Ja latgalieti paslavēsi, kalnus apgāzīs 

Eiropas Savienības nauda Latgales reģiona attīstībai būtu jāvirza esošo uzņēmēju atbalstam un jaunu darbavietu izveidei, piektdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Raivis Bahšteins, 2014. gada 05. decembris plkst. 13:27

«Nezinu, vai esmu īstais cilvēks, pie kā vērsties pēc viedokļa par situāciju reģionā. Mēs neesam raksturīgs piemērs specifiskās nišas dēļ,» Līvānu uzņēmējs un mecenāts Daumants Pfafrods caur puķēm pasaka, ka Latgales dzērājus vai plānā galdiņa urbējus viņa augsto tehnoloģiju uzņēmumā nenodarbina. Viņš, ilgi nedomājot, atzīst: «Šeit dzīve attīstās. Ne vienmēr iet gludi uz priekšu, bet cilvēkiem ir gribēšana, parādās jauni biznesi, iniciatīvas.» Arī Eiropas Savienības (ES) naudas smarža pašvaldības aktivitāšu dēļ Līvānos vēdī vairāk nekā citviet. Sakārtoti ceļi, izglītības iestādes, uzņēmējiem nepieciešamā infrastruktūra. Tikmēr bezdarbs Latgali atstumj no pārējās Latvijas, ar 17,6% šā gada oktobrī divkārt pārspējot vidējo valstī – 8,2%.

«Ja būtu jāsāk no nulles, droši vien tas būtu pareizākais,» D. Pfafrods atbild uz jautājumu, vai nekad nav pārņēmusi vēlēšanās pārcelt biznesu uz Rīgu vai Pierīgu. «Vēsturiski esam šeit, turklāt šajā provinces pilsētiņā spējam nodrošināt nelielam cilvēku daudzumam ļoti konkurētspējīgu atalgojumu. Specifiskos darbiniekus piesaistām no citiem Latvijas reģioniem, tostarp no Rīgas, un viņi ir gatavi pārcelties uz šejieni. Tas nav tikai atalgojuma jautājums – mēs piedāvājam ļoti interesantu darbu. Tā ir high-tech kompāniju priekšrocība. Te radošums palīdz sasniegt izcilus rezultātus.» Paaudžu maiņas rezultātā Z-Light aptuveni 100 darbinieku lielā kolektīva vidējais vecums ir nedaudz virs 30 gadiem.

«Te vilku netrūkst, arī lūši gadās,» saka Pēteris Šņepsts, izrādīdams izcilu medību trofeju kolekciju, kas pieblīvējusi vienu no zemnieku saimniecības Šņepstu Jaunāres kokzāģētavas ēkām. Pie labiem darbiniekiem gan nav tik viegli tikt kā pie trofejām. «Saka, ka Latgalē esot liels bezdarbs, bet mums trūkst darbinieku!» «Latgales glābšanas plāns nav mūs pasaudzējis – jums vajadzēja atbraukt martā vai aprīlī, kad kokzāģētava ir paralizēta, jo šķīdonī autoceļš uzrūgst un tiek noteikts 7 t ierobežojums,» saka Vārkavas novada uzņēmējs. «Koks arī bojājas. Es nevaru atļauties sagādāt tādas rezerves, lai būtu, ar ko strādāt dīkstāves laikā. Dažus darbiniekus palaižam atvaļinājumā, pārējie strādā ar sagatavotajām rezervēm.» Pasažieru autobuss krīzes mēnešos pāris reižu dienā dodas savā maršrutā, bet tas neved baļķus. Līdzīgs liktenis piemeklē vairākus apkārtnes autoceļus un katru gadu sagādā galvassāpes kokzāģētājiem. «Atklāti sakot, kaut ko nākas pārkāpt, kaut lai aizgādātu prom gatavo produkciju. Kur mums likties?» Latgales nomales skarbo ainu iezīmē P. Šņepsts. «Visi runā, ka ir jāveido infrastruktūra, lai radītu darbavietas. Lejiet šurp asfaltu, te darbavietas jau ir radītas!» Zāģētava nodarbina 36 cilvēkus, lielākoties speciālistus no tālienes.

Uzņēmēju stāstus lasiet rakstā Ja latgalieti paslavēsi, kalnus apgāzīs piektdienas, 5. decembra, laikrakstā Dienas Bizness (4.-5. lpp.)!

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2014. gada 09. maijs plkst. 17:20

Valsts prezidents Andris Bērziņš, šodien darba vizītē Latgalē apmeklējot Eiropas...

2014. gada 14. marts plkst. 11:09

Valsts a/s Latvijas Valsts ceļi (LVC) grasās rekonstruēt reģionālā autoceļa P62 Krāslava...

2014. gada 17. janvāris plkst. 11:54

Daugavpilieša karte Daugavpilī pēc Rīdzinieka kartes galvaspilsētā analoģijas netiks ieviesta,...

2013. gada 23. decembris plkst. 10:57

Lai Latgalē un Latvijā veiksmīgi attīstītos uzņēmējdarbība, lai vairotos veiksmes stāstu skaits,...

2013. gada 04. novembris plkst. 11:24

Elektroapgādes traucējumi ap plkst. 10 vētras dēļ bija aptuveni pieciem tūkstošiem Sadales...

Nepalaid garām

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas....

Par spīti lietotāju skaita sarukumam, sociālais tīkls draugiem.lv vēl joprojām ir pelņu...

Sekojot pieprasījumam, zivju pārstrādātāji maina paradumus un pielāgojas klientu prasībām, kas...

Pirms vairākiem gadiem raidījumu vadītājs un dabas pētnieks Māris Olte par 6000...

Lai arī esmu projām no lielā sporta, joprojām esmu tajā iekšā, tikai...

Šajā piektdienā biznesa portāls Db.lv saviem lasītājiem piedāvā iespēju ielūkoties Lietuvas...

No šīs sadaļas
2014. gada 04. decembris plkst. 18:02

Īrijas zemo cenu aviokompānija Ryanair ceturtdien atkārtoti paaugstināja peļņas prognozi šim...

2014. gada 04. decembris plkst. 17:01

Valsts vides dienests (VVD) pieņēmis lēmumu ar šā gada 5. decembri apturēt...

2014. gada 04. decembris plkst. 15:40

Šā gada novembrī kravu apgrozījums Ventspils brīvostā sasniedza turpat 2 miljonus tonnu,...

2014. gada 04. decembris plkst. 15:38

Latvijas aviokompānijas airBaltic reiss no Briseles, ar kuru Rīgā no darba vizītes...

2014. gada 04. decembris plkst. 14:33

2009. gadā dibinātajam uzņēmumam SIA Zelta vārpa 7 šā gada 3. decembrī...

2014. gada 04. decembris plkst. 13:34

Latvijas prezidentūras Eiropas Savienības (ES) Padomē laikā 2015.gada pirmajā pusē īpaša...

2014. gada 04. decembris plkst. 13:25

Šī gada oktobrī, salīdzinot ar septembri, rūpniecības produkcijas apjoms pēc sezonāli izlīdzinātiem...

2014. gada 04. decembris plkst. 12:15

Tuvojoties brīdim, kad arī Lietuva pievienosies eirozonai un Lietuvas litus nomainīs eiro...

2014. gada 04. decembris plkst. 11:36

Pēc tam kad graudkopji valdības pārstāvjus iepazīstināja ar notiekošo nozarē, viens pēc...

2014. gada 04. decembris plkst. 10:47

Aviokompānija airBaltic no 2015.gada 12.jūnija sāks lidojumus jaunā maršrutā no Rīgas uz...