Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ārkārtas stāvokļa dēļ daļa Latvijas uzņēmumu ieteikusi saviem darbiniekiem nedoties uz biroju, bet pildīt darba pienākumus no mājām. Daudziem strādājošiem tā būs pavisam jauna pieredze, kas sola ne vienu vien izaicinājumu.

Savukārt dažos uzņēmumos šāda darba attiecību forma ir ikdiena, un gadu gaitā ir uzkrājusies prāva pieredze efektīva attālā darba organizēšanā. Viens no tādiem ir arī tehnoloģiju uzņēmums "Tilde".

"Strādājot attāli, pieaug pašdisciplīnas nozīme. Pašam strādājošajam jāuzņemas sava dienas režīma izplānošana, aktīvi jārosina sadarbība ar kolēģiem un jāseko līdzi padarītajam, lai visu paspētu laikā. Pozitīvs aspekts ir elastīga darba stundu izvēle. Cilvēks var piecelties agrāk no rīta un pastrādāt, kamēr citi mājinieki vēl guļ, vai palikt nomodā vēlāk vakarā. Tomēr ir daži universāli principi, ko ikvienam vajadzētu ievērot," saka grāmatvedības un uzņēmuma vadības sistēmas "Tildes Jumis" biznesa attīstības vadītājs Viesturs Slaidiņš, uzskaitot svarīgākos ieteikumus.

Nošķiriet darba un brīvo laiku

Strādājot mājās, daudziem lielākais izaicinājums ir nodalīt darba un privātām lietām atvēlēto laiku. Atrašanās savā vidē sniedz iespēju abas lietas apvienot. Piemēram, starp diviem darba uzdevumiem apliet puķes vai izmazgāt istabas. Taču šādas rīcības blakne ir darba laika nesamērīga izstiepšanās, kā dēļ varat atskārst, ka strādājat visu nomoda laiku. Efektīvāk ir atvēlēt noteiktu laiku darbam un mājas solim.

Ierīkojiet darba vietu

Darba vietas jautājums ir īpaši svarīgs, ja mājās ir sākumskolas vecuma bērni, kuri savas negaidītās "brīvdienas" traktē arī kā brīvdienas vecākiem un pieprasa uzmanību. Sēžot kopā ar ģimeni viesistabas dīvānā vai pie virtuves galda, ik pa laikam nāksies veltīt uzmanību ģimenes locekļiem un darbi neveiksies. Tādēļ ir svarīgi atrast nošķirtu telpu un vienoties ar bērniem, cik ilgu laiku katrs veiks savus uzdevumus.

Ņemiet darbā pauzes

Tāpat kā birojā ik pa laikam pārrunājam darba jautājumus ar kolēģiem vai aizejam pēc kafijas, arī mājās jāņem īsas pauzes. Pat ja tuvumā nav neviena, ar ko parunāties. Tas ļaus atraut acis no ekrāna, izkustēties un sakārtot domas. Tiem, kuriem mājās ir bērni, šīs pauzes ir īstais laiks aprunāties ar mājiniekiem un vienoties par nākamajiem veicamajiem darbiem.

Uzņemieties iniciatīvu

Strādājot attālināti, vadītājs nevar organizēt visu darbinieku darbu. Tādēļ tas jāņem savās rokās. Paši plānojiet kā savus darbus, tā videokonferenču apspriedes ar kolēģiem. Paši nosakiet darbu izpildes termiņus sev un ierosiniet tos projekta grupai.

Atskaitieties sev par paveikto

Darbojoties savā nodabā, laika izjūta mēdz pagaist. Reizēm dienas beigās varat aptvert, ka nekas prātīgs nav izdarīts. Tādēļ izveidojiet darbu sarakstu un atzīmējiet, kas jau paveikts. Uzņēmuma vadība šajā ziņā var palīdzēt, ieviešot centralizētas projektu vadības un atskaišu sistēmas, kurās strādājošie redz, ar ko nodarbojas citi kolēģi un vai viņi ir pieejami iesaistīšanai citos projektos.

Uzraugiet cits citu

Katrs cilvēks ir personība ar savu raksturu, un arī pašdisciplīnas spējas atšķiras. Tādēļ kolēģu pienākums ir pieskatīt citam citu, lai visi savu darbu paveiktu laikā. Vislabāk, ja pats kolektīvs vai projekta komanda nosaka konkrētā termiņā izpildāmus uzdevumus, lai kopīgais darbs virzītos uz priekšu. Cits citam palīdz, reizēm veidojas veselīga sāncensība - kurš savu uzdevumu paveiks ātrāk. Tas uzlabo kopējos efektivitātes rādītājus. Ja nu kāds regulāri kavē termiņus, komanda var paskubināt viņu, izdarīt nelielu spiedienu, bet, ja uzlabojumu nav, rosināt vadībai pārskatīt konkrētā kolēģa darba organizācijas jautājumus.

Uzturiet komandas garu

Arī attālināti strādājošajiem ir svarīgi uzturēt intensīvu saziņu un komandas garu. Tādēļ darba devējam jāparedz kopīgas videokonferences sapulces, kad visi attāli strādājošie pārrunā uzdevumus, izaicinājumus un saņem atbalstu. Tas arī palīdz uzturēt korporatīvo identitāti, uztvert sevi kā uzņēmuma sastāvdaļu. Turklāt ikvienam strādājošajam, pat introvertajiem, ir nepieciešams cilvēciskais kontakts.

Novērtējiet brīvo laiku

Strādājot no mājām, pamanīsiet, ka diena kļuvusi "garāka". Laiks, ko parasti patērējat, pošoties darbam un ceļā uz biroju, tagad paliek jūsu rīcībā. Tās var būt pat 2-4 stundas dienā. Izmantojiet to lietderīgi. Ja iespējams, veltiet to fiziskām aktivitātēm, pastaigai svaigā gaisā kopā ar ģimeni vai ilgi atliktu mājas darbu paveikšanai.

SKATIES ARĪ: FOTO: Darbs no mājām - arī "Dienas Biznesā"

Komentāri

Pievienot komentāru