Eiropas Komisijas (EK) atbalstītā Direktīva 2003/87/EC par shēmu tirdzniecībai ar pieļaujamo gāzu emisijas kvotām Eiropas Savienības (ES) aviopārvadājumu sektorā, atklāti diskriminē ES jauno dalībvalstu aviopārvadātājus, Db.lv informēja aviosabiedrība airBaltic. Tās prezidents Bertolts Fliks uzskata: "Direktīva ir klajš konkurences likuma pārkāpums."
EK atbalstītā direktīva ietverot arī virkni citu nopietnu draudu aviopārvadājumu nozares attīstībai ES - iespējamu aviobiļešu cenu celšanos, pasažieru skaita samazināšanos un ievērojamus zaudējumus dalībvalstu, tostarp Latvijas, ekonomikai.
airBaltic prezidents Bertolts Fliks komentē: "Direktīva ir klajš konkurences likuma un vairāku ES pamatrincipu pārkāpums. Tā draud deformēt konkurenci un Kopējo Tirgu, radot nevienlīdzīgus spēles noteikumus veco un jauno ES dalībvalstu aviopārvadātājiem." Viņš piebilst, ka konkurences kropļošana izpaužas faktā, ka direktīva paredz emisijas kvotu sadali balstīt uz fiksētiem izejas datiem par 2004.-2006. gadu. Saskaņā ar paredzamo shēmu, aviokompānijas par brīvu saņem kvotu atbilstoši esošajam apjomam, bet aviokompānijām augot un attīstoties, tām jāpērk papildu kvotas.
"Tādējādi ievērojamas priekšrocības iegūst tā sauktās "tradicionālās aviokompānijas", kas pirms ilgāka laika dibinātas vecajās ES dalībvalstīs, pārvadā slīdzinoši lielu pasažieru skaitu un nākotnē strauji neaugs," norāda B.Fliks un uzsver, ka paredzētā direktīva pašreizējā redakcijā diskriminē strauji augošas kompānijas, īpaši jaunajās ES dalībvalstīs.
airBaltic ar vēstules starpniecību LR Satiksmes Ministrijas Aviācijas departamenta direktoram Arnim Muižniekam, arī iepriekš norādījis uz iespējamajiem riskiem un sniedzis priekšlikumus Direktīvas pilnveidošanai.
Direktīvas mērķis - regulēt un samazināt pieļaujamo kaitīgo gāzu emisiju daudzumu ES aviopārvadājumu sektorā esot apsveicams. Tāpat arī Kioto protokola nosacījumu ievērošana esot ES un tās dalībvalstu pienākums. Tomēr aviokompānijas jau šobrīd ievēro attiecīgos ES vides standartus un esot samazinājušas degvielas patēriņu un kaitīgo gāzu emisiju līdz minimumam.
"Ņemot vērā niecīgo aviācijas kopējo ogļskābās gāzes CO2 emisiju daudzumu - pasaulē ap 2%, Eiropā - tikai 0,5%, ir kritiski jāvērtē Direktīvas pasākumu samērīgums un ilgtermiņa ietekme uz ES aviopārvadājumu nozares konkurētspēju un ietekmi uz ES dalībvalstu, tostarp Latvijas, ekonomiku," akcentē B. Fliks.