Foto

Etiopija - ekonomika, kas aug par 7% gadā

Gunta Kursiša, 18.09.2013

Jaunākais izdevums

Pašlaik Etiopija ir piektā lielākā Āfrikas Subsahāras tuksneša reģiona ekonomika, kas spējusi piesaistīt investorus no Zviedrijas, Lielbritānijas un Ķīnas laikā, kad citi attīstības tirgi zaudējuši daļu no spožuma, raksta Reuters.

XX gadsimta astoņdesmitajos gados Etiopijas iedzīvotāji cieta badu, taču pašlaik piedzīvo veiksmīgu izaugsmi, raksta ziņu aģentūra. 2012. gadā Etiopijas IKP pieredzēja izaugsmi 7% apmērā, 2011. gadā – 7,5% apmērā, un 2010. gadā – 8% apmērā, liecina Index Mundi dati. Laikā no 2004. līdz 2011. gadam Etiopijas ekonomika augusi vidēji par 10,6%, kas ir divreiz augstāks rādītājs nekā vidēji Subsahāras reģionā.

Valsts ekonomika ir pamatā balstīta uz lauksaimniecības nozari, kas veido 46% no kopējā iekšzemes kopprodukta (IKP), kā arī nodrošina darbu 85% strādājošo. Šo Āfrikas valsti nereti piemeklē sausums. Galvenā Etiopijas eksporta prece ir kafija.

5% nodarbināto strādā rūpniecības nozarē, bet 10% - pakalpojumu nozarē.

Valsts parāds 2012. gadā ir 44,4% no IKP, liecina Index Mundi dati. Inflācijas apjoms pērn – 21,7%, bet 2011. gadā – 33%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Ceļojums: Kā svin Etiopijā

Rakstu sagatavojusi Linda Zalāne. Ceļojumu iesaka un pieredzē dalās: Aigars Zelmenis, interjera salona Krassky līdzīpašnieks, 09.01.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uz Etiopiju devos, lai apmeklētu Omo ielejas ciltis, kas šajā Austrumāfrikas valstī vēl aizvien dzīvo nošķirti no pārējās pasaules, ievērojot savas paražas, piekopjot tikai sev raksturīgo dzīvesveidu. Tās vēl aizvien nav asimilētas un neiekļaujas 21. gadsimta dzīvē. Diemžēl tas ir laika jautājums, kad tās izzudīs. To, ka ciltis un to tradīcijas ir zūdoša vērtība, apliecina arī fakts, ka vācu kinorežisore Lenija Rīfenštāle pirms, apmēram, 60 gadiem uzņēma filmu un fotogrāfijās dokumentēja nūbiešu dzīvi, kas reiz bija Sudānā dzīvojoša cilts, bet mūsdienās tā vairs neeksistē.

Divas dienas pavadīju arī valsts ziemeļu pusē esošajā Lalibelā, kas Ziemassvētku laikā ir vietējo kristiešu svētceļojuma galamērķis. Piedzīvotais, redzētais un sajustais bija kaut kas apbrīnojams.

Kad turp braukt?

Etiopija ir liela valsts un katrā no tās daļām laikapastākļi ir atšķirīgi. Lielākoties ir sauss, ilgstošas lietus sezonas tur nav. Valsts ziemeļos (Lalibelā) jārēķinās, ka pa dienu ir karsti (ap 30 grādiem), bet naktī termometra stabiņš noslīd līdz plus piecu grādu atzīmei. Savukārt Etiopijas dienvidos (Omo ielejā) dienā gaiss iesilst līdz 35 grādiem, bet naktī kļūst tikai nedaudz vēsāks – ap 28 grādiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ārlietu ministrijā norisinājusies apaļā galda diskusija par biznesa iespējām Āfrikā. Ārlietu ministrijas valsts sekretārs Andrejs Pildegovičs kopīgi ar uzņēmējiem un Saeimas, LIAA, LTRK un augstskolu pārstāvjiem izvērtēja rezultātus un pieredzi, kas gūta šā gada aprīļa vizītēs Etiopijā, Kenijā un Ganā, kā arī iezīmēja perspektīvos tālākās darbības virzienus.

Diskusijas dalībnieki bija vienisprātis, ka Āfrikas kontinenta valstīs ir nozīmīgs ekonomiskās sadarbības potenciāls, un Latvijas uzņēmēji ir ieinteresēti apgūt šo valstu tirgu vai paplašināt savu darbību tajā.

Redzamākās sadarbības iestrādes ar Āfrikas reģionu Latvijai šobrīd ir lauksaimniecības un pārtikas apstrādes jomā. Vienlaikus, viesojoties Etiopijā, Kenijā un Ganā, tika arī gūta pārliecība par Latvijas eksporta potenciālu tādās jomās kā mežkopība, IKT, ķīmiskā rūpniecība (farmācija), transports un loģistika, kā arī izglītība, īpaši inženierzinātnēs. Latvijas piedāvājums atbilst šo valstu ekonomiskās attīstības prioritātēm. To sarunā apliecināja arī uzņēmēji, kuriem ir ilglaicīga darbības pieredze Āfrikā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Ķīna liek aviokompānijām pārtraukt lidojumus ar Boeing 737 MAX 8 lidmašīnām

LETA, 11.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīnas Civilās aviācijas pārvalde pirmdien devusi rīkojumu iekšzemes aviokompānijām pārtraukt komerciālos lidojumus ar «Boeing 737 MAX 8» lidmašīnām, ņemot vērā pēdējā laikā notikušās Etiopijas aviokompānijas «Ethiopian Airlines» un Indonēzijas aviokompānijas «Lion Air» šī modeļa lidmašīnu katastrofas.

Ņemot vērā šo abu negadījumu līdzības, pārvalde paziņojusi, ka Ķīnas lidsabiedrībām ir laiks līdz plkst.18 (plkst.12 pēc Latvijas laika), lai pārtrauktu lidojumus ar visām «Boeing 737 MAX 8» lidmašīnām.

Pārvalde norāda, ka lidojumi ar šī modeļa lidmašīnām tiks atļauti vien tad, kad tiks garantēta lidojumu drošība.

Ķīnas Civilās aviācijas pārvalde paredzējusi sazināties ar ASV aviobūves uzņēmumu «Boeing» un ASV Federālo aviācijas pārvaldi.

Ķīna ir nozīmīgs «Boeing» importa tirgus, un uzņēmums Ķīnas aviokompānijām piegādājis 76 lidmašīnas.

Jau ziņots, ka Etiopijā svētdien avarējusi nacionālās aviokompānijas «Ethiopian Airlines» lidmašīna «Boeing 737 8 MAX» ar 157 cilvēkiem, kas visi gājuši bojā. Lidmašīna bija ceļā no Etiopija galvaspilsētas Adisabebas uz Kenijas galvaspilsētu Nairobi. Pēc šīs katastrofas «Ethiopian Airlines» pārtrauca reisus ar visām šī modeļa lidmašīnām.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

DB viedoklis: Piebalgu par ekonomikas ministru

Didzis Meļķis, DB starptautisko ziņu redaktors, 20.10.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Spriežot pēc globālās ekonomikas attīstības izredzēm, ministra amatā uz dažāda veida eksportu vērstajam biznesam Latvijā lieti noderētu cilvēks, kurš pazīst Āfrikas reāliju rakstaino drēbi.

Anēmiskā globālās ekonomikas izaugsme ir uz palikšanu – tāds ir Starptautiskā Valūtas fonda (SVF) viedoklis, un nekas neliecina, ka tas būtu nepārdomāts. Fonda vadītājas Kristīnes Lagardas formulējums par «jauno viduvējību» kā investīciju vides un izaugsmes jauno normu ir labs iemesls arī Latvijas ārpolitikas ekonomiskās dimensijas plānotājiem un īstenotājiem pārdomāt divreiz, vai nevajadzētu skatus vēl apņēmīgāk vērst pāri tuvākajiem un ērtākajiem tirgiem. Tas principā neapšauba pastāvošo realitāti, ka nozīmīgākā preču un pakalpojumu tirdzniecība notiek pēc iespējas tuvāk mājām, tomēr arī spēja gūt labumu no uzrāviena eksotiskākos tirgos par ļaunu nenāks. Bet šāda spēja ir jāplāno un jākopj laikus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Britu mārciņas vērtība nestabila pirms Breksita balsojuma, biržu indeksi pieaug

LETA--AFP, 12.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Britu mārciņas vērtība pirmdien bija nestabila pirms otrdien gaidāma parlamenta balsojuma par «Breksita» vienošanos, bet pasaules biržu indeksi pieauga.

Volstrītas indeksi izbeidza piecas dienas ilgušu kritumu, lai gan tirdzniecības sesijas sākumā krasi samazinājās «Boeing» akcijas cena, reaģējot uz aviokompānijas «Ethiopian Airlines» lidmašīnas «Boeing 737 8 MAX» katastrofu Etiopijā, kurā svētdien gāja bojā visi 157 cilvēki šajā lidmašīnā.

Lielbritānijas parlaments gatavojas otrdien atkārtoti balsot par premjerministres Terēzas Mejas panākto «Breksita» vienošanos, kuru deputāti ar lielu balsu vairākumu janvārī noraidīja.

«Mēs esam 24 stundas pirms Mejai nozīmīgā Breksita balsojuma, un tiek baumots, ka [viņa] varētu zaudēt šo balsojumu ar lielāku pārsvaru nekā iepriekšējo,» sacīja «Oanda» analītiķis Dīns Poplvels. «Kā bija gaidāms, sterliņu mārciņa turpina būt nestabila.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV aviobūves uzņēmums "Boeing" pirmdien paziņoja, ka tas janvārī uz laiku apturēs lidmašīnu "737 MAX" būvniecību apstākļos, kad tas mēģina panākt šī modeļa lidmašīnu atkalizmantošanu pēc divām aviokatastrofām.

Kompānija gan paziņoja, ka tā pašlaik neplāno atlaist strādniekus saistībā ar šo lēmumu.

"Mēs iepriekš esam paziņojuši, ka pastāvīgi izvērtēsim mūsu ražošanas plānus, ja "MAX" lidojumu aizliegums turpinātos ilgāk, nekā mēs gaidījām," teikts kompānijas paziņojumā.

"Šīs notiekošās izvērtēšanas rezultātā mēs esam nolēmuši izvirzīt par prioritāti uzglabāto lidmašīnu piegādi un uz laiku apturēt "737" programmas [lidmašīnu] ražošanu, sākot ar nākamo mēnesi."

ASV gaisa satiksmes regulatori ir paziņojuši, ka nevarēs apstiprināt šī modeļa lidmašīnu atgriešanos gaisa satiksmē pirms 2020.gada.

Lai gan lidmašīnu "Boeing 737 MAX" lidojumi visā pasaulē kopš marta ir atcelti pēc divām aviokatastrofām ar cilvēku upuriem Indonēzijā un Etiopijā, "Boeing" turpināja būvēt 40 šī modeļa lidmašīnas ik mēnesi, radot to uzglabāšanas dilemmu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Gāze (LG) Administratīvās apgabaltiesas spriedumu, kas atzīst par pamatotu Konkurences padomes (KP) uzlikto 2,2 miljonu eiro naudas sodu uzņēmumam, pārsūdzēs Augstākajā tiesā, informē uzņēmuma pārstāvis Vinsents Makaris.

Lai gan kopš Konkurences likuma spēkā stāšanās 2002. gadā Administratīvās tiesas ir atzinušas KP sodus par pareiziem vairāk nekā 97% lietu, Latvijas Gāze nešaubās, ka konkrētajā lietā KP lēmums tiks atzīts par prettiesisku. Lēmuma atstāšana spēkā radītu tik netaisnīgas sekas, ka liktu uzdot jautājumus par politisku ieinteresētību LG sodīšanā, neskatoties uz demokrātiskā un tiesiskā valstī pastāvošajiem principiem. Tādēļ nepieciešamības gadījumā LG izmantos visas iespējas aizsargāt savas intereses arī starptautiski, teikts uzņēmuma izplatītajā paziņojumā.

Advokāts Andris Rimša norāda, ka, pirmkārt, jau valsts ir pārkāpusi Eiropas Cilvēktiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 6. pantu, kas uzliek tiesai pienākumu «pilnvērtīgi pārbaudīt pušu izteiktos pamatus, argumentus un pierādījumus». Administratīvās apgabaltiesas spriedums ir uzskatāmi labvēlīgs Konkurences padomei, ko citastarp apliecina tas, ka tuvu pie 60% no tiesas viedokļa veido teksts, kurš ir pārkopēts jeb absolūti precīzi atbilst Konkurences padomes lēmumam. Savukārt, gandrīz neviens no LG izvirzītajiem argumentiem nav vērtēts. Piemēram, tiesas vērtējums par to, kādēļ KP esot pamatoti konstatējusi dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu, sastāv no burtiski pārkopēta teksta no KP lēmuma sešu lapu garumā. Šāds plaģiātisms un tiesas patstāvīga viedokļa neesamība ir pilnībā sagrāvusi cerības, ka tiesai ir vēlme pilnvērtīgi un objektīvi izvērtēt valsts iestāžu patvaļu. Tas arī apdraud tiesu sistēmas reputāciju, jo īpaši centienus uzlabot Latvijas vietu Pasaules ekonomikas foruma Globālās konkurētspējas indeksā reitingā par strīdu risināšanas efektivitāti, kurā Latvija šobrīd ierindota zemajā 116. vietā aiz tādām valstīm kā Kambodža, Ēģipte, Pakistāna, Etiopija un Zimbabve.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Papildināta - Aizvien vairāk valstis liek pārtraukt lidojumus ar Boeing 737 MAX 8 lidmašīnām

LETA--AFP, 12.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpina palielināties to valstu skaits, kuras devušas rīkojumus pārtraukt komerciālos lidojumus ar aviolaineriem «Boeing 737 MAX 8», ņemot vērā pēdējā laikā notikušās Etiopijas aviokompānijas «Ethiopian Airlines» un Indonēzijas aviokompānijas «Lion Air» šī modeļa lidmašīnu katastrofas.

Austrālijas, Singapūras un Lielbritānijas civilās aviācijas pārvaldes otrdien paziņoja, ka noteikusi pilnīgu aizliegumu valsts gaisa telpā izmantot visu modifikāciju «Boeing 737 MAX» lidmašīnas, bet Omāna aizliegusi tām pacelties no valsts lidostām un nolaisties tajās.

Vācija un Malaizija savā gaisa telpā aizliegušas lidmašīnu «Boeing 737 MAX 8» lidojumus.

Vācijā bāzētais starptautiskais tūrisma koncerns TUI pārtraucis tā aviokompāniju flotē esošo laineru «Boeing 737 MAX 8» lidojumus.

Arī Dienvidkoreja otrdien paziņoja, ka devusi rīkojumu aviokompānijai «Eastar Jet», kuras flotē ir vienīgās divas «Boeing 737 MAX 8» lidmašīnas Dienvidkorejā, pārtraukt to izmantošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iekšējie ziņojumi radījuši arvien vairāk jautājumu par "Boeing 737 Max" drošību, ziņo BBC. Vienā no komunikācijas epizodēm kāds darbinieks sacījis, ka lidmašīnu "izstrādājuši klauni".

Savukārt, lidmašīnas ražotājs šo komunikāciju raksturojis kā pilnīgi nepieņemamu.

"737 Max" izmantošana tika apturēta 2019. gada martā pēc divām avārijām Indonēzijā un Etiopijā, kurās kopumā gāja bojā gandrīz 350 cilvēki.

"Boeing" atklājis simtiem ziņojumu kā daļu no apņemšanās nodrošināt savas darbības caurspīdīgumu. "Šie ziņojumi neatspoguļo uzņēmumu tādu, kāds mēs esam un kādam mums jābūt, un tie ir pilnīgi nepieņemami," vienlaikus norāda "Boeing".

Dokumenti liecina, ka "Boeing" noraidījis pilotu apmācību simulatoros, kas būtu radījis lielākas izmaksas. "Es gribu uzsvērt, cik svarīgi ir stingri turēties pie tā, ka nepastāvēs nekāda veida simulatoru apmācība pārejā no "NG" uz "Max"," tā laika "Boeing 737" galvenais tehniskais pilots Marks Forkners norādījis 2017. gada martā rakstītā e-pastā. ""Boeing" neļaus tam notikt. Mēs vērsīsimies aci pret aci ar jebkuru regulatoru, kurš mēģinās izvirzīt šo prasību," viņš piebilst. Šīs nedēļas otrdienā "Boeing" mainīja savu pozīciju, visiem pilotiem iesakot apmācību "737 Max" simulatorā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz šim labākais patvērums, kas pārsvarā tika piedāvāts desmitiem miljoniem bēgļu, bija telts. Taču mājas preču tirgotājs Ikea izveidojis lētu pagaidu mājokli, kas aprīkots saules enerģiju un kura uzstādīšanai nepieciešamas tikai četras stundas. Šāds mājoklis, pēc ražotāju teiktā, nodrošina bēgļiem lielāku aizsardzību un privātumu, raksta fastcoexist.com.

Vairāk nekā 43 miljonu cilvēku pasaulē ir bēgļi, jo pametuši mājas reliģiskās, nacionālās vajāšanas, sociālpolitisko vai kādu citu iemeslu dēļ. Patlaban 3,5 miljoni no viņiem dzīvo teltīs, ar kurām tos nodrošinājusi ANO, un tajās nav nekāda komforta vai drošības, saka Ikea Foundation vadītājs Pērs Hegens, piebilstot, ka teltīs vasarās ir karsti, bet ziemās – auksti, turklāt tajās nav ne elektrības, ne gaismas, ierobežojot bēgļu ģimenēm dzīvot normālos apstākļos.

80% no bēgļiem ir sievietes un bērni, un 80% no viņiem turpina dzīvot neattīstītās valstīs. Daudzi dzīvo sliktos apstākļos, gaidot, kad saspīlējums viņu dzimtenē samazināsies, un nemeklē darbu citur.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Āfrikā ir sākts kāds daudzsološs projekts, kas varētu palīdzēt bada, terorisma un bēgļu apburtā loka pārraušanā: Sahāras un Sāhelas lielās zaļās sienas iniciatīva.

Šī projekta ietvaros tiek stādīts liels zaļais mūris - 7000 kilometrus liela mežu josla, kas šķērsos Āfrikas kontinentu no Austrumāfrikas piekrastes rajoniem līdz pat Mauritānijai rietumos. Šī projekta mērķis ir apturēt Sahāras tuksneša izplatīšanos, padarot 50 milj. hektāru no kādreizējās auglīgās zemes atkal izmantojamu lauksaimniecībā, vienlaikus samazinot CO2 izmešus. Līdz projekta oficiālai atklāšanai 2030. gadā plānots, ka šis mežu masīvs spēs saistīt 250 miljonus tonnu CO2. Pēc šī projekta iniciatīvas ziņojuma pašlaik ir sastādīti jau 15% no tā sauktās zaļās sienas, un tās veidošanā ir iesaistījušās 11 valstis: Džibutija, Eritreja, Etiopija, Sudāna, Čada, Nigēra, Nigērija, Mali, Burkinafaso, Mauritānija un Senegāla. Katrai no šīm valstīm ir izveidots savs nacionālais plāns, kā zaļā mūra projektu realizēt, vienlaikus iesaistot vietējos iedzīvotājus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Investors

Britu mārciņas vērtība krītas Breksita saspīlējuma dēļ, biržu indeksi pārsvarā kāpj

LETA/AFP, 13.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Britu mārciņas vērtība otrdien kritās, ko noteica saspīlējums jautājumā par «Breksita» vienošanos, bet ASV un Eiropas pasaules biržu indeksi lielākoties pieauga.

Lielbritānijas parlaments otrdienas vakarā atkārtoti noraidīja premjerministres Terēzas Mejas panākto «Breksita» vienošanos.

Britu mārciņas vērtība pirms tam otrdien kritās, kad valdības augstākais tieslietu padomnieks Džefrijs Kokss paziņoja, ka Mejas pirmdien panāktas «Breksita» vienošanās izmaiņas nav mainījušas juridisko risku, ka Lielbritānija «uz nenoteiktu laiku un nebrīvprātīgi» iestrēgtu tā sauktajā pagaidu risinājumā Īrijas robežas jautājumā.

«Sterliņu mārciņa strauji kritās pēc Koksa paziņojuma,» sacīja «ThinkMarkets» analītiķis Naīms Aslams.

«Viņa viedoklis bija vissvarīgākais; tagad, kad viņš licis saprast, ka jaunākais darījums ir maznozīmīgs, durvis ir plati atvērtas sterliņu mārciņas kritumam.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja tavā ikrīta rutīnā ietilpst ne tikai brokastis, bet arī kafijas baudīšana, noteikti zini, cik liela nozīme labam dienas sākumam var būt patiešām gardai kafijai. Pagatavošanas metode, dažādi knifiņi un ūdens sastāvs – tas viss ietekmē kafijas garšu, taču pat prasmīgākais eksperts nespēs pagatavot baudāmu dzērienu, ja pati kafija nebūs svaiga. Vēlies uzzināt, kā atpazīt svaigas kafijas pupiņas, kāpēc kafijas paciņās ir ventilis, un kā kafiju pareizi uzglabāt? Uz šiem un citiem nozīmīgiem jautājumiem atbildes atradīsi nākamajos paragrāfos!

Kā izskatās svaigas un labas kafijas pupiņas?

Dažkārt iespējams dzirdēt stereotipu, ka atšķirt svaigu un ne tik svaigu kafiju var tikai eksperts, taču šāds uzskats ir pilnīgi aplams – svaigas kafijas pupiņas iespējams atpazīt pavisam vienkārši, uz tām tikai paskatoties. Proti, svaiga kafijas pupiņa ir eļļaina un spīdīga, jo tā pēc grauzdēšanas izdala eļļas un dabīgās gāzes; arī tās aromāts ir izteiksmīgs. Par kafijas pupiņu svaigumu iespējams pārliecināties, tās paņemot rokās un viegli saspiežot – svaigu kafijas pupiņu gadījumā plauksta kļūs eļļaina. Arī krūzītē, pagatavojot espresso vai melnu kafiju – jo lielāka crema kārtiņa (putiņas pa virsu kafijai), jo svaigāks ir grauzdējums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Āfrikas bagātākais cilvēks plāno ekspansiju Kenijas cementa nozarē

Jānis Rancāns, 09.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Āfrikas bagātākais cilvēks, nigērietis Aliko Dangote iecerējis investēt 400 miljonus ASV dolāru cementa rūpnīcas izveidē Kenijā.

A. Dagontes kompānija Dangote Cement celtniecību Kenijā varētu sākt dažu nākamo mēnešu laikā. «Mēs esam sapratuši, ka, ja mēs Austrumāfrikā vēlamies izdarīt kaut ko patiešām lielu, tas jādara Kenijā. Mēs esam pārliecināti, ka nākamo divu ar pusi gadu laikā, mēs kļūsim par cementa nozares dominējošo spēlētāju Kenijā,» A. Dangotes sacīto citē Forbes.

Miljardieri gan Kenijā sagaida asa konkurence ar vietējām cementa kompānijām – Athi River Mining un Bamburi Cement, kas šobrīd ir lielākie savas nozares pārstāvji Austrumāfrikā. Izskanējis arī, ka A. Dagonte attīstīt savus uzņēmumus varētu arī citās Āfrikas valstīs – Kamerūnā, Etiopijā, Zambijā, Tanzānijā, Senegālā un Dienvidāfrikas republikā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ievērojot Eiropas Aviācijas drošības pārvaldes (EASA) noteikto aizliegumu no Viļņas lidostas otrdien netika atļauts pacelties Polijas čārterreisu aviokompānijas «Smartwings» lidmašīnai «Boeing 737 MAX 8», kam bija paredzēts nogādāt Madeirā Polijas tūroperatora «Itaka» klientus.

154 pasažieri nogādāti Madeirā ar citu lidmašīnu, ziņu aģentūrai BNS pastāstīja Lietuvas valsts lidostu operatora «Lietuvos oro uostai» sabiedrisko sakaru vadītājs Marjus Zeleņus.

Jau ziņots, ka otrdien EASA aizliedza visus «Boeing 737 MAX» lidojumus Eiropas Savienības gaisa telpā, jo ir bažas par šo lidmašīnu drošību, ņemot vērā pēdējā laikā notikušās Etiopijas aviokompānijas «Ethiopian Airlines» un Indonēzijas aviokompānijas «Lion Air» šī modeļa lidmašīnu katastrofas.

Etiopijā svētdien avarēja nacionālās aviokompānijas «Ethiopian Airlines» lidmašīna «Boeing 737 MAX 8» ar 157 cilvēkiem, kas visi gājai bojā. Lidmašīna bija ceļā no Etiopijas galvaspilsētas Adisabebas uz Kenijas galvaspilsētu Nairobi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Lido sāks piedāvāt kafiju

Gunta Kursiša, 30.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ēdināšanas uzņēmums Lido sācis piedāvāt espresso šķirnes kafiju Cumbia.

Lido piedāvās kafiju, sadarbojoties ar Löfbergs Lila grupas Latvijas uzņēmumu Melnā kafija.

Cumbia šķirne tiek iegūta samaisot kafijas pupiņas, kas audzētas Karību jūras krastā, ar Gvatemalā un Etiopijā audzētām kafijas pupiņām, teikts paziņojumā medijiem.

Šogad pirmajā pusgadā a/s Lido apgrozījums audzis par 10 %. 2012. gadu uzņēmums pabeidza ar 241,9 tūkstošu latu peļņu un veicis izmaksu optimizāciju. Šobrīd kompānija par vienu no mērķiem deklarējusi pievēršanos ekoloģiskai pārtikai, jo šāda tendence vērojama visā pasaulē. Šā gada jūlija beigās tika vērts vaļā jauns veikals un bistro Ķirsons Māja.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ziemeļkoreja piektdien izšāva austrumu virzienā vidēja darbības rādiusa ballistisko raķeti, kas pārlidoja Japānu un nokrita Klusajā okeānā, paziņoja Dienvidkorejas un Japānas valdības.

Raķete tika izšauta netālu no Phenjanas. Tas notika pēc tam, kad Eiropas Savienība (ES) ceturtdien paplašināja Ziemeļkorejai noteiktās sankcijas, pieaugot starptautiskās sabiedrības spiedienam uz Phenjanu tās ballistisko raķešu un kodolieroču programmu dēļ.

ANO Drošības padome pirmdien vienbalsīgi pieņēma ASV izstrādātu rezolūciju par jaunām sankcijām pret Ziemeļkoreju, kas šomēnes veica ūdeņraža bumbas izmēģinājumu. Kopš Ziemeļkoreja 2006.gadā pirmo reizi veica atombumbas izmēģinājumu, šī ir jau astotā reize, kad tai piemērotas ANO sankcijas.

Ziemeļkoreja 29.augustā izmēģināja vidēja darbības rādiusa raķeti Hwasong-12, kas pārlidoja Japānas teritoriju un nokrita Klusajā okeānā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidmašīnu ražotājs Boeing kompānijas darbiniekiem savā Vašingtonas ražotnē prezentējis pirmo Boeing 777X modeli, raksta CNN Travel.

Kompānija bija iecerējusi lidmašīnu demonstrēt jau trešdien, taču tās debiju pārcēla uz ceturtdienu, ņemot vērā traģēdiju Etiopijā un ar to saistītajiem notikumiem. Izrādot cieņu bojāgājušajiem, uzņēmums arī nerīkoja greznu atklāšanu.

Lidmašīna ir vairāk nekā 76 metrus gara, tādējādi pārspējot savu priekšteci 777-300ER un Airbus A340-600.

Paredzams, ka pirmais testa lidojums notiks šā gada pavasarī.

Boeing izveidotajā pasažieru lidmašīnu programmā ietilps divas lidmašīnas – 777-9 un 777-8, no kurām lielākā ir 777-9. Lidmašīna spēs uzņemt 400-425 pasažierus divās klasēs un nolidot vairāk nekā 14 tūkstošus kilometru.

777-8 modelis varēs uzņemt 350-375 pasažierus un nolidot vairāk nekā 16 tūkstošus kilometru.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Papildināta - Šveicē nolaidusies nolaupīta lidmašīna

Gunta Kursiša, 17.02.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šveicē, Ženēvā, ārkārtas nosēšanos piedzīvojusi Ethiopian Airlines pasažieru lidmašīna, kas devās no Adisabebas Etiopijā uz Romu Itālijā, un tika nolaupīta, oficiāli apstiprinājusi Šveices policija.

Lidmašīnas apkalpe un pasažieri tagad ir drošībā, ziņo BBC. Ievainoto incidentā nav un situācija tiek kontrolēta, pauda policija. Kopumā lidmašīnā atradās 200 pasažieri un gaisa kuģa apkalpe.

Lidmašīna tika nolaupīta, kad tā lidoja pāri Sudānai.

Pasažieri no nolaupītās lidmašīnas izkāpa plkst. 8 no rīta pēc vietējā laika. Ārkārtas nolaišanās notika plkst. 6 no rīta pēc Šveices laika.

Pirmdienas rītā Ženēvas lidosta bija slēgta.

Ethiopian Airlines pasažieru lidmašīna reisā Nr. 702 pameta Adisabebu plkst. pusvienos naktī pēc vietējā laika un tai vajadzējis ierasties Romā plkst. 4.40 pēc vietējā laika. Ženēvā tika veikta ārkārtas nosēšanās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Zemo procentu laikmeta ietekme uz investoru rīcību fiksēta ienesīguma vērtspapīru tirgū

Latvijas Bankas ekonomists Erlands Krongorns, 12.06.2018

Mājsaimniecību un nefinanšu uzņēmumu eiro noguldījumu vidējās svērtās gada procentu likmes jauniem darījumiem Latvijas kredītiestādēs

Avots: Latvijas Banka

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar ekonomikas izaugsmes atgriešanos pēdējā laikā arvien vairāk publiskajā telpā parādās debates par centrālo banku noteiktajām procentu likmēm. Jau ilgāku laiku tās ir bijušas rekordzemos līmeņos. Kā tas ietekmējis investorus un kā tie rīkojušies aizvadītajos gados?

Daudz plašāk publiskajā telpā runāts par to, kā zemas procentu likmes veicina ekonomikas aktivitātes pieaugumu, samazinot uzņēmēju un mājsaimniecību procentu maksājumus par kredītiem un sekmējot patēriņu. Tāpat zemas procentu likmes palīdz uzņēmumiem vieglāk un lētāk piekļūt naudas resursiem, kas veicina jaunas investīcijas un ļauj tiem straujāk attīstīties. Ilgā laika periodā mēs visi esam ieguvēji no zemākām procentu likmēm periodā, kad pēc ekonomikas kritumiem nepieciešams veicināt straujāku atkopšanos un izaugsmi, tomēr īsā laika posmā ir arī zaudētāji, un tie ir kapitāla īpašnieki, kas veic ieguldījumus fiksēta ienesīguma vērtspapīru tirgū. Kapitāla īpašnieku zaudējumi veidojas no negūtiem ienākumiem, ko tie varētu gūt, ja procentu likmes būtu augstākas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV aviobūves uzņēmums «Boeing» šā gada pirmajā ceturksnī strādāja ar 2,1 miljarda dolāru (1,8 miljardu eiro) tīro peļņu, kas ir par 13,2% mazāk nekā attiecīgajā laika periodā pērn, teikts trešdien publiskotajā kompānijas paziņojumā.

Par peļņas kritumu uzņēmums paziņojis laikā, kad to skārušas aviolaineru «Boeing 737 MAX» nedienas, ņemot vērā neilgā laika periodā notikušas divas aviokatastrofas.

Tikmēr «Boeing» tirdzniecības apjoms ceturksnī sarucis par 2% - līdz 22,9 miljardiem dolāru.

Vienlaikus kompānija paziņoja, ka atceļ peļņas prognozes izteikšanu šim gadam kopumā, ņemot vērā neskaidrības ap «Boeing 737 MAX» lidmašīnām.

Kā ziņots, Etiopijā 10.martā avarēja «Ethiopian Airlines» lidmašīna «Boeing 737 MAX 8» ar 157 cilvēkiem, kas visi gājuši bojā. Lidmašīna bija ceļā no Etiopijas galvaspilsētas Adisabebas uz Kenijas galvaspilsētu Nairobi. Pēc šīs katastrofas «Ethiopian Airlines» pārtrauca reisus ar visām šī modeļa lidmašīnām un to izmantošana visā pasaulē pašlaik ir pārtraukta.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad darījumu braucieniem ministrijas kopumā iecerējušas tērēt aptuveni 4,1 miljonu eiro, kas ir par 200 tūkstošiem eiro vairāk nekā 2018. gadā.

Lai gan vairāku ministriju darba braucienu budžets šogad pielīdzināms pērnā gada izmaksām, kopējie izdevumi kļuvuši lielāki – 2018. gadā darbinieku komandējumiem tika tērēti 3,9 miljoni eiro, bet šogad tam plānots atvēlēt 4,1 miljonu eiro. SIA Averoja valdes locekle Sanita Rugina norāda, ka, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, valsts ie-stāžu darījumu braucienu skaits nav būtiski pieaudzis, saglabājoties 2017. gada līmenī. Komandējumu skaitu pieaugumu tūrisma aģentūra neprognozē arī šogad.

Etiopija un Meksika

Svarīgs aspekts valsts sektora klientiem joprojām ir cena, taču vienlaikus novērojama tendence, ka piedāvājumi arvien biežāk tiek izvēlēti arī pēc izdevīguma principa, liecina Averoja novērojumi. «Tāpat nozīmīgs faktors darījumu braucienu laikā vienmēr ir bijusi drošība, taču šis jautājums parasti tiek skatīts plašākā mērogā, ne vienas valsts institūcijas ietvaros,» pauž S. Rugina, uzsverot, ka populārākais valsts sektora komandējumu galamērķis nemainīgi ir Brisele, kas līderpozīcijas saglabā jau vairākus gadus pēc kārtas. To apstiprina arī Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas (ALTA) valdes loceklis un tūrisma aģentūras Carlson Wagonlit Travel vadītājs Pauls Gusts. Bieži tika apmeklēta arī Frankfurte un Londona. Arī ministriju sniegtā informācija liecina, ka Brisele ir viens no iecienītākajiem valsts darbinieku galamērķiem, tāpat bieži apmeklēta Parīze, Vīne, Luksemburga, Viļņa, Tallina un citas Eiropas pilsētas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Boeing zināja par 737 MAX lidmašīnu drošības sistēmas nepilnībām gadu pirms Lion Air katastrofas

LETA, 06.05.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV aviobūves uzņēmuma «Boeing» inženieri aviolainera «737 MAX» pilotu brīdināšanas sistēmas nepilnības konstatējuši jau 2017.gadā jeb gadu pirms Indonēzijas aviokompānijas «Lion Air» lidmašīnas katastrofas, teikts svētdien publiskotajā kompānijas paziņojumā.

«Boeing» norāda, ka uzņēmuma vadība par šo problēmu uzzinājusi pēc «Lion Air» lidmašīnas katastrofas pērn oktobrī, kurā bojā 189 cilvēki. Savukārt pēc vairākiem mēnešiem Etiopijā avarēja «Ethiopian Airlines» lidmašīna «Boeing 737 MAX 8» ar 157 cilvēkiem, kas visi gāja bojā.

Pēc šīm katastrofām «Boeing 737 MAX 8» lidmašīnu izmantošana pārtraukta visā pasaulē.

«Boeing» vēsta, ka šķietami standartizēts aprīkojums, kas informē pilotu par neatbilstībām starp uzplūdes leņķa indikatoriem, patiesībā netiek aktivizēts, ja aviokompānijas neiegādājas papildu indikatoru.

Tādējādi lidsabiedrībām, kas šo papildu indikatoru nav iegādājušās, tai skaitā «Lion Air» un Ethiopian Airlines, netiek nodrošināta šī drošības funkcija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Garo brīvdienu dēļ šogad pieprasījums pēc Ziemassvētku un Jaungada ceļojumiem lielāks nekā pērn

LETA, 08.12.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad Latvijas ceļotāju pieprasījums pēc atpūtas braucieniem Ziemassvētkos un Jaunajā gadā ir nedaudz lielāks nekā pērn, kas, visticamāk, skaidrojams ar daudzajām brīvdienām. Tūristi Ziemassvētkos joprojām iecienījuši doties uz Lapzemi, Vāciju un citām tuvākām valstīm, savukārt Jaunajā gadā nemainīgi populāras ir Taizeme, Maroka un Apvienotie Arābu Emirāti (AAE), liecina aģentūras LETA tūroperatoru aptauja.

Pieprasījums pēc tūroperatora Latvia Tours Ziemassvētku un Jaunā gada braucieniem šogad ir ļoti augsts, tas lielā mērā saistīts ar faktu, ka šogad brīvdienas būs garas, aģentūrai LETA pastāstīja Latvia Tours direktore Ieva Keiša. Savukārt, salīdzinot ar pagājušo gadu, pieprasījums ir audzis aptuveni par pieciem līdz desmit procentiem.

Ziemassvētkos ceļotāji vislabprātāk dodas uz Čehiju, Vāciju, Austriju un citām valstīm, Jaunajā gadā dominē arī Ēģipte, Kanāriju salas, AAE, Taizeme, Maroka.

Pēdējā laikā ir parādījusies tendence savlaicīgi saplānot brīvdienas, kas agrāk tūroperatora klientu vidū bijusi diezgan reti sastopama parādība. Arī Latvijas ceļotāji beidzot ir sapratuši, ka uz tādiem periodiem, kad ir paaugstināts pieprasījums, nemēdz būt speciālie piedāvājumi, tāpēc brīvdienu ceļojums būtu jāizvēlas un jārezervē laicīgi. Tomēr joprojām ir arī tādi klienti, kas jautā pēc speciālajiem piedāvājumiem tieši uz šo periodu, kā arī tādi, kas nesen attapušies, ka brīvdienas būs garas, un vēl steidz ko piemērotu piemeklēt, norāda Keiša.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV aviobūves uzņēmuma «Boeing» zaudējumi otrajā ceturksnī sasnieguši 2,9 miljardus ASV dolāru (2,6 miljardus eiro) saistībā ar lidojumu aizliegumu tā ražotajām lidmašīnām «737 MAX» pēc divām traģiskām aviokatastrofām.

Tie «Boeing» ir visu laiku lielākie ceturkšņa zaudējumi. Pagājušajā nedēļā «Boeing» paziņoja par vienreizējām izmaksām - 4,9 miljardi dolāru pēc nodokļu nomaksas –, lai samaksātu kompensācijas lidsabiedrībām par reisu atcelšanu un lidmašīnu piegādes kavējumiem saistībā ar regulatoru aizliegumu izmantot «737 MAX».

Aprīlī-jūnijā «Boeing» ieņēmumi bija 15,8 miljardi dolāru, kas ir par 35,1% mazāk nekā pagājušā gada otrajā ceturksnī. Tas atspoguļo vislabāk pārdotā lidmašīnu modeļa «737 MAX» piegāžu apturēšanu.

Tāpat kompānija atlika jaunās tālo reisu lidmašīnas «777X» pirmos lidojumus, norādot uz dzinēja problēmām. «777X» dzinējus būvē «General Electric».

Komentāri

Pievienot komentāru