Jaunākais izdevums

Eiropas automašīnu ražotāji sākuši kritizēt Eiropas Komisijas (EK) ideju ieviest jaunu likumdošanas aktu, lai piespriestu autoražotājus samazināt oglekļa dioksīda (CO2) emisijas, ziņo eubusiness.com. Šādi EK centieni skaidrojami ar brīvprātīgās emisiju samazināšanas sistēmas līdzšinējām neveiksmēm.

Eiropas Autoražotāju asociācija izplatījusi paziņojumu, ka tā stingri noraida šādu ideju, turklāt tā jūtas aizvainota par EK norādi, ka autoražotāji nerespektē CO2 emisiju samazināšanas apņemšanos.

Jau vairākus mēnešus Komisija ir izteikusi draudus ieviest jaunu tiesību aktu, ja autražotāji nepildīs apņemšanos samazināt emisiju apjomu līdz 140 miligramiem uz kilometru (mg/km) līdz 2008.gadam un 120mg/km līdz 2012.gadam.

Vienlaikus autoražotāji atzīst, ka CO2 emisiju samazināšanas tempi kopumā ir palēninājušies, tācu šāda tendence esot skaidrojama ar patērētāju pieprasījumu pēc lielākiem un drošākiem spēkratiem. Līdz ar to autoražotāji aicinājuši CO2 emisiju samazināšanas apņemšanos skatīt kontekstā ar tirgus tendencēm un ekonomiskajiem apstākļiem.

Oktobrī veiktais pētījums liecina, ka tikai 5 no 20 lielākajiem autoražotājiem, kuru mašīnas tiek pārdotas Eiropā, ir uzlabojuši rādītājus, lai sasniegtu CO2 emisiju samazināšanas mērķi.

2004.gadā Eiropā ražoto automašīnu vidējais emisiju apmērs bija 161mg/km, savukārt Japānā - 170mg/km, Diienvidkorejā - 168mg/km.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Būs jākāpina elektroauto ražošanas tempi

Žanete Hāka, 21.02.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemot vērā, ka vairākas valstis tuvāko 10-20 gadu laikā apņēmušās vispār aizliegt tirgot transportlīdzekļus, kas darbojas ar fosilo degvielu, autoražotājiem nāksies ātri pārorientēties uz elektroautomašīnu ražošanu, "Dienas Bizness" rīkotajā konferencē "Tīra enerģija transportam" sacīja Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs.

Līdz šim vairākas valstis, tostarp, Norvēģija, Norvēģija, Francija, Nīderlande, Lielbritānija, Īrija, jau publiski paziņojušas konkrētus termiņus, kurās slēgs savu tirgu automašīnām, kas darbojas ar fosilo degvielu, un sagaidāms, ka šai iniciatīvai laika gaitā pievienosies citas valstis.

"Tādēļ rodas jautājums - kurš autoražotājs, apzinoties, ka šajās valstīs vairs produkciju realizēt nevarēs, veiks investīcijas šādu automašīnu ražošanā?" jautā A. Kulbergs.

Viņš prognozē, ka elektrifikācijas bums notiks daudz straujāk nekā spējam to iedomāties, jo ražotājs būs spiests to darīt, ņemot vērā nākotnes tendences, līdz ar to elektroautomašīnu modeļu skaits pasaulē augs strauji jau nākamo gadu laikā, jo citu variantu vienkārši nav.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī eirozonas finansiālais vājums nekur nav pazudis un recesija gremdē pat finansiāli spēcīgās Eiropas valstis, turklāt arī globālā ekonomika kopumā ir pakļauta dažādiem riskiem atsevišķi autoražotāji turpina piedzīvot akciju cenu izaugsmi.

Tas gan pamatā attiecināms uz mūsdienu Eiropas industriālās revolūcijas turpinātājas – Vācijas – autoražotājiem, kuri saviem akcionāriem vadoties no biržas kursu pārmaiņām audzējuši ieguldījuma vērtību pat par ceturtdaļu. Ar šādu sniegumu var lepoties Latvijā daudzu iecienītais autoražotājs BMW, kurš šo gadu biržā sācis ar jauna akciju cenas vēsturiskā maksimuma sasniegšanu, 2. janvārī akcijas cenai sasniedzot 76,16 eiro. Ienesīguma ziņā faktiski līdzvērtīgs sniegums ir arī Volkswagen akcijām, kuru cena pakāpusies par 25 – 26%.

Tādējādi Vācijas autoražotāji ir kļuvuši par vienu no pēdējā mēneša topa investīcijām, ievērojami apsteidzot pat pasaules biržas indeksu vidū pozitīvi izceļamo Vācijas akciju tirgus indeksu DAX, kura vērtība pēdējo triju mēnešu laikā ir pieaugusi par samērā solīdiem sešiem procentiem. Salīdzinājumam – ASV plašā tirgus indeks Standard & Poor's 500 šajā laika periodā spējis pieaugt vien aptuveni par 1,8%. Tomēr šis vācu uzņēmumu investīciju brīnums vēl nav attiecināms uz visiem pasaules autoražotājiem, tāpēc investējot šajā tautsaimniecības segmentā ir jāpiemēro ļoti selektīva pieeja.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaules biržas

Korejas un Indijas autoražotāju pārdošanas apjomi traucas augšup

Jānis Šķupelis, 01.11.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairums Dienvidkorejas un Indijas autoražotāju oktobrī paziņojuši par ievērojamu tirdzniecības apjomu pieaugumu, tikmēr, piemēram, Japānā, autoražotājiem iet grūti, raksta Reuters.

Tā, piemēram, Hyundai Motors un Kia Motors paziņojuši, ka oktobrī to pārdošanas apjomi salīdzinājumā ar attiecīgo periodu pērn palielinājušies par attiecīgi 10,4% un 29%. Kopumā tas tikai apstiprina pieņēmumu, ka Dienvidkorejas autoražotājiem iet labi un tie turpinās ziņot par saimnieciskas darbības rezultātiem, kas pārspēj prognozes. «Pašlaik lietas nevar būt labākas arī Korejas autoražotāju akcijām. No tiem salīdzinot ar Japānas autoražotājiem tiek gaidīta austāka peļņa, turklāt to akciju novērtējumi ir zemāki,» norāda Macquarie Securities analītiķi.

Arī Indijas autoražotāji nevarētu sūdzēties. Valsts lielākie atoražotāji Maruti Suzuki, Tata Motors un Mahindra & Mahindra's pārdošanas apjomi oktobrī pieauguši par attiecīgi 39%, 21% un 34%. Kopumā Indijas autoražotāji (Society of Indian Automobile Manufacturers) paredz, ka automobiļu rūpniecība līdz fiskālā gada beigām (kas noslēdzas martā) augs par 18 līdz 20%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Auto tirgus kritums uz Fiat, Renault un Peugeot rēķina

Jānis Šķupelis, 18.04.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropā auto pārdošanas apjomi martā samazinājušies jau sesto mēnesi pēc kārtas, liecina Eiropas Autoražotāju asociācijas (ACEA) dati.

Kritumu galvenokārt radījis tas, ka sarukuši Fiat, Renault un Peugeot pārdošanas apjomi. Pamatā auto tirgu kritums Itālija un Francijā aizēnojis šī tirgus atgūšanos Vācijā un Lielbritānijā, ziņo Reuters.

Kopumā jaunu mašīnu reģistrācija martā Eiropā salīdzinājumā ar attiecīgo termiņu vēl pirms gada sarukusi par 6,6% līdz 1,5 milj. vienību, kas ir zemākais līmenis kopš 1998. gada. Savukārt pirmajā ceturksnī kopumā auto reģistrācija Eiropā samazinājusies par 7,3%.

Visstraujāk jaunu auto reģistrācija sarukusi Itālijā – par 27%. Savukārt Francijā un Spānijā tā sarukusi attiecīgi par 23% un 4,5%.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

LG Electronics (LG) uzsākusi sadarbību ar digitālās kartēšanas un vietas noteikšanas pakalpojumu sniedzēju HERE Technologies (HERE), lai piedāvātu nākamās paaudzes telemātikas risinājumus pašbraucošajiem automobiļiem, informē uzņēmums.

Šis risinājums apvieno LG telemātikas tehnoloģiju ar augstas precizitātes karšu datu un vietas noteikšanas pakalpojumiem, ko nodrošina HERE Open Location platforma. Šīs partnerattiecības piedāvās autoražotājiem visā pasaulē stabilu un drošu datu komunikāciju centru automatizētām un pilnībā pašbraucošām automašīnām.

Telemātika ir nozare, kas apvieno telekomunikāciju un informātiku, lai nodrošinātu transportlīdzekļiem tādus drošības un izklaides pakalpojumus kā navigāciju, atrašanās vietas noteikšanu un ārkārtas signālu nosūtīšanu ar dažādām komunikācijas tehnoloģijām, sākot ar GPS un DMB (digitālās multimediju pārraides) tīkliem un beidzot ar Bluetooth, Wi-Fi un mobilajiem savienojumiem. LG jau kopš 2013. gada apņēmies ieviest tirgū nākamās paaudzes risinājumus, kas piedāvā augstas precizitātes karšu informāciju, lai apmierinātu strauju izaugsmi piedzīvojošās pašbraucošo transportlīdzekļu nozares prasības.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Investori strauji pārdevuši autoražotāju akcijas, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Pēdējā laikā grūtības iepriecināt savus investorus bijušas daudziem pasaules lielākajiem autoražotājiem. To akciju cena lielā daļā gadījumu dodas zemāk, pat neskatoties uz to, ka auto tirgus Rietumvalstīs nonācis uz pārliecinošas izaugsmes takas. Piemēram, Eiropā jaunu auto reģistrācija pieaug jau 27 mēnešus pēc kārtas un pagājušajā gadā kopumā salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu tā palielinājusies aptuveni par 9%. Tāpat pieejamie dati liecina, ka 2015. gadā līdz jaunam rekordam aizsniegušies auto pārdošanas apjomi ASV, kur spēkratus iegādāties stimulē zemās degvielas cenas, niecīgās procentlikmes un darba tirgos atveseļošanās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

ACEA: ES jaunie izmešu testi no tirgus izspiedīs vairākus dīzeļautomobiļus

LETA, 30.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunie Eiropas Savienības (ES) noteikumi, kas paredzēs dīzeļdzinēju kaitīgos izmešus pārbaudīt ceļu testos, liks autoražotājiem no tirgus izņemt atsevišķus modeļus agrāk, nekā plānots, piektdien brīdināja Eiropas Automobiļu ražotāju asociācija (ACEA).

Šīs nedēļas sākumā ES dalībvalstis panāca sākotnēju vienošanos no 2017.gada dīzeļautomašīnu kaitīgo izmešu noteikšanai izmantot ceļu testus papildus pārbaudēm laboratorijās, kas mēdz uzrādīt zemākus rezultātus un bijušas Vācijas autobūves koncerna Volkswagen skandāla centrā.

Šie testi tiks piemēroti automašīnu modeļu jaunām versijām no 2017.gada un visiem jaunajiem automobiļiem, kas ES tiks pārdoti divus gadus vēlāk.

ACEA gan norāda, ka jaunos pārbaužu standartus autobūves kompānijām būs ārkārtīgi grūti sasniegt tik īsā laika periodā.

Tādējādi ievērojams dīzeļautomašīnu modeļu skaits tiks izņemts no tirgus agrāk, nekā plānots, radot nopietnu ietekmi uz ekonomiku un vidi, vēsta asociācija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Sprāgstošo gaisa spilvenu lietā Takatai piemēro 200 miljonu dolāru naudassodu

LETA, 04.11.2015

Stefānija Erdmana ir viena no cietušajām Takata gaisa spilvenu sāgā - spilvenam sprāgstot, tas pamatīgi savainoja sievietes aci.

Foto: EPA/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV regulatori otrdien paziņoja, ka Japānas automašīnu rezerves daļu ražotājam Takata piemērots rekordliels naudassods par neprecīzas informācijas sniegšanu saistībā ar sprāgstošajiem gaisa spilveniem, kas tikuši uzstādīti vairākos miljonus automašīnu.

ASV Ceļu satiksmes drošības pārvalde (NHTSA) norāda, ka Takata izvairījies no prasību ziņošanas, tostarp pieņēmis lēmumu regulatoram neziņot par diviem negadījumiem, neskatoties uz vairākiem bojā gājušajiem cilvēkiem šo defektīvo gaisa spilvenu dēļ.

NHTSA vēsta, ka uzņēmums šādu uzvedību demonstrējis jau 2009.gadā gan attiecībā pret ASV valdību, gan autoražotājiem, kuri uzstādījuši šos gaisa spilvenus savās automašīnās.

Takata noteiktais 200 miljonu dolāru (182,2 miljonu eiro) naudassods ir visu laiku lielākais, kādu piemērojusi NHTSA.

«Gadiem ilgi Takata ražojusi un pārdevusi defektīvus gaisa spilvenu piepūšanas mehānismus. Uzņēmums atteicies atzīst, ka tie ir defektīvi,» sacīja ASV transporta ministrs Entonijs Fokss.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apkopota informācija par desmit pasaulē lielākajiem auto tirgiem un to izaugsmes prognozēm.

1. Ķīna

2011.gada pārdošanas prognoze: 17,7 miljoni

2010.gadā pārdoto transportlīdzekļu skaits: 17,2 miljoni

Paredzamā izaugsme: 3%

Ķīna padarīja sevi par pasaulē lielāko auto tirgu 2009.gadā, kad transportlīdzekļu pārdošanas apjomi palielinājās par 46% pret iepriekšējo gadu. 2010.gadā auto pārdošanas apjomi pieauga vēl par 32%, palīdzot Ķīnai nostiprināt pārsvaru pār ASV.

Ķīnas valdība ir aicinājusi ārvalstu autoražotājus veidot kopuzņēmumus un dalīties tehnoloģijās ar vietējiem uzņēmumiem. Tas rezultējies daudzos pašmāju zīmolos, piemēram, Geely, Chery un Dongfang.

Populārākais transportlīdzeklis valstī 2010.gadā bija Wuling Sunshine - tika pārdoti vairāk nekā 750 000 šādu automašīnu. Šo modeli ražo GM, Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) un Wuling Automobile kopuzņēmums un tas tiek pārdots par aptuveni 5000 ASV dolāru.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

EK Japānas automašīnu rezerves detaļu ražotājiem piemēro 137,8 miljonu eiro naudassodu

LETA--DPA, 27.01.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija (EK) trešdien Japānas automašīnu rezerves detaļu ražotājiem Hitachi un Mitsubishi Electric piemērojusi naudassodu 137,8 miljonu eiro apmērā par pretlikumīgu biznesa lēmumu koordinēšanu.

EK norāda, ka šis kartelis, kas darbojies no 2004.gada līdz 2010.gadam, ietekmējis rezerves detaļu izmaksas vairākiem autoražotājiem, kas pārdod automašīnas Eiropā, un galu galā arī Eiropas patērētājiem, kas tās iegādājas.

Japānas uzņēmums Denso arī darbojies šajā kartelī, taču izvairījies no vairāk nekā 157 miljonu eiro soda par šo pretlikumīgo darbību atklāšanu.

Lai arī pretlikumīgās vienošanās tika noslēgtas ārpus Eiropas, ietekmētās automašīnu rezerves detaļas pārdotas arī Eiropas autoražotājiem, vēsta EK.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīnas elektronikas preču ražošanas milzis "Xiaomi" sava pirmā elektriskā automobiļa piegādes sāks marta beigās, tādējādi uzņēmumam iesaistoties arī autoražošanas nozarē.

"Xiaomi" jau 2021.gadā paziņoja par ieceri izvērst darbību elektrisko automobiļu sektorā, bet otrdien uzņēmuma vadītājs Lei Dzuņjs paziņoja, ka elektroauto "Xiaomi SU7" oficiāli tirgū nonāks 28.martā.

Šis automobilis aprīkots ar "Xiaomi" programmatūru un elektroniskajām ierīcēm, bet to ražo Ķīnas autobūves uzņēmums BAIC. Savukārt akumulatorus, kas ļauj šim automobilim nobraukt līdz pat 800 kilometriem, piegādā Ķīnas lielākais elektroauto ražotājs BYD un vietējais akumulatoru ražošanas milzis CATL.

Lei decembrī sacīja, ka "Xiaomi" mērķis ir 15-20 gadu laikā iekļūt starp pieciem lielākajiem autoražotājiem.

Vairāki tehnoloģiju uzņēmumi Ķīnā, kas ir pasaulē lielākais automobiļu tirgus, pēdējos gados veikuši apjomīgas investīcijas elektroauto sektorā, kur ārvalstu autoražotājiem bijis grūti iekarot stabilu pozīciju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Pētījums: auto nozarē samazinās entuziasms par elektromobiļiem

Lelde Petrāne, 21.01.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iepriekšējos gados vērojamais elektromobiļu entuziasms ir samazinājies, un autoražotāji šobrīd lielāku uzmanību velta degvielas patēriņa optimizācijai iekšdedzes dzinējos, investīciju turpināšanai gāzes transporta līdzekļos un elektrotīkla uzlādes (plug-in) hibrīdauto, liecina starptautiskās biznesa konsultāciju kompānijas KPMG veiktais ikgadējais autouzņēmumu vadošo darbinieku viedokļu pētījums Global Automotive Executive Survey 2013.

Armine Movsisjana, SIA KPMG Baltics Transporta un loģistikas sektora vadītāja un uzņēmuma partnere Latvijā, norāda: «Mainīgie uzskati par hibrīdauto, elektrotīkla uzlādes hibrīdauto, ūdeņraža un ar akumulatoru darbināmiem transportlīdzekļiem norāda uz to, ka joprojām nav skaidrs, kura no šīm tehnoloģijām būs dominējoša. Īstermiņā atsevišķi autovadītāji, visticamāk, dos priekšroku hibrīdtransportlīdzekļiem, savukārt autoparki varētu izvēlēties elektriskos transportlīdzekļus. Tomēr, šķiet, ka tikai ar elektroenerģiju darbināmi transporta līdzekļi negūs virsroku vismaz tuvāko desmit gadu laikā.»

«Atbilstoši Latvijas Vides politikas pamatnostādnēm 2009. - 2015. gadam elektromobiļu skaitam attiecībā pret jaunu reģistrēto transportlīdzekļu skaitu Latvijā ir jāsasniedz 1%. 2012. gadā šis rādītājs netika izpildīts (CSDD dati liecina, ka līdz 2013. gada 1. janvārim Latvijā bija reģistrēti tikai 12 transportlīdzekļi ar elektrības dzinēju un 1 transportlīdzeklis ar elektrības un benzīna dzinēju). Ja Latvija vēlas veicināt elektrisko transportlīdzekļu attīstību, tad tuvākajos gados mums kopā ar daudzām citām valstīm būs jārisina liela skaita elektromobiļu uzlādes infrastruktūras jautājums. Kamēr nebūs atbilstošas infrastruktūras, elektormobiļu tirgus daļas izaugsmes iespējas būs visai ierobežotas,» akcentē A. Movsisjana.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz 2030. gadam jaunu automobiļu CO2 izmeši jāsamazina par 40%, vienlaikus veicinot elektrisko un zemu emisiju auto nonākšanu tirgū, uzskata Eiropas Parlamenta deputāti.

Trešdien atbalstītā likumprojektā EP deputāti aicina ES jauno vieglo automobiļu autoparkam noteikt 40% izmešu samazinājuma mērķi, bet jau līdz 2025. gadam panākt 20% samazinājumu. Eiropas Komisija bija ierosinājusi izmešu apjomu līdz 2030. gadam samazināt par 30%, kā atskaites punktu nosakot 2021. gadu. Līdzīgi mērķi noteikti arī mikroautobusiem.

Ražotāji, kuru auto vidējais CO2 izmešu rādītājs pārsniegs noteiktos mērķus, maksās sodanaudu ES budžetā. Šie līdzekļi tiks izmantoti, lai apmācītu darbiniekus, kurus skārušas pārmaiņas autobūves nozarē.

Autoražotājiem arī būs jāpalielina zemu (mazāk nekā 50g CO2 uz kilometru) vai bezemisiju vieglo automašīnu un mikroautobusu tirgus daļa līdz 35% 2030. gadā un 20% jau 2025. gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Ar Teslas akcijām šogad aizvien teju 100% peļņa

Jānis Šķupelis, 22.04.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pa īsteniem amerikāņu kalniņiem šogad līdz šim braukājusi ASV elektroauto ražotāja "Tesla" vērtība.

Straujš minētā uzņēmuma akcijas cenas kāpums ASV biržā aizsākās pagājušā gada oktobrī. Kopš tā brīža līdz šā gada februāra otrajai pusei "Tesla" akcijas cena bija palielinājusies gandrīz par 300%. Tiesa gan, tad atnāca globālās pandēmijas bažas, kas "Tesla" akcijai no saviem rekordiem līdz 19. martam lika sarukt par 60%.

Kopš tā brīža gan uzņēmuma akcijas cena atkal strauji aug, un tie investori, kas "Tesla" akcijas būtu iegādājušies šā gada sākuma, šobrīd tās varētu nopārdot ar 80% lielu peļņu. Jācer, ka šāds akciju sniegums priekšzīmi sniegs arī kopējam ASV akciju tirgum ilgtermiņā. Katrā ziņā pēdējās nedēļās lielākie pasaules fondu tirgi jau ir bijuši visai optimistiski. Galu galā viens no pamata pieņēmumiem, kādēļ nauda tiek plūdināta akciju virzienā, ir tas, ka šie tirgi ilgākā termiņā, neskatoties uz dažkārt asām īstermiņa vēdergraizēm, ir tendēti uz pieaugumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau drīzumā pret sešām Eiropas Savienības dalībvalstīm, tostarp Latviju, var tikt uzsākta t.s. pārmērīga budžeta deficīta procedūra, kas sliktākajā gadījumā draud ar lielām soda naudām valstij.

Spiegel.de ziņo, ka šī procedūra varētu tikt uzsākta jau šīs nedēļas beigās. Finanšu ministrija Db apstiprina, ka arī Latvijas ir to valstu starpā, kuras budžeta deficīts pārsniedz Stabilitātes un izaugsmes pakta noteikto budžeta deficīta atsauces vērtību 3% no iekšzemes kopprodukta (IKP). 2008. gadā Latvijas budžeta deficīts bija 3.3% no IKP. Pārējās valstis, kas nav ievērojušas šos kritērijus ir Īrija, Grieķija, Spānija un Francija, kā arī eirozonā neietilpstošā Rumānija.

Pašlaik pārmērīgā budžeta procedūra jau tiek attiecināta uz divām valstīm – Apvienoto Karalisti (procedūra uzsākta 2008. gadā) un Ungāriju (procedūra uzsākta 2004. gadā), pārmērīgs deficīts šīm valstīm jānovērš līdz 2009./2010.gadam.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairāki Eiropas autoražotāji atzīst, ka pilnīgi iespējams, ka piespiedu dīkstāve draud vismaz 16 Eiropas rūpnīcām.

Pieprasījuma kritums zem lielas jautājuma zīmes ir pametis vairākas Eiropas autoražotņu tālāko attīstības scenāriju. Automotive News Europe izpētījis, ka Eiropā šogad varētu daļēji apturētas vai pat arī slēgtas pat 16 (!) rūpnīcas.

Eiropas rūpnīcas ar miglainu nākotni:

1. Fiat, Mirafiori (Turīna), Itālija

2. Fiat, Pomiglianao d’Arco, Itālija

3. Fiat, Termini Imerse, Itālija

4. Ford, Southampton, Lielbritānija

5. GM Europe, Ellesmere Port, Lielbritānija

6. GM Europe, Bochum, Vācija

7. GM Europe, Saragosa, Spānija

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas valstīm draud iekļūšana jaunā parāda izraisītā ekonomiskā krīzē, ja to valdībām neizdosies piekopt adekvātus taupības pasākumus, kas atbalsta šo valstu valūtu piesaisti eiro.

Tā norāda Eiropas Centrālā banka (ECB), vēsta Bloomberg.

Latvija, Lietuva un Igaunija piedzīvojušas dziļāku ekonomisko lejupslīdi nekā pārējās valstis Eiropas Savienībā (ES), jo pārāk agri ieviestā eiro piesaiste konverģences cikla rezultātā veicināja pārāk strauju aktīvu cenu pieaugumu, teikts ECB konfidenciālā dokumentā, kas nonācis Bloomberg rīcībā.

«Pieredze Baltijas valstīs liecina, ka tajās valstīs, kuras ir izvēlējušās ciešu valūtas piesaisti, pastāv ievērojams risks, ka salīdzinoši zemās procentu likmes veicinās pārmērīgu aizņemšanos un aktīvu cenu burbuļu rašanos,» norāda ECB.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rietumeiropu sagaida finanšu katastrofa, ja vien tā neapvienosies, lai palīdzētu bijušajām Padomju Savienības valstīm tikt galā ar krīzes radītajām sekām. Tā Daily Telegraph norādījuši Latvijas un Ukrainas valdības pārstāvji.

Eiropas Savienības (ES) lielākie spēki piekopjot protekcionisma politiku draud pieļaut smagākās kļūdas kopš Lielās depresijas, teikuši pārstāvji no Latvijas un Ukrainas.

"ES ne vien vajadzētu palīdzēt Ukrainai tāpēc, ka tā ir bezpalīdzīga, bet gan tāpēc, ka tas ir pašas ES interesēs," sacījis Ukrainas premjerministra vietnieks Grigorijs Nemirija.

Uz to Latvijas finanšu ministra padomnieks Andris Miglavs norādījis: "Populistisks protekcionisms rada iekšējas robežas, kas negatīvi ietekmēs citus Eiropas reģionus." Savukārt G. Nemirija norādījis, ka šādas politikas piekopšana novedīs pie katastrofas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Tirgus zīlē, ko darīs ASV Federālo rezervju sistēma

Jānis Šķupelis, 01.07.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar šā mēneša sākumu noslēgusies ASV Federālo rezervju sistēmas (FRS) kvantitatīvās mīkstināšanas jeb dolāru drukāšanas otrā kārta. Kopumā kopš Lehman Brothers sabrukuma ASV FRS kvantitatīvās mīkstināšanas veidā finanšu sistēmā vienā mierā ir iemetusi 2,3 miljardus ASV dolāru. Lai nu kā, tirgū sākušas runas par to, kādi proaktīvi risinājumi ASV ekonomikas problēmu risināšanai no ASV FRS varētu sekot tālāk.

Nav izslēgts, ka ASV FRS varētu ķerties pie jau iesildīto dolāru drukājamo mašīnu turpmākas darbināšanas, un drīzmumā mēs varētu dzirdēt par kvantitatīvās mīkstināšanas programmu «Nr. 3».

Jānorāda, ka šādai iespējamībai tic vairākas augsti stāvošas finanšu amatpersonas. Piemēram, pasaules lielākā obligāciju fonda PIMCO vadītāji norādījuši, ka jau augustā mēs varētu dzirdēt mājienus par pēc kārtas trešo dolāru drukāšanas programmu, ja ASV ekonomika bremzēsies un būs saskatāmi reāli recesijas draudi.

«Es esmu pārsteigts, cik ātri tirgus sācis runāt par QE3 iespējamību. Tas jau notika pirms īsti bija beidzies QE2 termiņš. Tas ir kā ar lielākajiem autoražotājiem, kas piedāvā dažādas atlaižu programmas, lai tiktu pirkta to prece. Pirms beigusies iepriekšējā programma, tiek jau domāts par nākamo,» klāsta DoubleLine Capital analītiķi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jebkādas ziņas par izejvielu cenu pieaugumu pēdējos mēnešos kļuvušas jau teju apnicīgas. Tiesa gan, tās tāpat turpina durties acīs. Piemēram, Financial Times ziņojis, ka 2021. gada janvārī litija karbonāta, kas ir nepieciešams bateriju ražošanā, cena bijusi aptuveni 9,6 tūkst. ASV dolāru par tonnu.

Savukārt šā janvāra beigās tā bija pārsniegusi jau 50 tūkst. ASV dolāru atzīmi par tonnu. Faktiski ievērojams deficīts draud tām lietām, kas nepieciešamas Rietumvalstu grandiozajiem enerģijas transformācijas plāniem.

Attiecīgi tas liek domāt, ka šo plānu cena kļūs arvien augstāka. The Wall Street Journal (WSJ) apkopotie dati liecina, ka litija jonu akumulatoru gadījumā to cena kopš 2010. gada ir sarukusi par 90% līdz aptuveni 130 ASV dolāriem uz kilovatstundu. WSJ rēķina, ka maģiskā robeža, kad elektroauto var ekonomiskā ziņā konkurēt ar tradicionālajiem iekšdedzes dzinēja spēkratiem, esot 100 ASV dolāri uz kilovatstundu.

Daudzi paredzējuši, ka šo robežu baterijām izdosies sasniegt dažu tuvāko gadu laikā. Tiesa gan, WSJ secina, ka šis mērķis, ņemot vērā bateriju metālu deficītu, var būt arī attālāks. Tiek izcelts, ka šādām baterijām arī nepieciešamais kobalts gada laikā ir sadārdzinājies par 120% un niķeļa sulfāts – par 55%. Pieprasījums bez piedāvājuma Pamatā šāds cenu pieaugums seko lielajam pieprasījumam un pieņēmumiem par šāda milzīga pieprasījuma noturību nākotnē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairāk nekā puse ASV vadošo automašīnu detaļu piegādātāju šogad varētu bankrotēt, tādējādi bez darba atstājot vismaz miljons cilvēku. Tā liecina globālās konsultāciju kompānijas A.T. Kearney, raksta aģentūra Reuters.

Automašīnu detaļu piegādātājus negatīvi ietekmē kā automašīnu ražotāji, samazinot ražošanas apjomus, tā arī nestabilās kompānijas, kas piegādā komponentes.

Pētījumā tika apskatītas 60 vadošie Ziemeļamerikas automašīnu detaļu piegādātāji, taču nevienas kompānijas nosaukums pētījumā netiek atklāts. Pētījuma rezultāti iegūti intervējot šo uzņēmumu vadītājus.

Minētais scenārijs ir tikai viens no trim A.T. Kearney izvirzītajiem. Labākais scenārijs paredz 35% auto daļu piegādātāju bankrotu, savukārt pesimistiskākais scenārijs paredz līdz pat 70% šajā segmentā strādājošo kompāniju bankrotu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Ceļu nozare vairs nerullē

Katrīna Iļjinska, Vēsma Lēvalde, Db, 16.01.2009

Plānotais finansējuma samazinājums draud ar bankrotiem ceļu nozarē, krietnu bezdarbnieku skaitu un sabrukušiem ceļiem, norāda biedrības Latvijas ceļu būvētājs izpilddirektors Zigmārs Brunavs.

FOTO: RITVARS SKUJA, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Valsts ceļu iepirkumu skaits šogad sarucis līdz 17 iepirkumiem par 99.65 milj. Ls. Pirms budžeta apstiprināšanas bija plānoti 86 iepirkumi par 145.21 milj. Ls.

No tā var secināt, ka plānoto iepirkumu pakete sarukusi par 69 iepirkumiem. Tāpat jaunais iepirkumu plāns liecina, ka iepriekš nebija plānoti, bet tagad nākuši klāt 9 iepirkumi, kuri iecerēti Eiropas Reģionālā Attīstības fonda (ERAF) līdzekļu apguvei. Līdz ar to 100 % no valsts budžeta šogad tiks finansēti tikai 8 iepirkumi, kuru kopējā summa paredzēta 37.41 milj. Ls. Un vēl 62.24 milj. Ls vērtībā paredzēti ERAF līdzfinansētie projekti, no kuriem 85 % finansē tieši ERAF, bet no valsts budžeta jāsedz 15 %. Jāpiebilst, ka minētās summās iekļauta ne tikai pati būvniecība, bet arī zemju iegūšana, projektu vadība, būvuzraudzība u.c., līdz ar to pašai būvniecībai naudas būs vēl mazāk. Acīm redzami, ka iepirkumu skaita samazinājuma sekas būs valsts autoceļu stāvokļa pasliktināšanās un sabrukšana, jo ceļu kvalitāte jau tagad ir ļoti slikta. Pašreizējos apstākļos situāciju ceļu būvē varētu raksturot kā visai nervozu, norāda biedrības Latvijas ceļu būvētājs izpilddirektors Zigmārs Brunavs. «Esam informēti par apmēram 25 % finansējuma samazinājumu nozarē, bet, apzinoties, ka kuru katru dienu var pienākt vēl sliktākas ziņas, šī nervozitāte arī izpaužas,» tā viņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskais Valūtas fonds (SVF), cenšoties Latvijā panākt vēl lielāku budžeta samazinājumu, aizdevuma saņemšanai vēlas ieviest vēl stingrākus noteikumus. Analītiķi uzskata, ka līdzīgs liktenis varētu sagaidīt arī citas valstis, raksta New York Times.

Valstis, kurām arī apstiprināts aizdevums no SVF, varētu skart līdzīga situācija, kā Latvijā, kur joprojām valda neskaidrība par to, vai izdosies saņemt nākamo aizdevuma daļu no SVF. Analītiķi uzskata, ka šādā veidā SVF veicina iespēju no jauna radīt finanšu tirgus satricinājumu šajās valstīs.

Pārstāvji gan no SVF, gan Eiropas Savienības (ES) šonedēļ ieradušies Rīgā, lai diskutētu par tālākiem ekonomikas attīstības soļiem un aizdevuma saņemšanu. Premjers Valdis Dombrovskis norādījis, ka sarunas esot strīdīgas, un galvenokārt par to, kā pēc iespējas ātrāk samazināt valsts budžeta deficītu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievijas dabasgāzes monopola Gazprom vadītājs Aleksejs Millers brīdinājis Ukrainu, ka, ja turpināsies Ukrianas parāda atmaksas kavējumi par gāzes piegādi no Krievijas, tas radīs "nopietnas negatīvas sekas", atsaucoties uz Handelsblatt, ziņo InoPressa.

Gazprom norāda, ka Ukraina bieži vien atceļ pārrunas un maina pārstāvjus no savas puses - "tā vien šķiet, ka valsts nav ieinteresēta pozitīvam iznākumam".

Tāpat Krievija un Ukraina nespēj vienoties par noteikumiem turpmākām piegādēm, turklāt jaunajiem noteikumiem jau būtu jāstājas spēkā 2009. gada janvārī.

Rietumeiropa nevēlas kārtējo dabasgāzes konfliktu starp Ukrainu un Krieviju, jo caur Krievijas gāze Rietumeiropā nonāk tieši caur Ukrainu.

The Times raksta, ka Gazprom draud pārtraukt dabasgāzes piegādes Ukrainai jau no 1. janvāra, ja tā nespēs pildīt savas saistības.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Nav jādomā par jauniem ierobežojumiem, bet par vakcinācijas tempa veicināšanu

LETA, 27.07.2021

Paula Stradiņa Klīniskās universitātes slimnīcas infektologs un Latvijas Universitātes profesors Uga Dumpis.

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan Latvijā un citviet pasaulē strauji izplatās Covid-19 izraisošā vīrusa delta variants, patlaban nebūtu jādomā par jaunu ierobežojumu noteikšanu, bet gan par vakcinācijas tempa veicināšanu.

Tā intervijā Latvijas Radio pauda Paula Stradiņa Klīniskās universitātes slimnīcas infektologs un Latvijas Universitātes profesors Uga Dumpis.

Viņš norādīja, ka līdz ar jaunā koronavīrusa delta varianta parādīšanos risks inficēties ar Covid-19 ir palielinājies vairākas reizes, salīdzinot, piemēram, ar vīrusa sākotnējo jeb Uhaņas variantu, un ir skaidrs, ka līdz ar to sabiedrībai draud saslimstības pieaugums, kas varētu īpaši izpausties rudenī, kad cita starpā bērni sāks skolas gaitas klātienē.

Vaicāts, vai situācija gaidāmajā rudenī varētu būt vēl sliktāka nekā pirms gada, Dumpis atbildēja, ka, visticamāk, sliktāk nebūs, jo tomēr daļa sabiedrības tagad ir vakcinējusies, bet saslimstības pieaugums draud jebkurā gadījumā, jo daudzās citās valstīs tas ir novērojams jau patlaban. Pagaidām Latvijā situācija šajā ziņā ir mierīgāka, jo vēl ir spēkā daļa Covid-19 dēļ noteikto ierobežojumu, skaidroja speciālists.

Komentāri

Pievienot komentāru