Bankas

Dienas tēma: Līzinga tirgū negatīvs noskaņojums

Žanete Hāka, 22.04.2015

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

Pievienot komentāru

Audzis tikai jauno pirkumu apjoms privātpersonu autolīzinga segmentā.

Krievijas embargo un lēnās eirozonas ekonomikas izaugsmes dēļ uzņēmumi aizvien pasīvāk iegādājas komerctransportu, lauksaimniecības tehniku un iekārtas, savukārt daļai nākas lūgt aizdevuma restrukturizāciju. Līzinga devēji gan paredz, ka šogad situācija atsevišķos segmentos uzlabosies, ko veicinās privātpersonu ieņēmumu pieaugums, kā arī Eiropas Savienības fondu pieejamība iekārtu iegādei.

Līzinga tirgū patlaban vērojamas negatīvas tendences – pērn Krievijas noteiktais embargo iedragājis gan uzņēmēju spēju atmaksāt aizdevumus, gan pasliktinājis viņu noskaņojumu, liekot pārskatīt investīcijas iekārtās un transportā, kā rezultātā samazinās līzinga portfeļa apjomi. Kā liecina Latvijas Līzinga devēju asociācijas (LLDA) dati, pērn jauno pirkumu apjoms samazinājies par 80 miljoniem eiro. Lielākais kritums vērojams tieši komerctransporta nozarē, kur jauno kravas auto pārdošanas apjoms sarucis par 40%, savukārt līzinga finansēto auto apjoms samazinājies par 58 miljoniem eiro jeb 35,5%. «Tas ir cieši saistīts ar ekonomiskajām sankcijām pret Krieviju, kā rezultātā pārvadātājiem bija jāmeklē jauni maršruti un tirgi Eiropā, tādējādi saasinājās pārvadātāju konkurence ne tikai Latvijā, bet visā Baltijā,» skaidro Swedbank Līzinga nodaļas vadītājs Andrejs Anaņjevs. Otra lielākā nozare, kurā vērojams kritums, ir industriālais līzings un lauksaimniecība, kur apjomi samazinājušies par 20% jeb 33 miljoniem eiro. «Tas saistīts ar klientu vēlmi nogaidīt līdz Lauku atbalsta dienesta (LAD) atbalsta programmas sākumam. Arī ekonomiskā situācija Eiropā likusi piebremzēt investīcijas un tas savukārt atspoguļojas industriālo iekārtu finansēšanas apjomos,» skaidro A. Anaņjevs. Nedaudz aktīvāks bijis privātpersonu segments, kur, pieaugot ienākumiem, cilvēki atkal sākuši lūkoties pēc jauna braucamā, tiesa gan, vairāk izvēloties iegādāties lietotas, tātad arī lētākas automašīnas. Rezultātā autolīzinga segments ir vienīgais, kas uzrāda pieaugumu – par 5%.

Problēmas tirgū un finansiālo rezultātu pasliktināšanās liek uzņēmumiem, kas jau aizņēmušies, vērsties līzinga kompānijās ar lūgumu mainīt maksājumu grafikus maksātspējas problēmu dēļ.

Kopumā gan līzinga devēju prognozes šim gadam nav iepriecinošas, tomēr atsevišķos segmentos viņi gaida nelielu atgūšanos.

Plašāk lasiet rakstā Līzinga tirgū negatīvs noskaņojums trešdienas, 22. aprīļa, laikrakstā Dienas Bizness (4.-5. lpp.)!