Infografika: Trešdaļai uzņēmumu joprojām trūkst informācijas par atvērto tirgu 

Latvijas uzņēmumu izpratne par atvērto elektroenerģijas tirgu gada laikā ir augusi divkārt - 40% uzņēmēju norāda, ka pietiekami orientējas elektroenerģijas iegādes jautājumos. Tomēr arī pēc visu uzņēmumu pievienošanās atvērtajam elektroenerģijas tirgum, joprojām vairāk nekā trešā daļa atzīst, ka tiem trūkst informācijas par tirgus darbību.

Dienas Bizness, 04.12.2012

Šādus rezultātus uzrādīja elektroenerģijas tirgotāja SIA Enefit novembrī veiktais pētījums, kurā piedalījās 300 vidēja un liela izmēra elektroenerģijas patērētāji Latvijas atvērtajā tirgū.

Pētījumā arī secināts, ka, salīdzinot ar 2011. gadu, par 5% ir pieaudzis to uzņēmumu īpatsvars, kuri izvēlas īstermiņa līgumus līdz vienam gadam (38%). Šāda tendence varētu būt saistīta ar to, ka pēdējā gada laikā tieši īstermiņa līgumi ir izrādījušies veiksmīgākie, jo, no jauna pārslēdzot līgumus, tirgus cenas krituma rezultātā uzņēmumiem izdevās ietaupīt. Līdzīgi kā gadu iepriekš, populārākie ir vidēja termiņa līgumi - klienti vislabprātāk slēgtu līgumus, kuru termiņš ir no 1 līdz 3 gadiem (41%), šī tendence gadu no gada nav būtiski mainījusies.

Raksts turpinās pēc reklāmas

Šogad veiktais pētījums uzrāda, ka krities to uzņēmumu skaits (8%), kuri izvēlētos cenu pilnībā vai daļēji piesaistīt elektroenerģijas biržas svārstībām. Toties lielāka ir grupa ar uzņēmumu pārstāvjiem, kas izvēlētos fiksētas cenas līgumus ar īpaši ilgiem termiņiem - 3 gadi un ilgāk (13%).

Uzņēmumu pārstāvji, kas izvēlējās līgumus ar termiņu virs viena gada, uzsvēra iespēju plānot izmaksas un stabilitāti. Izvēloties fiksēt cenas īsākam laika periodam, respondenti to pamatoja ar mainīgo tirgus situāciju un grūtībām prognozēt nākotni. Savukārt tie uzņēmumu pārstāvji, kas priekšroku deva elektroenerģijas iegādei par pilnībā vai daļēji biržai piesaistītām cenām, kā izvēles pamatojumu minēja iespēju saņemt zemāko iespējamo cenu, kā arī līguma nosacījumu elastīgumu.

«Izmaiņas par labu ilgtermiņa līgumiem un biržas produktu popularitātes kritums ir skaidrojams ar to, ka šogad Baltijas un Skandināvijas elektroenerģijas nākotnes darījumu tirgos un Spot biržās cenas sasniedza rekordzemu līmeni. To noteica nokrišņiem bagātie un salīdzinoši siltie laika apstākļi. Tāpēc daļa uzņēmumu analizēja vēsturiskos cenu līmeņus un steidzās slēgt līgumus, kas ļautu nofiksēt šīs zemās cenas pēc iespējas tālākai nākotnei. Savukārt daļu uzņēmumu tieši zemās cenas biržā iedrošināja piesaistīt savu elektrības iepirkumu biržas svārstībām, cerot, ka tās saglabāsies zemas vai pat piedzīvos jaunus samazinājuma rekordus,» skaidro SIA Enefit valdes priekšsēdētājs Jānis Bethers.

SIA Enefit ir elektroenerģijas pārdevējs Latvijas atvērtajā elektroenerģijas tirgū. SIA Enefit mātes uzņēmums ir Igaunijas kompānija AS Eesti Energia.