Pērnā gada nogalē, gatavojoties eiro ieviešanai, mazumtirdzniecības apjomi būtiski nav auguši, norāda eksperti.
Paredzams, ka šajā gadā mazumtirdzniecības apjomi augs mēreni, vidēji par 4-5%.
Db.lv jau rakstīja, ka pērn salīdzinājumā ar 2012.gadu pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem mazumtirdzniecības apgrozījums kopumā ir pieaudzis par 3,8%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes apkopotie dati.
Par 4,4% palielinājās pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, bet nepārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 3,4%.
Ar sīkākiem ekspertu skaidrojumiem un prognozēm mazumtirdzniecības sektoram varat iepazīties galerijā.
#1/4
Latvijas Bankas ekonomiste Agnese Bičevska
Privātais patēriņš pērn uzrādīja ļoti spēcīgu izaugsmi, pieņemoties spēkā jau gada sākumā un uzturot augstus pieauguma tempus arī turpmākajos ceturkšņos.
Mazumtirdzniecības dinamika bija un allaž ir bijusi svārstīgāka nekā patēriņa dinamika, jo to nozīmīgāk ietekmē arī citi faktori – ēnu ekonomika, tūristu pirkumi, juridisko personu pirkumi, kā arī ārpus preču tirdzniecības esošo mājsaimniecību patēriņa izdevumu (pakalpojumu, mājokļa uzturēšanas) sadārdzinājumi, kas ierobežo pirktspēju.
Gada sākumā tirdzniecība roku rokā ar privāto patēriņu uzrādīja kāpumu, tomēr 2. ceturksnī tirdzniecības izaugsme apsīka, tai atkal atjaunojoties 2. pusgadā. Līdzās šogad samērā strauji augošajam darba samaksas fondam patēriņu un tirdzniecību 2. pusgadā spēcināja arī skaidras naudas uzkrājumu latos lielāki tēriņi eiro ieviešanas gaidās.
2013. gadā nozīmīgāku pienesumu tirdzniecībā sniedza arī tūristu pirkumi, kas neietilpst privātajā patēriņā. Tūrisma sezonas karstākais laiks ir vasaras mēneši un gada pati nogale-gada pirmās nedēļas, kad kuplākā skaitā Latvijā viesojas tūristi no Krievijas.
Lai gan mazumtirdzniecības apgrozījums kopš krīzes zemākā punkta ir krietni audzis, tomēr tas joprojām par aptuveni piektdaļu atpaliek no strauji uzaudzētajiem, bet neilgtspējīgajiem trekno gadu pārdošanas apjomiem. Mazākiem tēriņiem ir divi galvenie iemesli - treknajos gados patēriņu stimulēja ne vien algu un citu ienākumu kāpums, bet arī kredīti. Šajā laikā nozīmīgi palielinājās mājsaimniecību parāds, kas vēlāk ierobežoja arī tēriņu iespējas. Tāpat nodarbināto skaits salīdzinājumā ar pirmskrīzes līmeni emigrācijas un augstāka bezdarba līmeņa dēļ joprojām ir mazāks – vidējā alga ir praktiski sasniegusi pirmskrīzes līmeni, bet darba samaksas saņēmēju skaits joprojām ir krietni zemāks. Tāpat mazāks ir arī patērētāju skaits, kas atbalsojas arī kopējos tirdzniecības rādītājos.
Turpmākajos gados mazumtirdzniecības apgrozījums varētu turpināt augt ar vidēji par 4-5% gadā. Izaugsme var būt gan straujāka, gan lēnāka par prognozēto dažādu faktoru dēļ, piemēram, to var ietekmēt reemigrācijas procesi, uzkrāšanas paradumi, Latviju iecienījušo ārvalstu viesu pirktspēja, īpaši šajā gadījumā lūkojoties Krievijas virzienā, kas pēdējos gados krietni kāpināja savu daļu kopējo tūrisma pakalpojumu ienākumos.
#2/4
Swedbank Makroekonomikas pētījumu daļas vecākā ekonomiste Lija Strašuna
Izskatās, ka eiro ieviešana šī gada 1.janvārī daudz ko neietekmēja patērētāju uzvedību pērnā gada decembrī. Īstenībā mazumtirdzniecības apgrozījums pat nedaudz nokrita pret iepriekšējo mēnesi (par 0,5%, izslēdzot sezonālo ietekmi), tātad iedzīvotāji nesteidzās atbrīvoties no latu skaidrās naudas uzkrājumiem, tos iztērējot veikalos. Decembrī iedzīvotāji mazāk tērējuši nepārtikas precēm, bet pārtikas preču tirdzniecība (vai precīzāk to mazumtirgotāju apgrozījums, kas pārsvarā tirgo pārtikas preces, piemēram, Rimi vai Maxima) nedaudz pieauga.
Mājsaimniecību patēriņš pērn gan ir audzis straujāk nekā pirkumi veikalos, jo iedzīvotāji vairāk tērējuši pakalpojumiem.
Gaidāms, ka arī šogad mazumtirdzniecības apgrozījums varētu augt līdzīgos tempos, ap 4 5%. To veicinās algu un nodarbinātības kāpums, darbaspēka nodokļu samazinājums, un pensiju indeksācija.
#3/4
Ekonomikas ministrija
Mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugumu lielā mērā ietekmē iedzīvotāju ienākumu kāpums.
Decembrī 75% no kopējā mazumtirdzniecības apgrozījuma pieauguma nodrošināja nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjomu kāpums. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījumu ietekmēja arī dažādās svētku atlaides. Visstraujāk mazumtirdzniecības apjomi pieauga audio un video ierakstu kategorijā. Tāpat iedzīvotāji priekšroku devuši tirdzniecībai interneta veikalos un pa pastu un dažāda veida mājsaimniecības piederumu iegādei. Sezonālu faktoru ietekmē ievērojami saruka tirdzniecība stendos un tirgos. Ievērojami saruka arī auto degvielas mazumtirdzniecības apgrozījuma tempi, sasniedzot zemāko rādītāju gada laikā.
Gada beigās mazumtirdzniecības apjomu pieaugumu ietekmēja arī gatavošanās eiro ieviešanai – iedzīvotāji centās tērēt latu uzkrājumus. Tēriņu apjomu kāpināja arī bažas par iespējamo cenu kāpumu pēc jaunās valūtas ieviešanas.
Šogad prognozējams mērens mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugums, ko veicinās situācijas uzlabošanās darba tirgū un iedzīvotāju ienākumu pakāpenisks pieaugums
#4/4
Finanšu ministrs Andris Vilks
Aplūkojot gadu kopumā, var teikt, ka arī šis gads nozarei ir bijis samērā veiksmīgs – dati par mazumtirdzniecības apgrozījumu norāda uz uzlabojumiem darba tirgū, kur visa gada garumā bija novērojami uzlabojumi nodarbinātībā, kā arī bija vērojams algu kāpums. Protams, gan algu fonds, gan arī mazumtirdzniecības apgrozījums vēl arvien visai būtiski atpaliek no saviem vēsturiski augstākajiem rādītājiem pirmskrīzes periodā, tomēr ir jāatminas, ka tad Latvijā valdīja kreditēšanas bums un šādas situācijas neilgtspējīgumu diezgan izteiksmīgi demonstrēja divciparu inflācijas rādītājs. Šobrīd, tieši otrādi, patēriņu ierobežo kredītu atmaksas, savukārt gada vidējās inflācijas rādītājs 2013. gadā bija precīzi nulle.