Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Skaistumkonkursu krāšņuma iedvesmota, kādreizējā to dalībniece Agnese Eiduka atradusi biznesa iespējas svētku tērpu darināšanā.

«Es radot sapņus, ir teikušas manas klientes,» saka svētku tērpu šuvēja Agnese Eiduka, i/k Halarah īpašniece. Sākumā šī nodarbe viņai bijusi hobijs. Sevi par dizaineri viņa nesauc, taču pieskaita pie modes māksliniekiem. Pēc viņas teiktā, atšķirība esot tā, ka modes dizainers rada ikgadējas sezonālās kolekcijas pavasaris/vasara un rudens/ziema, bet modes māksliniekam kolekciju skaits nav noteikts. Taču Agnese strādā gan ar individuāliem klientiem, gan rada kolekcijas, vairāk tās esot t.s. kapsulkolekcijas.

Viņas pirmā tērpu kapsulkolekcijas skate notikusi Milānā 2004. gadā, pēc kāda laika – arī Latvijā. Nopietnāk ar tērpu izgatavošanu Agnese sāka nodarboties 2012. gadā, savu kolekciju Royal Illusion izrādot pasākumā Vidzeme Fashion. «Tas bija pieteikums – es esmu, es daru,» saka Agnese.

Zina, ko vērtēs

Pirms vairākiem gadiem Agnese piedalījās konkursā Mis Valmiera un Mis Latvija un abos uzvarēja. «Man ir sena aizraušanās ir – mazā melnā vakarkleita, kas ir ikoniskā zīmola Chanel elegances sinonīms. Tai nespēju turēties pretī. Ceļojot un piedaloties konkursos, sapratu, ka ar šo vienu kleitu mani nepamana un ar to ir par maz. Uzlaboju un papildināju tērpus, un tas viss nonāca līdz tam, ka sāku darināt sev vakarkleitas skaistumkonkursu fināla skatuves izgājieniem. Cilvēki pasaulē tās pamanīja, viņiem patīk,» viņa stāsta. Līdz šim Agnese ir veidojusi fināla iznāciena kleitas Latvijas un cittautu pārstāvēm dažādos starptautiskos konkursos, piemēram, Miss World, Miss International, Miss Tourism Queen International.

Ārpus Latvijas

Daudzus Agneses radītos tērpus nēsā klientes ārpus Latvijas, un reti kura no kleitām paliek Latvijā. «Ļoti daudzi par mani uzzina internetā un veikalos, kas atrodas Vecrīgā, piemēram, Pop Up Store. Tad mēs tiekamies klātienē, arī ar ārzemniekiem. Ir bijis tā, ka cilvēks atbrauc uz Rīgu un man īsā laika sprīdī jārada tērps. Vienkāršākām kleitām tās varētu būt aptuveni trīs nedēļas, bet sarežģītākos tērpos ar izšuvumiem jāiegulda simtiem stundu. Tas ir ļoti darbietilpīgs process,» viņa norāda.

Visvairāk klienšu Agnesei ir no Maskavas, taču pasūtījumus veic arī sievietes no Rietumeiropas ­– Vācijas, Zviedrijas, Francijas. Piemēram, Vācijā Agneses tērpus ir iecienījušas skatuves mākslinieces. «Tās ir lakoniskās vakarkleitas, kurās tiek iestrādāti tūkstošiem kristālu – viņām tīk atturīga elegance,» viņa spriež.

Ir jomas, kurās ir vērts uzsvērt izcelsmes valsti, tāpat ir tādas, kur to mēdz slēpt, kā ražotāju norādot Eiropas Savienību. Agnese to, ka ir no Latvijas, nekad nav ne slēpusi, ne īpaši uzsvērusi, jo, viņasprāt, tam nav lielas nozīmes. «Latvijā šī nozare nav tik spēcīga kā Francijā vai Lielbritānijā, bet Maskavā, pasakot, ka esmu no Latvijas, uzreiz atminas Rīgas modes,» viņa spriež.

Patīk, ja var pārveidot

Agnese piedalās dažādos modes konkursos, kas palīdz dibināt jaunus kontaktus. Reizēm gadās, ka viņa ir tērpusies pašas šūtā kleitā, un cilvēki prasa, kas ir šī tērpa dizainers, un Agnese iedod savu vizītkarti ne vienmēr atklādama, ka tā ir viņa.

Uzņēmēja ir pārliecināta, ka viņas klientes vieno smalka gaume. Viņām patīkot sarežģītas detaļas un tērpi, kuri ir grezni, kā arī transformējami. «Spēja mainīties ir ļoti svarīga, jo krāšņi tērpi paliek prātā,» norāda Agnese.

Šobrīd ir karstākais laiks Ziemassvētku un Jaungada svinību kleitu darināšanai, bet janvārī atsāksies kāzu kleitu šūšana. Agneses kleitas top ilgu laiku, piemēram, ir bijis kāds tērps, kura izgatavošanai viņa veltīja sešus mēnešus. «Jo vairāk kristāla detaļu un smalkas izšūšanas, jo tas vairāk iedvesmo,» viņa teic.

Vaicāta, vai viņa vēlētos radīt tērpus lielā apjomā – ražot rūpnieciski, Agnese atbild noliedzoši. «Tas nav mans pašmērķis. Es radu svētku tērpus. Viena no manām pēdējām kapsulkolekcijām ir mēteļi, kas izšūti ar pusdārgakmeņiem, kurus varētu vilkt, piemēram, dodoties uz operu, teātri. Bieži vien gadās tā, ka ir skaista kleita, bet ziemā nav piemērota mēteļa,» viņa teic.

Kā rodas iedvesma jauniem tērpiem? «Strādājot pie kolekcijas, domās ir tikai tērpi, veidoju t.s. moodboard un tad ir klikšķis – «jā, ir». Iierobežotā laika sprīdī jānoķer īstā iedvesma,» stāsta Agnese. Viņas pēdējās kolekcijas iedvesmas avots bija aromāts – draudzene uzdāvinājudi ļoti īpašas smaržas, kas atvestas no Francijas rūpnīcas. «Viņa zina, ka man smaržas ir ļoti svarīgas. Atverot šo pudelīti, atlidoja mūza. Biju iedvesmota, tapa skices,» atminas Agnese.

Komentāri

Pievienot komentāru