Eiropas izstāžu un gadatirgu biznesā līderpozīcijas pieder Vācijai, taču arī citi reģioni ir pamanījuši šīs pakalpojumu nozares tautsaimniecisko efektivitāti moderna noieta tirgus attīstībā. Pasaulē ik gadu tiek rīkotas apmēram 3 200 starpreģionālas izstādes un gadatirgi, no kuriem puse notiek Eiropā, vairāk kā 700 Āzijā, 550 Amerikas kontinentā, 113 Āfrikā un 37 Austrālijā. Šā biznesa apkalpošanā ir iesaistījušās gandrīz visas lielākās Eiropas pilsētas, kuru starpā ir vērojama izteikta specializācija atsevišķu izstāžu rīkošanā. Piemēram, informātikas tehnoloģiju izstāde CEBIT Hanoverā, tūrisma izstāde ITB Berlīnē, autoizstāde Ženēvā vai Frankfurtē utt. Daži no pasākumiem ir ieguvuši arī ceļojošu raksturu, piemēram, Expo izstādes. Interesanti, ka pēdējo gadu laikā arī nelielas pilsētas rīko plašus rudens vai pavasara gadatirgus ar lielām mobilām teltīm pļavās un sporta laukumos. Tādā veidā tiek sekmēta reģionālā un starpreģionālā uzņēmējdarbības vide caur kontaktu starp vietējo patērētāju un ražotāju. Aptaujās izstāžu dalībnieki kā galveno iemeslu savām aktivitātēm min uzņēmuma popularitātes celšanu (85%) un veco kontaktu “spodrināšanu” (70%) kā arī jaunu klientu piesaisti (70%), tirgus prezentāciju (63%) un jaunu produktu izstādīšanu (60%). Apmēram 60% no izstāžu apmeklētājiem ir ieradušies sevi informēt, lai izšķirtos par vienu vai otru pirkumu izstādes laikā vai arī tuvākajā nākotnē. Vācija ir Nr.1 Starptautisko gadatirgu un izstāžu biznesā Vācija ieņem pirmo vietu pasaulē. Šajā valstī tiek organizētas 140 starpreģionālas izstādes ar vairāk kā 17 000 izstāžu dalībniekiem uz 7 miljonu kv.m kopplatības. Apmeklētāju skaists gada laikā pārsniedz 10 miljonus. Vācijā gadatirgu un izstāžu organizētāju 2001. gada kopējais apgrozījums bija 2,5 miljardi eiro, kuru skaitā ir piecas sabiedrības no pasaules desmitnieka. Izstāžu rīkotāji un apmeklētāji ik gadu izdod vairāk kā 10 miljardus eiro. Tiešajā gadatirgu un izstāžu procesā iesaistās vairāk kā 100 000 cilvēku, sākot no izstāžu apkopējas līdz šī biznesa ekspertam. Kopējais tautsaimnieciskais efekts tiek rēķināts uz 23 miljardiem eiro, kas netiešā veidā dod darbu apmēram 250 000 cilvēku. Vācijas tautsaimniecībā šī nozare ir viena no svarīgākajām pakalpojumu biznesā. Vienota statistika Par Eiropas gadatirgu un izstāžu statistikas parametriem tiek izdota 52 lappušu bieza brošūra angļu valodā “European Trade Fair and Exhibition Statistics 2001” (brīvi pieejama zem www.fkm.de), kura sniedz salīdzinošus datus par 1065 pasākumu organizētājiem, dalībniekiem, izstāžu laukumiem, apmeklētājiem 20 Eiropas valstīs: Beļģijā, Dānijā, Somijā, Francijā, Vācijā, Itālijā, Horvātijā, Luksemburgā, Nīderlandē, Norvēģijā, Austrijā, Polijā, Portugālē, Šveicē, Zviedrijā, Slovēnijā, Slovākijā, Čehijā, Ukrainā un Ungārijā. Visās šajās valstīs datu vākšana un uzskaite ir notikusi pēc vienotas sistēmas. Aizvien biežāk uz esošo izstāžu bāzes tiek organizētas virtuālas interneta platformas, kur tiek digitālā veidā prezentēti reālo izstāžu dalībnieku produkcija. Piemēram, www.globis.de, www.virtex.co.uk vai www.messe21.de Izstāžu tūrisms Izstāžu tūrisms ir viens no stabilākajiem biznesa veidiem, jo arī saimnieciski vājākos gados izstāžu dalībnieki parasti ir ieinteresēti jaunu biznesa partneru meklējumos. Lielākajos centros kā Hanoverā, Berlīnē, Disseldorfā, Dortmundē, Parīzē, Milānā, Londonā blakus izstāžu hallēm ir izvietojušās viesnīcas, kuras ir specializējušās tieši gadatirgu klientu apkalpošanai. Lai gan pa lielākai daļai izstāžu un gadatirgu ilgums nepārsniedz vienu nedēļu, taču stendu uzbūves un apbūves darbos tiek piesaistītas daudzas starpreģionālas firmas. Tās izmitina savus darbiniekus pārsvarā divu un triju zvaigžņu viesnīcās apmēram divas nedēļas pirms gadatirgus sākuma un līdz vienai nedēļai pēc pasākuma. Viesnīcu noslogojums gadatirgus laikā bieži vien sasniedz 100%. Rietumeiropā gadatirgus un izstāžu tūrisms vilina apmeklētājus apmēram divi simti kilometru rādiusā. Parasti lielākais skaits gadatirgu un izstāžu norisinās viesnīcu klusās sezonas la