Transports un loģistika

Dzelzceļam aug izmaksas

Oskars Prikulis [email protected], 26.05.2006

Jaunākais izdevums

Galvenais iemesls, kāpēc Latvijas dzelzceļam nepieciešams paaugstināt dīkstāves maksas, ir tas, ka NVS un Baltijas valstu dzelzceļa kompānijas vienojušās, ka turpmāk par citu kompāniju vagonu izmantošanu dzelzceļa kompānijām būs jāmaksā vairāk, kā rezultātā LDz izdevumi gadā varētu augt par aptuveni vienu miljonu latu. Jau iepriekš Db norādīja, ka augošās izmaksas segt nāksies dzelzceļa kompāniju klientiem. Šobrīd precīzi nevar pateikt, par cik tieši pieaugs vagonu izmantošanas maksas, kā arī dīkstāves maksas, tomēr kompānijām, kurām nav pašu vagonu parka, tas draud ar ļoti lielām papildu izmaksām. Par dīkstāvēm iekasēto naudu LDz izlieto, lai norēķinātos par vagonu izmantošanu ar partneriem no Krievijas un Baltkrievijas. Pašam LDz pieder salīdzinoši maz vagonu, un lielākoties kravu pārvadājumos tiek izmantoti Krievijas un Baltkrievijas vagoni. Pēc aptuveniem aprēķiniem, visi Latvijas kravu pārkraušanas termināļi pērn LDz par dīkstāvi samaksājuši 7 miljonus latu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pie šī Eiropas un Āzijas savienojuma koridora gan nopietni jāpiestrādā

Par to ir pārliecināts Samskip Van Dieren Multimodal izpilddirektors Henks van Dīrens, kuram ir vairāk nekā 40 gadu ilga pieredze transporta nozarē. 1993. gadā pēc 20 gadu darba viņš pieņēma būtisku lēmumu pārorientēties no autopārvadājumiem uz intermodālo transportu (īsjūras un dzelzceļa pārvadājumi). Kopš tā laika viņa ikdienas darbs esot būt «intermodālajam arhitektam». Kompānija Samskip, kurai ir 250 apakšuzņēmēju, pieder 22 kuģi, lielākais Eiropas 45 pēdu konteineru parks (10 000), četras saldētavas, 1000 puspiekabes un 200 kravas auto. Latvijas dzelzceļa rīkotajā konferencē «Globālās transporta kustības vīzija 2050» H. van Dīrens stāstīs par dzelzceļa būtisko lomu gan šodienas kravu plūsmā, gan nākotnes izaugsmē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Ir jāsadarbojas ar Krieviju. Mums ir jābūt atvērtiem Krievijas investīcijām ostās. Lai šie kravu īpašnieki, vai viņi ir Krievijas vai Baltkrievijas uzņēmēji, investētu mūsu ostās un izveidotu savus termināļus. Un tad viņi nepieļaus, ka šie termināļi stāv tukši,» intervijā saka bijušais satiksmes ministrs Anrijs Matīss

Nav noslēpums, ka Latvijas ekonomika un it īpaši tādas nozares kā tranzīts, gaida Rietumu un Krievijas attiecību uzlabošanos, cerot, ka uzlabosies arī ekonomiskā sadarbība. Kā šajā aspektā vērtējat Helsinkos notikušo ASV prezidenta Donalda Trampa un Krievijas prezidenta Vladimira Putina tikšanos?

Neapšaubāmi, ka «tirdzniecības kari» ne pie kā laba nav noveduši. Protams, ka ASV un Eiropas Savienības attiecības ar Krieviju ir ļoti ietekmējušas mūsu valsti. Ja raugāmies uz tranzīta nozari, tajā ir būtisks kritums par 30% pēdējo gadu laikā, kas ir saistīts ar šiem «ekonomiskajiem kariem». Tāpat cietusi ir pārtikas nozare. Tāpēc jebkura attiecību uzlabošanās starp ASV un Krieviju nāk Latvijai tikai par labu. Ekonomiskajai sadarbībai, Latvijas ekonomikai tā ir laba ziņa. Mēs esam saistīti ar globālo ekonomiku un neesam atrauti no globālās politikas. Krievija joprojām ir būtisks mūsu tirdznieciskais partneris un tāds vienmēr arī būs. It īpaši tranzīta jomā, kuru attīstīt mums īsti pat nav citas iespējas kā vien sadarbībā ar Krieviju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

FM pauž bažas par valsts sniegtā atbalsta Latvijas dzelzceļam negatīvo ietekmi uz budžetu

LETA, 24.08.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts piešķirtā finansiālā atbalsta dēļ VAS "Latvijas dzelzceļš" var tikt iekļauts vispārējā valdības sektorā, tādējādi negatīvi ietekmējot valsts budžetu, šādas bažas pauž Finanšu ministrija (FM).

Pagājušajā nedēļā, 18.augustā, valdība uzklausīja FM ziņojumu par fiskālo risku deklarāciju, kurā FM paudusi bažas par iespēju, ka, ņemot vērā Eiropas Komisijas (EK) metodoloģiju, valsts sniegtā atbalsta dēļ "Latvijas dzelzceļš" varētu tikt iekļauts vispārējā valdības sektorā. 2019.gadā, ņemot vērā EK kritērijus, vispārējā valdības deficītā tika iekļauta Rīgas pašvaldības SIA "Rīgas satiksme", tādējādi 2020.gada valsts budžetā samazinot fiskālo telpu par 72 miljoniem eiro.

FM aģentūrai LETA norādīja, ka, gatavojot 2021.gada un vidēja termiņa budžetu, tika identificēts, ka valsts piešķirto dotāciju "Latvijas dzelzceļam" dēļ šis uzņēmums varētu tikt iekļauts vispārējā valdības sektorā, tādējādi ietekmējot arī budžeta deficītu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Intervija: Rīgas vagonbūves rūpnīca iekaro NVS valstu tirgus

Egons Mudulis, 22.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Modernizē elektrovilcienus Azerbaidžānai; ražos tramvajus Ufai

Līdztekus dīzeļvilcienu modernizācijai VAS Pasažieru vilciens (PV) vajadzībām AS Rīgas vagonbūves rūpnīca (RVR) iesaistījusies arī citos projektos, par kuriem intervijā Dienas Biznesam stāsta uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Gatis Kamarūts.

Cik tālu pavirzījies RVR iecerētais – jauns vilciena modelis, zemās grīdas tramvajs – gada laikā kopš DB intervijas ar RVR 100% akciju īpašnieka SIA East-West Industrial Group valdes locekli Eduardu Bozi?

Ja skatāmies laika periodu nedaudz vairāk par gadu, ir realizēti jaunbūves projekti, piemēram, šaursliežu vilciens (Novij Afon alu tramvajs) vienā eksemplārā, un garantijas laikā nav bijušas nevienas reklamācijas. Protams, pamatlieta, pie kā strādājam, ir dažādi modernizācijas projekti. Viens no pēdējiem ir Azerbaidžānas dzelzceļam domātie pieci četrvagonu elektrovilcieni. Trīs vilcieni jau atrodas Baku, tuvākajā laikā tiks nosūtīti arī pārējie. Izaicinājums bija piegādāt pirmo vilcienu līdz Eiropas spēļu sākumam. Šī gada sākumā vienojāmies ar klientu, un pirmie divi sastāvi tika piegādāti jūnija pirmajās dienās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Biežāk uzdotie jautājumi

Latvijas Banka / eiro.lv, 03.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad Latvijā ieviesīs eiro?

Oficiālais eiro ieviešanas mērķa datums ir 2014. gada 1. janvāris. Šobrīd Latvijas valsts iestādes veic visus sagatavošanās darbus, kas nepieciešami eiro ieviešanas nodrošināšanai, un tā ieteicams rīkoties arī uzņēmējiem.

Kā naudas maiņu padarīt sev vieglāku un ērtāku?

Visērtākais veids - bezskaidras naudas maiņa. Tādēļ vēl pirms eiro ieviešanas ieteicams latu skaidrās naudas uzkrājumus pārskaitīt bankas kontā. Visa latu kontos noguldītā vai uzkrātā nauda eiro ieviešanas dienā automātiski un bez maksas tiks konvertēta eiro.

Vai saistībā ar latu nomaiņu pret eiro ir sagaidāma cenu celšanās?

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Valdība akcīzes atlaidi nedod

Māris Ķirsons [email protected], 05.07.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par akcīzes nodokļa atlaidi dīzeļdegvielai, kuru izmanto transportlīdzekļos, kuri nav paredzēti izmantošanai koplietošanas ceļos, kūdras ieguves nozarē lems valdībā vienlaikus ar visu ministriju budžeta pieprasījumiem, sagatavojot valsts budžetu 2007.gadam. Tā nolemts valdības sēdē, izskatot Ekonomikas ministrijas sagatavoto ziņojumu. Vairākās ES dalībvalstīs tiek izmantota ES Direktīvā noteiktā iespēja piemērot akcīzes nodokļa atvieglojumus. Piemēram, Portugālē, Slovākijā, Lielbritānijā, Austrijā Slovēnijā, Spānijā, Kiprā akcīzes nodokļa atvieglojumus piemēro marķētai dīzeļdegvielai mežsaimniecībā. Slovēnijā nodokli apmaksā 50% apmērā, Igaunijā, — ja to patērē mežsaimniecībā izmantojamā traktortehnikā, skaidroja ekonomikas ministrs Aigars Štokenbergs. Austrijā dzelzceļam atmaksā daļu no akcīzes nodokļa ieņēmumiem par dzelzceļa pārvadājumos izlietoto dīzeļdegvielu, bet no š.g. 1.janvāra atmaksas lielums tiek samazināts. Slovēnijā par izlietoto dīzeļdegvielu dzelzceļam nodokli atmaksā 50% apmērā. Igaunijā, Īrijā, Slovākijā, Lielbritānijā piemēro samazināto nodokļa likmi. Tai pašā laikā akcīzes nodokļa atlaides dzelzceļam netiek piemērotas Vācijā, Čehijā, Lietuvā. Somijā, Īrijā, Igaunijā un citās dalībvalstīs ar akcīzes nodokli neapliek kūdras ieguvē izlietoto dīzeļdegvielu, tādējādi palielinot šo valstu kūdras produkcijas konkurētspēju pasaules, arī ES tirgū. Rezultātā, piemēram, mūsu kaimiņi igauņi iegūst un eksportē aptuveni divas reizes vairāk kūdras nekā Latvija, norādīts Ekonomikas ministrijas sagatvoto ziņojumā. Degvielas cenu straujais kāpums pasaules tirgū atstāj negatīvu ietekmi uz Latvijas komersantiem. Īpaši tas atsaucas uz nozarēm, kurās ir liels degvielas patēriņa īpatsvars. Degvielas cenu pieaugums ietekmē komersantu izmaksas un līdz ar to konkurētspēju. Lai izmantotu ES normatīvajos aktos doto iespēju veicināt mežsaimniecības uzņēmumu konkurētspēju, Zemkopības ministrija izstrādāja koncepcijas projektu par akcīzes nodokļa atvieglojumu piemērošanas mehānismu mežsaimniecisko darbu veikšanā un nepieciešamajiem normatīvajiem aktiem. Darba grupa izvērtēja iespējas piemērot minimālās akcīzes nodokļa likmes dīzeļdegvielai, kuru izmanto dzelzceļa pārvadājumu veikšanai, būvniecībā, kūdras ieguves darbos. Latvijas Kūdras ražotāju asociācija uzskata, ka dīzeļdegvielai varētu nepiemērot akcīzes nodokli, aprēķinot 5,3 litri dīzeļdegvielas uz 1t saražotās kūdras. Kūdras ieguves apjoms tiek precīzi uzskaitīts dabas resursu nodokļa nomaksai un to kontrolē Vides ministrijas reģionālās iestādes.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tikai 8,4% no lauksaimniecībā izmantojamām zemēm tiek veikta augšņu agroķīmiskā izpēte.

Neveicot augšņu visaptverošu monitoringu un agroķīmisko izpēti, netieši var būt apdraudēti ES un valsts maksājumi. Tāpat lauksaimniekiem nav skaidrības, cik daudz mēslojuma nepieciešams augsnei, savukārt patērētājiem nav skaidrības, cik droša ir pārtika - vai augsne nav pārmēslota.

Turklāt, trūkstot objektīvām analīzēm par augšņu sastāvu, saimniecībās nav iespējams celt produktivitāti. Jāņem vērā, ka minerālmēslu cenas pēdējos gados ir strauji pieaugušas, sasniedzot 300-500 Ls/t, un tas ietekmē ikvienu ražotāju. Šobrīd augšņu analīžu veikšana ir brīvprātīga, šīs izmaksas atstātas uz pašu zemnieku pleciem un valsts neko neapmaksā. Ražotāji domā, ka valsts atbalsts šim pasākumam būtu vajadzīgs. Valsts augu aizsardzības dienests (VAAD) rosina šo pasākumu padarīt par obligātu, sasaistot to ar ES maksājumu saņemšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS Latvijas dzelzceļš un tā meitas kompānija LDZ Cargo pērn pārvadājusi rekordlielu kravu apjomu – 56.06 miljonus tonnu kravu. Tas ir par 7.5% vairāk nekā 2007. gadā, kad kompānija pārvadāja 52.16 miljonus tonnu kravu.

Šogad LDz Cargo rādītājus atkārtot gan būšot ļoti grūti, un pēc pesimistiskākā scenārija pārvadāto kravu apjomi var kristies pat par 10% un vairāk procentiem. Iemesls tam ir pasaules ekonomiskā krīze un paredzamais kravu apjoma samazinājums no Krievijas – no šis valsts nāk vairāk nekā 50% LDz Cargo pārvadāto kravu, norāda LDz Cargo pārstāvji.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Papildināta - Latvija iesniedz notu par satiksmes atjaunošanu starp Mažeiķiem un Reņģi

LETA, 29.09.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Potenciālā soda Lietuvas Dzelzceļam priekšvakarā par konkurences ierobežošanu, 2008.gadā nojaucot sliežu ceļu starp Mažeiķiem un Reņģi Latvija iesniegusi Lietuvai notu par satiksmes atjaunošanu, noskaidroja aģentūra LETA.

Latvija pieprasa dzelzceļa sliežu atjaunošanu, lai nodrošinātu kravu pārvadājumu iespēju attiecīgajā posmā.

2008. gadā izpostītais dzelzceļa posms Mažeiķi – Reņģe: Lietuvieši ietur stilu

Kā aģentūru LETA informēja Latvijas Ārlietu ministrijā (ĀM), nota Lietuvas Ārlietu ministrijai tika iesniegta šī gada 26.septembrī ĀM valsts sekretāra vietnieces Solveigas Silkalnas tikšanās laikā ar Lietuvas vēstnieku Latvijā Artūru Žurausku. Nota tika iesniegta, pamatojoties uz Satiksmes ministrijas vēstuli ĀM.

Notā tika paustas bažas par deviņus gadus ieilgušo jautājumu Mažeiķi - Reņģe dzelzceļa sliežu atjaunošanas procesā, kā arī norādīts, ka šis process turpina kropļot konkurenci un rada ievērojamus zaudējumus Latvijas transporta sektoram un ar to saistītajām nozarēm.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bezprecedenta gadījums Eiropā, tomēr ne Lietuvas premjers, ne satiksmes un komunikāciju ministrs, ne Lietuvas dzelzceļa vadītājs nesola atjaunot sliedes

Eiropas Komisija 2. oktobrī pieņēma lēmumu gandrīz 28 miljonu eiro apmērā sodīt Lietuvas dzelzceļu (AS Lietuvos geležinkeliai) par konkurences ierobežošanu dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū, jo uzņēmums, likvidējot sliežu ceļu, kas savieno Lietuvu un Latviju, pārkāpis ES konkurences noteikumus. EK lēmumā ir paredzēts ne tikai naudas sods, bet arī prasība Lietuvas dzelzceļam «izbeigt pārkāpumu un atturēties no jebkādiem pasākumiem, kam ir tāds pats vai līdzvērtīgs mērķis vai iedarbība», vēsta EK paziņojums presei.

Par konkurences politiku atbildīgā komisāre Margrēte Vestagere ir izteikusies, ka tas ir «bezprecedenta gadījums, uzņēmumam demontējot sabiedrisko dzelzceļa infrastruktūru, lai pasargātu sevi no konkurences». Uzņēmēji un VAS Latvijas dzelzceļš vadība cer, ka tiks atjaunotas sliedes. Satiksmes ministrs Uldis Augulis jau ir izteicies, ka no Latvijas puses satiksme slēgtajā posmā varētu tikt atjaunota diennakts laikā. Tikmēr nedz DB aptaujātais Lietuvas premjers Sauļus Skvernelis, nedz satiksmes un komunikāciju ministrs Rokas Maišulis, nedz Lietuvas dzelzceļa vadītājs Mantas Bartuška atjaunot sliedes nesola. «Man šķiet, ka diplomātiskais ceļš nu jau ir izsmelts. Ja citādi nesaprot, Latvijai jārīkojas pietiekami asi jautājumos, kas interesē Lietuvu,» DB sacīja Liepājas mērs Uldis Sesks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pie Saulkalnes pār Daugavu plānots būvēt apvienoto dzelzceļa un autotransporta tiltu, kura izmaksas varētu būt apmēram 200 miljonus eiro, liecina valdībā zināšanai pieņemtais Satiksmes ministrijas (SM) informatīvais ziņojums "Par apvienoto tiltu pār Daugavu".

Atbilstoši dzelzceļa projektam "Rail Baltica" šajā vietā pār Daugavu plānots "Rail Baltica" pamattrases šķērsojums. SM uzsver, ka apvienotā tilta pār Daugavu būvniecība nodrošinās valsts Rīgas apvedceļa posma A4 Baltezers-Saulkalne pārbūvi un Rīgas apvedceļa posma A5 Salaspils-Babīte pilnvērtīgu savienojumu, kā arī sniegs pozitīvu pienesumu dzelzceļa projekta "Rail Baltica" multimodalitātei un dos ieguldījumu Latvijas transporta sistēmas pilnveidei kopumā.

Ziņojumā skaidrots, ka tāpat izskatīta iespēja būvēt arī divus atsevišķus tiltus - vienu dzelzceļam un vienu autotransportam -, tomēr, ja tiktu būvēti divi atsevišķi tilti, to aptuvenās kopējās izmaksas būtu 240 miljonus eiro, no kurām aptuvenās dzelzceļa tilta izmaksas veidotu 110 miljonus eiro, bet autoceļa tilta izmaksas - 130 miljonus eiro. Veicot apvienotā tilta būvniecību, izmaksas veidotu aptuveni 199 milj. eiro, no kurām aptuvenās autoceļu daļas izmaksas sastādītu 89 milj. eiro. Apvienotā tilta būvniecības līdzfinansēšanai plānots piesaistīt 2021.-2027.gada Eiropas Savienības daudzgadu budžeta Militārās Mobilitātes programmu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izejvielu sadārdzinājums un darbaspēka pieejamība būs galvenie ēdināšanas nozares izaicinājumi

Uzņēmēji DB un DNB bankas rīkotā apaļā galda diskusijā prognozē jaunu spēlētāju ienākšanu tirgū un paredz, ka nākotnē varētu pieaugt gatavo maltīšu piegādes klientiem.

Kāda šobrīd ir situācija sabiedriskajā ēdināšanā? Vai, uzlabojoties ekonomiskajai situācijai un augot iedzīvotāju labklājībai, ēdināšanas uzņēmumi izjūt tendenci vairāk ieturēt maltīti ārpus mājas?

McDonald’s Mārketinga direktore Baltijas valstīs Baiba Zaķe:

Šobrīd noteikti ēšana ārpus mājas kļūst arvien populārāka. Ja kādu laiku bija sajūta, ka cilvēki vairāk gatavo, tagad vairs tā nav. Jo laika, kas paliek pāri pēc saspringtās ikdienas, ir tik maz, ka cilvēki labāk izvēlas vairāk laika pavadīt ar draugiem un ģimeni, nekā būt pie katliem. Redzam arī, ka McDrive vairāk cilvēku brauc, lai ietaupītu savu laiku, paņem maltīti un brauc tālāk.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā laikā kravu īpašnieku pieprasījums izmantot Latvijas tranzīta koridoru ir augsts

«Pērn dzelzceļa tranzīta pakalpojumu eksporta vērtība bija 333 milj. eiro, bet nedaudz virs 90 milj. iztērēts, šos pakalpojumus nodrošinot. Starpība paliek Latvijai. Tie ir 5,3 eiro uz katru tonnu tikai dzelzceļa sadaļā – neskaitot jūras pārvadājumus, kas saistīti ar lielāko daļu ienākošo kravu. Zaudējot kravas, mēs zaudējam šo pievienoto vērtību. Tiesa, pēdējā laikā kravu īpašnieku pieprasījums izmantot Latvijas tranzīta koridoru ir augsts – tātad ekonomiski esam pievilcīgi. Cits jautājums, kas kopīgiem spēkiem jārisina, – ne visas kravas šurp atnāk,» saka VAS Latvijas dzelzceļš valdes loceklis un viceprezidents Aivars Strakšas.

Fragments no intervijas, kas publicēta 18. augusta laikrakstā Dienas Bizness:

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Lietuvas dzelzceļa uzņēmums varētu tuvākajā laikā sākt atjaunot Mažeiķu-Reņģes posmu

LETA--BNS, 18.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmums «Lietuvos geležinkeliai» tuvākajā laikā varētu sākt atjaunot Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa posmu, par kura nojaukšanu Eiropas Komisija (EK) tam noteikusi nepilnu 28 miljonu eiro naudassodu, trešdien paziņojis Lietuvas dzelzceļa kompānijas vadītājs Mants Bartuška.

«Pilnībā iespējams, ka mēs tuvākajā laikā sāksim atjaunot [dzelzceļa] posmu [no Mažeiķiem] uz Reņģi, lai atrisinātu šo jautājumu,» preses konferencē sacīja Bartuška.

Viņš nevarēja atbildēt uz jautājumu, cik Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa posma atjaunošana varētu izmaksāt. Iepriekš vēstīts, ka izmaksas varētu būt apmēram 20 miljoni eiro.

EK soda Lietuvu, Latvija grib sliedes

Papildināta - Lietuvas dzelzceļam par Mažeiķu-Reņģes posma noārdīšanu jāmaksā teju 28 miljoni eiro

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Lietuvas Satiksmes ministrija ieteiks valdībai atjaunot Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa posmu

LETA--BNS, 15.11.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas Satiksmes ministrija ieteiks valdībai atjaunot 2008.gadā nojaukto Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa posmu starp Lietuvu un Latviju, trešdien preses konferencē Viļņā pēc triju Baltijas valstu transporta ministru tikšanās paziņojis Lietuvas satiksmes ministrs Roks Masjulis.

Eiropas Komisija (EK) 2.oktobrī paziņoja, ka nosaka Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmumam «Lietuvos geležinkeliai» nepilnu 28 miljonu eiro naudassodu par konkurences ierobežošanu, nojaucot šo sliežu ceļa posmu.

«Mūsu priekšlikums valdībai būs atjaunot Reņģes [posmu]. Līdz 18.decembrim mums jādod atbilde Eiropas Komisijai, kā mēs rīkosimies attiecībā uz naudassodu. Tātad Reņģes [posma] atjaunošana būs viena no šā lēmuma sastāvdaļām,» norādījis Masjulis.

Latvijas satiksmes ministrs Uldis Augulis savukārt izteicis cerību, ka Lietuva nojaukto posmu atjaunos, bet nav konkrēti pateicis, vai Latvijas uzņēmumi gatavojas vērsties pret «Lietuvos geležinkeliai» ar prasībām par zaudējumu atlīdzināšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Latvijas dzelzceļš un LDz Cargo Lietuvas dzelzceļam iesniedz pretenziju par zaudējumu atlīdzināšanu

Db.lv, 04.09.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pamatojoties uz Eiropas Komisijas lēmumu lietā Nr.: «AT.39813 Baltic rail» VAS «Latvijas dzelzceļš» un tās meitassabiedrība SIA «LDz Cargo» iesniegušas pretenziju Lietuvas dzelzceļam (Lietuvos Geležinkeliai, LG) par zaudējumu atlīdzināšanu saistībā ar 2009.gadā Lietuvas dzelzceļa nojaukto sliežu ceļa posmu Mažeiķi-Latvijas robeža, informē uzņēmumi.

LDz pretenzijā LG prasīts atlīdzināt zaudējumus par periodu no 2009. līdz 2017.gadam, kas sastāda 56,92 miljonus eiro.

Aprēķinus par zaudējumu apmēru veikusi auditorkompānija «Ernst&Young Baltic».

Savukārt, SIA «LDz Cargo» Lietuvas dzelzceļam pieprasa atlīdzināt negūto peļņu 25,4 miljonu eiro apmērā. To veido negūtie naftas produktu pārvadājumu ieņēmumi no Mažeiķos izvietotās naftas pārstrādes rūpnīcas «Orlen».

LDz koncerna uzņēmumi gaidīs Lietuvas dzelzceļa atbildi uz iesniegtajām zaudējumu piedziņas pretenzijām, pretējā gadījumā tiks izskatīta iespēja vērsties tiesā, informē uzņēmums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Paralēli vilcienam kursējošos autobusu maršrutus rosina nodot vilciena operatoram

LETA, 06.02.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Visus autobusa maršrutus, kas kursē paralēli vilcienam, būtu loģiski nodot vilciena operatoram, uzskata sabiedriskā autobusa pārvadātāja SIA «B-Bus» valdes priekšsēdētājs Vitālijs Komars.

Šogad SIA «Autotransporta direkcija» (ATD) plāno izsludināt konkursu visā Latvijā par pasažieru pārvadājumiem reģionālajā maršrutu tīklā. Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) medijos izteicies, ka valsts iespējams vairs nedotēs reģionālos autobusu maršrutus, kuros paralēli kursē pasažieru vilciens.

«Satiksmes ministra redzējums, kas vērsts uz sabiedriskā transporta attīstības nākotni reģionālajos maršrutos, ir pareizais virziens, uz kuru būtu jāiet, jo esošais maršrutu tīkls ir novecojis,» saka Komars.

Viņš norāda, ka, plānojot reformas, nevajadzētu pārāk aizrauties ar reģionālo maršrutu komercializēšanu, lai tās nenovestu pie vēl lielākiem valsts budžeta tēriņiem. «Ņemot vērā, ka vilciens apkalpos peļņu nesošus maršrutus - starppilsētu maršrutus, ļaut kādam braukt paralēli, nozīmētu - zaudēt naudu,» skaidro «B-Bus» valdes priekšsēdētājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uz Vidzemes šosejas (A2) Siguldā (49.9. km) tiek pārbūvēts pārvads pāri dzelzceļam, pilnībā nojaucot veco būvi un izbūvējot jaunu pārvadu.

Darbi uzsākti pērn oktobrī un turpinās bez tehnoloģiskā pārtraukuma, un satiksme abos virzienos tiek organizēta pa jaunizbūvēto 250 m garo apbraucamo ceļu, informē VSIA Latvijas valsts ceļi.

Patlaban ir demontēta lielākā daļa vecā pārvada – laidumi un sijas, krasta balsti un viens no starpbalstiem, un tuvākajā laikā demontēs otru starpbalstu. Pirms demontēt starpbalstu pamatni, gar dzelzceļu izbūvēs rievsienu, lai tilta būvdarbi neietekmētu dzelzceļa infrastruktūru.

Rīgas pusē sākti urbšanas darbi, lai izbūvētu urbpāļus, kas veidos pamatu tilta jaunajam krasta balstam, un tuvākajā laikā urbpāļus krasta balstam izbūvēs arī Siguldas pusē.Apbraucamas ceļš var būt īpaši slidens, tāpēc uz tā ir noteikts maksimālā ātruma ierobežojums 30 km/h un izvietota brīdinājuma zīme “Slidens ceļš”.

Komentāri

Pievienot komentāru
Budžets

Budžetā maksājamās dividendes samazina tikai dažiem

Madara Fridrihsone, 17.08.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdība piekritusi, ka tiek samazinātas dividendes, ko valsts budžetā par 2010. gadā gūto peļņu maksās Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD), Latvijas Gaisa satiksme no dividenžu maksāšanas atbrīvota, savukārt Latvijas Dzelzceļam un Latvijas Valsts radio un televīzijas centram budžetā jāmaksā 90 % no pērn gūtās peļņas.

Visi minētie uzņēmumi, izņemot Latvijas Gaisa satiksmi, nepieciešamību atstāt to rīcībā lielāku peļņas daļu, skaidro ar iecerētajiem investīciju projektiem, šodien ziņo Dienas Bizness.

Tomēr, saskaņā ar valdībā lemto, par pašu nopelnītajiem līdzekļiem investīciju projektu, konkrēti, Biķernieku sporta trases modernizācijas projektu varēs realizēt tikai CSDD. Šai valsts a/s budžetā maksājamā dividenžu daļa samazināta no 90 % uz 64 % no 2010. gada peļņas.

Latvijas Dzelzceļam valsts budžetā būs jāpārskaita 90 % no pērn nopelnītā, taču valdība apņēmusies uzņēmumam piešķirt valsts budžeta dotāciju Šķirotavas stacijas modernizācijai. Savukārt Latvijas Valsts televīzijas un radio centram investīciju projektu īstenošanā, tostarp platjoslas interneta attīstības projekta realizācijā, ar valsts pretimnākšanu samazinātu dividenžu veidā nav izdevies panākt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Pārveido frekvences visā pasaulē

Anda Asere, 08.07.2015

Tallinas Elektrotehnikas rūpnīcas Estel (Tallinna Elektrotehnika Tehas Estel AS) komunikācijas vadītāja Aleksandra Karaulova

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Eiropā mums, protams, ir konkurenti. Pārsvarā tās ir tiešām lielas kompānijas, piemēram, ABB, Siemens. Mēs neesam tajā pašā līmenī, kur viņi, bet ražojam tādu pašu aprīkojumu.»

Tā intervijā DB saka Tallinas Elektrotehnikas rūpnīcas Estel (Tallinna Elektrotehnika Tehas Estel AS) komunikācijas vadītāja Aleksandra Karaulova. Skaidrojot, ar ko uzņēmums nodarbojas, viņa izmanto vienkāršu piemēru – cilvēkiem mājās elektroenerģijas tīklā ir viena frekvence, bet lielās ražotnēs tiek izmantota cita. «Mēs ražojam frekvenču pārveidotājus dažādām ierīcēm un nozarēm, kas pārveido frekvenci no elektroenerģijas tīkla uz to, kas nepieciešama,» viņa stāsta. Kompānija darbojas jau 145 gadus, un Padomju savienības laikā bija daudz liela apjoma ražošanas projektu, piemēram, dažādu detaļu ražošana vairākos tūkstošos eksemplāru. «Tagad laiki ir mainījušies, un mēs galvenokārt izstrādājam īpašas, sarežģītas, unikālas ierīces. Parasti klients izsaka savas vajadzības, un atbilstoši tām mēs piedāvājam konkrētu risinājumu. Katram klientam ir atšķirīgas vajadzības, un mēs izstrādājam atbilstošu aprīkojumu, kas piemērots tieši viņam. Mums pat nav jēgas šo ierīci ievietot mūsu preču katalogā, jo tieši tādu produktu nevienam citam nekad nevajadzēs,» saka A. Karaulova.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Latvieši copē ķīniešus

Dienas Bizness, 08.10.2015

Tiek prognozēts, ka Ķīnas-Baltkrievijas industriālais parks Lielais akmens būs viens no svarīgākajiem punktiem Zīda ceļā. Vērienīgā projekta izmaksas tiek lēstas astoņu miljardu eiro vērtībā, un to īsteno kompānija China Merchants Group. Lielais akmens mājvietu gatavs dot uzņēmumiem, kas pārstāvēs jebkuru no transporta veidiem. Latvijai šis projekts ir nozīmīgs, jo, iespējams, tieši mēs šiem uzņēmumiem būsim izeja uz Eiropas Savienību.

Foto: EPA/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīnieši ar jaunu sparu sākuši attīstīt savu jauno Zīda ceļu. Ar milzīgām investīcijām projektos Baltkrievijā tā tālāk meklē izeju uz Baltijas jūru. Latvijas ostām un dzelzceļam jo īpaši svarīgi šajā momentā ir parādīt savu pievilcību, jo pastāv reāla iespēja, ka gardākos kumosus mums varētu nocelt Lietuva, ceturtdien vēsta laikraksts Diena.

Baltkrievijas galvaspilsētā Minskā šajās dienās notiek ikgadējā starptautiskā izstāde Transports un loģistika. Tajā piedalījās arī satiksmes ministrs Anrijs Matīss (Vienotība), va/s Latvijas dzelzceļš valdes loceklis Ēriks Šmuksts un citi loģistikas nozares uzņēmumu pārstāvji. Dienaskārtībā šogad īpašu vietu ieņēma arī dažādas tikšanās ar Ķīnas pārstāvjiem, tomēr arī Lietuva nesnauda - izstādē kaimiņvalsts dzelzceļa stendā iespaidīgu šovu sniedza trīs izskatīgas vijolnieces, arī biznesa sarunās ar ķīniešiem lietuvieši mēģināja būt tikpat pamanāmi. Kā Dienai norādīja Lietuvas Dzelzceļa pārstāvji, tad pirmie sadarbības protokoli jau esot parakstīti. Tajā pašā laikā Latvijas amatpersonas mierina - šādiem protokoliem neesot izšķirošas nozīmes.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts kā spēlētājs neizmanto Latvijas iespējas transporta infrastruktūras izveidē

Laikā, kad politiskā retorika rietumvalstu un Krievijas starpā nezaudē savu asumu, šā gada trīs mēnešos par 4,5% krities Latvijas ostu kopējais apgrozījums, kur zināmā mērā vainojama siltā ziema. Pret kaimiņvalsts uzņēmumiem vērsto sankciju dēļ daļu ogļu kravu zaudējusi Ventspils, taču Kurzemes ostas kravu apjomu lejupslīdē 16,7% apmērā šis nebūt nav vienīgais faktors. Ģeogrāfiskā izvietojuma dēļ – tuvāk līdz ostai no valsts austrumu robežas – priekšrocības ir Rīgai, kas arī atspoguļojas galvaspilsētas 6,7% kāpumā uz naftas produktu, ogļu un minerālmēslu rēķina. Tādēļ vieni saka, ka Kurzemes ostu virzienā vajadzētu zemākus dzelzceļa tarifus, otri – lai nu ostu termināļi protas, kravu īpašniekiem piedāvājot kompāniajs daļas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Iebraukšanai Jūrmalā aicina izmanot mobilos pakalpojumus

Lelde Petrāne, 06.08.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Karstajā laikā veidojoties sastrēgumiem pie iebraukšanas Jūrmalā, kūrortpilsētas pašvaldība atgādina pilsētas viesiem, ka par iebraukšanu pilsētā var samaksāt arī ar mobilajiem pakalpojumiem.

Tāpat aicina izmantot autostāvvietas otrpus dzelzceļam. Kā ierasts, sastrēgumi pirms iebraukšanas Jūrmalā veidojas brīvdienās un karstākajās vasaras dienās pusdienlaikā un vakarpusē.

Priedainē pie iebraukšanas Jūrmalā pašvaldība norīkojusi papildu darbiniekus, lai paātrinātu iebraukšanas caurlaižu iegādi tradicionālajos nodevas maksas termināļos. Tomēr, lai nestāvētu rindā, kūrortpilsētas viesi aicināti izmantot arī iespējas caurlaidi iegādāties ar mobilā tālruņa palīdzību, izmantojot Mobilly vai SMS Rīga pakalpojumu. Izmantojot šos pakalpojumus, jārēķinās, ka pakalpojuma sniedzējs ietur komisijas maksu 0,10 eiro apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izstrādā dīzeļlokomotīvju modernizācijas projektus; meklē jaunus noieta tirgus; vēlas ciešāku sadarbību ar Latvijas dzelzceļu.

Nevis nopelnīt šodien, bet attīstīties ilgtermiņā, ‒ tā Baltic Loco Group (BLG) pieeju biznesam sarunā ar Dienas Biznesu raksturo uzņēmuma tehniskais direktors Aleksandrs Vasiļjevs. Transporta mašīnbūves jomā Baltijas valstīs, kā arī Azerbaidžānā, Gruzijā un Ukrainā strādājošajā grupā ietilpst arī Latvijas uzņēmums BL Engineering un Lietuvas kompānija LL Engineering, kuras nodarbojas ar lokomotīvju modernizācijas projektu, lokomotīvju elekroiekārtu un jaunu tehnisko risinājumu izstrādi un ieviešanu. Projektu izpildē uzņēmums sadarbojas gan ar vietējiem ražotājiem un Baltijas Testēšanas centru, gan lietuviešu kompānijām, tostarp Lietuvas dzelzceļā ietilpstošo Viļņas Lokomotīvju remonta depo (VLRD). Grupas vai tajā strādājošo speciālistu īstenoto projektu sarakstā ir četru elektrovilcienu (20 vagoni) ER2T modernizācija un 15 dīzeļlokomotīvju TEM2 remonts Azerbaidžānas dzelzceļam. Tāpat iztrādāti projekti manevru lokomotīves ČME3/TEM2 modernizācijai, TGM4 un TGM6 padziļinātai modernizācijai, kā arī jaunām manevra dīzeļlokomotīvēm – četrasu SGE 500 un sešasu SGE 1000. Patlaban BLG īsteno projektu Lietuvā, mainot lokomotīvēm BLG inženiera konstruktora Aleksandra Aleksejeva izstrādātos vilces reduktorus. Latvijā un Lietuvā grupas uzņēmumos kopumā strādā 20 cilvēki.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas valdība trešdien nolēma atjaunot nojaukto Mažeiķu-Reņģes dzelzceļa posmu, kā arī uzdeva valsts dzelzceļa uzņēmumam «Lietuvos geležinkeliai» pārsūdzēt Eiropas Komisijas (EK) noteikto gandrīz 28 miljonu eiro sodu par šī dzelzceļa posma nojaukšanu, lai panāktu naudassoda atcelšanu vai summas samazināšanu.

Papildināta 1., pievienota 2.un 3.rindkopa

«Nolemts uzdot «Lietuvos geležinkeliai» vērsties [tiesā], lai atceltu vai samazinātu sodu. Bet saistībā ar [dzelzceļa] posma uz Reņģi funkcionēšanas atjaunošanu - pirmām kārtām, «Lietuvos geležinkeliai» ir jāsagatavo projekts, jāsaskaņo tas ar Eiropas Komisiju, bet valdībai ir jāizlemj, kur ņemt finanses,» pēc Lietuvas valdības sēdes žurnālistiem Viļņā teica satiksmes ministrs Roks Masjulis.

Viņš uzsvēra, ka Lietuvai esot argumenti par labu soda atcelšanai vai tā iespējamai samazināšanai.

EK 2.oktobrī paziņoja, ka nosaka Lietuvas valsts dzelzceļa uzņēmumam «Lietuvos geležinkeliai» nepilnu 28 miljonu eiro naudassodu par konkurences ierobežošanu, nojaucot šo sliežu ceļa posmu.

Komentāri

Pievienot komentāru