākslinieku honorāri aug, G. Majors uz festivāla attīstību raugās visnotaļ optimistiski, cenšoties turēt augstu kvalitātes latiņu un prognozējot Positivus ilgdzīvotāja statusu.

Fragments no intervijas

Vienpadsmit gados Positivus ir kļuvis par vērienīgāko brīvdabas festivālu Baltijā. Kas ir tā veiksmes pamatā?

Ir festivāli, kuri pulcē lielāku cilvēku skaitu, taču satura ziņā šis noteikti ir vērienīgākais Baltijā. Arī izmaksu ziņā. Tā budžets ir aptuveni divi miljoni eiro. Šāda nauda tiek «nokurināta» vienā nedēļas nogalē. (Smaida.)

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Investējot vairāk nekā vienu miljonu eiro, Kino Citadele atklāta Baltijā modernākā kinozāle

LETA, 22.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Investējot vairāk nekā vienu miljonu eiro, kinoteātrī Kino Citadele kinomīļiem radīts īsts brīnums - Baltijā modernākā kinozāle Scape, šodien jaunās zāles atklāšanā sacīja Forum Cinemas direktors Normunds Labrencis.

Kinozāle Scape atradīsies kinoteātra Kino Citadele ceturtajā stāvā, līdzšinējās 1.auditorijas vietā, un tā piedāvās pirmo lāzerprojektoru Latvijā un Ziemeļeiropā jaudīgāko daudzdimensiju skaņas sistēmu, kā arī Ziemeļeiropā platāko kino ekrānu, kura garums ir 24 metri.

Labrencis akcentēja, ka vēl nesen, pirms septiņām nedēļām, daudzi šajā auditorijā sekoja līdzi Oskara apbalvošanas ceremonijai, bet tagad auditorija ir pārvērtusies līdz nepazīšanai, un tas paveikts 50 dienu laikā.

Scape zālē uzstādīts Latvijā pirmais Barco 4K lāzerprojektors, kas neļaus palaist garām smalkākās filmu nianses. Jaunā tehnoloģija priecē ar attēla kvalitāti, ļaujot novērtēt dabīgas krāsas, kontrastu proporcijas gan gaišajiem, gan tumšajiem kadriem. Zīmīgi, ka Barco 4K lāzeru projektori pasaulē uzstādīti mazāk nekā 100 kinozālēs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Internets

TurKebab līdzīpašnieks: krīzes komunikācijā atspēriena punkts sociālajos tīklos ir iepriekš veiktie «mājasdarbi»

LETA, 02.01.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krīzes komunikācijā atspēriena punkts sociālajos tīklos ir «mājasdarbi», kas padarīti iepriekš, strādājot ar auditoriju un audzējot to, norādīja kebabnīcu TurKebab līdzīpašnieks un komunikācijas vadītājs Andis Zusts.

TurKebab 2012.gada vasarā aktīvi izmantoja sociālos medijus, skaidrojot situāciju pēc saindēšanās gadījumiem festivālā Positivus.

Zusts aģentūras LETA sociālo mediju vortāla Webradar.lv rīkotajā diskusijā par sociālajiem medijiem norādīja, ka vasarā "TurKebab" nācies iet cauri «savai mazai cīņai» un kebabnīcai bija auditorija, kurai kā pirmavotam varēja nodot savu ziņu. Pretējā gadījumā var veidoties situācija, kad pretī ir valsts institūcija, kas izplata informāciju tai interesējošā veidā, bet uzņēmumam nav sava rupora, skaidroja Zusts.

«Kāpēc Swedbank vienmēr iziet sausi no situācijas? Tas ir milzīgais darbs, kas ikdienā tiek izdarīts, lai banka būtu uzticama un šī uzticamība būtu liela. Tajā brīdī, kad ir krīze, izej cauri sausāks,» sprieda TurKebab līdzīpašnieks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

RTU absolventa vadīts uzņēmums palīdz atjaunot auditoriju

Lelde Petrāne, 13.11.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Būvniecības fakultātē 16. novembrī tiks atklāta SIA YIT celtniecība auditorija, ko izmantos Siltuma un gāzes tehnoloģijas katedras organizētā studiju procesa nodrošināšanai, liecina universitātes sniegtā informācija medijiem.

SIA YIT celtniecība bija uzņēmusies auditorijas renovāciju.

Labiekārtotajā auditorijā turpmāk vienlaikus varēšot strādāt aptuveni 50 studenti.

Kā pastāstīja RTU Siltuma, gāzes un ūdens tehnoloģijas katedras vadītājs profesors Egils Dzelzītis, auditorijas renovācija ir RTU administrācijas un RTU absolventa sadarbības rezultāts: «SIA YIT celtniecība valdes priekšsēdētājs Andris Božē ir RTU Siltuma, gāzes un ūdens tehnoloģijas katedras absolvents, tāpēc mums ir īpašs prieks par SIA YIT celtniecība auditoriju.»

SIA YIT celtniecība ir viens no Somijas korporācijas YIT meitas uzņēmumiem Latvijā. RTU Būvniecības fakultātes sadarbība ar SIA YIT celtniecība ilgst aptuveni gadu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Internets

Twitter, Facebook un Draugiem.lv ietekmīgāko zīmolu topa pirmajā vietā septembrī - Samsung

Nozare.lv, 11.10.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Twitter, Facebook un Draugiem.lv ietekmīgāko zīmolu topa pirmo vietu septembrī ieņēma tehnoloģiju uzņēmums Samsung informē aģentūras DDB Consulting stratēģiskais plānotājs Artis Krilovs.

Ietekmīgāko zīmolu topa otrajā vietā ir kinoteātris Forumcinemas, savukārt trešo vietu ieņem ziņu portāls Kasjauns.lv.

Topa pirmo piecnieku noslēdz Latvijas mobilais telefons (LMT) un lidsabiedrība airBaltic.

«Zīmoli, kas septembrī iekarojuši pirmās četras pozīcijas, visai aktīvi darbojušies visos trijos sociālajos tīklos, bet piektās vietas ieguvējs - airBaltic - savu vietu nodrošinājis, darbojoties tikai Twitter un Facebook,» paskaidroja Krilovs.

Pēc Krilova teiktā, topa metodoloģija ir vienkārša - katrā no sociālajiem tīkliem tiek aplūkoti divi rādītāji - zīmola auditorija un iesaiste. Pirmais nosaka, cik liela auditorija pieteikusies sekot zīmola ziņām, bet otrais - cik aktīvi pēdējā mēneša laikā auditorija iesaistījusies zīmola aktivitātēs. Veidojot kopējo topu, sociālo tīklu Twitter, Facebook un Draugiem.lv rezultāti tiek saskaitīti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Internets

Noskaidroti populārāko blogu sociāli demogrāfiskie rādītāji

Lelde Petrāne, 22.01.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskais interneta pētījumu un konsultācijas uzņēmums Gemius ir publicējis sociāli demogrāfiskos datus par 20 Latvijā populārāko blogu auditoriju. Noskaidrots, ka blogus biežāk apmeklē gados jauni cilvēki un sievietes. Taču ir arī blogi ar izteiktu vīriešu īpatsvaru, kā arī tādi, kur vairāk nekā puse apmeklētāju ir vecāki par 35 gadiem.

Populārākos Latvijas blogus visbiežāk apmeklē sievietes - no visiem 112 000 interneta lietotājiem, kas novembrī apmeklēja populārākos Latvijas blogus, 59% bija sievietes, kamēr vīrieši vien 41%. Skaitliski visvairāk sieviešu novembrī apmeklējušas dzīvesstila blogu mia.lv (25 000), dzīvesziņu blogu iinuu.lv (10 500) un vizuālo uzdevumu blogu cirkulis.lv (6 700 apmeklētāji). Savukārt vīrieši visvairāk sastopami tādos blogos kā cehs.lv (11 700), mia.lv (6 900) un tehnoloģiju blogos krizdabz.lv (6 700) un laacz.lv (4 600).

Taču, skatoties uz auditorijas procentuālo daļu, ko veido attiecīgā auditorija blogā, procentuāli visvairāk sieviešu apmeklēti ir pavārmākslas blogs krista.lv (87% sieviešu), sieviešu dzīvesstila blogs mia.lv (78%) un blogs par modes lietām whimicalagnesiga.com (75%). Savukārt vīrieši proporcionāli vairāk ir tādos blogos kā komiksu un karikatūru blogā stulbums.com (72%) un tehnoloģiju blogos kakao.lv (72%) un laacz.lv (68%).

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Biežāk uzdotie jautājumi

Latvijas Banka / eiro.lv, 03.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad Latvijā ieviesīs eiro?

Oficiālais eiro ieviešanas mērķa datums ir 2014. gada 1. janvāris. Šobrīd Latvijas valsts iestādes veic visus sagatavošanās darbus, kas nepieciešami eiro ieviešanas nodrošināšanai, un tā ieteicams rīkoties arī uzņēmējiem.

Kā naudas maiņu padarīt sev vieglāku un ērtāku?

Visērtākais veids - bezskaidras naudas maiņa. Tādēļ vēl pirms eiro ieviešanas ieteicams latu skaidrās naudas uzkrājumus pārskaitīt bankas kontā. Visa latu kontos noguldītā vai uzkrātā nauda eiro ieviešanas dienā automātiski un bez maksas tiks konvertēta eiro.

Vai saistībā ar latu nomaiņu pret eiro ir sagaidāma cenu celšanās?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2016. gada 7. jūlijā kinoteātra Forum Cinemas auditorijā SCAPE notiks vērienīga biznesa prezentācija par jaunu sociālo projektu “Latvijas Spārni”. Pasākumu apmeklēs desmitiem Latvijas uzņēmēju un sabiedrisko kustību pārstāvju. Ja arī Jūs esat uzņēmējs, tad šī informācija ir domāta Jums!

Prestižās prezentācijas dalībnieki tiks iepazīstināti ar jaunām iespējām viņu biznesam. Katram klātesošajam tiks piedāvāta iespēja izmantot jauno Latvijas sociālo zīmolu “Latvijas Spārni” sava uzņēmuma un produkta virzīšanai.

Nepalaidiet garām iespēju apmeklēt šo Jums un Jūsu biznesam svarīgo pasākumu 2016. gada 7. jūlijā, jaunajā kinoteātra Forum Cinemas auditorijā SCAPE.

Sīkāka informācija un vietu rezervēšana pa tālruni: 20304988.

2016. gada maijā Latvijas uzņēmēju iniciatīvas grupa detalizēti izpētīja labdarības jomu Latvijā un nonāca pie secinājuma, ka daudzi trūkumā esoši cilvēki Latvijā nesaņem nepieciešamo palīdzību vajadzīgajā apjomā. Daži slimu bērnu vecāki nevar atrast naudu savu bērnu ārstēšanai, un maznodrošinātas ģimenes nespēj dot saviem bērniem pat visnepieciešamāko.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Reiderisms par valsts naudu?

Jānis Goldbergs, 18.04.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2021. gada novembrī Dienas Biznesā publicējām interviju Pēc būtības tika realizēts reiderisms! ar Kurzemes finiera bijušo īpašnieku Dzintaru Odiņu, kurš tikai pēc 7 gadu pauzes bija apjēdzis notikušo. Intervijā paustais par Stiga RM veikto Kurzemes finiera pārņemšanu un tā īpašnieka Andra Ramoliņa darbībām faktiski ir divu uzņēmēju strīds, kurš interesants vien no viedokļa – bija reiderisms vai nē? Tomēr intervija deva pamatu aizdomām par nodokļu maksātāju naudas izsaimniekošanu ar iespējamu maksātnespējas administratora, VID un Hipotēku un zemes bankas (ALTUM) līdzdalību.

Ievads – no Gazeles līdz maksātnespējai

Kurzemes finieris saņēma Dienas Biznesa balvu Gazele 2012 pēc darbinieku skaita pieauguma 2011. gadā un pēc būtības tādēļ raisīja medija uzmanību brīdī, kad Dzintars Odiņš 2021. gadā vēlējās atklāt uzņēmuma pārņemšanas detaļas savā redzējumā.

No Gazeles balvas līdz slēgtiem bankas kontiem  

Dienas Biznesa balva Gazele 2012 pēc darbinieku skaita pieauguma un 2011. gadā...

Līdz tam figurēja A. Ramoliņa versija par uzņēmuma pārņemšanu dažādos medijos, kas vēstīja vien to, ka viss ir likumīgi, pareizi un ka uzņēmuma darbinieki paglābti no maksātnespējīga saimnieka. Līdz 2014. gadam uzņēmuma īpašnieks bija Dzintara tēvs Dainis Odiņš, bet pats Dzintars bija Kurzemes finiera valdes priekšsēdētājs. 2021. gadā abi bija parādos, un Dz. Odiņš apgalvoja Dienas Biznesam, ka viņam ir grūtības atvērt kontu Latvijas bankās, kas, pēc viņa domām, ir fiktīva parāda izveidošanas sekas pēc uzņēmuma maksātnespējas procesa noslēguma. Kurzemes finieris līdz 2012. gadam ņēma kredītus Zemes un hipotēku bankā (šobrīd Altum) gan iekārtām, gan koku žāvētavai, katlu mājai utt. “Protams, bijām ambiciozi, gribējām augt strauji, radīt darba vietas, eksportēt. Atskatoties varbūt jāsaka, ka pārāk ambiciozi, taču īstu kļūdu nebija, viss bija izplānots pareizi,” tā Dz. Odiņš.

Pirmais kredīts bijis miljonu vērts, otrs - tāpat miljonu, bet noslēgumā uzņēmuma kredītsaistības tuvojās trīs miljoniem. No lobskaidas tirgošanas uzņēmums pārgāja uz finiera līmēšanu, tomēr tas notika 2008. gadā, kas ar šodienas zināšanām visiem sagādāja problēmas. Brīdī, kad Kurzemes finieris saņēma Gazeles balvu, tas jau bija strādājis divus gadus ar pamatīgiem zaudējumiem. Odiņš cerēja uz labākiem laikiem. 2014. gada vidū Dz. Odiņš sapratis, ka jāmeklē investors ar dziļākām kabatām. Izskatot dažādus piedāvājumus, viņš sastapis A. Ramoliņu, kurš esot izrādījis “pretimnākšanu un sapratni”.

Pret STIGA RM 2014. gadā jau bijis neliels parāds – 65 tūkstoši eiro, bet tādu Odiņam nav trūcis. “Bija arī nelieli parādi pret citiem bērza finierkluču piegādātājiem, taču viņi, apzinoties tirgus situāciju, izturējās ar sapratni,” intervijā stāstīja Dz. Odiņš. Jāpiebilst, ka šis fakts ir būtisks, izskatot vēlākos notikumus, lai apzinātos kopējo uzņēmuma kreditoru pulku. Pēc Dz. Odiņa teiktā, A. Ramoliņš sākotnēji piedāvājis ienākt Kurzemes finiera daļā ar 60%, 40% atstājot Odiņu ģimenei, līdztekus sarunās izrādījis interesi par procesiem uzņēmumā un kā topošais partneris visu arī uzzinājis. STIGA RM Kurzemes finierim arī piegādājis kokus par 83 tūkstošiem eiro, kas esošo parādu palielināja. Līdztekus abi viesojušies pie jurista Mārtiņa Krūma. Kad visa informācija par uzņēmuma stāvokli bija nodota topošajam partnerim, pienākusi vēstule par parāda atmaksu STIGA RM, bet jau drīzumā arī tiesas paziņojums par maksātnespējas ierosināšanu. “Mans topošais partneris un investors ir ierosinājis pret mani maksātnespēju,” ievadstāstu noslēdzot, atceras Dz. Odiņš.

Kurzemes finieris pēc maksātnespējas

Jāteic, saistošākā daļa sākas pēc maksātnespējas pasludināšanas, jo Dienas Biznesam nav iespēju pārbaudīt, kurš no uzņēmējiem par otru saka taisnību vai septiņus gadus senus notikumus atceras mazliet citādi. Proti, mutvārdu vienošanās starp Ramoliņu un Odiņu nav apstiprināmas, bet pēc tiesas lēmuma parādās dokumenti un atsauces iespējas. Proti, tikai procesa sekas parāda reiderisma fakta pastāvēšanu.Vēstule par maksātnespēju atnāca 2014. gada oktobra vidū, bet to pasludināja 15. novembrī. Pēc tās nekādas sarunas ar Dz. Odiņu netika veiktas.

“Tālāk viss notika zibens ātrumā. Izrādījās, ka man aiz muguras patiesībā visu laiku tika gatavots šis uzņēmuma pārņemšanas process caur maksātnespēju, un to īstenoja ātri un precīzi, notika gluži vai militāra operācija. Ne velti tika iesaistīti maksātnespējas administratori ar labi zināmu reputāciju,” intervijā klāsta Dz. Odiņš.

Ieradies maksātnespējas administrators Andris Bērziņš, un banka nomainījusi apsardzi. STIGA RM uzreiz kļuvusi par uzņēmuma nomnieku, uzreiz pēc maksātnespējas, 2014. gada novembrī! Jau 2015. gada februārī STIGA RM kļuva par visas uzņēmuma mantas īpašnieku, izpērkot bankas cesijas no Zemes un hipotēku bankas (Altum). Līdz ar maksātnespējas administratora ierašanos Kurzemes finierī ieradies arī STIGA RM pārstāvis, kurš vēlāk kļuvis par ražošanas direktoru. Lielākā ķeza Odiņam iznākusi tāda, ka pēc Kurzemes finiera cesiju pārdošanas STIGA RM viņš tomēr nonācis pamatīgos parādos, kas, visticamāk, ir galvenais iemesls, kādēļ cilvēks vēl pēc septiņiem gadiem atceras šādus nepatīkamus notikumus. Parāds izrādījies gan bankai, gan pieminētajam juristam Mārtiņam Krūmam. Dz. Odiņš atceras, ka viņam draudēts ar krimināllietas ierosināšanu par uzņēmuma izsaimniekošanu, ja tiks celtas iebildes, piebilstot, ka tieši Hipotēku un zemes bankas norāde citām bankām bijusi pamats viņam kontus neatvērt. No visa šī stāsta jau 2021. gadā izrietēja vairāki jautājumi.

Pirmkārt, vai Ramoliņš Odiņu ir piemānījis un uzņēmuma pārņemšana tādēļ būtu uzskatāma par reiderismu, kas tiešā veidā ir gandrīz nepierādāms fakts, jo eksistē tikai mutvārdu vienošanās. Otrkārt, vai Zemes un hipotēku banka, pārdodot cesijas, bija tiesīga tās tirgot bez izsoles, jo bez STIGA RM eksistēja vēl citi kreditori, kuri neko nesaņēma, bet notika tieši šāds darījums. Kā Dz. Odiņš paliek parādā Mārtiņam Krūmam 200 tūkstošus eiro un kādēļ? Visbeidzot, paliek arī viena nepārdota cesija, un Odiņš vēl ir parādā bankai. “Prasība ir solidāri arī pret manu tēvu,” par bankas parādu saka Dz. Odiņš, piebilstot, ka šādu summu nopelnīt mūža laikā nevarot, tādēļ cīnīsies par taisnīgu atrisinājumu.

Runa ir par publisku naudu

Slīcēja glābšana ir paša slīcēja rokās, tā var teikt par Dz. Odiņa stāstu, jo Dienas Biznesa jautājumi Altum kā Hipotēku un zemes bankas saistību pārņēmējam nenesa augļus. Arī jautājumi Valsts ieņēmumu dienestam par Kurzemes finiera PVN parādiem 2014. gadā un 2015. gadā atbildēs īpašu skaidrību nevieš. Tādēļ arī jautājām pašam Dz. Odiņam, ko viņš laikā kopš intervijas Dienas Biznesam darījis pats. Aptuveni gadu pēc intervijas Dz. Odiņš uzrakstījis iesniegumu Valsts policijas Galvenajai kriminālpolicijas pārvaldei par uzņēmuma aktīvu izkrāpšanu un izvairīšanos no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas. Kriminālprocesa vēl nav, bet minētie fakti papildina stāstu.

Proti, ir skaidra norāde, ka Altum ir 100% valsts kapitālsabiedrība un rīkojas ar publiskiem līdzekļiem, un pamatprasība pret Kurzemes finieri ir aptuveni 3,35 miljoni eiro. Savukārt pārdošanas darījumā 2015. gada 13. februārī parādās summas, kas par īpašumiem jāsamaksā ieskaita veidā, pirmkārt par virkni nekustamo īpašumu 322 tūkstoši eiro, bet par kustamo mantu pirkuma cena 1,86 miljoni eiro un PVN summa 391 tūkstotis. Vēl ir prasījuma tiesības pret citiem debitoriem. Kopējā pirkuma vērtība ir 2,19 miljoni eiro un PVN - 391 tūkstotis eiro, kuru vēlāk atgūst no VID.

Faktiski forma – ieskaita veidā - nozīmē, ka STIGA RM, neveicot pirkuma maksājumus, kļūst par publiskas mantas turētāju, turklāt izsole par šādu pārdošanas procesu netika rīkota, ko, visticamāk, pēc dokumentiem spriežot, nokārtoja maksātnespējas administrators Andris Bērziņš. Dz. Odiņš iesniegumā policijai norāda, ka uzskata - starp A. Bērziņu, A. Ramoliņu un VID amatpersonām, visticamāk, pastāvējusi vienošanās par šādu procesa organizēšanu. Tāpat viņš uzskata, ka Altum vecākais jurists Aivis Brūders ir nepamatoti cedējis vairumu bankas prasību pret Kurzemes finieri, kas pārsniedz 3 miljonus eiro.

Starp citu, ne bez pamata Dz. Odiņš lūdz izmeklēt naudas izcelsmi, kas tērēta prasījuma tiesību iegūšanai, jo STIGA RM gada pārskati atbilstošā laika periodā no tiesas nav tik spīdoši, lai nomaksātu 2,19 miljonus eiro un vēl PVN. Tostarp iesniegums satur informāciju par iespējamu PVN shēmu par jau minēto summu, kur Dz. Odiņš norāda, ka VID kā nodrošinātais kreditors nodokļu parādu piedziņas direktores personā ir atteicies no nodokļu maksājumu ieņēmumiem valsts labā. Kopumā iesniegums policijā lūdz izmeklēt reiderisma gadījumu, publisko līdzekļu izsaimniekošanu un administratora manipulācijas, prasot ierosināt kriminālprocesu pēc virknes Krimināllikuma pantu.

Tikai VID veiks pārbaudi

Dz. Odiņš cita starpā ir arī vērsies Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā ar norādēm par iespējamām prettiesiskām Altum darbinieku darbībām, kā arī lūdzis Finanšu ministriju skaidrot pārraugāmās institūcijas darbu atbilstošā laika periodā. KNAB iesniegumu atstāj bez virzības, bet Finanšu ministrijas skaidrojums, īsi sakot, ir – ievērojot visus nākotnes izdevumus, kādi varēja rasties, un STIGA RM piedāvājumu, darījums bija izdevīgs, un Altum tā varēja rīkoties!

Proti, FM norāda uz to, ka maksātnespējas procesā nav jāņem vērā mantas potenciālā vērtība, bet gan faktiskās iespējas, ievērojot apgrozības ātruma principu. Tautas valodā iznāk – nestiept gumiju un pārdot, ja ir iespēja! Valsts sekretāres vietniece nodokļu administrēšanas un ēnu ekonomikas apkarošanas jomā Jana Salmiņa vēstulē Odiņam norāda, ka VID pienākums ir nodrošināt nodevu un nodokļu iekasēšanu, nevis īstenot juridisko personu maksātnespējas procesus, esot atbildīgiem par to efektīvu norisi un mērķu sasniegšanu, piebilstot: “Jo pēc juridiskās personas maksātnespējas procesa pasludināšanas administratoram ir visas normatīvajos aktos, parādnieka statūtos vai līgumos paredzētās pārvaldes institūciju tiesības, pienākumi un atbildība, un tādējādi administratoram ir pienākums pārvaldīt parādnieka mantu un veikt tās atsavināšanu kā krietnam un rūpīgam saimniekam, vadoties no kreditoru kopuma ekonomiskajām interesēm, nevis konkrēta kreditora mantiskajām vai savām personiskajām interesēm, un nepieļaut interešu konfliktu un šaubas par objektivitāti savā darbībā.”

Valsts ieņēmumu dienests šā gada 13. februārī vēstī Dz. Odiņam, ka par VID amatpersonu darbību ir uzsākta pārbaude un par rezultātiem tiks ziņots atsevišķi. Pēc FM skaidrojuma, pārbaude, visticamāk, noslēgsies ar fakta konstatāciju, ka viss bijis kārtībā. Šobrīd ir vērojama tāda kā birokrātiskā durvju spēle ar atbildību. Šādu spēli nereti var novērot arī žurnālisti, kad par nepatīkamu jautājumu prasi, kurās durvīs gribi, vienmēr parādīs citas. FM netieši norāda uz administratora atbildību. Tajā pašā laikā nav jau īsti skaidrs, cik par Kurzemes finieri tiešām tika saņemts, jo Altum darbība ir noslēpums.

“Vispirms vēlreiz uzsveram, ka sabiedrībai Altum kā Latvijas Hipotēku un zemes bankas tiesību un saistību pārņēmējai ir saistošs Kredītiestāžu likuma regulējums, saskaņā ar kuru neesam tiesīgi atklāt informāciju par konkrētiem šajā laikā noslēgtajiem darījumiem gan starp fiziskām, gan juridiskām personām. Vienlaikus, nekomentējot konkrētus klientus un darījumus, vēlamies akcentēt, ka aktīvu realizācijai ir iespējamas dažādas formas, savukārt bankas jeb kreditora uzdevums ir maksimāli atgūt darījumā ieguldītos līdzekļus. Cesiju pārdošana ir banku praksē ierasts un racionāls instruments. Tas, cik un kādas saistības tiek cedētas, atkarīgs no virknes faktoru. Lemjot par prasījuma tiesību pārdošanu, vērā tiek ņemti gan finansiāli, gan juridiski aspekti. Tiek vērtēti esošie un sagaidāmie izdevumi par aktīvu apsaimniekošanu (piemēram, par apsardzi, komunālajiem pakalpojumiem, nodokļiem u.c.), tiek analizēta potenciālo prasījuma tiesību pircēju naudas līdzekļu izcelsme, citu kreditoru esamība un daudzi citi faktori. Tiek vērtēts arī tas, kādas parādsaistības bankai ir tiesības cedēt. Katrā gadījumā tiek vērtēts sagaidāmais ieguvums no cesijas darījuma, un tas tiek salīdzināts ar sagaidāmajiem ieguvumiem no citiem aktīvu realizācijas veidiem. Praksē tiek lietoti dažādi risinājumi, nereti arī pats klients iesaistās pircēju vai investoru meklēšanā. Kreditora mērķis ir mazināt izdevumus un maksimāli atgūt ieguldītos līdzekļus. Visos gadījumos lēmumu par fiziskās personas maksātnespējas procesa uzsākšanu vai izbeigšanu pieņem tiesa, vērtējot fiziskās personas maksātnespējas procesa atbilstību Maksātnespējas likuma normām,” tā 2021. gada decembrī Dienas Biznesam atbild Altum pārstāve Sandra Eglīte.

Proti, noslēgumā visi institūciju pirksti pārkāpumu gadījumā rāda maksātnespējas administratora Andra Bērziņa virzienā, un pagaidām šis ir vienīgais pavediens, aiz kura problēmu kamolu Dz. Odiņam iespējams risināt, turklāt ne ar mediju palīdzību tas darāms, lai arī tieši šī administratora darbība ne reizi vien apšaubīta publiski. Piemēram, 2013. gadā sabiedriskajā medijā LSM ir norāde uz administratora darbības pārkāpumiem. 2014. gadā parādās publikācijas, kurās Dobeles Dzirnavnieka valdes priekšsēdētājs norāda uz iespējamu reiderisma mēģinājumu.

Jau 2018. gadā parādās tiesnešu saraksti, kuru lēmumi maksātnespējas lietās ir pretrunā ar tiesību normām un ne bez A. Bērziņa pieminēšanas. Turklāt avots ir Tieslietu padomes ekspertu komisija.

Proti, pamats šaubīties ir par administratora darbu, un netiešās norādes FM un Altum atbildēs ir patiesas, tomēr, ja neskatām lietas tikai pēc likuma burta, tad viens pats A. Bērziņš neko nespētu. Runa, iespējams, ir par korupciju, par augsta līmeņa sakariem un protekcionismu pat politiskā līmenī. Visbeidzot, noslēguma jautājums ir – ja bija noteikti 2,19 miljoni eiro ieskaita veidā un 391 tūkstotis PVN, kopā 2,5 miljoni eiro, cik no šīs naudas valsts patiešām saņēma, vai PVN atmaksāja? Skaidru atbilžu Dienas Biznesam nav, un šaubas tomēr paliek!

Uzziņai

PVN shēmas tehniskā puse

Tā kā, iegādājoties īpašumu, apmaksa tiek veikta ar ieskaitu, t.sk. attiecībā uz PVN, veidojas situācija, ka pircējam rodas tiesības atskaitīt priekšnodokli, konkrētajā gadījumā vairāk nekā 300 000 eiro. Līdz ar to pircējs var par šo summu samazināt savu maksājamo PVN vai arī lūgt valstij to atmaksāt. Pārdevējam attiecīgi rodas pienākums samaksāt šo PVN. Tomēr, tā kā samaksa notiek ar ieskaitu un maksātnespējīgajā SIA reāla nauda neienāk, pie tam maksātnespējīgajam uzņēmumam nav citas mantas un naudas, līdz ar to ir skaidrs, ka šāda apmēra PVN maksātnespējīgais uzņēmums nekad nesamaksās. Tādā veidā pircējs iegūst ekonomisko labumu samazināto nodokļu vai pat no valsts atmaksāto nodokļu veidā. Savukārt valsts nodokļu maksājumu no maksātnespējīgā pārdevēja nesaņem, un šis parāds, pabeidzot bankrota procedūru un izslēdzot maksātnespējīgo uzņēmumu no reģistra, tiek norakstīts. Ir visai dīvaini, ka Valsts ieņēmumu dienests ir piekritis un nav iebildis šādai maksātnespējīga uzņēmuma, kuram jau bija nodokļu parāds, īpašuma pārdošanas kārtībai, kas neizbēgami rada valstij papildu zaudējumus un vēl vairāk palielina bankrotējušā uzņēmuma nodokļu parādu.

Komentāri

Pievienot komentāru