Transports un loģistika

Drošākās pasaules aviosabiedrības.

Aivars Mackevics [email protected], 13.05.2002

Jaunākais izdevums

Vācu aviācijas žurnāls Aero International ir veicis statistisku pētījumu, kurā tika noteiktas pasaules drošākās aviosabiedrības. Par tādām tika atzītas - Qantas (Austrālija), Finnair, Cathay Pacific (Honkonga), Austrian Airlines un All Nippon Airways (Japāna). Šīs aviosabiedrības nav pazaudējušas nevienu lidmašīnu, nevienu pasažieri un piedāvā augstu drošības servisu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija pārskata sarakstu ar aviosabiedrībām, kuru darbība Eiropas Savienībā ir aizliegta, Db.lv informēja Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā. Pēc trūkumu pilnīgas novēršanas no t.s. melnā saraksta svītrotas divas agrāk tajā iekļautas aviosabiedrības.

Eiropas Komisija šodien pieņēmusi jau trešo reizi pārskatīto Kopienas sarakstu, kurā iekļautas tās aviosabiedrības, kuru darbība Eiropas Savienībā ir aizliegta, un tagad tas atrodams internetā Komisijas mājaslapā.

Pārskatītais Kopienas saraksts ir ievērojams ar to, ka:

1) pirmo reizi no tā svītrotas divas aviosabiedrības, kas veikušas atbilstošus pasākumus drošības jomā,

2) piecas valstis ir pieņēmušas lēmumus par Kopienas sarakstā iekļauto aviosabiedrību darbības apturēšanu,

3) Kopienas līmenī pieņemti jauni drošības pasākumi, kas noteikti divām aviosabiedrībām - Pakistan International Airlines (PIA) un Air West no Sudānas, un

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Aviosabiedrību melnais saraksts

, 05.03.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aviosabiedrību melnais saraksts - Eiropas Komisija pārskata sarakstu ar aviosabiedrībām, kuru darbība Eiropas Savienībā ir aizliegta.

Eiropas Komisija šodien pieņēmusi jau trešo reizi pārskatīto Kopienas sarakstu, kurā iekļautas tās aviosabiedrības, kuru darbība Eiropas Savienībā ir aizliegta, un tagad tas atrodams internetā Komisijas mājaslapā .Pārskatītais Kopienas saraksts ir ievērjam ar to, ka 1) pirmo reizi no tā svītrotas divas aviosabiedrības, kas veikušas atbilstošus pasākumus drošības jomā, 2) piecas valstis ir pieņēmušas lēmumus par Kopienas sarakstā iekļauto aviosabiedrību darbības apturēšanu, 3) Kopienas līmenī pieņemti jauni drošības pasākumi, kas noteikti divām aviosabiedrībām - Pakistan International Airlines (PIA) un Air West no Sudānas, un 4) divas valstis - Krievija un Bulgārija - par vairākām savu valstu aviosabiedrībām pieņēmušas autonomus pasākumus. "Šis ir pirmais gadījums, kad pēc trūkumu pilnīgas novēršanas no t.s. melnā saraksta svītrotas divas agrāk tajā iekļautas aviosabiedrības. Tas liecina, ka mūsu saraksts uzskatāms ne tikai par būtisku aizsardzību pret nedrošiem operatoriem, bet arī ir iedarbīgs un efektīvs stimuls novērst trūkumus tiem gaisa satiksmes uzņēmumiem, kas neievēro starptautiskos drošības standartus," teica Komisijas priekšsēdētāja vietnieks Žaks Baro (Jacques Barrot), kas atbild par transportu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

airBaltic paziņo 2006. gada 9 mēnešu finanšu rezultātus

, 13.11.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīga - Latvijas aviosabiedrība airBaltic šī gada deviņos mēnešos turpināja uzlabot uzņēmuma darbības rezultātus abās bāzēs - Rīgā un Viļņā. Pārskata periodā airBaltic atvēra 10 jaunus lidojumu maršrutus no Rīgas un 4 no Viļņas, kā arī jaunu maršrutu no Kaļiņingradas uz Kopenhāgenu.

Aviosabiedrības 2006. gada deviņu mēnešu kopējais finanšu rezultāts ir 3,356 miljoni LVL peļņa, kas ir par 5.1 miljoniem latu vairāk nekā pērn (-1.8 MLVL). 2006. gada deviņos mēnešos airBaltic pārvadāja 1.07 miljonus pasažieru - par 41% vairāk nekā pērn šajā periodā. Latvijas aviosabiedrības airBaltic apgrozījums 2006. gada deviņos mēnešos sasniedza 85.8 miljonus LVL, kas ir pieaugums par 38% salīdzinājumā ar 2005. gada deviņiem mēnešiem. Operatīvais rezultāts (EBITDAR) 2006. gada deviņos mēnešos sasniedza 12.4 miljonus LVL, pieaugot par 68% salīdzinājumā ar tādu pašu periodu pērn (7.3 miljoni LVL).

"airBaltic pasažieru skaita pieaugums par 41%, vadošās tirgus daļas iegūšana Rīgas un Viļnas lidostās, darbinieku skaita un finanšu rādītāju pieaugums šī gada deviņos mēnešos, liecina par aviosabiedrības izaugsmi un dinamisku attīstību. Šī gada deviņu mēnešu finanšu rezultāts - 3.356 miljonu latu peļņa, ir līdz šim labākais rādītājs aviosabiedrības vēsturē, kas aus mums arī turpmāk nodrošināt airBaltic pasažieriem zemākas aviobiļešu cenas un pieprasītus lidojumu maršrutus no Rīgas un Viļņas," aviosabiedrības deviņu mēnešu finanšu rezultātus komentē airBaltic prezidents Bertolts Fliks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

20 % airBaltic biļešu ir lēto cenu kategorijā

Ainars Sedlenieks [email protected], 15.06.2004

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas aviosabiedrība airBaltic pārdod aptuveni 20% lēto biļešu, tādējādi dodot iespēju šogad aptuveni 100 tūktošiem pasažieru ceļot ar biļetēm, kuru cena vienā virzienā atkarībā no maršruta ir 33 Ls, 39 Ls, 49Ls ar lidostu nodevām. Šis pasažieru skaits ir ievērojami lielāks nekā jebkuras citas aviosabiedrības uz un no Rīgas pārvadāto pasažieru skaits gada laikā. "Ieviešot vienvirziena biļešu cenu struktūru un arī jaunu pasažieru apkalpošanas koncepciju, mēs gaidījām patērētāju tiesību aizsardzības institūciju interesi par airBaltic darbību. Diemžēl šī interese ir radusies pēc atsevišķu deputātu un amatpersonu iniciatīvas, kurus interesē nevis nopietni aviosabiedrības attīstības jautājumi, bet gan iespēja lidojuma laikā bez maksas baudīt sviestmaizi," saka airBaltic prezidents Bertolts Fliks un piebilst, "mēs esam priecīgi, ka pēdējo divu gadu laikā airBaltic ir izdevies ieviest efektīvi strādājošu vienvirziena biļešu modeli ar cenām, kas ir konkurētspējīgas ne tikai aviācijas sektorā, bet arī autotransporta un dzelceļa pārvadājumos. Gribu uzsvērt, ka airBaltic vienvirziena biļešu cenu modelis ar zemām cenām ir pastāvīgi strādājoša sistēma nevis īstermiņa reklāmas akcija." airBaltic pašreizējā biļešu cenu politika ir bijis viens no svarīgākajiem faktoriem, kas būtiski ietekmējis pasažieru pieaugumu lidostā Rīga. Pārvadāto pasažieru statistikas dati uzskatāmi parāda straujo pieaugumu, kas kopš 2004.gada sākuma ir bijis vidēji 50% mēnesī salīdzinājumā ar pagājušo gadu. Tas nozīmē, ka pasažieri ļoti pozitīvi reaģē uz airBaltic piedāvājumu. "airBaltic tikai šī gada pavasarī ieviesa jauno pasažieru apkalpošanas konceptu pretēji daudzām citām pasaules aviosabiedrībām, kas to izdarīja jau krietni agrāk. Beidzot būtu jālauž priekšstats par to, ka lidojums ir ekskluzīvs pakalpojums. Lidojums ir tikai viens no pārvietošanās veidiem, tiesa gan - ātrākais un ērtākais. Šodienas aviācijas industrijā aviosabiedrības galvenais uzdevums ir koncentrēties uz lidojumu drošību, plašu maršrutu tīklu, ērtiem lidojuma laikiem un savienojumiem. Nav nekāda juridiska pamata aviosabiedrībai uzlikt par pienākumu nodrošināt ēdināšanas pakalpojumus lidojuma laikā. Tā ir aviosabiedrības brīva izvēle. airBaltic, izprotot situāciju, ir izvēlējusies visoptimālāko risinājumu – ekonomiskajā klasē piedāvāt iespēju nopirkt gan ēdienu, gan dzērienus," skaidro B. Fliks. Kopš airBaltic ieviesa vienvirziena biļetes, aviosabierības reklāmās pasažieri tiek informēti par airBaltic piedāvājumu atbilstoši Latvijas Republikas likumdošanai, kas būtībā ne ar ko neatšķiras no citu pasaules aviosabiedrību reklamēšanās veida. Papildus reklāmai airBaltic informē pasažierus par iespēju ekonomiskajā klasē iegādāties ēdienus un dzērienus par maksu rezervējot biļeti, kā arī aviosabiedrības interneta lapā airbaltic.lv Tāpat airBaltic jau savlaicīgi pirms jaunā pasažieru apkalpošanas koncepta ieviešanas informēja par to masu medijus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Jauna lappuse transatlantiskās aviācijas vēsturē

ES transporta komisārs Žaks Barro, 09.04.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

30. martā pusnaktī stājās spēkā jauns Eiropas Savienības un Amerikas Savienoto Valstu atvērto debesu nolīgums. Pirmo reizi Eiropas un Amerikas aviosabiedrības varēs šķērsot Atlantijas okeānu bez ierobežojumiem attiecībā uz gaisa kuģu lielumu, lidojumu biežumu, galamērķiem vai cenām.

Turpmāk aviosabiedrības, kas veic lidojumus tālsatiksmes maršrutos, varēs lidot uz ASV no jebkuras vietas Eiropā, ne vien no savas mītnes valsts. Air France plāno atklāt jaunu tiešo lidojumu starp Londonas Hītrovas lidostu un Losandželosu. British Airways drīz saviem pasažieriem piedāvās iespēju nokļūt Ņujorkā no Parīzes vai Briseles, izmantojot aviosabiedrības apakšuzņēmumu Open Skies.

Vairāk nekā 50 miljonu pasažieru, kas katru gadu ceļo starp Eiropu un ASV, varēs baudīt šīs mobilitātes priekšrocības. Daudzkāršosies preču pārvadājumu iespējas. Nedrīkst aizmirst, ka katru gadu vairāk nekā puse no visiem kravu pārvadājumiem starp Eiropu un ASV tiek pārvadāti pa gaidu, un šo pārvadājumu vērtība ir 450 miljardu euro. Visiem, kas izmanto transatlantiskos lidojumus, jaunais līgums piedāvā lielāku konkurenci, kas uzlabos pakalpojumu kvalitāti un cenas — gan pasažieru, gan kravu pārvadājumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kopš Latvijas pievienošanās eirozonai piedzīvotas fundamentālas pārmaiņas finanšu stabilitātes jomā

Latvijas Bankas ekonomiste Dace Antuža, 18.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apritējuši pieci gadi, kopš Latvija ir pievienojusies eirozonai, un ir vērts atskatīties, kas kopš tā laika eirozonā mainījies finanšu stabilitātes jomā.

Jāteic, ka tieši pēdējos piecos gados eiro zonas un līdz ar to arī Latvijas finanšu sektora stabilitātes nodrošināšanas jomā notikušas iespaidīgas, fundamentālas pārmaiņas.

Šīs pārmaiņas eiro zonā galvenokārt saistāmas ar Banku savienības izveidi. Banku savienība nozīmē, ka tās dalībvalstīs tiek īstenota:

  1. vienota banku uzraudzība (sākot ar 2014. gada novembri);
  2. vienots banku noregulējums un atveseļošana banku finanšu grūtību gadījumā (pilnā apmērā, sākot ar 2016. gada janvāri);
  3. vienota noguldījumu garantiju sistēma (vēl nav ieviesta).

Vienotā banku uzraudzība, atveseļošana un noregulējums balstās uz vienotu regulējošo prasību kopumu[2] (Single rule book), kurā ietverti:

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar Eiropas Savienības parlamenta balsojumu rotaļlietu ražotājiem būs jāatsakās no vairāku izejvielu izmantošanas.

Eiropas Parlaments šodien pieņēma Eiropas Komisijas priekšlikumu būtiski pastiprināt ES noteikumus par rotaļlietu drošumu. Līdz ar to ES tirgotās rotaļlietas atbildīs pasaulē augstākajām drošuma prasībām, jo īpaši attiecībā uz ķīmisko vielu izmantošanu. Jaunie tiesību akti attiecas uz plašu jautājumu loku, lai garantētu, ka rotaļlietas neapdraud veselību un nerada savainošanās iespējas.

Ķīmiskās vielas, kuras var izraisīt vēzi, mainīt ģenētisko informāciju vai kaitēt reproduktīvajām spējām, jeb tā sauktās KMR (kancerogēnās, mutagēnās vai reprodukcijai toksiskās) vielas vairs nedrīkst atrasties rotaļlietu pieejamajās daļās. Attiecībā uz dažām vielām, piemēram, niķeli, ir samazinātas pieļaujamās robežvērtības, savukārt īpaši toksiskus smagos metālus, piemēram, svinu un dzīvsudrabu vairs nedrīkst apzināti izmantot rotaļlietās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

AirBaltic veiksmīga darbība

Jūlija Pudenko [email protected], 29.09.2005

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AirBaltic 10 gadu darbības gados pārvadājusi vairāk nekā 3 miljonus pasažieru. 1.oktobrī aprit desmit gadi kopš Latvijas aviosabiedrības airBaltic darbības uzsākšanas Lartvijā. Šajā laikā aviosabiedrība ir atklājusi 46 tiešos maršrutus, kā arī uzsākusi lidojumu veikšanu no bāzes Viļņā. AirBaltic pārvadāto pasažieru skaits aizvadītājos desmit gados ik gadu pieaudzis vidēji par 26 %, savukārt kopējais airBaltic pārvadāto pasažieru skaits kompānijas pastāvēšanas vēsturē ir sasniedzis vairāk nekā 3 miljonus pasažieru. «AirBaltic ir mūsdienīga un dinamiska reģionālā aviosabiedrība, kas nemitīgi attīstās. Patlaban airBaltic ir kļuvusi par lielāko aviosabiedrību Baltijas valstīs,» aviosabiedrības izaugsmi desmit gadu darbības laikā komentē airBaltic prezidents Bertolts Fliks. Kā nozīmīgus airBaltic sasniegumus B. Fliks min jau 2003. gadā sekmīgi veikto vienvirziena biļešu cenu plašākam cilvēku lokam, aviosabiedrības pastāvēšanas laikā radītās 690 darba vietas, kurās strādā kvalificēti nozares speciālisti, kā arī šī gada sākumā pabeigto airBaltic flotes optimizāciju un atjaunošanu, kas paredz izmantot divu tipu lidmašīnu - Boeing 737 un Fokker 50. Atzinīgi Latvijas aviosabiedrības airBaltic vērtē arī LR Satiksmes ministrs Ainārs Šlesers:«Esmu gandarīts, ka airBaltic ir izveidojusies par ļoti sekmīgu uzņēmumu, veiksmīgi attīstot savu darbību arvien pieaugošas konkurences apstākļos un ievērojami sekmējot pasažieru skaita pieaugumu Rīgas lidostā. Regulāro lidojumu atjaunošana uz Liepāju apliecina, ka nacionālā avikompānija var dot būtisku ieguldījumu arī valsts reģionu ekonomiskajā attīstībā.» AirBaltic statistika liecina, ka desmit gadu laikā ir veiktas 99 000 pacelšanās un nolaišanās, nolidotas 135 000 stundas un 70 miljoni km, jeb 1747 reizes apkārt zemeslodei, jeb 182 reizes līdz Mēnesim. AIR BALTIC CORPORATION ir akciju sabiedrība, kas dibināta 1995. gadā. Galvenie akcionāri: Latvijas valsts 52,6 %, SAS AB - 47,2 %. AirBaltic 2004. gada saimnieciskās darbības ieņēmumi bija 51,6 miljoni LVL, bet pārvadāto pasažieru skaits - 589 288. Avots: a/s AirBaltic

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas aviosabiedrība airBaltic 2006. gada šā gada deviņos mēnešos nopelnījusi 3.356 miljonus LVL, kas ir par 5.1 miljoniem latu vairāk nekā pērn (-1.8 MLVL). "Šā gada deviņu mēnešu finanšu rezultāts ir līdz šim labākais rādītājs aviosabiedrības vēsturē," peļņu komentē airBaltic prezidents Bertolts Fliks.

Latvijas aviosabiedrība airBaltic šī gada deviņos mēnešos turpināja uzlabot uzņēmuma darbības rezultātus abās bāzēs - Rīgā un Viļņā, Db.lv informēja aviosabiedrības pārstāve Vija Dzērve. Pārskata periodā airBaltic atvēra 10 jaunus lidojumu maršrutus no Rīgas un 4 no Viļņas, kā arī jaunu maršrutu no Kaļiņingradas uz Kopenhāgenu.

2006. gada deviņos mēnešos airBaltic pārvadāja 1.07 miljonus pasažieru - par 41% vairāk nekā pērn šajā periodā. Latvijas aviosabiedrības airBaltic apgrozījums 2006. gada deviņos mēnešos sasniedza 85.8 miljonus LVL, kas ir pieaugums par 38% salīdzinājumā ar 2005. gada deviņiem mēnešiem. Operatīvais rezultāts (EBITDAR) 2006. gada deviņos mēnešos sasniedza 12.4 miljonus LVL, pieaugot par 68% salīdzinājumā ar tādu pašu periodu pērn (7.3 miljoni LVL).

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

British Airways apkalpe nolēmusi streikot

Valdis Vikmanis, 23.02.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aviosabiedrības British Airways apkalpe nolēmusi streikot, kas varētu uz ilgu laiku paralizēt aviosabiedrības darbību, ziņo Daily Telegraph.

Par streika sākšanu nobalsojuši lielākā daļa aviosabiedrības lidojuma apkalpes, norādīja aviosabiedrības arodbiedrība. Arodbiedrības neapmierinātību izraisījusi British Airways plāns samazināt apkalpes skaitu, kā arī samazināt atalgojumu.

Arodbiedrība uzsver, ka streiks, visticamāk, būs ilgstošs. Daily Telegraph norāda, ka vairākums aviosabiedrību apkalpes balsojuši, ka streikam jābūt vismaz desmit dienām.

Db.lv jau ziņoja, ka British Airways zaudējumi finanšu gada deviņos mēnešos, kas noslēdzās decembrī, pieauga līdz 245 miljoniem sterliņu mārciņu (196,9 milj. LVL).

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Dažādu pakalpojumu reputācija jeb ar ko jārēķinās biznesa ceļotājiem

Silvestrs Savickis, 08.12.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Parasti vārdu reputācija lieto brīžos, kad tiek runāts par kādu konkrētu subjektu – personu vai uzņēmumu. Tomēr vārds reputācija ir vietā, ja runājam arī par pakalpojumiem, ko piedāvā vairāki vai pat ļoti daudzi uzņēmumi. Piemēram, ceļojumu apdrošināšanu un pasažieru pārvadājumiem ar aviotransportu.

Šo stāstu rakstu kolēģa, arīDienas biznesa vairāku blogu autora, Ģirta Rūdas iedvesmots. Pirms pāris nedēļām lasīju viņaemuāru par nedienām dodoties darījumu braucienā uz Argentīnu. Viens no Ģirta ieteikumiem bija papildus apdrošināt savu bagāžu. Tad nu stāsts parreālo dzīvi arī tad, ja bagāžu esat papildus apdrošinājis ar kādas riska apdrošināšanas kompānijas ceļojumu apdrošināšanas polises palīdzību. Bonusā vēl arī stāsts par kārtību, kādā aviokompānijas atlīdzina zaudējumus gadījumos, ja bagāža ir fiziski sabojāta.

Darbojošās personas nesaukšu vārdos, jo droši vien viss notikušais ir saskaņā ar priekšrakstiem, likumiem, normatīvajiem aktiem utt. un nekāduattieksmes pretenziju man nav. Būtiskākais ir vērst uzmanību un apzinātieskā būs īstenībā pat ja būsiet sevi papildus apdrošinājis. Ko nozīmē apdrošināšanas polisē redzamais, bet ko, savukārt, saka apdrošināšanas noteikumi, kurus nevienam jau tā īsti rūpīgi līdz galam izlasīt negribas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Pasaules dabas fondu neapmierina REACH regula

, 13.12.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Parlamenta deputātu balsojums par jauno ķimikāliju regulu REACH nozīmē, ka regula būs tikai daļēji spējīga sasniegt savu mērķi – aizsargāt cilvēku veselību, informēja Pasaules Dabas fonds.

Šis tiesību akts, kas tika izstrādāts, lai aizstātu līdz pat 40 gadus vecus noteikumus, esot tikai neliels solis pretim jaunai pieejai sintētisko vielu regulējumā. Pieņemtais regulas variants paredz, ka uzņēmumiem būs jānodrošina pamata drošības informācija par sintētiskajām vielām, kas Eiropā tiks ražotas vai ievestas lielos apjomos. Paredzēts arī mehānisms noturīgu un bioakumulatīvu vielu aizstāšanai gadījumos, kad pieejamas drošākas alternatīvas. Regula nodrošinās iedzīvotājiem tiesības pieprasīt informāciju par to, vai konkrētu produktu sastāvā ir kāda no bīstamajām vielām. Līdz šim uzņēmumi varēja pārdot preces, kuru sastāvā ir dažādas sintētiskās vielas, nesniedzot veselības un drošības informāciju par šīm vielām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Lufthansa: līdzīgs gadījums kā ar airBaltic un Fliku nav zināms

Līva Melbārzde, 21.09.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas tiesām, Satiksmes ministrijai un konkurenci regulējošām iestādēm jāvērtē, vai Bertolta Flika rīcība nerada daudzas problēmas daļēji valstij piederošai aviosabiedrībai airBaltic.

To Db. Lv sacīja lidsabiedrības Lufthansa Baltijas valstu reģiona vadītājs Matias Hince. Viņš uzskata, ka valstij daļēji piederošās lidsabiedrības padomei jālemj, vai airBaltic prezidents, paralēli uzsākot lidojumus ar savu aviokompāniju, rīkojas airBaltic interesēs. Līdzīgs gadījums Eiropas vai pasaules aviosabiedrību vadītāju praksē viņam nav zināms.

M. Hince norāda trīs būtiskas jomas, kuras, viņaprāt, šajā gadījumā būtu jāizvērtē: vai valsts aviosabiedrības vadītāja, kas ir arī savas privātās aviosabiedrības īpašnieks, rīcībā nav saskatāms interešu konflikts, vai neiestājas konkurences tiesības pārkāpjošs stāvoklis, jo nevar izslēgt, ka dominējošās lidsabiedrības un ar to saistītās aviosabiedrības aktivitātes tiek saskaņotas, un, treškārt vai nerodas satiksmes tiesību pārkāpjoša situācija lidojumiem ārpus Eiropas Savienības robežām (piemēram, Maskavu), jo jaunajai Bertolda Flika aviosabiedrībai pašlaik nav līdzīpašnieku Lietuvā līdz ar to nav arī tiesību no šīs lidostas lidot uz valstīm, kas nav ES sastāvā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Aviotirgū izvēle būs vienmēr

Dace Preisa, 19.05.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lēto aviosabiedrību parādīšanās nenoliedzami ir izdarījusi apvērsumu avio tirgū, taču apgalvot, ka zemo cenu kompānijas ir aviācijas nākotne, nevar. Šo kompāniju galvenā priekšrocība: tās piedāvā klientiem fleksiblu cenu struktūru, proti – tie maksā tikai par to, ko vēlas saņemt. Tradicionālās aviosabiedrības šobrīd iestrēgušas, piedāvājot visu, bet zemo cenu kompānijas dod iespēju pirkt biļeti gan par pārdesmit eiro, par to saņemot sēdvietu lidmašīnā, savukārt maksājot vairāk, pasažieri var pasūtīt sev ēdienu u. t. t. Lētās aviosabiedrības ir panākušas jaunu lielu tirgu rašanos tur, kur tas netika uzskatīts par iespējamu, it sevišķi Eiropas iekšzemes lidojumos. Taču, vērtējot lēto lidsabiedrību servisu, zināmā mērā pareizs ir teiciens — skopais maksā divreiz. Lēto aviokompāniju klupšanas akmens lielākoties ir faktā, ka tām savā darbībā jāpaļaujas uz veiksmi. Lai spētu nodrošināt zemās cenas, kompānijas darbības izmaksām jābūt vēl zemākām. Tāpēc tās nevar atļauties rezerves lidmašīnas un operatīvu tehnisko apkalpi. Ja lidmašīnai rodas tehniska problēma pāris stundu pirms pacelšanās, tad tas nozīmē, ka pasažieri droši var doties uz tuvāko ostu, dzelzceļa staciju vai citas aviokompānijas kasi, jo lētajām kompānijām rezerves lidmašīnu nav. Tādējādi brauciens var izvērsties ne tikai dārgāks, nekā iecerēts, bet arī dārgāks, nekā lidojot ar veco un dārgo kompāniju. Protams, kļūme var arī nenotikt. Dilemmas priekšā Kamēr tradicionālās Eiropas aviokompānijas norāda, ka vēl jāpaiet laikam, lai redzētu, kurš izdzīvos, kurš ne, cita pēc citas tās paziņo par jaunu cenu politiku un izmanto svētkus, lai piedāvātu vēl zemākas cenas. Turklāt gandrīz visas Eiropas aviosabiedrības pirms pāris gadiem izveidoja savus meitas uzņēmumus – lētās aviokompānijas, lai uzsāktu novēlotu konkurenci ar lētajiem censoņiem. Iedvesmojušās no EasyJet, Ryanair un Virgin Express spējas gadā pārvadāto pasažieru skaitu palielināt pat par 40 % , tradicionālās aviokompānijas pirms pāris gadiem sāka strādāt abās frontēs. Vācu aviokompānija Lufthansa izveidoja lēto meitas uzņēmumu German Wings, SAS izveidoja Snowflake, pirms pāris mēnešiem Šveices nesen no bankrota gruvešiem atjaunotā nacionālā aviokompānija Swiss arī paziņoja par lētās aviokompānijas izveidi. Savukārt British Airways pagājušajā gadā pārdeva savu jau krietni senāk izveidoto lēto atvasi Go. Aviokompānijas Ziemļeiropas, Centrāleiropas un Austrumeiropas ģenerālmenedžeris Robins Heiss skaidro, ka šāda kompānijas struktūra atdzīta par aplamu. «Tas nozīmē, ka ar laiku mēs sākam konkurēt paši ar sevi. Tas ir destruktīvi,» viņš norāda. Ja tradicionālā aviokompānija ir nodibinājusi zemo cenu meitas uzņēmumu, tā var rēķināties, ka šādas kļūmes gadījumā pasažieri dosies uz biļešu kasi un prasīs apmainīt, piemēram, Go biļeti pret British Airways biļeti atpakaļceļam. Tas kaitē imidžam, secinājuši tradicionālo aviokompāniju pārstāvji. Nenovērtēja konkurentu R. Heiss uzskata, ka šobrīd komplicētajos tirgus apstākļos vainojami paši lielie avio tirgus veterāni, nepievēršot īpašu uzmanību jaunajiem lētajiem censoņiem to rašanās brīdī. Speciālisti atzīst, ka lēto aviosabiedrību radītās pārmaiņas tirgū ir lielākās un ietekmīgākās, kopš brīža, kad tika atcelti starpvalstu līgumi. R. Heiss norāda, ka ar bažām noraugās uz tām vecajām lidsabiedrībām, kas šobrīd cenšoties neatpalikt no lētajiem, veido pašas savus zemo cenu meitas uzņēmumus. Viņš ir pārliecināts, ka arī tām pēc kāda laika nāksies no tām atteikties, jo aviokompānija var veiksmīgi darboties tikai tad, ja koncentrējas uz galveno biznesu. Tomēr dārgāko, bet kvalitatīvāko lidojumu cienītājiem nevajadzētu satraukties, jo, visticamāk, pastāvēt turpinās arī tradicionālās aviokompānijas. Pēc speciālistu novērojumiem, šo tirgu pamest ir ārkārtīgi grūti, jo nacionālās aviokompānijas zināmā mērā tiek uzskatītas par nacionālo lepnumu un tiek attiecīgi balstītas un subsidētas. Pagājušā gada vidū zemo cenu aviosabiedrību tirgus vēl tika uzskatīts par visnotaļ pievilcīgu un ātru peļņu nesošu. Gandrīz vienlaikus parādījās vairākas jaunas kompānijas,

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Lidosta Rīga oficiāli ierindojas vidēja lieluma lidostu kategorijā

Ritvars Bīders, 19.01.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskā lidosta Rīga pērn apkalpojusi par 500 tūkstošiem pasažieru vairāk nekā 2010. gadā, sasniedzot jaunu rekordu kalendārā gada laikā apkalpoto pasažieru skaita ziņā.

«Apkalpojot piecus miljonus pasažieru gadā, oficiāli ierindojamies vidēja lieluma lidostu kategorijā un starptautiski tiekam vērtēti pakāpi augstāk nekā mazās lidostas,» norāda starptautiskās lidostas Rīga valdes priekšsēdētājs Arnis Luhse.

Populārākie galamērķi ceļotājiem pērn bijuši Londona, Maskava, Helsinki, Oslo un Stokholma. No kopējā apkalpoto pasažieru skaita pērn 66% pārvadāja nacionālā aviokompānija airBaltic un 20% aviosabiedrība Ryanair. Salīdzinājumā ar 2010.gadu pārvadāto ceļotāju skaits pērn strauji audzis aviokompānijām Wizz Air (+ 62%), Finnair (+40%) un Aeroflot (+34%).

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Aviokompānijas mēģina paplašināt savas darbības nišas

Dace Preisa, 17.07.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lēto aviosabiedrību parādīšanās nenoliedzami ir izdarījusi apvērsumu avio tirgū, taču apgalvot, ka zemo cenu kompānijas ir aviācijas nākotne, nevar. Lēto aviokompāniju galvenā priekšrocība: tās piedāvā klientiem elastīgu cenu struktūru, proti – tie maksā tikai par to, ko vēlas saņemt. Savukārt tradicionālās aviosabiedrības šobrīd iestrēgušas, «piedāvājot visu», bet zemo cenu kompānijas dod iespēju pirkt biļeti par pārdesmit eiro, par to saņemot sēdvietu lidmašīnā, savukārt maksājot vairāk, pasažieri var pasūtīt sev ēdienu u.t.t. Paplašina lidojumu tīklu Lētās aviosabiedrības ir panākušas jaunu lielu tirgu rašanos tur, kur tas netika uzskatīts par iespējamu, it sevišķi Eiropas iekšzemes lidojumos. Mēneša sākumā EasyJet paziņoja, ka paplašina savu lidojumu tīklu no Parīzes, atklājot jaunus lidojumus uz Milānu, Barselonu un Marseļu, papildus jau trim esošajiem maršrutiem, kas tiek apkalpoti četras reizes dienā. Tikmēr no bankrota gruvešiem atjaunotā Šveices nacionālā aviokompānija Swiss paziņojusi, ka rudenī samzinās maršrutu skaitu par ceturto daļu. Piemēram, EasyJet šobrīd piedāvā 105 virzienus Eiropā, Ryanair no deviņām bāzes lidostām Eiropā veic ap 100 maršrutiem Eiropas iekšienē. Šo kompāniju piedāvātās cenas ir visnotaļ dažādas: bieži reklāmas akcijas piedāvā lidojumu no viena Eiropas gala līdz otram par padsmit mārciņām, taču ikdienā plānots ceļojums ar EasyJet, piemēram, no Kopenhāgenas uz Londonu turp virzienā maksās 20 mārciņas, savukārt atpakaļ 70 mārciņas. Taču lēto aviokompāniju klupšanas akmens lielākoties ir faktā, ka tām savā darbībā jāpaļaujas uz veiksmi. Lai spētu nodrošināt zemās cenas, kompānijas darbības izmaksām jābūt vēl zemākām. Tāpēc tās nevar atļauties rezerves lidmašīnas un operatīvu tehnisko apkopi. Ja lidmašīnai rodas tehniska problēma pāris stundu pirms pacelšanās, tad tas nozīmē, ka pasažieri droši var doties uz tuvāko ostu, dzelzceļa staciju vai citas aviokompānijas kasi, jo lētajām kompānijām rezerves lidmašīnu nav. Tādējādi brauciens var izvērsties ne tikai dārgāks, nekā iecerēts, bet arī dārgāks, nekā lidojot ar veco un dārgo kompāniju. Protams, kļūme var arī nenotikt. Dilemmas priekšā Kamēr tradicionālās Eiropas aviokompānijas norāda, ka vēl jāpaiet laikam, lai redzētu, kurš izdzīvos, kurš ne, cita pēc citas tās paziņo par jaunu cenu politiku un izmanto svētkus, lai piedāvātu zemākas cenas. Piemēram, British Airways britu laikraksta The Guardian veiktajā aptaujā par lētāko aviosabiedrību Lielbritānijā ieņēma pirmo vietu — acīmredzot, reklāmas poltika par cenu struktūras maiņu ir bijusi veiksmīga. Turklāt gandrīz visas Eiropas aviosabiedrības pirms pāris gadiem izveidoja savus meitas uzņēmumus – lētās aviokompānijas, lai uzsāktu novēlotu konkurenci ar lētajiem censoņiem. Iedvesmojušās no EasyJet, Ryanair un Virgin Express spējas gadā ievērojami palielināt pārvadāto pasažieru skaitu, tradicionālās aviokompānijas pirms pāris gadiem sāka strādāt abās frontēs. Vācu aviokompānija Lufthansa izveidoja lēto meitas uzņēmumu German Wings, SAS izveidoja Snowflake, arī Swiss paziņoja par lētās aviokompānijas izveidi. Savukārt British Airways pagājušajā gadā pārdeva savu jau krietni senāk izveidoto lēto atvasi Go. Aviokompānijas Ziemeļeiropas, Centrāleiropas un Austrumeiropas ģenerālmenedžeris Robins Heiss skaidro, ka šāda kompānijas struktūra atzīta par aplamu. «Tas nozīmē, ka ar laiku mēs sākam konkurēt paši ar sevi. Tas ir destruktīvi,» viņš norāda. Ja tradicionālā aviokompānija ir nodibinājusi zemo cenu meitas uzņēmumu, tā var rēķināties, ka šādas kļūmes gadījumā pasažieri dosies uz biļešu kasi un prasīs apmainīt, piemēram, Go biļeti pret British Airways biļeti atpakaļceļam. Tas kaitē imidžam, secinājuši tradicionālo aviokompāniju pārstāvji. Nenovērtēja konkurentu R. Heiss uzskata, ka šobrīd komplicētajos tirgus apstākļos vainojami paši lielie avio tirgus veterāni, nepievēršot īpašu uzmanību jaunajiem lētajiem censoņiem to rašanās brīdī. Speciālisti atzīst, ka lēto aviosabiedrību radītās pārmaiņas tirgū ir lielākās un ietekmīgākās, kopš brīža, kad Eiropā sāka darboties b

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Konkurss tuvojas noslēgumam

Oskars Prikulis, 67084403, 03.10.2008

«Līdz brīdim, kad tiks īstenots «Jaunās lidostas» projekts, kas paredz līdz 2012. gadam izbūvēt jaunu terminālu un gaisa kuģu piestātnes, ir nepieciešami risinājumi, kas ļauj Starptautiskajai lidostai Rīga sekmīgi attīstīties, piesaistot arvien jaunas pasažieru plūsmas. Esošā lidostas kapacitāte sekmīgai attīstībai kļūs nepietiekama, lai saglabātu pakalpojumu kvalitātes līmeni,» norāda Starptautiskās lidostas Rīga valdes priekšsēdētājs Krišjānis Peters.

Foto: Vitālijs Stīpnieks, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau 2009. gada vasarā ekspluatācijā plānots nodot pagaidu termināli starptautiskajā lidostā Rīga, kas apkalpos tikai zemo cenu un čarterreisu aviokompānijas, raksta laikraksts Dienas bizness.

Rīgas lidosta bija izsludinājusi konkursu par tiesībām projektēt un būvēt zemo izmaksu aviokompāniju apkalpošanas termināli, kas pēc savas konstrukcijas visticamāk būs ļoti vienkāršs, un iecerēts kā pagaidu variants, lai līdz lidostas lielā izlidošanas termināļa rekonstrukcijai, ko varētu pabeigt 2012. gadā, varētu nodrošināt nepieciešamo kapacitāti pasažieru apkalpošanai.

Lidosta norāda, ka termināli iecerēts izbūvēt, lai zemo izmaksu aviosabiedrībām un to veiktajiem reisiem piedāvātu visiem vienādu pakalpojumu kvalitātes līmeni, kā arī samazinātu termināla ekspluatācijas izmaksas uz vienu apkalpoto pasažieri. Jauno termināli, visticamāk, izmantos arī otra lielākā pēc apkalpoto pasažieru skaita Rīgas lidostā strādājošā aviosabiedrība Ryanair.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas aviopārvadājumu tirgū izdzīvos tie, kuri būs ātrāki un kustīgāki, un te Latvijas aviosabiedrībai airBaltic ir lielas priekšrocības, jo airBaltic var operatīvi un ātri optimizēt izmaksas, sacīja investīciju baņķieru sabiedrības Prudentia partneris Kārlis Krastiņš.

«Tādas aviosabiedrības kā Air France vai Alitalia, ņemot vērā savas tradīcijas un likumdošanu, arodbiedrības un daudzas citas nianses, nespēj samazināt izdevumus tik ātri un, iespējams, nespēj to izdarīt vispār,» sacīja Krastiņš.

Viņš skaidroja, ka galvenais jautājums ir par airBaltic attīstības sabalansētību, norādot, ka Baltijas valstīs kopā ir aptuveni 6,5 miljoni iedzīvotāju. Rīgas lidosta vien apkalpo piecus miljonus pasažieru gadā, airBaltic - 3,2 miljonus pasažieru gadā.

«Šī proporcija ir ļoti liela uz Latvijas un pat Baltijas iedzīvotāju skaita fona. Skaidrs, ka šeit nav tik daudz un tik bagāti cilvēki, lai viņi lidotu tik bieži un lai aviosabiedrības izaugsmi varētu balstīt tikai uz Baltijas valstu pasažieriem. Tāpēc tranzītpasažieru plūsmas apkalpošanas modelis, izmantojot izdevīgo Rīgas lidostas atrašanās vietu, ir loģisks. Jautājums par to, kādā proporcijā un uz kādiem noteikumiem. Šajā ziņā iepriekšējam airBaltic vadītājam un līdzīpašniekam Bertoltam Flikam bija nereālas ilūzijas un lielas kļūdas, kas radīja milzu zaudējumus,» skaidroja Krastiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

«airBaltic» nostiprina reģionālā pārvadātāja pozīcijas

Aivars Mackevics [email protected], 16.01.2004

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"2003. gads ir bijis viens no veiksmīgākajiem kopš airBaltic pastāvēšanas. Jau 2002. gadā uzsāktās radikālās pārmaiņas aviosabiedrības darbībā pagājušajā gadā nesa augļus. 2003. gadā airBaltic pārvadāja 336 tūkstošus pasažieru, kas ir par 28% vairāk nekā 2002. gadā. Pagājušajā gadā ieviestā vienvirziena biļešu cenu struktūra ir pilnībā attaisnojusies un arī četri jaunatklātie maršruti ir bijuši veiksmīgi. Droši var teikt, ka airBaltic ir kļuvusi par spēcīgu reģionālo aviosabiedrību ar daudzsološu attīstības potenciālu," komentē Latvijas aviosabiedrības airBaltic prezidents Bertolts Fliks. Aviosabiedrības darbības pozitīvās attīstības tendences apstiprina tas, ka 2003. gadā airBaltic ir pārvadājusi par 74 tūkstošiem vairāk pasažieru nekā 2002. gadā. Vidējais lidmašīnu piepildījums visos maršrutos ir pieaudzis par 9%, šobrīd sasniedzot 61%. Savukārt 95.5% reisu izlidoja plānotajā laikā. Tas ir pat labāks rādītājs nekā Eiropas reģionālo pārvadātāju vidējais radītājs, kas ir 85%. "Mūsu darbības rezultāti liecina, ka airBaltic ir veiksmīgi apvienojusi tā saucamo lēto un tradicionālo aviosabiedrību labākas īpašības. Tās ir - vienvirziena cenu struktūra un biļetes par zemām cenām, kā arī tradicionālo aviosabiedrību pakalpojumu līmeni, lidojumus uz lielākajām lidostām un plašu savienojumu tīklu," saka B. Fliks. 2003. gads aviosabiedrībai airBaltic ir bijis izcils visos aspektos. Pirmkārt, airBaltic radikāli mainīja aviobiļešu cenu struktūru un ieviesa vienvirziena biļešu cenas uz astoņiem maršrutiem. airBaltic sāka piedāvāt biļetes par būtiski zemākām cenām kā līdz šim - no 19 LVL vai 29 LVL (bez lidostu nodevām). Otrkārt, aviosabiedrība paplašināja savu floti ar Boeing 737 – 500 tipa lidmašīnu, kas palielināja airBaltic pārvadājumu kapacitāti. Treškārt, 2003. gada laikā airBaltic veiksmīgi atklāja četrus jaunus maršrutus – uz Hamburgu, Minsku, Briseli un Amsterdamu. "2004. gadā esam plānojuši atklāt vairākus jaunus maršrutus, kā arī ievērojami palielināt lidojumu skaitu jau esošajos maršrutos. Tāpat turpināsim paplašināt airBaltic gaisa floti ar vēl četrām Boeing 737 lidmašīnām, divas no tām pienāks pavasarī un divas rudenī, kā arī Fokker 50 tipa lidmašīnām. 2004. gada beigās airBaltic flotē būs 14 lidmašīnas - 5 Boeing 737, 3 Avro RJ 70 un 6 Fokker 50," prognozē B. Fliks un uzsver, "taču svarīgākais ir tas, ka konsekventi turpināsim samazināt biļešu cenas, turpinot ieviest vienvirziena biļešu cenu struktūru visos maršrutos, izņemot Maskavu un Kijevu. Vienvirziena biļetes sākot no 29 LVL būs arī lidojumiem uz Stokholmu no 1. marta, Prāgu un Varšavu no 28. marta, Kopenhāgenu un Briseli no 1. maija, kā arī airBaltic jaunajos maršrutos – uz Oslo, Dublinu un Londonu." Avots: airBaltic

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas nacionālās lidsabiedrības airBaltic valdes priekšsēdētāja Martina Gausa atalgojumu ietekmē aviosabiedrības sasniegtie rezultāti.

Šorīt intervijā LNT rīta raidījumā 900 sekundes Gauss skaidroja, ka viņa algas apmērs mainās, jo to veido gan pamata alga, gan mainīgā algas daļa, kuras apmēru ietekmē dažādu izvirzīto rezultātu sasniegšana, piemēram, aviosabiedrības punktualitāte. Pērn atalgojums mazliet samazinājies.

Gausa amatpersonas deklarācija rāda, ka Gauss pagājušajā gadā par darbu airBaltic saņēma 844 048 eiro. Gadu iepriekš viņa alga sasniedza 935 225 eiro.

Satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) iepriekš paudis, ka Satiksmes ministrija pēc auditorkompānijas KPMG Baltics atzinuma saņemšanas par lidsabiedrības airBaltic valdes darba izvērtējumu varētu vērtēt arī aviokompānijas vadītāja Gausa atalgojuma atbilstību padarītajam.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas aviosabiedrība airBaltic atklājusi savu biroju Sanktpēterburgā. Biroja atvēršana ir viens no aviosabiedrības soļiem darbības paplašināšanai Austrumeiropā, Db.lv informēja uzņēmuma pārstāve.

Patlaban airBaltic biroji jau darbojas Rīgā, Viļņā, Berlīnē, Kijevā, Minskā un Maskavā.

airBaltic prezidents Bertolts Fliks komentē: "airBaltic biroja atvēršana Sanktpēterburgā ir nozīmīgs sasniegums aviosabiedrības attīstībā un veicinās aiosabiedrības klātbūtni slavenākajā kultūras un darījumu centrā Eiropā un Baltijas jūras reģionā. Mūsu mērķis ir pasažieru skaita palielināšana starp Sanktpēterburgu, Baltijas valstīm un citiem airBaltic lidojumu galamērķiem Eiropā jau tuvākajā nākotnē."

Latvijas Republikas Ģenerālkonsuls Sanktpēterburgā Iveta Sers saka: "Latvijas un Rīgas sadarbība ar Sanktpēterburgu veiksmīgi attīstās biznesa, tūrisma, kultūras, kā arī citās jomās, un šo pozitīvo tendenci stiprina regulāra satiksme un tās attīstība starp abām pilsētām. airBaltic biroja atvēršana Sanktpēterburgā nodrošinās sakaru starp Rīgu, Sanktpēterburgu un lielākajām Eiropas pilsētām pāraugšanu jaunā, daudz augstākā kvalitātē."

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

SAS pasažieru skaits pieaudzis par 6,3%

, 08.05.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2007. gada pirmajā ceturksnī aviosabiedrības SAS Group - ceturtā lielākās aviosabiedrības Eiropā – pārvadāja 9,1 miljonu pasažieru, kas ir par 6,3 % vairāk nekā tādā pašā laika periodā pērn, informē SAS.

Aviosabiedrības apgrozījums šā gada pirmajā ceturksnī sasniedza 1,064 miljardus latu, kas ir par 6,7 % vairāk nekā 2006. gada pirmajā ceturksnī.

Mats Jansons (Mats Jansson), SAS Group prezidents un izpilddirektors: "Šā gada pirmajos trīs mēnešos attīstība turpinās pozitīvā virzienā. Mūsu pašu Baltijas reģiona un globālā ekonomika turpina augt – tas pozitīvi sekmējis arī avio tūrisma attīstību."

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jauno 2010. gadu pasaules finanšu-ekonomiskā sabiedrība sagaidīja ar īstu atvieglojuma sajūtu un optimismu. Pagājušajā 2009. gadā galvenajiem finanšu tirgiem beidzot izdevās atjēgties pēc trieciena, ko tiem nodarīja visā pasaules vēsturē lielākā finanšu krīze.

2009. gadā pasaules akciju tirgū cenas kompensēja lielāko 2008. gada zaudējumu daļu (sk. tabulu). Obligāciju tirgum 2009. gadā izdevās kompensēt gandrīz visus ciestos zaudējumus, jo šeit cenas atgriezās pie pirmskrīzes līmeņiem. Bet pasaules banku sistēma, kaut arī vēl joprojām ir stipri ievainota (un nav pilnīgi atguvusi savas funkcijas, īpaši kreditēšanas sfērā), vairs nestāv uz sabrukuma robežas. Lai arī krīze turpināja izdarīt triecienus uz šo sistēmu arī 2009. gadā – Amerikā vien gada laikā bankrotēja 140 bankas (salīdzinot ar tikai 25 bankām 2008. gadā) – tas nespēja satricināt sistēmas pamatus.

2008. gadā beigās pasaules vadošo valstu vadību paustā apņemšanās glābt sistēmu veidojošās bankas tika izpildīta - pat neskatoties uz glābšanas izmaksām. Pēc visa spriežot, šis lēmums bija pareizs. Iespējams, tieši tas ļāva izvairīties no 1929. gadam līdzīga ekonomiskā haosa pasaules mērogā. Pateicoties lielam valsts atbalstam un citām nozarēm, nacionālo ekonomiku lielākā daļa 2009. gada otrajā pusē atgriezās pie izaugsmes. Un kaut arī pasaules IKP 2009. gadā tomēr zaudēs ap 1% (pirmo reizi pēc Otrā pasaules kara), pozitīvas tendences ir acīmredzamas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Digitalizācijas attīstība pasaulē notiek strauji, un iegūs tie, kuri tai spēs pielāgoties. Paredzams, ka nākotnē pieaugs to darījumu skaits, kuros izmantotas kriptovalūtas.

Loģiska attīstība

Šobrīd finanšu tirgi nonākuši pagrieziena punktā, kad tradicionālie maksāšanas veidi transformējas, notiek arvien lielāka digitalizācija, un uzvarētāji būs tie, kas ies pa priekšu vai vismaz vienā solī kopā ar tirgū. Pārmaiņas ir likumsakarīgas, jo maksāšanas līdzekļu evolūcija notikusi vienmēr, pat sensenos laikos – sākotnēji pastāvēja naturālā saimniecība, kad notika preču apmaiņa, pēc tam ērtākiem norēķiniem un vērtību uzskaitei tika ieviestas monētas un banknotes, taču pēdējo gadu desmitu laikā arī tās nomainījušas maksājumu kartes. Tomēr attīstība neapstājas, aizvien biežāk tiek izmantoti bezkontakta maksājumi, elektroniskā nauda, sākas kriptovalūtu ēra, ar e-komercijas platformu palīdzību veidojot jaunu digitālo ekonomiku. Šī tendence ir loģiska, jo cilvēki visos gadsimtos ir meklējuši veidus, kā norēķināties ātrāk un ērtāk. Šo virzienu uzsver arī pasaules amatpersonas, norādot, ka digitalizācija neizbēgami mūsu dzīvē ieņems aizvien lielāku lomu. Par šo tēmu izteikusies arī nesen ieceltā Eiropas Centrālās bankas (ECB) prezidente Kristīne Lagarda, uzsverot, ka vairākās pasaules valstīs strauji attīstās platformas, kas piedāvā elektronisko naudu, un attīstība nebūtu iespējama, ja nepastāvētu aizvien augošais patērētāju un tautsaimniecības pieprasījums pēc šiem maksājumu risinājumiem, un tam ir jāseko. Nereti kā digitālās naudas un kriptovalūtu risks tiek minēta drošība, taču, laikam ejot, tās radītāji un attīstītāji kriptovalūtas padara daudz drošākas, piedāvājot gan stabilāku vērtību, gan arī ātrākus un lētākus norēķinus. Arī vairāku valstu centrālās bankas izteikušās par savu digitālo naudu veidošanu, tādējādi sekojot līdzi notiekošajam finanšu tirgos, jo zina - ja par to nedomās, tad paliks zaudētājos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Prognozē ekonomikas lejupslīdi

, 09.01.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eirozonas valstīm 2007. gads attīstības ziņā būs salīdzinoši lēnāks kā līdz šim un arī pasaules ekonomikā būs manāmas lejupslīdes pazīmes, teikts Euler Hermes grupas veidotajā 2006. gada 4. ceturkšņa pasaules ekonomikas apskatā Economic Outlook 04/2006, Db.lv informēja Euler Hermes Sabiedrisko attiecību konsultante Olga Kazaka.

Pēc analītiķu domām, vislielākos draudus pasaules ekonomikai 2007. gadā varētu sagādāt vai nu straujas inflācijas draudi, vai arī ekonomikas lejupslīde. Analīzes un prognozes par paredzamo situāciju dažādos tirgos ir atšķirīgas. Par inflācijas draudiem brīdina gan plaša patēriņa preču tirgus, kurā cenas, neskatoties uz neseno atslābumu, saglabājas ārkārtīgi augstas, gan Eiropas Centrālā Banka. Pretēju notikumu gaitu prognozē akciju tirgus, kas visai vēsi uzņēma vairāku kompāniju ienākumu palielināšanās prognozes, kā arī obligāciju tirgus norises. Akciju tirgus eksperti vairāk ir pārliecināti par inflācijas lejupslīdes iespējām.

Euler Hermes grupas speciālisti prognozē, ka inflācijas būtiska pieauguma iespējamība ir aptuveni 10%. Inflācijas paaugstināšanās kopā ar strauju degvielas cenu kāpumu var izraisīt algu pārmērīgu celšanos, radot otro inflācijas vilni, kā tas notika jau 1970. gadā. Tas izraisīs jaunu likmju celšanos centrālajās bankās, līdz ar to sekojošu obligāciju tirgus krahu un galu galā - ekonomikas lejupslīdi.

Komentāri

Pievienot komentāru