Jaunākais izdevums

Arvien plašāka elektrotransporta izmantošana palielinās elektroenerģijas pieprasījumu, vienlaikus būs nepieciešami kapitālieguldījumi publiskās uzlādes infrastruktūras izveidē.

Eiropas Savienība nolēmusi līdz 2030. gadam samazināt siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas par vismaz 55% salīdzinājumā ar 1990. gada līmeni, līdz ar to būtiskas izmaiņas skars autotransportu, kas ir viens no lielākajiem siltumnīcefekta gāzu emisijas avotiem. Lai dekabronizētu transportu, Eiropas Parlamenta deputāti pieņēmuši vairākas būtiskas noteikumu izmaiņas, kuru mērķis ir uzlabot un atvieglot elektroauto uzlādi uz Eiropas galvenajiem autoceļiem, kas ietilpst TEN-T tīklā, proti, līdz 2026. gadam TEN-T pamattīkla maršrutos ik pēc vismaz 60 km ierīkot automobiļu elektrouzlādes stacijas ar izejas jaudu vismaz 400 kW.

Līdz 2028. gadam tīkla izejas jauda būs jāpalielina līdz 600 kW. Savukārt kravas automobiļiem un autobusiem uzlādes stacijas plānots nodrošināt ik pēc 120 km. Kad noteikumi stāsies spēkā, pusei galveno ES ceļu līdz 2028. gadam vajadzēs būt aprīkotai ar uzlādes stacijām, kuru izejas jauda atkarībā no ceļa ir no 1400 kW līdz 2800 kW. ES valstīm būs arī vēlākais līdz 2031. gadam jānodrošina, ka uz TEN-T pamattīkla ceļiem ik pēc 200 km ir ierīkota ūdeņraža uzpildes stacija, norādīts Eiropas Parlamenta informācijā.

Savukārt ar alternatīvajām degvielām darbināmu transportlīdzekļu lietotāji varēs viegli norēķināties uzlādes vai uzpildes punktos (ar maksājumu kartēm, bezkontakta ierīcēm un bez obligātas prasības pēc abonementa), savukārt šo degvielu cena būs norādīta par kilovatstundu, kilogramu vai minūti/sesiju. Parlamenta deputātiem izdevās panākt, ka Komisija līdz 2027. gadam izveidos ES alternatīvo degvielu informācijas datubāzi, kas ļaus patērētājiem uzzināt par dažādu staciju pieejamību, degvielas cenu vai gaidīšanas laiku stacijās.

Rīgai ir plāns

Rīgas domes Attīstības plānošanas nodaļas galvenais projektu vadītājs transporta plānošanas jomā Jānis Andiņš atzina, ka, lai varētu saprast, cik daudz publiskās uzlādes punktu nepieciešams, vispirms ir nepieciešama prognoze par elektrotransporta vienību daudzumu 2030.- 2035. gadā. Balstoties uz Eiropas nosacījumu, ka viena publiskās uzlādes stacija nepieciešama uz 10 elektromobiļiem, Rīgas mērķis ir līdz 2030.gadam kopumā galvaspilsētā nodrošināt 3400 uzlādes punktus, bet līdz 2035.gadam - 10 800.

Visu rakstu lasiet 1.augusta žurnālā Dienas Bizness!

ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!

Abonē arī digitāli!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Redzēt uz Latvijas ceļiem elektroauto vairs nav brīnums. Tie, kuri atklājuši šo automobiļu priekšrocības, jau šobrīd dzīvo nākotnē, tomēr daudzus joprojām uztrauc vairāki jautājumi: vai elektroauto ir izdevīgi, kādas būs uzlādes iespējas, iegādājoties auto, un kā tas izmainīs ierasto ikdienas ritmu. Kādi tad, galu galā, ir elektroauto ieguvumi un kādēļ vērts apsvērt to iegādi? Turpiniet lasīt rakstu un ieskatieties nākotnē, ko mums atnes šīs automašīnas.

Ne tikai videi, bet arī ģimenei draudzīgs

Piekritīsiet, ka lasīts un dzirdēts daudz un dikti par automobiļu ietekmi uz vidi. Tieši klimata pārmaiņas daudzus arī ir ieinteresējušas lūkoties daudz zaļākā un ilgtspējīgākā risinājumā – elektroauto. Ne velti jau no 2035. gada Eiropas Savienības tirgū varēs izlaist tikai bezemisiju automašīnas.

Taču mūsdienu cilvēkam svarīgi ir arī tas, kā viņš pats jūtas šajā auto. Te nu var droši apgalvot, ka elektroauto izvēles klāsts ir plašs. Sākot no dizaina līdz ietilpībai – tie ir auto, kur padomāts par modernākajām tehnoloģijām un ērtībām. Piemēram, ģimene, kura vēlas ilgtspējīgu un videi draudzīgu auto, ar kuru ik dienas pārvietoties, gan braucot uz darbu, gan transportējot bērnus uz skolu, šodienas tirgū atrastu vairākus sev apmierinošus variantus. Auto ražotāji arvien vairāk domā par to, kā sniegt labāko braukšanas pieredzi, vienlaikus nekaitējot arī videi, un Hyundai ir viens no tiem, kas pierādījis, ka to var veiksmīgi sasniegt. 2023. gada elektroauto modelis IONIQ 5 ir pilnīgs inovāciju skaistums – lielāka ietilpība, ātrāka uzlāde un nākotnes prasībām pielāgots dizains.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nav šaubu, ka automašīnu lauciņā nākotne pieder elektroauto, kas izceļas ar virkni būtisku priekšrocību, turklāt elektroauto Latvijā un pasaulē kļūst arvien iecienītāki. Ja vēlaties iepazīties ar daudzveidīgo Porsche elektroauto, kā arī hibrīdauto klāstu, turpiniet lasīt šo rakstu!

Kas jāzina par elektroauto un hibrīdauto atšķirībām?

Dažkārt hibrīda un elektriskie automobiļi tiek jaukti, taču tos atšķir pāris būtiskas nianses. Elektroautomobiļi darbojas tikai un vienīgi ar uzlādējamu elektromotora akumulatoru, savukārt hibrīda modeļiem ir gan iekšdedzes dzinējs, gan elektromotors ar akumulatoru.

Hibrīda piedziņas automašīnām ir vairāki veidi, un viens no izplatītākajiem ir tieši Plug-in hibrīda piedziņa. Kā jau iespējams spriest pēc nosaukuma, Plug-in hibrīda baterijas akumulatoru iespējams uzlādēt, to pievienojot elektrotīklam. Kad hibrīda piedziņas automašīnas elektromotora akumulators ir tukšs, ar to varat turpināt pārvietoties, izmantojot iekšdedzes dzinēju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Ignitis ON uzstādījis līdz šim jaudīgāko elektrouzlādes staciju Baltijas reģionā

Db.lv, 21.09.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viedo enerģijas risinājumu uzņēmums Ignitis, kas pārvalda Lietuvā lielāko elektrisko transportlīdzekļu ātrās uzlādes tīklu Ignitis ON, ir uzstādījis Baltijā pirmo 400 kW uzlādes staciju, kas sniedz iespēju elektroauto uzlādēt aptuveni 7 minūtēs. Tā patlaban ir jaudīgākā elektroauto uzlādes stacija Baltijas reģionā.

Kā norāda Ignitis elektroauto tīkla attīstības vadītājs Andrius Šeršniovas, šis ir vēsturisks notikums un nozīmīgs uzņēmuma sasniegums, kas liecina par straujo tehnoloģiju attīstību šajā tirgus segmentā. Īpaši jaudīgā uzlādes stacija atrodas Viļņā līdzās noslogotajam maģistrālajam ceļam blakus Gariūnu tirgum un ātrās ēdināšanas restorānam Hesburger.

Andrius Šeršniovas uzsver, ka šodien notikusī Baltijā jaudīgākās uzlādes stacijas atklāšana ir daļa no Ignitis ON ambiciozajiem stratēģiskajiem plāniem paplašināt viedos risinājumos balstīto elektroauto uzlādes infrastruktūru Baltijā, padarot to ērtu autovadītājiem un vienlaikus sekmējot energoefektivitāti un vides ilgtspējību.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzpildes stacijā “Virši Olaine” (Jaunolainē, “Daces”) darbu sācis jauns elektroauto uzlādes punkts ar 4 uzlādes pieslēgvietām, no kurām 2 ir īpaši ātrās pieslēgvietas ar uzlādes jaudu līdz 160 kW, kas 10 minūšu laikā ļauj ielādēt 150 km garai distancei nepieciešamo apjomu.

Par godu tīkla paplašināšanai šodien jaunatklātajā elektrouzlādes stacijā elektroauto īpašnieki var uzlādēties bez maksas. Pieejami ir gan CCS, gan CHAdeMO spraudņi dažāda veida elektroauto.

Šobrīd “Virši” tīklā elektroauto uzlāde ir pieejama jau 17 stacijās – deviņas no tām sadarbībā ar VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (CSDD), pārējās ir sava zīmola stacijas. Ievērojami paplašinot elektrouzlādes iespējas un tādējādi veicinot gan šī ilgtspējīgā transporta enerģijas veida pieejamību, gan iedzīvotāju interesi zaļāku transportlīdzekļu iegādē, līdz nākamā gada vidum elektrouzlāde būs pieejama vairāk nekā 20 “Virši” stacijās un vēl deviņās stacijās uzlādes pakalpojumu turpinās nodrošināt CSDD e-mobi tīkls.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai automobiļiem iespējama standartizēta uzlādes sistēma kā visām mobilajām ierīcēm?

Juhans Harms (Juhan Härm), “VOOL” līdzdibinātājs un izpilddirektors, 21.06.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas datiem 2023. gada 1. aprīlī Latvijā uzskaitē bija 4495 elektromobiļi. Elektromobiļu skaita pieaugums no 2023. gada sākuma ir 14%.

Lauvas tiesa no uzskaitē esošajiem elektromobiļiem reģistrēti Rīgā (2260) un Pierīgas pilsētās un novados – 292 Jūrmalā, 92 – Ādažu novadā, 151 – Ķekavas novadā, 18 – Ogres novadā, kamēr Latvijas otrajā lielākajā pilsētā – Daugavpilī – reģistrēti vien 36 elektroauto1, kas mudina domāt par infrastruktūras un uzlādes tīkla gatavību.

Šobrīd Latvijā ir 167 ātrās uzlādes stacijas. Cilvēku vēlme iegādāties elektromobili varētu būt augstāka nekā šobrīd, ja būtu atbilstošas uzlādes iespējas. Lai klimatam un budžetam draudzīgi elektromobiļi kļūtu par ikdienu, jāattīstās gan valsts investīcijām, gan cilvēku gatavībai izvēlēties šādu transporta līdzekli.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Elektroenerģijas tirgū Latvijā pirmo reizi fiksēta "pīles līkne"

Kaspars Cikmačs, AS "Latvenergo" valdes loceklis, 25.07.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropā un arī Baltijā arvien biežāk redzam, ka līdz ar daudziem uzstādītajiem saules parkiem dienas vidū elektrības cenas ir būtiski zemākas. T.s. Pīles līkne* (Solar Power Duck Curve) Latvijā liecina, ka kopš aprīļa jau 20 dienās elektrības cena dienas vidū bija būtiski mazāka nekā pārējā dienas laikā.

Agrāk šādus efektus novērojām tikai tādās valstīs kā Austrālija vai Kalifornija ASV, bet dati liecina, ka arī Baltijā ir pietiekami liela saules intensitāte, lai sekmīgi ražotu elektroenerģiju.

Vēl aizvadītajā ziemā, raugoties uz Kalifornijai un Austrālijai raksturīgo elektroenerģijas patēriņa Pīles līkni, bija grūti noticēt, ka pēc pāris mēnešiem tāda būs arī Latvijā. Kalifornijas saules enerģijas apkopotajos datos redzam, ka elektroenerģija no tīkla aktīvi tiek izmantota no rīta, tad dienas vidū no tīkla elektroenerģija tiek izmantota būtiski mazāk, jo nepieciešamo saražo saules paneļi, bet vakarā cilvēki pievieno tīklam savus elektroauto, un atkal rodas nepieciešamība pēc enerģijas, kas ir sadales tīklā, jo tad saule jau riet, un nākas elektrības patēriņam pieslēgt citus ģenerācijas avotus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Latvijas valdības pasākumi elektromobiļu uzlādes infrastruktūras attīstībai

Sadarbības materiāls, 24.07.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas valdība ir apzinājusies, cik svarīgi ir izveidot stabilu elektromobiļu uzlādes infrastruktūru, un ir veikusi vairākus pasākumus, lai atbalstītu tās attīstību. Viens no būtiskākajiem veiktajiem pasākumiem ir Nacionālās uzlādes infrastruktūras attīstības plāna ieviešana. Šis plāns fokusējas uz uzlādes tīkla izplatību visā valstī, īpašu uzmanību pievēršot pilsētu teritorijām, autoceļiem un sabiedriskajām autostāvvietām.

Lai veicinātu uzlādes infrastruktūras izaugsmi, valdība ir arī veicinājusi sadarbību ar privātiem uzņēmumiem un starptautiskiem partneriem. Ir izveidotas publiskā un privātā sektora partnerības, lai piesaistītu zināšanas un investīcijas uzlādes staciju izvietošanai. Šīs sadarbības pieejas mērķis ir izveidot labi savienotu un ilgtspējīgu uzlādes tīklu visā Latvijā.

Attiecībā uz publisko uzlādes staciju pieejamību un sasniedzamību Latvijā pēdējos gados ir vērojams ievērojams progress. Uzlādes stacijas ir stratēģiski izvietotas dažādos pilsētu centros, tirdzniecības zonās un populāros galamērķos. Šāds izvietojums ļauj elektromobiļu īpašniekiem ērti piekļūt uzlādes iekārtām, veicot ikdienas aktivitātes, piemēram, iepērkoties vai atpūšoties.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvadītājā gadā energoresursu tirgotājs "Virši" (AS "VIRŠI-A" un ar to saistītie grupas uzņēmumi) turpinājis uzņēmuma izaugsmi, gadu noslēdzot ar 5,1 milj. eiro konsolidēto nerevidēto peļņu.

EBITDA jeb uzņēmuma rentabilitātes rādītājs sasniedzis 13,7 milj. eiro, uzrādot uzņēmuma darbības vēsturē augstāko rezultātu un augot par 11,7% salīdzinājumā ar 2022.gadu.

"Izaicinošā ģeopolitiskā un ekonomiskā vidē aizvadītajā gadā uzņēmums turpināja izaugsmi, īstenojot būtiskus projektus gan tīkla paplašināšanā un modernizācijā, gan ar ilgtspēju saistītu projektu realizācijā, kā arī turpinot tirgus daļu palielināšanu degvielas, preču tirdzniecības un enerģētikas segmentos. Kopējais veikto investīciju apjoms pērn sasniedzis 17,5 miljonus eiro, kas ir būtisks ieguldījums uzņēmuma veiksmīgā attīstībā nākotnē," uzsver Jānis Vība, "Virši" valdes priekšsēdētājs un izpilddirektors.

Komentāri

Pievienot komentāru