Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad Pasaules Veselības organizācija (PVO) izplatīja ziņojumu ar nosaukumu Elektroniskās nikotīna piegādes sistēmas (ENPS), kas ietvēra arī informāciju par elektronisko cigarešu jeb tā dēvēto e-cigarešu izplatības mērogiem tajās 90 PVO valstīs, kuras ratificējušas pamata (ietvara) konvenciju tabakas kontroles jomā. Ziņojumā norādīts, ka e-cigarešu izplatība ieguvusi epidēmijas mērogus un ka atsevišķās valstīs elektroniskās smēķēšanas industrijas apmēri, atbilstoši dažām prognozēm, jau 2017. gadā varētu pārsniegt tradicionālās smēķēšanas apgrozījumu un apmērus, raksta laikraksts Diena.

Lai arī ievērojama daļa PVO apgalvojumu ir visai apokaliptiska rakstura un nešķiet īpaši ticama, e-cigarešu industrija tiešām piedzīvo strauju uzplaukumu, un 2014. gada sākumā šis tirgus tika lēsts trīs miljardu ASV dolāru apmērā (2,34 miljardi eiro) gadā, un tajā bija pieejami 466 dažādi zīmoli. Atbilstoši Wells Cargo prognozēm jau tuvāko trīs gadu laikā e-cigarešu tirgus apmēri sasniegs desmit miljardus dolāru, bet līdz 2030. gadam vispār palielināsies 17 reizes, pārsniedzot 50 miljardu dolāru gadā robežu.

2000. gadu vidū ķīniešu uzņēmējs un zinātnieks Hons Liks, kurš tiek uzskatīts par e-cigarešu to mūsdienu izpratnē izgudrotāju, un uzņēmums, kas tobrīd saucās Ruyan, arī patentēja elektroniskās smēķēšanas (pareizāk - tvaicēšanas jeb veipošanas) tehnoloģiju vairāk nekā 40 pasaules valstīs, tajā skaitā ASV. Vienlaikus par neapstrīdamām tiek uzskatītas tikai savulaik Hona Lika, bet kopš 2013. gada par 75 miljoniem ASV dolāru Honam Likam piederošos patentus pārpirkušā giganta Imperial Tobacco tiesības uz lielāko daļu populārā, tradicionālajām cigaretēm vizuāli līdzīgā standarta V8 e-cigarešu tehnoloģijām. Tikmēr e-cigarešu standartu ir nepilns desmits, neskaitot ekskluzīvus vai maz izplatītus modeļus, un katrā no tiem tiek izmantoti kaut nedaudz, bet atšķirīgi tehniskie risinājumi. Situāciju sarežģī arī šādiem gadījumiem tradicionālie patentu kari - nozarē nav retums gadījumi, kad vienu un to pašu risinājumu dažādās valstīs patentē dažādi uzņēmumi vai arī tā dēvētie patentu troļļi, turklāt neraugoties uz faktu, ka gandrīz visi jaunievedumi patiesībā nāk no Ķīnas.

Uz šāda fona vairāku valstu, tajā skaitā arī Ķīnas un ASV, tiesas noraidīja virkni Hona Lika prasību pret konkurentiem par patentu tiesību pārkāpumiem, par pamatotām atzīstot vien nelielu daļu pretenziju, un tieši ar šo faktu eksperti arī skaidroja patentu pārdošanu vienam no tabakas industrijas milžiem, turklāt par salīdzinoši nelielu cenu. Imperial Tobacco jau ir ierosinājis prasības pret vairākiem ASV e-cigarešu ražotājiem, bet nozares milža juridiskais potenciāls nav salīdzināms ar nelielas Honkongas kompānijas iespējām.

Jāpiebilst, ka Imperial Tobacco ne tikai ir iesaistījies patentu karā, bet arī izveidojis e-cigarešu zīmolu Puritane un šajā ziņā ne tuvu nav unikāls. Sākotnēji pret e-cigaretēm vai nu naidīgi, vai vienaldzīgi noskaņotie tabakas industrijas giganti šobrīd steidzas apgūt šo perspektīvo tirgu, vai nu veidojot savus zīmolus, vai arī iegādājoties jau esošus uzņēmumus. Tā 2012. gadā Lorillard par 135 miljoniem dolāru nopirka vienu no populārākajiem e-cigarešu zīmoliem ASV BlueCigs, bet gadu vēlāk Altria Group par 110 miljoniem dolāru iegādājās Green Smoke. Altria veido arī savu e-cigarešu zīmolu MarkTen, kamēr British American Tobacco attīsta zīmolu Vype, bet Reynolds American - Vuse. Eksperti arī uzskata, ka lielie tabakas ražotāji cenšas iegādāties daļas neatkarīgajos e-cigarešu uzņēmumos, aizvien vairāk palielinot savu ietekmi uz industriju.

Lai arī šobrīd visi pasaules lielākie e-cigarešu ražotāji ir Ķīnas uzņēmumi un rietumu zīmoli galvenokārt nodarbojas tikai ar to produkcijas tālākpārdošanu, nav izslēgta iespēja, ka pēc pietiekami daudzu patentu pārņemšanas tabakas kompānijas izšķiras pašas pievērsties e-cigarešu ražošanai.

Plašāk lasiet trešdienas, 24. septembra, laikrakstā Diena!

Komentāri

Pievienot komentāru