Jau gadiem meklējam risinājumu Latvijā sasāpējušai problēmai - kā uzlabot ceļu satiksmes drošību! Regulāri tiek tērētas ievērojamas summas, veidojot sociālās kampaņas, pieņemti bargāki soda mēri noteikumu pārkāpējiem un veiktas neskaitāmas policijas patruļas ielās. Tomēr joprojām Latvijā ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo skaits ir viens no augstākajiem Eiropā.
Lielisks risinājums autovadītāju disciplinēšanai un to radīto risku optimālai izvērtēšanai ir nesen OCTA likumā iestrādātā norma par OCTA apdrošināšanas cenas diferencēšanu atkarībā no transportlīdzekļa īpašnieka nodarītajiem Ceļu satiksmes pārkāpumiem - to skaita un nopietnības pakāpes. Sen zināma patiesība ir, ka jebkuru cilvēku vislabāk disciplinē paša maks, jeb šajā gadījumā fakts, ka par agresīvu braukšanu un Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem var nākties bargi samaksāt, turklāt ilgtermiņā.
Šāda prakse, kad OCTA apdrošinātāji piemēro ievērojami lielākas prēmijas apdrošināšanas ņēmējiem, jau veiksmīgi darbojas un ir sevi attaisnojusi arī citās valstīs Eiropā. Par to esmu vairākkārt pārliecinājies, iepazīstot citu valstu pieredzi - Anglijā, Vācijā, Itālijā, Francijā un citur. Apdrošinātāji ārvalstīs rūpīgi izvērtē katra autovadītāja riska pakāpi, ko tas varētu radīt citiem ceļu satiksmes dalībniekiem.
Turklāt, pēc maniem novērojumiem, autovadītāji valstīs, kur OCTA apdrošināšanas cena tiek diferencēta arī pēc nodarītajiem ceļu satiksmes pārkāpumiem, vairāk baidās no apdrošinātāju noteiktās OCTA sadārdzināšanās, - ne tik ļoti no soda punktiem vai naudas soda, ko piemēro policija. Un ne velti - par transportlīdzekļa vadīšanu alkohola vai psihotropu vielu reibuma stāvoklī OCTA apdrošināšana ārvalstīs var palielināties pat par 300%-500% no vidējās polises cenas. Salīdzinājumam - ja OCTA gada vidējā cena ārvalstīs ir ap 700 latu, tad pēc brauciena alkohola vai citu apreibinošu vielu ietekmē autovadītājs var savu polises cenu palielināt līdz pat 3,5 tūkstošiem latu gadā. Ikviens pārdomātu šādu perspektīvu pirms sēstos pie stūres iereibis!
Ārvalstīs tieši braukšana reibuma stāvoklī tiek klasificēta kā īpaši smags un attiecīgi vislielāko risku radošais pārkāpums, kas rada vislielāko apdrošināšanas maksas pieaugumu. Piemaksas OCTA prēmijai ārvalstīs tiek piemērotas vien par pārkāpumiem, kas saistīti ar kustības drošības noteikumu neievērošanu - ātruma pārsniegšanu, transportlīdzekļa vadīšanu apreibinošu vielu iespaidā u.tml. Par citiem administratīviem pārkāpumiem, kas neskar citu satiksmes dalībnieku drošību, piemēram, transportlīdzekļa novietošanu neatļautā vietā, papildus maksa netiek piemērota, jo šie pārkāpumi apdrošinātājiem papildu risku nerada.
Jāpiezīmē, ka transportlīdzekļu īpašnieki, kas jau gadiem apdrošinājuši savu civiltiesisko atbildību, nav izraisījuši ceļu satiksmes negadījumus un nav pārkāpuši Ceļu satiksmes noteikumus nerada papildus risku apdrošinātājam. Šādiem apdrošināšanas ņēmējiem ārvalstīs tiek piemērotas ievērojamas atlaides - nereti pat uz pusi lētāk.
Transportlīdzeklis pats par sevi ir paaugstinātas bīstamības objekts, tas ir kā ierocis, kas, neprasmīgi vai bezatbildīgi ar to rīkojoties, var ievērojami apdraudēt apkārtējos. Tieši tāpēc papildus samaksas piemērošana OCTA apdrošināšanai, ar kuru tiek apdrošināta mūsu atbildība - mūsu rīcības iespējamās sekas, ir veiksmīgs veids, kā risināt sasāpējušo satiksmes drošības un autovadītāju bezrūpības problēmu.
Nesen pieņemtajā "Ceļu satiksmes drošības programmā 2007. -2013.gadam" noteikts, ka ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo skaits jāsamazina uz pusi. OCTA apdrošināšanas piemaksu sistēma par Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem varētu būt labs papildus instruments kopējā mērķa sasniegšanai.
Uzskatu, ka tieši Iekšlietu ministrijai, Satiksmes ministrijai un Ceļu policijai, kurām kopīgi jāīsteno iepriekšminētā "Ceļu satiksmes drošības programma", būtu jābūt īpaši ieinteresētām šādas sistēmas darbībā, kad transportlīdzekļu īpašniekus disciplinētu ne vien ar administratīviem, naudas sodiem vai tiesību atņemšanu, bet arī ar OCTA apdrošināšanas cenu.
Ceru, ka Valsts institūciju politika šajā gadījumā būs tālejoša un mērķtiecīga, veidojot sadarbību ar apdrošinātājiem kopīga mērķa - sabiedrības drošības uzlabošanas, īstenošanā. Tikai veiksmīgā sadarbībā starp valsts iestādēm un privātajām apdrošināšanas sabiedrībām iespējams panākt sabiedrībai nozīmīgu lēmumu pieņemšanu un realizēšanu.